..: Zastavený letecký provoz přinesl cestující a vysoké tržby :..

EC v Imst-Pitztalu, foto: Josef Petrák Praha/Reykjavík — Minulou středu se pod islandským ledovcem probudila k životu sopka Fimmvörðuháls. Začala chrlit popel, dým a páru do výšky několika kilometrů. Co to ale prakticky bude znamenat pro leteckou dopravu nejen s Islandem, ale i v celé Evropě a ještě vzdálenějších zemích, tušil ve středu jen málokdo. Sopečný popel byl zavát nad Evropu a došlo k uzavření vzdušného prostoru vyjma jihu nad celým kontinentem. Nelétal nikdo – aerolinie, vládní speciály ani vojenské letouny. Na nedělní pohřeb polského prezidenta přicestoval ze zahraničních smutečních hostů málokdo – český prezident vlakem, marocký premiér podnikl dobrodružný let malým proudovým strojem Cessna. Vzdušný prostor byl otevřen dočasně dnes v poledne. V České republice by tomu také nikdo nevěnoval pozornost, kdyby ve čtvrtek při své cestě vlakem nepotkal nezvykle plná nádraží, dlouhé fronty u pokladen a necestoval plnými vlaky. Například ČD Centrum v Praze na hlavním nádraží doslova praskalo ve švech. Fronty byly u všech přepážek, kanceláří ČD Travel i Wasteels. České dráhy oznamovaly mimořádné posílení spojů i personálu na pokladnách a call centru, ale také avizovaly mimořádně vysoké tržby, a to i díky vysokým cenám mezinárodního tarifu.

Po zrušení letů z letišt Praha Ruzyně (PRG), Brno Tuřany (BRQ) a Ostrava Mošnov (OSR) se mnoho cestujících pokusilo využít železniční spoje do sousedních evrospkých zemí i vzdálenějších destinací. Posilovat se musely zejména spoje do Drážďan, Berlína, Hamburku a Vídně. Podle prodávaných jízdenek bylo zřejmé, že mnoho cestujících přestupuje v Německu i jinde na další spoje. Z Drážďan například do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Hannoveru. Objevovaly se i požadavky na relace do Bruselu, Stockholmu, Kodaně, Londýna či Barcelony. Pro vnitrostátní cestující pak platilo vřelé doporučení se mezinárodním spojů zcela vyhnout. Posílena byla nejen prodejní místa, ale i informační přepážky a call centrum. Vyhledat vhodná spojení mnohdy trvalo i 20 minut. Některé dálkové trasy v Evropě jsou provozovány jako povinně místenkové a ty byly již vyprodány. „Zákazníkům jsme museli najít alternativní spojení“, vysvětluje další komplikace tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nové ČD centrum v Praze hl. n., foto: České dráhyProdej jízdních dokladů se zdvojnásobil. Na stanici Praha hl.n. dokonce ztrojnásobil, shrnuje výsledky minulého pátku tisková mluvčí drah Radka Pistoriusová. Celkové tržby 16. dubna činí 9,5 milionu korun, z toho 3,5 milionu jsou tržby právě z největšího pražského nádraží. Bylo prodáno přes 10.500 mezinárodních jízdních dokladů. Před rokem to byla polovina. Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje. Vliv na tržby měl nejen počet zájemců, ale také cena mezinárodních jízdenek. České dráhy, stejně jako třeba německé Deutsche Bahn nabízí akční jízdenky za výhodnou cenu – tzv. jízdenky eTiket a EuropaSpezial – ale u nich platí omezení koupě nejpozději tři dny před počátkem cesty. Pro cestující rozhodnuté cestovat meznárodními dálkovými spoji na poslední chvíli je až na několik výjimek k dispozici pouze základní nabídka – SCIC–NRT – jedná se přibližně o součet obyčejného jízdého na trase podle ceníku jednotlivých drážních společností, jejichž vlaky cestující využije, plus provize prodejci. Podíl z jízdného si jednotliví dopravci rozdělí. Např. cesta z Prahy do Frankfurtu vyjde na 82 eur (asi 2100 korun), s využitím jmenovaných akčních nabídek by se cena snížila na 48 eur. Dráhy naopak pocítí zvýšené náklady ve formě většího počtu nasazených pokladních i palubního personálu, jejich práce přesčas, stejně jako náklady na přidání posilových vozů.

Zdroj: Řízení letového provozu České republiky, České dráhy, MF Dnes [1] [2], Tarifní kalkulátor jízdného ČD, Deutsche Bahn, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Svět Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
19.04.2010 (21:50)  
Bylo by férové, kdyby se v době zastavení letového provozu železnice dohodly, že po dobu vyřadění letectví budou inkasovat nižší ceny....
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
19.04.2010 (18:58)  
Dneska řazeny dvě béčka na Vindoboně do Vídně (čili celkem 11 vozů), ale zrovna moc plné nebyly, teda aspoň co jsem viděl přes okno.
registrovaný uživatel Sim 
19.04.2010 (18:57)  
pekař > ja prave nechapu, jak je mozne, ze byl 355 prazdny (mysleno obrazne, v realu to znamenalo, ze nikdo stat nemusel). Pritom pred 14ti dny byl narvany k prasknuti a nepruchodny doslova i presto, ze mel o jeden vuz vice.

Proste jsem cekal v patek cestu na stojaka na chodbicce v hytlaku a ono nic, proste jako obvykle. Nic vic, nic min. Proste pisu o tom, ze me to prekvapilo - a o to vic me prekvapuje, ze by zrovna dnes mely byt tyto rychliky plne.
registrovaný uživatel pekař 
19.04.2010 (17:35)  
Sim: tvůj příspěvek, ten má opravdu informativní váhu! Přes přechod Domažlice - Furth im Wald jezdící rychlíky Karel Čapek do Norimberku a Franz Kafka do Mnichova byly ( a min dneska ještě jsou) i přes posílení narvané k prasknutí, někdy i neprůchozí, nárust proti normálu dechberoucí! ( Mnichov ještě jakžtakž zaplněný jezdí, ale Čapek v normálu kolem dvaceti lidí přes hranice. Dále pak i Blava, Budapešť, Vídeň, Německo přes Ústí, však to je v článku:)
19.04.2010 (17:08)  
Vlaky jsou plné především ve směru Berlin.
registrovaný uživatel Sim 
19.04.2010 (16:55)  
Ja jel v patek a v 355 bylo obsazena stejne jako jindy. To same ve 129, v obou dvou mezinarodnich vlacich jsem i bez mistenky nasel vhodne misto v nekozenkove casti vlaku, dokonce v tom voze, do ktereho jsem nastupoval.

Tim nechci rict, ze by jinde nebyly vlaky plne, jen jsem to (nastesti) nepocitil na vlastni kuzi. Asi je to take dane tim, ze na Slovensko se letadlem zrovna casto neleta a do Nemecka je to pomaleji nez vlakem pres Plzen a Domazlice asi leda na kole.
19.04.2010 (16:32)  
Prosím o upřesnění, jak se dělí vybrané mezinárodní jízdné SCIC–NRT? Třeba na té zmiňované trase z Prahy do Frankfurtu. A jak se dělí mezi státy (dopravci) mezinárodní jízdné za zvýhodněné cenové akční nabídky? To mne opravdu zajímá.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko