..: Zastavený letecký provoz přinesl cestující a vysoké tržby :..

EC v Imst-Pitztalu, foto: Josef Petrák Praha/Reykjavík — Minulou středu se pod islandským ledovcem probudila k životu sopka Fimmvörðuháls. Začala chrlit popel, dým a páru do výšky několika kilometrů. Co to ale prakticky bude znamenat pro leteckou dopravu nejen s Islandem, ale i v celé Evropě a ještě vzdálenějších zemích, tušil ve středu jen málokdo. Sopečný popel byl zavát nad Evropu a došlo k uzavření vzdušného prostoru vyjma jihu nad celým kontinentem. Nelétal nikdo – aerolinie, vládní speciály ani vojenské letouny. Na nedělní pohřeb polského prezidenta přicestoval ze zahraničních smutečních hostů málokdo – český prezident vlakem, marocký premiér podnikl dobrodružný let malým proudovým strojem Cessna. Vzdušný prostor byl otevřen dočasně dnes v poledne. V České republice by tomu také nikdo nevěnoval pozornost, kdyby ve čtvrtek při své cestě vlakem nepotkal nezvykle plná nádraží, dlouhé fronty u pokladen a necestoval plnými vlaky. Například ČD Centrum v Praze na hlavním nádraží doslova praskalo ve švech. Fronty byly u všech přepážek, kanceláří ČD Travel i Wasteels. České dráhy oznamovaly mimořádné posílení spojů i personálu na pokladnách a call centru, ale také avizovaly mimořádně vysoké tržby, a to i díky vysokým cenám mezinárodního tarifu.

Po zrušení letů z letišt Praha Ruzyně (PRG), Brno Tuřany (BRQ) a Ostrava Mošnov (OSR) se mnoho cestujících pokusilo využít železniční spoje do sousedních evrospkých zemí i vzdálenějších destinací. Posilovat se musely zejména spoje do Drážďan, Berlína, Hamburku a Vídně. Podle prodávaných jízdenek bylo zřejmé, že mnoho cestujících přestupuje v Německu i jinde na další spoje. Z Drážďan například do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Hannoveru. Objevovaly se i požadavky na relace do Bruselu, Stockholmu, Kodaně, Londýna či Barcelony. Pro vnitrostátní cestující pak platilo vřelé doporučení se mezinárodním spojů zcela vyhnout. Posílena byla nejen prodejní místa, ale i informační přepážky a call centrum. Vyhledat vhodná spojení mnohdy trvalo i 20 minut. Některé dálkové trasy v Evropě jsou provozovány jako povinně místenkové a ty byly již vyprodány. „Zákazníkům jsme museli najít alternativní spojení“, vysvětluje další komplikace tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nové ČD centrum v Praze hl. n., foto: České dráhyProdej jízdních dokladů se zdvojnásobil. Na stanici Praha hl.n. dokonce ztrojnásobil, shrnuje výsledky minulého pátku tisková mluvčí drah Radka Pistoriusová. Celkové tržby 16. dubna činí 9,5 milionu korun, z toho 3,5 milionu jsou tržby právě z největšího pražského nádraží. Bylo prodáno přes 10.500 mezinárodních jízdních dokladů. Před rokem to byla polovina. Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje. Vliv na tržby měl nejen počet zájemců, ale také cena mezinárodních jízdenek. České dráhy, stejně jako třeba německé Deutsche Bahn nabízí akční jízdenky za výhodnou cenu – tzv. jízdenky eTiket a EuropaSpezial – ale u nich platí omezení koupě nejpozději tři dny před počátkem cesty. Pro cestující rozhodnuté cestovat meznárodními dálkovými spoji na poslední chvíli je až na několik výjimek k dispozici pouze základní nabídka – SCIC–NRT – jedná se přibližně o součet obyčejného jízdého na trase podle ceníku jednotlivých drážních společností, jejichž vlaky cestující využije, plus provize prodejci. Podíl z jízdného si jednotliví dopravci rozdělí. Např. cesta z Prahy do Frankfurtu vyjde na 82 eur (asi 2100 korun), s využitím jmenovaných akčních nabídek by se cena snížila na 48 eur. Dráhy naopak pocítí zvýšené náklady ve formě většího počtu nasazených pokladních i palubního personálu, jejich práce přesčas, stejně jako náklady na přidání posilových vozů.

Zdroj: Řízení letového provozu České republiky, České dráhy, MF Dnes [1] [2], Tarifní kalkulátor jízdného ČD, Deutsche Bahn, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Svět Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Foxx  mail  
20.04.2010 (14:54)  
MildaIV: No zatímco ve zbytku Evropy už létá aspoň něco v UK maj povolení k letu snad jen ptáci a to ještě k tomu možná. Celkem slušný palby, za jízdenky.. ale kdo se potřebuje dostat tak to dá...

BTW: Netušíte jak to je s tou stávkou železničářů ve Francii? Proběhla, nebo to byla fáma?
registrovaný uživatel messah 
20.04.2010 (14:35)  
pekař: tak on zrovna ten stockholm nebo londýn je těch 1000 km. a ani do jednoho města se z prahy nikdo vlakem nevydá. mě příjde, že železniční společnosti používají k zvýšení zisků docela dlouho pouze zvyšování jízdného. a není se čemu divit, že to moc nefunguje, když mezinárodní jízdenky jsou už teď tak drahé, že je prakticky nikdo nepoužívá.
když se nechce, tak se nechce...
a mimojiné - ve švédsku už docela běžně funguje internet i zásuvky na 230V v autobusech.
registrovaný uživatel snoopy 
20.04.2010 (14:20)  
ten z nadrazi) V noci do depa nechodím - nejsem zaměstnanec ČD, ale jako uživatel vidím, že mimořádné vlaky čas od času vypravit lze (fotbalová utkání, velké koncerty v Praze,..), tak logicky by to snad mělo jít také v případě 5denního výpadku letecké dopravy, ne? Ale jak je vidět, platí zde níže uvedené přísloví...
registrovaný uživatel pekař 
20.04.2010 (13:54)  
messah: v ceně, protože vyhledat takové spojení vlakem se dá poměrně kvalitně..Já však uváděl těch 1000km ( dejme tomu 600 přes den, v noci víc ) proto, jelikož si myslím, že do této vzdálenosti má vlak ještě další výhody než je potenciálně cena...
registrovaný uživatel messah 
20.04.2010 (13:28)  
pekař: strach z létání, váhový limit v letadle, nezáleží jim na čase...
navíc pokud si koupíte jízdenku u student agency 30 dní před odjezdem, tak je za 950 kč, což je dobrá cena srovnatelná s letadlem (a pokud chcete vést plný batoh alkoholu jako zásobu na semestr ve švédsku, je to velká výhoda). navíc kupování letenek je pro dost lidí poměrně složitá záležitost a pokud někdo nemá internetovou platební kartu, je to docela problém.
taky jsem se teď bavil s jednou španělkou a říkala, že její kamarád jede ze španělska do stockholmu autobusem. dva dny v autobuse, kupování několika jízdenek u různých dopravců a stále se to vyplatí víc než vlak. takže kde je problém?
registrovaný uživatel pekař 
20.04.2010 (13:07)  
messah: pokud je to s autobusy takhle, tak ok. Jen by mě zajímalo, proč někdo na téhle trase jede právě busem. To je o tolik levnější? Jiná výhoda mě totiž nenapadá...
20.04.2010 (12:57)  
Vypada to, že největší problém je dostat se z/do anglie. Eurotunel jede na maximum. Eurostar vypravuje speciální vlaky:
Monday April 19

From London to Paris (direct service only):
Train 9016: Dep 10:00 - arr 13:17
Train 9022: Dep 11:32 - arr 14:47
Train 9040: Dep 16:31 - arr 19:47

From Paris to London (direct service only):
Train 9045: Dep 16:43 - arr 17:5
Train 9061: Dep 20:43 - arr 21:59

From Brussels to London:
Train 9141: dep 14:59 - arr 15:56


Tuesday 20 April

All the availabity on these trains will be sold at a special price of £89 one-way (£159 return). This fare is non exchangeable and non refundable.

From Paris to London (direct service only):
Train 9045: Dep 16:43 - arr 17:59
Train 9061: Dep 20:43 - arr 21:59

From London to Paris (direct service only):
Train 9022: Dep 11:32 - arr 14:47
Train 9040: Dep 16:31 - arr 19:47

From Brussels to London:
Train 9137: Dep 13h59 - arr 15h03

From London to Brussels :
Train 9138: Dep 14:34 - arr 17:33

Note: If the above trains are not showing on eurostar.com it means that they are sold out.

Zdroj: http://www.eurostar.com
registrovaný uživatel messah 
20.04.2010 (12:54)  
proč by vlak nemohl konkurovat letadlu na trase do Stockholmu? když letadlu může konkurovat bus, proč ne vlak?
podle mě je to hlavně tou cenou. on vám i idos najde spoj, ale cena tam už není a to je hlavní problém, protože 99% lidí má zafixované, že vlak je strašně drahý a hned ho zavrhnou. navíc pokud nechcete platit nejvyšší cenu, musíte se sakra snažit a věnovat tomu nemálo času.
kdyby se všichni dopravci domluvili a sřídili by nějaký společný portál který by vyhledal spojení a hned u něj uvedl cenu s možností koupě a rezervace všeho potřebného (a za rozumnou cenu) podle mě by to přilákalo nemálo lidí do vlaků.
a rozhodně si nemyslím, že mezinárodní vlaky budou v současné době nějak moc přeplněné (ve švédsku jsem plný vlak viděl jen v pátek odpoledne), takže tímto způsobem by se daly třeba aspoň částečně dozaplnit. ale současný stav je prostě na prd a mezinárodní tarif pro běžné cestující nepoužitelný.
myslím, že tohle je jen o tom, jestli se chce nebo ne. protože kdyby letadla opravdu byla bezkonkurenční, nebyly by busy Stockholm-čr vždy pár dnů před odjezdem úplně plné (a to si myslím, že strávit 24 hodin ve vlaku je oproti stejné době v autobuse ještě docela luxus).
20.04.2010 (12:24)  
2 snoopy: "Nemusejí přeci skladova tuny vozů - v noci stejně většina vozů stojí." Vis co se deje s vozy kdyz v noci "stoji"?? Mas takovy detsky pocit ze vagonky jezdi do depa spinkat? Co uklid, provozni osetreni??? Nekdy se na tom udrzba delat musi, nehlede na to ze vozu, ktery by byly na urovni a akceptovatelne v zahranici zas tolik neni a urcite zbytecne nekde nezahaleji.... zkus si nekdy v noci projit ONJ a schvalne kolik "zbytecnych" souprav tam najdes.
registrovaný uživatel snoopy 
20.04.2010 (11:41)  
Josef Petrák)

Dobře, tak libovolnou jinou soupravu a lokomotivu, která dojede z Prahy k danému cíli, Elefant jsem uvedl jako špatnej příklad.

ti lidi cestují přes den, ne přes noc

Když denní spoje byly obsazený, určitě by vzali za vděk i nočnímu spoji v sedě, než pobývat neplánovaně několik dní v Praze / Mnichově / Budapešti, atd. Ale jak praví přísloví: Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko