Praha/Reykjavík — Minulou středu se pod islandským ledovcem probudila k životu sopka Fimmvörðuháls. Začala chrlit popel, dým a páru do výšky několika kilometrů. Co to ale prakticky bude znamenat pro leteckou dopravu nejen s Islandem, ale i v celé Evropě a ještě vzdálenějších zemích, tušil ve středu jen málokdo. Sopečný popel byl zavát nad Evropu a došlo k uzavření vzdušného prostoru vyjma jihu nad celým kontinentem. Nelétal nikdo – aerolinie, vládní speciály ani vojenské letouny. Na nedělní pohřeb polského prezidenta přicestoval ze zahraničních smutečních hostů málokdo – český prezident vlakem, marocký premiér podnikl dobrodružný let malým proudovým strojem Cessna. Vzdušný prostor byl otevřen dočasně dnes v poledne. V České republice by tomu také nikdo nevěnoval pozornost, kdyby ve čtvrtek při své cestě vlakem nepotkal nezvykle plná nádraží, dlouhé fronty u pokladen a necestoval plnými vlaky. Například ČD Centrum v Praze na hlavním nádraží doslova praskalo ve švech. Fronty byly u všech přepážek, kanceláří ČD Travel i Wasteels. České dráhy oznamovaly mimořádné posílení spojů i personálu na pokladnách a call centru, ale také avizovaly mimořádně vysoké tržby, a to i díky vysokým cenám mezinárodního tarifu.
Po zrušení letů z letišt Praha Ruzyně (PRG), Brno Tuřany (BRQ) a Ostrava Mošnov (OSR) se mnoho cestujících pokusilo využít železniční spoje do sousedních evrospkých zemí i vzdálenějších destinací. Posilovat se musely zejména spoje do Drážďan, Berlína, Hamburku a Vídně. Podle prodávaných jízdenek bylo zřejmé, že mnoho cestujících přestupuje v Německu i jinde na další spoje. Z Drážďan například do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Hannoveru. Objevovaly se i požadavky na relace do Bruselu, Stockholmu, Kodaně, Londýna či Barcelony. Pro vnitrostátní cestující pak platilo vřelé doporučení se mezinárodním spojů zcela vyhnout. Posílena byla nejen prodejní místa, ale i informační přepážky a call centrum. Vyhledat vhodná spojení mnohdy trvalo i 20 minut. Některé dálkové trasy v Evropě jsou provozovány jako povinně místenkové a ty byly již vyprodány. „Zákazníkům jsme museli najít alternativní spojení“, vysvětluje další komplikace tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
„Prodej jízdních dokladů se zdvojnásobil. Na stanici Praha hl.n. dokonce ztrojnásobil, shrnuje výsledky minulého pátku tisková mluvčí drah Radka Pistoriusová. Celkové tržby 16. dubna činí 9,5 milionu korun, z toho 3,5 milionu jsou tržby právě z největšího pražského nádraží. Bylo prodáno přes 10.500 mezinárodních jízdních dokladů. Před rokem to byla polovina. Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje. Vliv na tržby měl nejen počet zájemců, ale také cena mezinárodních jízdenek. České dráhy, stejně jako třeba německé Deutsche Bahn nabízí akční jízdenky za výhodnou cenu – tzv. jízdenky eTiket a EuropaSpezial – ale u nich platí omezení koupě nejpozději tři dny před počátkem cesty. Pro cestující rozhodnuté cestovat meznárodními dálkovými spoji na poslední chvíli je až na několik výjimek k dispozici pouze základní nabídka – SCIC–NRT – jedná se přibližně o součet obyčejného jízdého na trase podle ceníku jednotlivých drážních společností, jejichž vlaky cestující využije, plus provize prodejci. Podíl z jízdného si jednotliví dopravci rozdělí. Např. cesta z Prahy do Frankfurtu vyjde na 82 eur (asi 2100 korun), s využitím jmenovaných akčních nabídek by se cena snížila na 48 eur. Dráhy naopak pocítí zvýšené náklady ve formě většího počtu nasazených pokladních i palubního personálu, jejich práce přesčas, stejně jako náklady na přidání posilových vozů.
Zdroj: Řízení letového provozu České republiky, České dráhy, MF Dnes [1] [2], Tarifní kalkulátor jízdného ČD, Deutsche Bahn, ŽelPage; foto: Josef Petrák
P.S. Vídeň - Řím byl JENOM příklad, ale když už se ti tak zalíbil, jak jsi vypočítal cenu toho zpátečního lístku?
Petr šimral: Moc nerozumím tomu, proč plné placení externalit by zvýšilo cenu DC u vlaku o 50 Kč/km, a u busu jen 10 Kč/km.
Denni vlak Wien-Roma je absudnost - je to 14 hodin proti 4 a konkurenceschopnost skoncila v momente, kdy letenky prestaly stat (v dnesnich cenach) 70 tisic.
ten z nádraží: ano, rozumím:)
Jde o to, že když se v pátek odpoledne rozhodnu, kdy mohu skutečně vyjet? Za předpokladu, že mám lokomotivu i vozy s přechodností všude kam chci jet. Jen jedu trasu poprvé a nemám to předem plánováno.
Railpic Ti poněkud nepřehledně konstatuje, že problém neexistuje. Asi Ti bude srozumitelnější, že náhlý problém přehršle cestujících sice existuje, a snad dokoce by se v ukrojení přepravního podílu pro dráhy přetaviti dal, leč u našich drah už prostě nemá řešení. Pokud flikuješ provoz ze dne na den, bez záloh a na krev lepíš soupravy jako vlaštovka hnízdo z čehokoliv, co najdeš, ani solidní údržbu a úklid zajistit neumíš, to se na mě nezlob, ale to mluvíme každý o jiné železniční zprávě. Možná i o jiném státě.
Ten z nepochybne z ceskeho nadrazi Ti pak dostatečně jasně prezentuje postoj dobře placeného managementu uplynulých 20 let a i nemalé části zaměstnanců, kterým je to naprosto p*dele:
1)Ja jsem jen po tobe chtel, aby jsi zkusil ten vlak sestavit - ideální by bylo, kdybys to za nás udělal, nebo někdo jiný, ideálně ten, co tomu rozumí, umí a chce - což my nejsme, takže jestli si to neuděláš sám, tak laskavě neotravuj. Jinak totiž budeme do budoucna schopní téhož, čeho jakýkoliv jiný nezainteresovaný kolemjdoucí amatér: spousta keců kolem a žádný výsledek.B-D
2)no to jsem presne cekal ze se zacnes vymlouvat, ze jses jenom zakaznik a je ti vlastne to uplne jedno. - snad už jsi pochopil, že parta ČD není nějaký hej počkej, já Ti zaplatím a dostanu za to službu, ba ne, hochu, u nás se k tomu musíš ještě sakra přičinit. (:-DD My se totiž umíme vymlouvat taky, Tobě je to jedno coby zákazníkovi, nám je to jedno coby poskytovateli, to jsme Ti to nandali, to čumíš, co?
3)Pokud už přispíváš na server s drážní tématikou ve státě, kde je postoj nejen v tomto oboru takový, neměl bys sem tahat bez předchozího varování myšlenky železničních správ, které se rozhodly konkurovat dalším druhům dopravy, tos nám neměl dělat. Příště asistenta s červeným praporkem půl dne dopředu, ano? Anebo vůbec odtáhni k takovým železničním správám a jejich serverům a neruš náš zaběhaný chaotický bordel, buď tak laskav, ano? (:-DDD
A kdybys měl příště náhodou chutě nám náš hřejivý bordýlek rozvracet, dostaneš pár úkolů typu zajisti+sestav+objednej+oslov+zkrátka to udělej za nás, aby Ti konečně seplo, na co jsou u nás silnice a auta, jak už Ti ostatně v 20.04.2010 (22:07) svitlo, a že tím pádem nás nemáš otravovat a sednout do svého pekáče...
Odpověď je v článku, viz odstavec týkající se tržeb: "Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje." to je sice hezky ale musis taky rozlisovat to ze vsichni asi nejeli stejnym vlakem.
Objednej a zajisti trasu Praha - Berlin a zpet v nocnich hodinach tak, aby jsi nenarusil jizdu jinych vlaku.
Když lze přes den, kdy jsou koleje mnohem více vytížený, v pohodě načasovat mimořádný vlak na fotbal, proč by nešel načasovat mimořádný vlak noční?: Ja netvrdim ze to nejde, prave proto jsem ti navrhnul nocni hodiny, aby jsi to mel jednodussi...
Ad ostaní "úkoly" - já osobně jako zákazník řešení mám: pokud budu cestu v Praze začínat, pojedu prostě autem a nebudu v ČD svými požadavky nikoho obtěžovat, tak si to zřejmě přeješ.: no to jsem presne cekal ze se zacnes vymlouvat, ze jses jenom zakaznik a je ti vlastne to uplne jedno.
Zaverem: kdyz uz na specializovanem zeleznicnim serveru, zacnes neco navrhovat nebo dokonce kritizovat mohl by jsi mit aspon zakladni znalosti co se tyka drahy. A pokud je nemas prispivej nekde na novi**y.cz, kde s tebou bude souhlasit kazdy smoula.
to pekar: vozy vyssi kvality nebyly nutnou podminkou, proto jsem tam napsal "pokud mozno", doufam ze chapes vyznam tohoto souslovi.
Mimo to jsem nabidl i mnohem racionalnejsi a objektivnejsi duvody...
PS: VRV jsou komfortnejsi nez "Bmz"?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.