..: Lokomotivy Siemens u ČD Cargo :..

ER20-2007 ČD Cargo, Pn 64972 1. nsl, Soběslav 8. 4. 2010, foto: Marek Štěpánek Praha — Dieselová lokomotiva Siemens ER20 EuroRunner není na českých kolejích žádnou novinkou. Pro dopravu nákladních vlaků si ji od poskytovatele MRCE Dispolok pronajímá např. RailTransport nebo OKD Doprava, v osobní dopravě jsou zase stroje firmy Arriva/ALEX nasazeny na rychlících z Bavorska do Plzně. V minulém týdnu se však na mnoha místech republiky, od Lanžhota přes Prahu–Uhřiněves až po Žatec či České Velenice, objevil tento typ s logy největšího českého nákladního dopravce – ČD Cargo. Tímto strojem, výrazně reprezentujícím svého výrobce, byla lokomotiva ER20–2007, vlastněná přímo firmou Siemens. Po dobu jízd pro ČD Cargo identifikovala dopravce logem na čelech a nápisem na LED displeji nad stanovištěm strojvedoucího.

Bílo–stříbrný demonstrátor představuje podtyp ER20BU, jenž se od klasického EuroRunneru odlišuje právě informačním LED displejem a navíc je vybaven rádiovým ovládáním stroje. Vyroben byl v roce 2007, v září minulého roku byl do lokomotivy zastavěn vlakový zabezpečovač MIREL, který byl následně testován na síti regionálních maďarských železnic GySEV. Lokomotiva je díky tomu schválena pro provoz v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Jak pro magazín ŽelPage uvedl ředitel odboru marketingu a komunikace ČD Cargo Zdeněk Větrovec, EuroRunner byl na vlacích ČD Cargo nasazen především z důvodu seznámení personálu s obsluhou a údržbou těchto strojů a pro ověření trakčních parametrů v podmínkách české železniční sítě. Otázka, zda dopravce tyto stroje plánuje zakoupit či pronajmout, je však podle Větrovce zatím předčasná.

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Dolany, foto: Josef PetrákPřed rokem prošla tiskem i věstníky veřejných zakázek informace o záměru ČD Cargo pronajmout si moderní vícesystémové lokomotivy ze zahraničí. Pro elektrickou trakci se ihned favoritem staly stroje ES64F4 EuroSprinter, vyráběné firmou Siemens, které byly v dubnu loňského roku zkoušeny přímo na vlacích ČD Cargo v rámci schvalovacího procesu na síti SŽDC. Dopravce krátce nato potvrdil zájem o pronájem 6 kusů této řady pro vozbu kontejnerových vlaků mezi Prahou a Německem. Jak nám však dále potvrdil Zdeněk Větrovec, v následujících měsících přestal být tento záměr aktuální a, jak potvrzuje elektronický registr TED, původní výběrové řízení bylo zrušeno bez vyhlášení vítěze. I přesto se ale letos s EuroSprinterem v České republice setkáme: v polovině května by měl být, stejně jako EuroRunner před několika dny, po dobu jednoho týdne nasazen na nákladních vlacích dopravce v rámci zaškolení personálu a vyhodnocení provozu v podmínkách největšího českého dopravce.

Zdroj: ČD Cargo, RailColor, Tenders Electronic Daily; foto: Marek Štěpánek, Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 14.4.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
15.04.2010 (16:14)  
Ty servisky snad pochopil kazdy, kdo chtel...

Stary stroj muze diky perfektni praci servisnich techniku fungovat skvele, ale museji ho holt opecovavat (zpetne pak i plati to, ze pokud ho opecovavaji, tak funguje; a soucasne plati i to, ze pokud se nekdo snazi vyzdvihavat jejich praci, tak tim neprimo rika, ze ty stroje jsou velmi poruchove a jejich peci nezbytne potrebuji) a kontinualne opravovat.
Novy stroj ty neustale opravy nepotrebuje (pripadne jich potrebuje mene).

Takze funguji oba, ale jednom staci jednou rocne "vymenit (a prubezne dolivat) olej", zatimco tomu druhymu se co mesic vysere nejaky cidlo nebo dil.

PS: Proc si aerolinky porizuji treba nova letadla? Vzdyt prece staci mit par dvojplosniku a o ty se poradne starat...
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
15.04.2010 (15:41)  
Brejlovec na osmém stupni cca. 350 l/h, na šestém (což výkonově odpovídá 1/2 herkula)cca. 220 l/h. A teď záleží na PŠ, aby dodal obdobná data z praxe na herkulesovi, pak to půjde krásně porovnat.:)
Obdobná data "z praxe" neposkytnu, protože jsem si je v praxi nepoznamenal. Ale dá se to vypočítat: 195 gr na kWh, 1600 kW na kolech, takže 1700 prvotních, pomnoženo a vyšlo 399 l/hodinu.
A u toho Brejlovce vyladěného na polovinu výkonu pro srovnání bych to viděl asi tak: 230 gr na kWh, 800 kW na kolech, takže 900 prvotních, pomnoženo a... 250 l/hodinu.

Ale k čemu nám takový údaj je? Hodinu setrvale do kopce umím jen z Brna na Třebovou, kde se to valí od 43 km/h pod hladovou zdí do 90 km/h u Skalice.
15.04.2010 (12:34)  
JTB: A jak sou na tom 753.7 ?
15.04.2010 (12:04)  
Ad M:
Brejlovec na osmém stupni cca. 350 l/h, na šestém (což výkonově odpovídá 1/2 herkula)cca. 220 l/h. A teď záleží na PŠ, aby dodal obdobná data z praxe na herkulesovi, pak to půjde krásně porovnat.:)
Ad Miroslav Zikmund:
Lokomotiva po GO se tabulkovým parametrům vážně může blížit, ale takových diseselů je u našich dopravců pořád minimum. Nejlepší důkaz je to, že fírům interně doporučuje, aby třeba s méně udržovanými lokomotivami ř. 751/750/753 NEJEZDILI na osmý stupeń, případně ani na sedmý - protože to by se taky mohla podívat z motoru ojnice nebo rovnou celý píst...:)

A to je právě ten rozdíl v konstrukci, o kterém mluvím - Herkules je dimenzovaný na to, aby dokázal podávat tabulkové výkony často a dlouhodobě, zatímco v českých končinách se obecně považují tabulkové hodnoty za nesplnitelné. Vždyť se podívejte na to, jak dopadla drahá rekonstrukce motorovýc vozů ř. 854, které sice mají dobrý motor, ale pak jezdí jen na 60-80 pct. výkonu, protože by se jim rozsypala převodovka. Pak není divu, že přijede opravdu kvalitní vozidlo typu herkula a všichni z něj sednou na zadek...:)
registrovaný uživatel SYN 
15.04.2010 (0:25)  
Vousac: tak M tu jiste nechtel rict ze opravari to odbydou, spis bych to odhadoval (receno paralelou s autem) ze to muze byt nejak takto - pane tak jsme vam to prohlidli, vymenili brzdovy desticky pac uz byly desne ojety, doplnili olej ale vite co? ten vejfuk uz by taky chtel vymenit, je uz dost deravej a zralej na upadeni - nojo, ale kolik to bude stat? - tak asi petilitr - hm to momentalne nemam, nechte to zatim tak, vono to jeste chvilku vydrzi...
Tak co, je v takovem pripade vina opravare ze kara neni v dobrym stavu? No neni to jeho vina, protoze si zakaznik nenechal udelat (vymenit) to co mu doporucovali. Nicene auto v dobrym stavu neni, a to je konstatovani ne utok na opravare.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
15.04.2010 (0:04)  
ad eeeee: bylo to tuším 1,763 l na 1000 hrtkm a byl to o hodně rekordní výsledek. Běžná hodnota se pohybovala mezi 1,9 - 2,2 l/1000 hrtkm.
Srovnání s Brejlovci vám neposkytnu, protože na nich nejezdím.
14.04.2010 (21:04)  
To M:,,Serviskám" se na železnici říká periodické prohlídky a periodické opravy,podle stupně. Ten pak závisí na počtu ujetých kilometrů (u traťových lokomotiv). Ale i při těchto prohlídkách musí opraváři pracovat,to měl přece pan Miroslav Zikmund na mysli. I auto se musí ,,servisovat" v montérkách a s nářadím,od počítače to zatím nejde-a zřejmě dlouho nepůjde.
registrovaný uživatel M 
14.04.2010 (20:46)  
Eeeeeedo - jako dik, ale jeste mi rekni, kolik si pod jeho rukama vezme dvojice brejlovcu. Staci formou "stejne - 2x vic - 5x vic":-)
registrovaný uživatel M 
14.04.2010 (20:45)  
No prave to, ze ti dilenstvi pracovnici maji praci (kterou jiste vykonavaji precizne), svedci o spatnem stavu...
Kdyby byly v dobrem stavu, tak se delaji jen "servisky" (nebo jak se tomu na zeleznici rika...)
registrovaný uživatel Eeeeeeda  mail  
14.04.2010 (20:44)  
M: Co se týče spotřeby, lokomotiva ER20 vedená rukou pana Šimrala si vzala pouze 1,7 l / km / 1000 t. Opravte mě, pokud si to číslo nepamatuji přesně :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko