..: Zastavený letecký provoz přinesl cestující a vysoké tržby :..

EC v Imst-Pitztalu, foto: Josef Petrák Praha/Reykjavík — Minulou středu se pod islandským ledovcem probudila k životu sopka Fimmvörðuháls. Začala chrlit popel, dým a páru do výšky několika kilometrů. Co to ale prakticky bude znamenat pro leteckou dopravu nejen s Islandem, ale i v celé Evropě a ještě vzdálenějších zemích, tušil ve středu jen málokdo. Sopečný popel byl zavát nad Evropu a došlo k uzavření vzdušného prostoru vyjma jihu nad celým kontinentem. Nelétal nikdo – aerolinie, vládní speciály ani vojenské letouny. Na nedělní pohřeb polského prezidenta přicestoval ze zahraničních smutečních hostů málokdo – český prezident vlakem, marocký premiér podnikl dobrodružný let malým proudovým strojem Cessna. Vzdušný prostor byl otevřen dočasně dnes v poledne. V České republice by tomu také nikdo nevěnoval pozornost, kdyby ve čtvrtek při své cestě vlakem nepotkal nezvykle plná nádraží, dlouhé fronty u pokladen a necestoval plnými vlaky. Například ČD Centrum v Praze na hlavním nádraží doslova praskalo ve švech. Fronty byly u všech přepážek, kanceláří ČD Travel i Wasteels. České dráhy oznamovaly mimořádné posílení spojů i personálu na pokladnách a call centru, ale také avizovaly mimořádně vysoké tržby, a to i díky vysokým cenám mezinárodního tarifu.

Po zrušení letů z letišt Praha Ruzyně (PRG), Brno Tuřany (BRQ) a Ostrava Mošnov (OSR) se mnoho cestujících pokusilo využít železniční spoje do sousedních evrospkých zemí i vzdálenějších destinací. Posilovat se musely zejména spoje do Drážďan, Berlína, Hamburku a Vídně. Podle prodávaných jízdenek bylo zřejmé, že mnoho cestujících přestupuje v Německu i jinde na další spoje. Z Drážďan například do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Hannoveru. Objevovaly se i požadavky na relace do Bruselu, Stockholmu, Kodaně, Londýna či Barcelony. Pro vnitrostátní cestující pak platilo vřelé doporučení se mezinárodním spojů zcela vyhnout. Posílena byla nejen prodejní místa, ale i informační přepážky a call centrum. Vyhledat vhodná spojení mnohdy trvalo i 20 minut. Některé dálkové trasy v Evropě jsou provozovány jako povinně místenkové a ty byly již vyprodány. „Zákazníkům jsme museli najít alternativní spojení“, vysvětluje další komplikace tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nové ČD centrum v Praze hl. n., foto: České dráhyProdej jízdních dokladů se zdvojnásobil. Na stanici Praha hl.n. dokonce ztrojnásobil, shrnuje výsledky minulého pátku tisková mluvčí drah Radka Pistoriusová. Celkové tržby 16. dubna činí 9,5 milionu korun, z toho 3,5 milionu jsou tržby právě z největšího pražského nádraží. Bylo prodáno přes 10.500 mezinárodních jízdních dokladů. Před rokem to byla polovina. Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje. Vliv na tržby měl nejen počet zájemců, ale také cena mezinárodních jízdenek. České dráhy, stejně jako třeba německé Deutsche Bahn nabízí akční jízdenky za výhodnou cenu – tzv. jízdenky eTiket a EuropaSpezial – ale u nich platí omezení koupě nejpozději tři dny před počátkem cesty. Pro cestující rozhodnuté cestovat meznárodními dálkovými spoji na poslední chvíli je až na několik výjimek k dispozici pouze základní nabídka – SCIC–NRT – jedná se přibližně o součet obyčejného jízdého na trase podle ceníku jednotlivých drážních společností, jejichž vlaky cestující využije, plus provize prodejci. Podíl z jízdného si jednotliví dopravci rozdělí. Např. cesta z Prahy do Frankfurtu vyjde na 82 eur (asi 2100 korun), s využitím jmenovaných akčních nabídek by se cena snížila na 48 eur. Dráhy naopak pocítí zvýšené náklady ve formě většího počtu nasazených pokladních i palubního personálu, jejich práce přesčas, stejně jako náklady na přidání posilových vozů.

Zdroj: Řízení letového provozu České republiky, České dráhy, MF Dnes [1] [2], Tarifní kalkulátor jízdného ČD, Deutsche Bahn, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Svět Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
20.04.2010 (8:07)  
M 474 003: Protože konkurence.
20.04.2010 (8:01)  
Ten kdo nikdy nejezdil vlakem tak si to nedobrovolně zkusil a zjistil, že vlaky jsou přeplněné, pomalé, zpožděné a špinavé. Dráhy měly čekat na takovouhle příležitost a ukázat že jsou použitelné, stal se přesně opak. Nikdo kdo se nechá slyšet v médiích neuvažuje tak, že by mohla sopka prskat co nejdéle aby se lidi naučili jezdit vlakem, každý se těší až přestane. Na zeměkouli neplatí fyzikální zákony ale zákon neviditelné ruky trhu. Jak mi někdo vysvětlí, že letadlo o výkonu 5 velkých amerických lokomotiv přepraví svých 490 cestujících levněji něž poctivá česká lokomotiva která potřebuje výkon jenom při rozjezdu.
registrovaný uživatel kubam 
20.04.2010 (7:18)  
messah: ze zvědavosti jsem se podíval a spojení tebou hledaný není zas takovej problém...sice cenu k tomu nepíší, ale to bych jako takovej problém neviděl. Zvlášť takový složitý mezinárodní jízdenky přes 4 státy...Uznávám, že letadlem to je určitě rychlejší, ale to tak prostě je.
registrovaný uživatel messah 
20.04.2010 (1:44)  
já teď řešil problém, jak se dostat ze Stockholmu do Brna a bez letadla to v dnešní době opravdu nejde. Není se čemu divit, že železnice není konkurence schopná, když nikde není nějaký centralizovaný systém, který by člověku našel spoj a vyhodil cenu a kde by si na internetu mohl koupit jízdenku.
po posledních dnech mi příjde, že kdyby se chtělo, mohla by na tom železnice být dost jinak (mohla by být třeba trošku použitelná na dálkové cesty, ne jak teď). jen doufám, že se sopka umoudří a tento problém nebudu muset za dva měsíce řešit znovu
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
20.04.2010 (0:36)  
ad Jiří Voseček: Ale ale Martine, tohle jsi trochu ustřelil. Bylo by spíš férové, kdyby silniční a letečtí dopravci platili za své externality ... a tím pádem by vlak nevycházel o tolik dráž.

Cena dopravní cesty na železnici, obzvláště v osobní dopravě taky nekryje externality. Myslíte si, že by vlakům pomohlo zvýšení železniční dopravní cesty někam na 3 až čtyřnásobek? Představte si, že se bavíme o nárůstu třeba o 50 Kč na km.
Autobus dnes (dálkový) dovede jezdit za 30,- Kč od km a o kolik mu to externalitami zdražíte? O 10,- Kč?
20.04.2010 (0:08)  
nj, tak sem se přeřekl, souhlasím s Jirkou, ale to by nebylo politicky průchodný, sme v ČESKU a ne v CH.
19.04.2010 (23:11)  
Ale ale Martine, tohle jsi trochu ustřelil. Bylo by spíš férové, kdyby silniční a letečtí dopravci platili za své externality ... a tím pádem by vlak nevycházel o tolik dráž.
19.04.2010 (22:46)  
pato-uplně s tebou souhlasím když je někde náhradní autobusová doprava tak taky nevím o tom že by autobusový dopravci učtovaly ČD nějakou slevu
registrovaný uživatel pato 
19.04.2010 (22:38)  
240.025-proboha proč,vůči komu férové? nebo chceš říct,že když nepojede vlak tak autobusy zlevní,letadla budou létat za tarif tcv? kde žiješ?
19.04.2010 (22:36)  
240... a proč by to dělaly? racionální by naopak bylo zdražit
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko