..: Zastavený letecký provoz přinesl cestující a vysoké tržby :..

EC v Imst-Pitztalu, foto: Josef Petrák Praha/Reykjavík — Minulou středu se pod islandským ledovcem probudila k životu sopka Fimmvörðuháls. Začala chrlit popel, dým a páru do výšky několika kilometrů. Co to ale prakticky bude znamenat pro leteckou dopravu nejen s Islandem, ale i v celé Evropě a ještě vzdálenějších zemích, tušil ve středu jen málokdo. Sopečný popel byl zavát nad Evropu a došlo k uzavření vzdušného prostoru vyjma jihu nad celým kontinentem. Nelétal nikdo – aerolinie, vládní speciály ani vojenské letouny. Na nedělní pohřeb polského prezidenta přicestoval ze zahraničních smutečních hostů málokdo – český prezident vlakem, marocký premiér podnikl dobrodružný let malým proudovým strojem Cessna. Vzdušný prostor byl otevřen dočasně dnes v poledne. V České republice by tomu také nikdo nevěnoval pozornost, kdyby ve čtvrtek při své cestě vlakem nepotkal nezvykle plná nádraží, dlouhé fronty u pokladen a necestoval plnými vlaky. Například ČD Centrum v Praze na hlavním nádraží doslova praskalo ve švech. Fronty byly u všech přepážek, kanceláří ČD Travel i Wasteels. České dráhy oznamovaly mimořádné posílení spojů i personálu na pokladnách a call centru, ale také avizovaly mimořádně vysoké tržby, a to i díky vysokým cenám mezinárodního tarifu.

Po zrušení letů z letišt Praha Ruzyně (PRG), Brno Tuřany (BRQ) a Ostrava Mošnov (OSR) se mnoho cestujících pokusilo využít železniční spoje do sousedních evrospkých zemí i vzdálenějších destinací. Posilovat se musely zejména spoje do Drážďan, Berlína, Hamburku a Vídně. Podle prodávaných jízdenek bylo zřejmé, že mnoho cestujících přestupuje v Německu i jinde na další spoje. Z Drážďan například do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Hannoveru. Objevovaly se i požadavky na relace do Bruselu, Stockholmu, Kodaně, Londýna či Barcelony. Pro vnitrostátní cestující pak platilo vřelé doporučení se mezinárodním spojů zcela vyhnout. Posílena byla nejen prodejní místa, ale i informační přepážky a call centrum. Vyhledat vhodná spojení mnohdy trvalo i 20 minut. Některé dálkové trasy v Evropě jsou provozovány jako povinně místenkové a ty byly již vyprodány. „Zákazníkům jsme museli najít alternativní spojení“, vysvětluje další komplikace tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nové ČD centrum v Praze hl. n., foto: České dráhyProdej jízdních dokladů se zdvojnásobil. Na stanici Praha hl.n. dokonce ztrojnásobil, shrnuje výsledky minulého pátku tisková mluvčí drah Radka Pistoriusová. Celkové tržby 16. dubna činí 9,5 milionu korun, z toho 3,5 milionu jsou tržby právě z největšího pražského nádraží. Bylo prodáno přes 10.500 mezinárodních jízdních dokladů. Před rokem to byla polovina. Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje. Vliv na tržby měl nejen počet zájemců, ale také cena mezinárodních jízdenek. České dráhy, stejně jako třeba německé Deutsche Bahn nabízí akční jízdenky za výhodnou cenu – tzv. jízdenky eTiket a EuropaSpezial – ale u nich platí omezení koupě nejpozději tři dny před počátkem cesty. Pro cestující rozhodnuté cestovat meznárodními dálkovými spoji na poslední chvíli je až na několik výjimek k dispozici pouze základní nabídka – SCIC–NRT – jedná se přibližně o součet obyčejného jízdého na trase podle ceníku jednotlivých drážních společností, jejichž vlaky cestující využije, plus provize prodejci. Podíl z jízdného si jednotliví dopravci rozdělí. Např. cesta z Prahy do Frankfurtu vyjde na 82 eur (asi 2100 korun), s využitím jmenovaných akčních nabídek by se cena snížila na 48 eur. Dráhy naopak pocítí zvýšené náklady ve formě většího počtu nasazených pokladních i palubního personálu, jejich práce přesčas, stejně jako náklady na přidání posilových vozů.

Zdroj: Řízení letového provozu České republiky, České dráhy, MF Dnes [1] [2], Tarifní kalkulátor jízdného ČD, Deutsche Bahn, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Svět Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel vacica  mail  
20.04.2010 (11:26)  
messah: dá se taky použít bus, ze Stockholmu jezdí i přímé do Prahy (mám pocit, že dokonce i do Brna), pak se to dá udělat, tak jak jsem to udělal já, tzn. vlakem do Kodaně a pak busem.Je to sice trochu delší cesta (dohromady kolem 20 h), ale dá se to přežít. Já osobně bych v takovém případě nejradši jel vlakem celou cestu, ale to se fakt finančně nedá.
20.04.2010 (11:09)  
snoopy) A od Bad Schandau dál na západ by ten CityElefant tlačili nebo má snad ČD ve stavu 471 schopnou jet na německou/maďarskou střídavinu? Nehledě na to, že ti lidi cestují přes den, ne přes noc. Alespoň většina z nich.
registrovaný uživatel snoopy 
20.04.2010 (11:06)  
Pavel Z: To mají jako ČD/DB/ÖBB/... někde skladovat tuny vozů jen kvůli tomu, že "občas" se zastaví letecký provoz nad Evropou?

Nemusejí přeci skladova tuny vozů - v noci stejně většina vozů stojí. Nevím, jestli by byl takový problém vypravit posilový vlak - například jeden City Elefant by udělal za noc trasu Praha - Berlin a zpět a ráno byl zase nasazen na pravidelné trase v Praze. A pokud by se nestačil otočit, mohlo by se to řešit spoluprací dvou národních dopravců - například z Prahy i Berlína (nebo třeba z Mnichova, Budapešti, Varšavy) by na noc vyjel posilový vlak v obou směrech - jeden od ČD, druhý od druhého dopravce, a ráno by byl nasazen na nějakou pravidelnou vnitrostátní trasu a navečer by se zase prohodily.
20.04.2010 (9:45)  
Teď mě i napadlo, že je to i celkem flexibilní, že když už se někde loudám z Prahy do Madridu tak si mohu udělat i nějakej ten výlet:)
20.04.2010 (9:43)  
Oto) Otázkou je, jestli jsou nebo nejsou "under 26", pak je to i možné.
20.04.2010 (9:33)  
Oto: máte pravdu. Koukám že z Prahy je to asi tak, ale například ze severní evropy by se našlo několik míst, kde je to výhodnější.
registrovaný uživatel pekař 
20.04.2010 (9:31)  
messah: železnice tu přece není od toho, aby konkurovala na trasách typu Stockholm - Brno. Ona má být zajímavá pro trasy dejme tomu do 1000km, záleží na okolnostech, a na ty by se měla soustředit.
20.04.2010 (9:25)  
M 474 003: Dráhy měly čekat na takovouhle příležitost a ukázat že jsou použitelné, stal se přesně opak.

Můžu se zeptat, kolikrát za 100 let dojde k takové situaci, resp. kolikrát, za dobu leteckého provozu v Evropě, došlo k jeho zastavení? To mají jako ČD/DB/ÖBB/... někde skladovat tuny vozů jen kvůli tomu, že "občas" se zastaví letecký provoz nad Evropou? Až to bude na denním pořádku, tak prosím, takhle ovšem jen hledáte zbytečné mouchy.
registrovaný uživatel Oto 
20.04.2010 (9:19)  
guest007: a kde je Interrail levnější než běžné TCV? U jednosměrné (což je případ uvíznutých leteckých pasažérů) cesty myslím nikdy.
20.04.2010 (8:23)  
V zahraničí pokud někdo chtěl někam, kde to bylo dražší jak určitá hranice tak nabízeli vetšinou interrail a co u nás pouze základní jízdenku?
Messah: bez letadla to jde, ale strávíte na cestě tak 48 hodin a hlavně by muselo být štěstí v současné době na volný spoj..
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko