..: Hloubkaři „ulovili“ 11. dubna 1945 v Čechách třicet lokomotiv :..

Letoun tohoto typu zaútočil na železniční dopravu v Čechách 11. dubna 1945, foto: US Air Force Česko — Americké stíhací letouny, lidově označované jako hloubkaři nebo kotláři, v dubnu 1945 takřka denně ochromovaly v Čechách železniční a silniční dopravu. Na své konto si připsaly – soudě podle dokumentů, které se dochovaly – nejméně 600 lokomotiv (většina z nich se však po opravě brzy vrátila do služby u ČSD a setrvala v ní nezřídka dalších třicet let) a asi tisíc vagonů různého typu.

Další z úderů hloubkaři – v tomto případě dvoutrupé letouny typu P-38 Lightning ze 14. stíhací skupiny, které odstartovaly ze základny v Triolo v Itálii, zasadili protektorátním drahám 11. dubna 1945. Tentokrát se zaměřili na trati na území dnešního Jihočeského a Plzeňského kraje. Jejich činnost je poměrně detailně zaznamenána v hlášeních železničních služeben. Během zhruba jedné hodiny (od 9:58 do 11:00) se pilotům podařilo vyřadit z provozu třicet lokomotiv (z toho po čtyřech v Domažlicích a Nýrsku, které leželo na území Sudet, a po třech ve Staňkově, Protivíně a Hluboké nad Vltavou). Nejméně patnáct vagonů bylo poškozeno.

Jeden příklad za všechny: Mezi stanicemi Volyní a Malenicemi (okr. Strakonice), u kilometrovníku 15,4 na trati Strakonice – Volary hloubkaři zpozorovali osobní vlak č. 4806, který jel ze Strakonic do Vimperka. Byly k němu připojeny dva plošinové vagony s protiletadlovými kanony, které zahájily po blížících se letounech palbu. Tato skutečnost však americké piloty od útoku neodradila. Nejprve se vypořádali s oběma palposty (přitom padlo tři němečtí vojáci – členové obsluhy) a následně byla prostřílena lokomotiva č. 423.091. Pět cestujících (včetně jednoho vojáka) a vlakvedoucí Antonín Kotrč utrpěli zranění.

Během této mise ztratila 14. stíhací skupina v Čechách jeden ze svých lightningů – zřítil se u obce Srubec jihovýchodně od Českých Budějovic. Osudným se mu stal souboj s jednou ze dvou německých stíhaček typu Fw 190, které se pravděpodobně vracely z bojového letu na Moravě nebo v Rakousku. Pilot 1/Lt (nadporučík) Robert W. Whitehead zahynul a byl pochován – ovšem pod zkomoleným jménem „Bob Weit“ – na hřbitově v nedaleké Dobré Vodě. Krátce po skončení války byly ostatky exhumovány a převezeny do Spojených států. Nedaleko místa havárie najdeme pamětní desku.

Další informace o hloubkařích si lze přečíst na webové stránce s adresou hloubkari.bloguje.cz.

Zdroje: Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 1170-45
  Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton. č. 4767, inv. č. 1194-45 a 1169-45
  Air Force Historical Research Agency, Missing Air Crew Report No. 13980 (za kopii děkuji Peteru Kaššákovi)

Foto: United States Air Force


Filnorm Poslat mail autorovi | 11.4.2010 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Military

Další z regionu Česká republika (celá)


registrovaný uživatel Duffman  mail  
05.05.2010 (22:16)  
Díky za super info!
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
12.04.2010 (16:35)  
ahoj, pěkné čtení, pro zajímavost, zde je povídání a hlavně fotky o bombardování chebského nádraží :
http://www.fronta.cz/fotogalerie/cheb-1945
a letiště:
http://www.fronta.cz/fotogalerie/cheb-letiste-kveten-1945
12.04.2010 (14:49)  
hezké počtení...
11.04.2010 (12:33)  
Hezký článek. Díky za něj.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko