..: Zastavený letecký provoz přinesl cestující a vysoké tržby :..

EC v Imst-Pitztalu, foto: Josef Petrák Praha/Reykjavík — Minulou středu se pod islandským ledovcem probudila k životu sopka Fimmvörðuháls. Začala chrlit popel, dým a páru do výšky několika kilometrů. Co to ale prakticky bude znamenat pro leteckou dopravu nejen s Islandem, ale i v celé Evropě a ještě vzdálenějších zemích, tušil ve středu jen málokdo. Sopečný popel byl zavát nad Evropu a došlo k uzavření vzdušného prostoru vyjma jihu nad celým kontinentem. Nelétal nikdo – aerolinie, vládní speciály ani vojenské letouny. Na nedělní pohřeb polského prezidenta přicestoval ze zahraničních smutečních hostů málokdo – český prezident vlakem, marocký premiér podnikl dobrodružný let malým proudovým strojem Cessna. Vzdušný prostor byl otevřen dočasně dnes v poledne. V České republice by tomu také nikdo nevěnoval pozornost, kdyby ve čtvrtek při své cestě vlakem nepotkal nezvykle plná nádraží, dlouhé fronty u pokladen a necestoval plnými vlaky. Například ČD Centrum v Praze na hlavním nádraží doslova praskalo ve švech. Fronty byly u všech přepážek, kanceláří ČD Travel i Wasteels. České dráhy oznamovaly mimořádné posílení spojů i personálu na pokladnách a call centru, ale také avizovaly mimořádně vysoké tržby, a to i díky vysokým cenám mezinárodního tarifu.

Po zrušení letů z letišt Praha Ruzyně (PRG), Brno Tuřany (BRQ) a Ostrava Mošnov (OSR) se mnoho cestujících pokusilo využít železniční spoje do sousedních evrospkých zemí i vzdálenějších destinací. Posilovat se musely zejména spoje do Drážďan, Berlína, Hamburku a Vídně. Podle prodávaných jízdenek bylo zřejmé, že mnoho cestujících přestupuje v Německu i jinde na další spoje. Z Drážďan například do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Hannoveru. Objevovaly se i požadavky na relace do Bruselu, Stockholmu, Kodaně, Londýna či Barcelony. Pro vnitrostátní cestující pak platilo vřelé doporučení se mezinárodním spojů zcela vyhnout. Posílena byla nejen prodejní místa, ale i informační přepážky a call centrum. Vyhledat vhodná spojení mnohdy trvalo i 20 minut. Některé dálkové trasy v Evropě jsou provozovány jako povinně místenkové a ty byly již vyprodány. „Zákazníkům jsme museli najít alternativní spojení“, vysvětluje další komplikace tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nové ČD centrum v Praze hl. n., foto: České dráhyProdej jízdních dokladů se zdvojnásobil. Na stanici Praha hl.n. dokonce ztrojnásobil, shrnuje výsledky minulého pátku tisková mluvčí drah Radka Pistoriusová. Celkové tržby 16. dubna činí 9,5 milionu korun, z toho 3,5 milionu jsou tržby právě z největšího pražského nádraží. Bylo prodáno přes 10.500 mezinárodních jízdních dokladů. Před rokem to byla polovina. Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje. Vliv na tržby měl nejen počet zájemců, ale také cena mezinárodních jízdenek. České dráhy, stejně jako třeba německé Deutsche Bahn nabízí akční jízdenky za výhodnou cenu – tzv. jízdenky eTiket a EuropaSpezial – ale u nich platí omezení koupě nejpozději tři dny před počátkem cesty. Pro cestující rozhodnuté cestovat meznárodními dálkovými spoji na poslední chvíli je až na několik výjimek k dispozici pouze základní nabídka – SCIC–NRT – jedná se přibližně o součet obyčejného jízdého na trase podle ceníku jednotlivých drážních společností, jejichž vlaky cestující využije, plus provize prodejci. Podíl z jízdného si jednotliví dopravci rozdělí. Např. cesta z Prahy do Frankfurtu vyjde na 82 eur (asi 2100 korun), s využitím jmenovaných akčních nabídek by se cena snížila na 48 eur. Dráhy naopak pocítí zvýšené náklady ve formě většího počtu nasazených pokladních i palubního personálu, jejich práce přesčas, stejně jako náklady na přidání posilových vozů.

Zdroj: Řízení letového provozu České republiky, České dráhy, MF Dnes [1] [2], Tarifní kalkulátor jízdného ČD, Deutsche Bahn, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Svět Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
20.04.2010 (22:12)  
snoopy: naprostý souhlas, hlavně ten závěr je bohužel dost pravdivý...

Jen například na Vídeň byly nasazovány jako posilové vozy béčka, takže o vyšší kvalitě se moc mluvit nedá.
registrovaný uživatel snoopy 
20.04.2010 (22:07)  
ten z nadrazi) jen by me zajimalo kde vzit a nekrast??
Odpověď je v článku, viz odstavec týkající se tržeb: "Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje."

sestav rentabilni soupravu z vozu vhodnych pro mezinarodni prepravu, nejlepe "vyssi" kvality
Kdybych měl někde nepánovaně tvrdnout několik dní, klidně pojedu Berlína do Prahy třeba 810, hlavně když pojede a dostanu se do ní:-)

Objednej a zajisti trasu Praha - Berlin a zpet v nocnich hodinach tak, aby jsi nenarusil jizdu jinych vlaku.
Když lze přes den, kdy jsou koleje mnohem více vytížený, v pohodě načasovat mimořádný vlak na fotbal, proč by nešel načasovat mimořádný vlak noční?

Ad ostaní "úkoly" - já osobně jako zákazník řešení mám: pokud budu cestu v Praze začínat, pojedu prostě autem a nebudu v ČD svými požadavky nikoho obtěžovat, tak si to zřejmě přeješ.
registrovaný uživatel pekař 
20.04.2010 (22:00)  
M: ty by ses nevyspal, někdo druhý se bojí létat. Nevím, oba důvody mi přijdou trochu divné, ale každého věc:)

Tady jde o to, aby na tyto vzdálenosti nebylo ničím nenormálním jet vlakem. Pak ať si každý zvolí druh dopravy podle potřeby.
20.04.2010 (19:44)  
M: VRT Praha-Drážďany by změnila pár věcí. Zejména rychlost, komfort a cestovní čas. Zapomněl sem na něco?
registrovaný uživatel M 
20.04.2010 (19:02)  
VRT Praha-Drazdany? Fakt je rozdil, jestli to tam jeden hodinu nebo dve? Tedy v dobe, kdy cestujici neresi cas, ale spis "jestli"?
Vubec nechapu, co by VRT zmenila...
registrovaný uživatel M 
20.04.2010 (19:00)  
pekar - ja bych se ve vlaku nevyspal, coz muze byt take jiste jeden z duvodu... V cene jako takove problem byt nemusi - € 360 za "dvojluzkac" a zpatecni cestu pro dva neni az tak moc, byt tedy letadlem se to za min jiste zvladnout da.

A jeste dva priklady
1. "eurovikend" (aniz by si clovek musel brat dovolenou) - letadlem lze letet v patek vecer a nedeli vecer. Clovek ma 1.5 dne v miste a patecni veceri. Vlakem zustava 1.5 dne, ale odpada vecere a taky pulka pondeli
2. fotbal v sobotu (obdobne lze resit i koncert treba...) nekde - v sobotu priletim, projdu mesto, po zapase nocleh, rano letim zpet, v nedeli na veceri jsem doma. Platim 1x nocleh a 2x cestu. Vlakem musim vyrazit v patek, vratim se v pondeli na obed. Platim 3x nocleh (2x vlak, 1x hotel), 2x cestu.
20.04.2010 (17:28)  
Zrovna v době, kdy nemohou létat letadla by se hodila VRT na trase Praha-Berlín, Praha-Drážďany.
registrovaný uživatel pekař 
20.04.2010 (16:36)  
messah: jenže dneska do Stockholmu jedeš dejme tomu dvacet hodin, s dvěma přestupuy, to je moc. Jako lepší se jeví spojení Vídeň - Řím, je to 1200km a přesto... Večer ulehnu, ráno se vzbudím v cíli své cesty. Při dobré ceně proč ne...
20.04.2010 (15:17)  
2 snoopy: ja nehledam vymluvy, ale jen by me zajimalo kde vzit a nekrast?? Dam ti ukol: Objednej a zajisti trasu Praha - Berlin a zpet v nocnich hodinach tak, aby jsi nenarusil jizdu jinych vlaku. Sestav rentabilni soupravu z vozu vhodnych pro mezinarodni prepravu, nejlepe "vyssi" kvality. Sezen lokomotivu (v lepsim pripade jen jednu) sezen lokomotivni a vlakovou cetu (x2 pac jedem po dvou zel. zpravach). Pokud budes brat soupravu od nejakeho pravidelneho vlaku, ktery prave dojel do Prahy, tak na nem proved technickou prejimku, uklid ho, vyrad nepotrebne vozy (napr. jidelni) vymen pripadne spravky.... po navratu z Berlina podobnym zpusobem opet priprav soupravu na pravidelny vlak. Na naplanovani a organizaci mas 12 hodin. Jsem zvedavy jak to zvladnes. Jestli si najdes zpusob jak to udelat nebo duvod proc to neudelat. Jeste ti dam jednu podminku. Zadny pravidelny vlak nesmi mit snizenou (uz tak dost hroznou) kvalitu a nesmi jet zpozdeny. A nezaponem oslovit potencionalni cestujici, aby to nakonece nejelo prazdny.

Navic tuhle situaci bych nesrovanal s posilovymi vlaky na fotbal nebo koncerty, pac to co se do techto vlaku vetsinou radi ani radeji nenazyval vagonem pro osobni prepravu, nehlede na to ze tyto vlaky maji na naplanovani daleko vic casu.
20.04.2010 (15:16)  
Foxx: Ešte stále trvá, ale pokiaľ viem tak sa to týka len vnútroštátnych vlakov
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko