..: Motorové vozy pro Vysočinu a Liberecký kraj dodá Stadler :..

Stadler RS1 v provedení pro Liberecký kraj, foto: StadlerJihlava/Liberec — První dva letošní tendry na dodávku nových vozidel pro regionální dopravu v Česku znají své vítěze. V obou výběrových řízeních pod hlavičkou Českých drah uspěl výrobce Stadler Pankow GmbH se svým motorovým vozem Regio–Shuttle RS1. Pro člena švýcarského koncernu Stadler Rail bude tato zakázka premiérou na českém trhu. Stadler byl nakonec jediný, kdo se do soutěže přihlásil s konkrétní nabídkou, ačkoliv zadávací dokumentaci si vyzvedlo celkem 11 zájemců. Hodnota obou zakázek činí 1,776 miliardy korun, a je tedy o něco nižší než stanovený cenový strop 1,8 mld. Vozy pro Vysočinu vyjdou na 898 milionů (52,82 mil. Kč/vůz), přičemž částkou 200 mil. Kč na jejich pořízení přispěje Evropská unie ze strukturálních fondů. Liberecký kraj může naproti tomu očekávat dotaci ve výši zhruba 300 milionů při celkové nákupní ceně 878 mil. Kč za 16 vozů. Cenový rozdíl přes dva miliony korun na kus je v tomto případě důsledkem nutnosti technických úprav pro provoz na sklonově náročných tratích v Libereckém kraji. Nové motorové vozy by se v provozu měly objevit na přelomu let 2011–2012.

Bezbariérovost a klimatizace samozřejmostí, parametry podle podmínek kraje

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler Předmětem dvou podobných výběrových řízení pro regiony Liberecka a Vysočiny byl nákup celkem 33 nízkopodlažních, klimatizovaných motorových vozů s kapacitou kolem 70 sedících cestujících. Drahami vybraný vůz Regio-Shuttle RS1 je jednodílné dvoumotorové nízkopodlažní vozidlo nezávislé trakce s 65% podílem nízké podlahy. Přenosem výkonu je hydromechanický při uspořádání pojezdu B'B' a výkonu 2×257 kW. Při délce 25,5 m a hmotnosti 40 tun poskytne jeden vůz prostor pro 71 sedících cestujících; součástí interiéru bude ovšem také prostor pro přepravu rozměrných zavazadel, jako jsou kočárky, kola nebo lyže a sáňky.

Šestnáct vozů zamíří do okolí Liberce, zbylých 17 pak bude sloužit cestujícím na Vysočině. Vozy pro Liberecký kraj budou určeny pro maximální rychlost 100 km/h, ovšem s možností provozu na nejstrmější české trati z Tanvaldu do Kořenova, kde před dvěma lety provozně zcela pohořely Regionovy Trio, přestože byly pro provoz v podobných podmínkách původně navrženy. Verze Regioshuttlu pro Vysočinu bude naproti tomu stavěna až na 120 km/h, čímž bude moci přispět nejen ke zkvalitnění, ale i zrychlení dopravy na svých plánovaných vozebních ramenech. Na pravidelných spojích ČD by se první motoráky měly objevit koncem roku 2011, celá série pak o rok později, celkově v rozmezí 20 až 29 měsíců od podpisu smlouvy. Významnou novinkou je rovněž fakt, že Regioshuttly budou jako vůbec první z vozidel ČD až z 40 % financovány z dotací regionálních operačních programů.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Stadler po 14 letech uspěl na české železnici

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler V Evropě v současnosti jezdí již přes 400 exemplářů tohoto typu, objednávka Českých drah je nicméně podle výrobce samotného významným úspěchem. „Tato zakázka je pro naši firmu důležitým mezníkem. Poprvé dostáváme možnost dodat naše vozidla na český trh, a to 14 let poté, co Stadler poprvé v ČR prezentoval motorové regionální vozidlo,“ komentuje výsledek tendrů jednatel společnosti Stadler Pankow Michel Daum.

První informace o pravděpodobném vítězství Stadleru se přitom objevily ještě před oficiálním vyhlášením výsledků soutěže, s odkazem na jediného účastníka výběrového řízení. Konkurenční výrobce se totiž údajně nedovedly vypořádat s podmínkou zadání, aby 60 % vlaku bylo nízkopodlažní. Do určité míry k tomu přispěl i fakt, že většina výrobců nemá jednočlánková vozidla ve svém produktovém portfoliu a zaměřují se spíše na vícečlánkové jednotky.

Stadler se v Česku poprvé obchodně prezentoval v červnu 1996, kdy firma předvedla svou novou tříčlánkovou jednotku série GTW. S perspektivou dodávek nových vozidel do poměrně zanedbané regionální dopravy ČD zatím výrobce v Česku založil dceřinou společnost Stadler Praha, jež v současné době zaměstnává 35 inženýrů. Není bez zajímavosti, že s vozidly Stadleru ve svých zveřejněných nabídkách na provoz regionálních spojů počítal i soukromý dopravce RegioJet, který ovšem pro vybrané relace upřednostňoval jednotky z řady GTW. V omezeném počtu šesti kusů pak na tratích bývalých ČSD jezdí dieselové jednotky řady 840 ZSSK (GTW 2/6), na nichž se Stadler podílel jako součást konsorcia tří dodavatelů, kteří stáli i za 15kusovou sérií úzkorozchodných elektrických jednotek 425.9 pro TEŽ. Česká republika je v tuto chvíli poslední zemí střední Evropy, kde dosud vozidla švýcarského koncernu nejezdí: v uplynulých letech od Stadleru koupily významnou sérii 60 elektrických jednotek FLIRT maďarské státní dráhy MÁV-START, 14 dalších jezdí na regionálních spojích v Polsku a 33 kusů jednotek GTW využívají lokální dopravci v Rakousku.

Regioshuttlem to letos nekončí

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler České dráhy plánují ještě v tomto roce vyhlásit několik dalších výběrových řízení na různé typy zcela nových vozidel pro jednotlivé kraje. Mezi poptávaná vozidla patří 4 motorové vozy obdobné koncepce pro dopravu v Pardubickém kraji. Pro Zlínský, Karlovarský a Plzeňský kraj bude následovat 33 dvoudílných nízkopodlažních motorových jednotek. Dalších 23 nízkopodlažních elektrických jednotek v jedno- či dvousystémovém provedení pak má být objednáno pro východní a jižní Čechy a severní Moravu. Moravskoslezský kraj by se navíc, společně s širším okolím Prahy, měl dočkat ještě výběrového řízení na dodávku 8 jednosystémových dvojpodlažních elektrických jednotek, které by měly doplnit flotilu prozatím 75 nasmlouvaných jednotek řady 471. Tendry na nová vozidla by pak měly následovat i v následujícím roce.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.4.2010 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DB 
01.05.2010 (17:26)  
To same v Liberci ve ctvrtek. nepisou, kde to bude jezdit ?
registrovaný uživatel DB 
01.05.2010 (17:23)  
Nevite podrobnosti o jizdach RS1 pri predvadeni ve stredu v Praze ? na Webu CD je jen cas. Pry tam maji byt nejake jizdy ?
23.04.2010 (13:21)  
Jirka Panther) Já nevím, jel jsem desirem i regioshuttlem a přišlo mi to z laického pohledu podobné. Obojí má maximálku 120 km/h, jen ten Stadler víc místa pro kola, aspoň teda ten, co jezdí kolem Bodamského jezera. Tohle jsou nicotné rozdíly. Důležitý je, že to je nový a spolehlivý.
registrovaný uživatel Sim 
23.04.2010 (11:25)  
Jirka Panther > vesmes souhlasim, jen si myslim, ze mnohem vetsi bic (nez na zlutaky) to bude ostatni vozovy park CD - jakmile si cestujici navyknou na "normalni" motorak, budou prskat po presednuti do sukafonu nebo kozenky (a nebudou drzet usta a krok jako dotedka, kdyz plati "bud rad ze vubec jedes").
23.04.2010 (8:54)  
Včera jsem si vyslechl přednášku k podrobnému průzkumu cestujícího substrátu v MHD v Plzni. Sice to není 100% aplikovatelné na železnici, ale nějaké postřehy jsou shodné.
Pořadí priorit:
1. frekvence spojů
2. rychlost dopravy
3. dostatek prostoru (potažmo pohodlí)
4. dodržování jízdního řádu
5. cena jízdného
Domnívám se, že vybrané (či vlastně zbylé - když se jiný nepřihlásil) vozidlo nejlépe splňuje body 2, 3 a 4.

2-Rychlost je jednoznačná v porovnání s jinými, protože na husté zastávky potřebuješ nadupanější stroj, než je např. Pendolino, které se jednou rozjede a zastaví po 100km. (Díky naklápění ani nemá takové zuby v rychlostním profilu jako vlaky EC, které musí mít aspoň 50% výkonu navíc.) Sračky typu Desiro si nedovedu představit, že by jely HavloBrod - Křižanov, kde je traťová po rekonstrukci svršku 110-120.
3. Pohodlí je zde celkem zřejmé - sedadla v základním provedení jsou lepší než v Desiru, nízkopodlažnost byla v kritériích
4. Dodržování GVD - u staršího modelu vozidla předpokládám méně much, než u novinky, takže nezdechne každých 5-10tis.km jako Regiošuk.

Je dobře, že budou tyto vozy, protože nasadí laťku Jančurovi, který se nyní začne předvádět s nějakými pronajatými dieselovými tramvajemi, s kterými bych jel nejdále do sousední vsi do hospody.
22.04.2010 (10:11)  
Michal Bláha: 5 rokov je základné pravidlo, dané centrálne pre všetky projekty spolufinancované z ERDF a ESF. Je to doba, počas ktorej príslušný koordinačný orgán daného OP požaduje po príjemcoch pravidelné vyhodnotenia a monitorovacie správy, a má právo kedykoľvek výstupy preskúmať (a v prípade nesplnenia pravidiel dotáciu spätne odobrať). To sa ale bavíme o úplnom minime. Druhá vec sú, ako bolo správne poznamenané, zmluvy s krajmi a v nich zakotvené podmienky.
22.04.2010 (9:16)  
kým sú v tom európske peniaze, tak minimálne nasledujúcich 5 rokov ten motorák musí slúžiť tam, kde bol kúpený

Těch 5 let je definováno kde? V podmínkách jednotlivých ROP nebo někde jinde?

Nikde jsem na to totiž nenarazil. I když odmyslíme-li to, že si ČD prosadily do krajských smluv v souladu s evropskou legislativou pětileté opce současných smluv platných do roku 2019 v případě, že vloží investičníprostředky do nových vozidel, tak jsou tato vozidla pravděpodobně vázána na předpokládané výkony minimálně do roku 2019, jak uvádějí platné smlouvy krajů s ČD.
21.04.2010 (21:36)  
Miroslav Zikmund: ale áno, lenže tu sa bavíme o dotáciách z ERDF. Keď si to Liberecký kraj kúpi z vlastného, tak to bude môcť prenajímať hoci aj do Poľska, ale kým sú v tom európske peniaze, tak minimálne nasledujúcich 5 rokov ten motorák musí slúžiť tam, kde bol kúpený.
21.04.2010 (21:23)  
Juraj Kováč : Dolní Rakousy spolufinacovaly lasice, nicméně dneska jezdí tato vozidla i ve Vorlarbersku a taky na autovozech na Tauernbahn ...
21.04.2010 (19:13)  
mira3308: to je taký problém prečítať si to o tri príspevky nižšie? Keď to chcú spolufinancovať z ERDF, tak musí každý nákup reagovať na konkrétnu grantovú výzvu v rámci príslušnej prioritnej osi regionálneho operačného programu pre daný NUTS II (v tomto smere región súdržnosti ≠ kraj). V každom grantovom projekte je treba zdôvodniť, prečo sa kupuje práve to a to, a aký to bude mať konkrétny prínos pre obyvateľov regiónu.
A aj keby sa nakúpilo všade to isté, stále na to budú samostatné zmluvy, samostatné tendre a nejaká obchodná previazanosť tam skrátka nie je možná.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko