Praha/Kralupy nad Vltavou — Jak Radim Jančura a manažeři firmy RegioJet slíbili, tak se i stalo: S využitím operativního leasingu si na 3 měsíce pronajali dvě dieselové jednotky Desiro od Alpha Trains, převezli je z německého depa Delitzsch nedaleko Lipska do České republiky a ve čtvrtek 22. dubna s nimi přijeli do hlavního města. Dvěma páry rychlíků pro novináře a veřejnost zahájili provozování železničních spojů a zároveň mediální kampaň „Žluté jaro na železnici“ s nákladem 10 milionů korun. Budou jezdit po Kozí dráze, na regionální lince Litvínov – Ústí nad Labem, potkáme je i v dalších krajích České republiky, pro které RegioJet vypracoval a odevzdal závazné nabídky na provozování regionální dopravy. Po parlamentních volbách budou také zabezpečovat dopravu na některé festivaly. Pokud jste nestihli čtvrteční prezentaci, dnes jedou dva páry mezi Děčínem a Ústím nad Labem.
Kampaň má bořit mýty. Že vlak RegioJet nikdy nevyjede, se ukázalo jako lichý předpoklad již ve čtvrtek ráno, kdy vlak, jako násled rychlíku 777 vyrazil z Děčína do Prahy. Firma ale jde mnohem dál. Připraveny má informační materiály pro občany krajů, kde se budou konat tyto prezentační jízdy. Obsahují některé informace o tom, kdo je odpovědný za objednání vlakové dopravy (a tedy i její rušení), co všechno musí a co nemusí zaplatit, jaké principy jednotného tarifu musí dopravci dodržovat ze zákona nebo argumentace proti tradiční „rozinkové“ diskusi. Na místě je také politická rovina kampaně. Z úst Radima Jančury opět zaznělo, že desetileté smlouvy s pětiletou opcí, které České dráhy získaly od krajů a Ministerstva dopravy, byly uzavřeny protizákonně. Svou argumentaci chce opřít nejen o zákon o veřejných zakázkách, ale také o Ústavu České republiky nebo principy evropského práva. Každý občan v takovém kraji dostane leták do poštovní schránky. A na jeho zadní straně seznam politických stran, které ve svém volebním programu podporují veřejnou soutěž o zakázky na železnici. Vítězstvím pro Jančuru tedy bude nejen získání zakázky na regionální nebo dálkové spoje pro jeho firmu, ale i samotné vypsání soutěže, které by se mohli zúčastnit i další soukromí dopravci.
Při pohledu na výrobní štítek pronajatých souprav uvidíte rok 2002. Stáří 8 let na nich ale není poznat. „V zahraničí je to naprosto běžný průměrný vlak,“ vysvětluje Jančura s tím, že chce lidem tato vozidla ukázat jako přirozený kvalitativní standard. Kde vezme RegioJet vlaky pro případné vysoutěžené zakázky? Jen minulý rok bylo pro případ úspěchu rezervováno asi 50 vozidel různých typů, která by se pořídila taktéž na operativní leasing. Postupovat se tak bude i v budoucnu. Zajímavá je otázka personálu. Stevardek a stevardů bylo ve čtvrtek na palubě víc než dost. Získat zkušené strojvedoucí je ale složitější. RegioJet chce některé přetáhnout od Českých drah. V současnosti evidují asi 300 zájemců. Nabízí jim vyšší platové ohodnocení než u ČD, možnost pracovat s moderní železniční technikou a také režijní jízdenku – nejedná se o žádný nový produkt, ale obyčejnou a plně zdaněnou síťovou jízdenku 1. třídy In–gold, prodávanou Českými drahami za 22 000 korun.
Služby cestujícím bude nový dopravce prezentovat již tuto sobotu mezi Děčínem a Krupkou. Na palubě funguje bezplatná wi–fi pro připojení k internetu. Cestující obdrží drobné občerstvení. Pro pravidelné linky se plánuje odbavení cestujících formou on–line terminálů, společných i pro autobusy. Po Ústeckém kraji se kampaň nezastaví. Vlaky za pětikorunové jízdné se objeví také v Olomouckém kraji na lince Olomouc – Uničov, v Jihomoravském kraji a Plzeňském kraji na trati Plzeň – Domažlice. Během léta bude RegioJet zajišťovat dopravu také na některé festivaly – namátkou Votvírák, Okolo Třeboně, Rock for People, Colours of Ostrava nebo Masters of Rock.
Zdroj: RegioJet, Student Agency; foto: Josef Petrák
doomlukas: A z Šumperka do Koutů nad Desnou a Sobotína je Železnice Desná, na které jezdí Veolia.
Ano, ale v případě že po trati jezdí vlaky ČD a soukromníka zároveň, tak jízdenky ČD soukromník neuznává a opačně ČD neuznává jízdenky soukromníka. Třeba Viamont v úseku K.Vary - Sokolov nebo Railtransport v úseku Liberec-Hrádek n.N. To mi vadí a toho se bojím i v případě ostatních soukromníků s proloženými vlaky různých dopravců. Protože nemohu jet jakýmkoli vlakem na trati. (Libnet nebo IDOL na 089 platí všude, ale to je "jen" krajská jízdenka).
Jinak díky alespoň za to, že pokud soukromík provozuje trať a všechny vlaky na ní (např.228, 229, 045, 145, 293 či další), tak odbavení jednou jízdenkou jde udělat jako lomené jízdné. Ale chtěl bych víc integrovat dopravce, aby bylo jedno s kým jedu z A do B při jednotlivé jízdě.
pro více info viz. jízdní řády tratí 140 nebo 089:
http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k140_100307_01.pdf
http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k089_091213_01.pdf
Ono to spíš nabíralo zpoždění než ubíralo. No nic, zatim 100% zpožděných vlaků na kozí dráze.
Bohužel ve většině případech takhle mluví i ČD :-X
25. května: 39630 +16min, 39631 +54min, 39632 +46min, 39633 +50min, 39634 +17min. Samozřejmě také pouze jedna jednotka.
je to jen výpověď jakéhosi pána :-)
Opravdu si muzu vzdycky koupit eLisku Brno-Plzen za 270? Kolik dnu dopredu si musite koupit tu eLisku aby jste ji mel za 270 a ne za 310? Aktualne mi to podle eshopu vychazi, ze za 270,- si ji muzu koupit nejdrive na stredu ... neni to nahodou taky uverovani CD?!?
Samozrejme ze je, cely ten princip je na tom zalozen, protoze to CD vyrazne vylepsuje cash flow. Ale u eLisky Vam to nevadi zatimco u SA je to strasny problem ... zvlastni.
Pokud dobravu objednaji kraje tak i zlute vlaky budou urcite soucasti IDS a pravidlene dojizdejici na tom budou stejne jako dnes.
Arriva, Veolia, Keolis...... a další a další
Proto ja ackoliv svatecni vyuzivac hromadne dopravy ji jeste ze studentskych let mam doma a jednou za rok pouziji. Prijde mi to jako rozumnejsi pristup od dopravce. Tu urcitou neflexibilitu CD se svoji In kartou prikladam prave take zatim neexistujici konkurenci. Ja si od konkurence neslibuji likvidaci CD, ale naopak vyhodnejsi cestovani s CD.
Porad mam dojem ze tu nekteri maji panickou hruzu z nastupu SA na koleje, ze by snad mohli prijit o zahnivajici moloch CD. Asi opravnene citi nejistotu v poskytovanych sluzbach CD a ze temer libovolna konkurence nabidne lepsi a vyhodnejsi sluzby. Presto ani SA nema takovou ekonomickou silu, ze by mohli CD smest z dopravniho trhu CR. Maximalne co se muze nejhur stat je to, ze CD zlepsi sve sluzby.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.