..: Tipy na výlet — měsíc srpen :..

Parní lokomotiva 498.022 při cestě na Křivoklát, foto: Petr Holub Česká republika — První polovinu letních prázdnin již máme za sebou a naší zemi sužují tropické teploty, v posledních dnech střídající se se silnými bouřkami. Ideální prázdniny si každý představuje jinak — jeden by se rád slunil na pláži u moře, druhý raději zůstává doma a věnuje se cestování či turistice. Nejen těmto lidem proto přinášíme souhrn vybraných železničních akcí, jejichž kompletní přehled naleznete také v našem kalendáři výletních a zájmových akcí. Tratí z Berouna do Rakovníka, vedoucí překrásnou krajinou CHKO Křivoklátsko, již tradičně projede Křivoklátský expres v čele s parní lokomotivou 498.022 a další, neméně zajímavou akci hostí i severočeská unikátní trať Tanvald – Harrachov, kde proběhne Parní sobota na zubačce. Nejen dle níže uvedených akcí lze usoudit, že tento měsíc je doslova plný příležitostí k aktivnímu prožití zejména víkendových dnů, kdy si netradiční výlet, například parním vláčkem, může užít celá rodina.

Kredencem po Švestkové dráze »

Motorový vůz M262.0209, foto: Chary Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) vypravují víkendové vlaky na malebné lokálce Most – Lovosice, známé především pod názvem Švestková dráha, a to až do 29. srpna 2010. Pravidelný provoz byl ukončen v prosinci 2007 z rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje. Obce, jež tato trať spojuje, se s touto skutečností odmítly smířit a díky starostům se podařilo obnovit alespoň částečný letní provoz. V letošním roce je zde nasazen motorový vůz 830.206 JHMD, který byl vyroben v roce 1961 a údajně po celou svou "životní" éru byl přiřazen depu Krnov, kde také dojezdil. Po loňské opravě v dílnách Olpas Moravia je opět provozuschopný. S tímto strojem, který příští rok oslaví své padesátiny, se tak cestující mohou setkat právě na Švestkové dráze. Řazení vlaků najdete zde.

Jízdní řád vlaků Litoměřice hor.n. – Lovosice – Most a zpět
Os 2
[1]
Os 4
[1]
Os 6
[1]
Os 8
[3]
StaniceOs 1
[2]
Os 3
[1]
Os 5
[1]
Os 7
[1]
8.1912.1915.1919.20Litoměřice hor.n.7.3711.5414.3619.14
8.2212.2215.2219.23Litoměřice – Cihelna ×7.3511.5214.3319.12
8.2612.3715.2619.27Žalhostice7.3111.4814.2919.07
||||Lovosice závod||||
8.3612.4515.3319.33Lovosice7.2411.3614.2219.00
|||Sulejovice|||
8.4512.5415.45Čížkovice11.1614.1018.45
8.5012.5915.49Třebenice ×11.1014.0218.38
8.5413.0315.53Třebenice město11.0813.5818.33
8.5913.0815.59Dlažkovice ×11.0113.5218.26
9.0213.1016.01Podsedice ×10.5913.5018.24
9.0913.1716.09Třebívlice10.5213.4418.17
||Semeč||
9.1716.17Hnojnice ×10.4318.07
9.2616.25Libčeves10.3718.01
9.3116.30Sinutec ×10.3317.56
9.3516.34Bělušice ×10.2917.52
9.3816.37Skršín ×10.2517.49
9.4516.45Sedlec u Obrnic ×10.1717.41
9.5117.03Obrnice10.1317.37
9.5617.08Most10.0717.30
  • [1] jede v sobotu a neděli
  • [2] jede pouze v sobotu
  • [3] jede pouze v neděli
  • × vlak zastavuje jen na znamení nebo požádání

Jihočeské léto s párou »

Parní lokomotiva 464.0, foto: Drahos Svestka Ani jižní Čechy nezaostávají v nabídce nostalgických akcí. Příkladem je tradiční Jihočeské léto s párou, které ve spolupráci s Českými drahami pořádá Stocker Club České Budějovice. Jedná se o nejrozsáhlejší program historických vlaků v České republice, kdy parní lokomotiva 464.008 projede ty nejkrásnější tratě Šumavy. Tentokrát její cesty povedou z Volar přes Nové Údolí do Českého Krumlova, Prachatic, Kubovy Hutě nebo Polné. Nejen v těchto obcích na vás čeká doprovodný program: jako příklad uveďme Nové Údolí, kde lze navštívit muzeum pošumavských železnic nebo absolvovat jízdu drezínou do Bavorska, z Polné se přepravíte bezplatnými autobusy do Vojenského výcvikového prostoru Boletice, kde vás členové AČR seznámí se cvičišti a střelnicemi.

  • Související odkazy: Program a jízdní řád – [1], [2]

Křivoklátský expres »

Parní lokomotiva 498.022, foto: topič Návštěvu hradu Křivoklát můžete dne 7. srpna spojit s projížďkou tradičním Křivoklátským expresem. Ten vyjede z Prahy–Braníka v 9.20 a zájemce doveze na 15. ročník Křivořezání, setkání zručných řezbářů. K vidění bude stálá expozice řezbářských děl na téma Staré pověsti české v budově Purkrabství, navštívit lze také občerstvení v hradním šenku, kde je možno ochutnat teplou medovinu, svařené víno, domácí slivovici, opékanou slaninu, buřty, placky či turecký med. Historický vlak v čele s parní lokomotivou 498.022 poté pokračuje do Železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Tam je možno shlédnout expozici věnovanou historii železniční dopravy v Čechách, rozsáhlou sbírku lokomotiv a vozů či modelové kolejiště.

příjezdodjezdstanicepříjezdodjezd
9.20Praha – Braník17.56
9.359.47Praha – Vršovice17.4017.41
9.5310.01Praha – Smíchov17.2817.29
10.3511.08Beroun16.3416.55
11.4911.59Křivoklát15.5016.02
12.1512.36Rakovník15.1915.35
12.50Lužná u Rakovníka15.05

Kuksáček »

Společnost železniční Výtopna Jaroměř vypraví o víkendu 7. – 8. srpna pravidelný prázdninový výletní vlak Kuksáček. Svézt se můžete nejen s motorovým vozem M 131.1441 na trase Hradec Králové – Jaroměř – Dvůr Králové, ale také nedělním vlakem "Expres Kuksáček", kdy v čele soupravy, složené z vozů 2. a 3.třídy, pojede parní lokomotiva 423.0145, což jistě ocení především příznivci parní trakce.

Párou nejen na Chodské slavnosti »

Parní lokomotiva 475.111, foto: InterCity Chodské slavnosti jsou v Domažlicích pořádány již od roku 1955 a staly se tak jedním z nejstarších folkloristických festivalů v České republice. Největší část programu je věnována především místním národopisným hudebním a tanečním souborům. Při této příležitosti vypraví Iron Monument Club Plzeň o víkendu 14. – 15. srpna několik zvláštních vlaků v čele s legendární plzeňskou parní lokomotivou 475.111, která z lokomotivky Škoda Plzeň poprvé vyjela v listopadu 1947. Cílem dopolední sobotní cesty jsou Domažlice, z nichž se vlak vrací druhý den v podvečer. Po oba dny pak šlechtična povede vlaky spojující Domažlice s německým městem Furth im Wald, kde se uskuteční nejstarší bavorská lidová hra, tzv. Skolení draka.

Jízdní řád parního vlaku Plzeň – Domažlice a zpět
7.25Plzeň hl.n.20.36
7.29Plzeň Jižní předměstí20.32
7.37Vejprnice20.22
7.43Nýřany20.08
7.55Stod19.50
8.08Holýšov19.40
8.26Staňkov19.31
8.35Blížejov19.11
8.46Domažlice18.51
[1][2]
  • [1] jede pouze v sobotu 14. srpna
  • [2] jede pouze v neděli 15. srpna
Jízdní řád parního vlaku Domažlice – Furth im Wald a zpět
8.5412.1016.51Domažlice10.2713.5418.14
9.0012.1416.57Domažlice město10.2413.5118.11
9.0912.2317.06Babylon10.1113.3917.59
9.1712.2917.12Česká Kubice10.0413.3417.54
9.3012.4217.25Furth im Wald9.5013.2017.40
Jede v sobotu 14. 8. a v neděli 15. 8.

Tovačovský Portál, Kojetínské hody a Pohádkový les »

Motorový vůz 831.183, foto: Louis Armstrong Při příležitosti konání již dvanáctého ročníku folkového festivalu Tovačovský portál, Kojetínských hodů a Pohádkového lesa v Divokách vypraví o víkendu 14. – 15. srpna občanské sdružení Kroměřížská dráha ve spolupráci s Českými drahami historické vlaky mezi Zborovicemi, Kroměříží, Kojetínem a Tovačovem. Nasazeny zde budou motorové vozy řady 831 a 851 s přípojnými vozy. V sobotu se jedná o 21 vlaků, v neděli pak o jeden méně. Kojetínské hody se konají každoročně již od roku 1999. Jedná se o třídenní akci s pestrým programem – na své si přijdou všechny věkové skupiny. Uskuteční se diskotéka, setkání harmonikářů, turnaj střední Moravy ve volejbalu nebo hasičské závody na náměstí.

Posázavské linky

Kácovská pouť »

Parní lokomotiva 434.2186 projíždí odbočkou Skochovice, foto: zderem V sobotu 21. srpna vyjede na trať legendárního Posázavského Pacifiku historický vlak v čele parní lokomotivou 434.2186 Čtyřkolák. Cílem cesty bude Kácov, kde se uskuteční pouť, kterou lidé spojují s lidovou zábavou, různými atrakcemi, velkým množstvím prodejních stánků, marcipánovými srdci či praženými mandlemi. Kromě lidové hudby, znějící až do noci, je tato doprovázena právě příjezdem parního vlaku, který každoročně využijí k dopravě na místo konání stovky lidí. Vystoupíte–li o zastávku dříve, můžete navštívit gotický hrad Český Šternberk – jehož historie sahá až do 13. století – ležící na levém skalnatém břehu řeky Sázavy. Po prohlídce lze využít některý z pravidelných osobních vlaků a vydat se jím na Kácovskou pouť.

Tankový den v Lešanech a zámek Jemniště »

Dne 28. srpna pořádá Vojenské technické muzeum Lešany tradiční Tankový den. Letošní ročník bude věnován tankové technice používané na Středním východě. Muzeum se pro návštěvníky otevře v 9.30 a ukázky začnou o hodinu později. Ani na této akci nebude parní vlak chybět. Koho neosloví válečná technika, může vystoupit na konečné v Postupicích a navštívit překrásný zámek Jemniště, o němž první zmínky pochází z konce 14. století. Po prohlídce můžete využít nově otevřené zámecké restaurace, kde na vás čekají výtečné pokrmy.

Parní sobota na zubačce »

Lokomotiva T426.003 v Dolním Polubném, foto: Tužka Na sobotu 21. srpna připravila Železniční společnost Tanvald akci s názvem Parní sobota na zubačce. Na unikátní severočeskou ozubnicovou trať tak vyjede několik zvláštních vlaků. Zatímco na trase Tanvald – Kořenov se budou moci zájemci svézt s historickou ozubnicovou lokomotivou T426.003, vlaky jedoucí z Kořenova do Harrachova povede parní lokomotiva 310.0134. Kromě těchto jízd bude v Kořenově připraven bohatý doprovodný program: představí se historická hasičská technika a Jilemnický spolek paní a dívek v dobových krojích. V nádražní budově bude otevřeno Muzeum ozubnicové dráhy, jehož expozice je z větší části zaměřena – jak název muzea vypovídá – na samotnou ozubnicovou trať, její pestrou, avšak často pohnutou historii, mimořádnosti v provozu a zde nasazovaná vozidla. Občerstvení bude k dispozici jak ve vlacích, tak i na peroně v Kořenově.

Jízdní řád Tanvald – Kořenov a zpět
10.3013.41Tanvald13.1117.11
10.3613.47Desná13.0517.05
10.4714.12Dolní Polubný12.5816.58
11.0314.28Kořenov12.4516.45
Jízdní řád Kořenov – Harrachov a zpět
Kořenov (odj.)12.0014.0215.1016.01
Harrachov (příj.)12.1014.1215.2016.11
Harrachov (odj.)12.2014.2415.3016.20
Kořenov (příj.)12.3014.3215.3816.28

Nostalgické jízdy na Myjavě »

T444.0060, foto: topič Združenie miest a obcí kopaničiarskeho regiónu Velká Javorina – Bradlo vypravuje ve spolupráci se Společností železniční Výtopna Veselí nad Moravou několik historických vlaků na trati vedoucí z Veselí nad Moravou do Staré Turé. Projekt, na jehož začátku stála myšlenka přitáhnout pozornost veřejnosti na unikátní železnici spojující Moravu a Nové město nad Váhom, oživit její zašlou slávu a vytvořit nový prvek letního individuálního cestovního ruchu v těchto regionech, byl podpořen v rámci přeshraniční spolupráce České republiky a Slovenska z fondů Evropské unie. V čele vlaků se představí parní lokomotiva 331.037, dieselová lokomotiva T 444.0060 a Modrý šíp M 274.004.

  • 7. – 8. srpna M 274.004 Modrý šíp + přívěsný vůz
  • 14. – 15. srpna M 274.004 Modrý šíp + přívěsný vůz
  • 28. – 29. srpna 331.037, T 444.006 + vozy
Jízdní řád
příjezdodjezdstanicepříjezdodjezd
9.13Stará Turá16.57
9.259.26Papraď16.4616.47
9.359.36Poriadie16.3716.38
9.4810.30Myjava15.1316.25
10.3610.37Brestovec15.0715.08
10.4910.50Vrbovce14.5614.57
10.5810.59Javorník14.4714.48
11.0411.27Velká nad Veličkou14.0314.42
11.3611.37Louka u Ostrohu13.5213.53
11.4211.43Lipov13.4613.47
11.5311.54Blatnice pod Sv. Antonínkem13.3513.36
12.04Veselí nad Moravou13.25
Ceník jízdného
PásmoÚsekDospělýDítě 6–15 let
I.Stará Turá – Myjava40 Kč/1,50 €25 Kč/1 €
II.Myjava – Velká nad Veličkou40 Kč/1,50 €25 Kč/1 €
III.Velká nad Veličkou – Veselí nad Moravou40 Kč/1,50 €25 Kč/1 €
celá trasaStará Turá – Veselí nad Moravou120 Kč/4,50 €75 Kč/3 €

Rozloučení s prázdninami »

Parní úzkorozchodná lokomotiva BS80, foto: Louis Armstrong Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky byl založen jako občanské sdružení. Jeho hlavním cílem je kromě sběratelské činnosti zaměřené na dokumentování historie a současnosti úzkorozchodných železnic, s důrazem na region Kolín, především obnova a zprovoznění části kolínské řepařské drážky. Kromě toho sdružení organizuje tématické výstavy exponátů, včetně organizování předváděcích jízd úzkorozchodných vozidel. O víkendu 28. – 29. srpna vyjede na drážku Kolín–Sendražice — Výrovna a zpět výletní vlak tažený parní lokomotivou BS 80. V soupravě bude řazen krytý vůz i otevřený vůz, bufetový vůz nebo vůz vhodný pro přepravu kočárků a vozíčkářů. Jízda na Výrovnu a zpět trvá zhruba 35 minut.

Nejen tyto srpnové, ale i spoustu dalších zajímavých akcí můžete najít v kalendáři akcí, který spravuje skupina dobrovolníků portálu ŽelPage. Organizátor akce si vyhrazuje právo na změnu jízdního řádu a proto se zde uvedené údaje nemusí shodovat. Budeme rádi, pokud nám tuto skutečnost oznámíte. V takovém případě kontaktujte autora článku.

Zdroj: Želpage, Wikipedia.org, České dráhy, Švestková dráha, Stocker Klub České Budějovice, Železniční muzeum Lužná u Rakovníka, Parní jízdy, Společnost železniční Výtopna Jaroměř, Iron Monument Club Plzeň, Kroměřížská dráha, Vojenské technické muzeum Lešany, Železniční společnost Tanvald, Společnost železniční Výtopna Veselí nad Moravou, Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky.


Dominik Jaroš | 27.7.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
28.07.2010 (10:51)  
Vlad-máte pravdu a krásně jste to uzavřel :-)
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
28.07.2010 (10:12)  
(OT) Davidus 135: Já bych si dovolil, s Vaším dovolením, toto vlákno - v komentářích o tipech na srpnové výlety - uzavřít. Děkuji.

V každé firmě se najdou dříči, kteří mají práci jako svého koně a dávají jí víc, než ostatní. Spousta lidí udělá co má a najdou se i tací, kteří tu práci dělají pomalu se sebezapřením. Ale to tu nevyřešíme. Můžeme si jen přát, abyste se všichni na svých srpnových výletech setkávali s těmi, co dělají svou práci i srdcem...
28.07.2010 (10:03)  
Josef Petrák-ale neni s tim problém, vždyť řikám že to
udělaj, jen prostě ne všichni RJ milujou. A třeba provozovat dopravu v celé republice je možná malinko větší umění než si pučit dva vlaky a dělat že sem mistr světa
ps. abys nemyslel u ČD nepracuju ani nikdo z rodiny
28.07.2010 (9:40)  
Davidus135) To zní, jakoby se RegioJet choval asociálně. :) Minimálně v Domažlicích, co jsem viděl přidělávají práci s posunem ČD neméně jako RJ... Tak v čem je teda takový problém vyjezdit o 4 páry vlaků za den navíc?
28.07.2010 (9:32)  
Martin grill, Josef Petrák - ale oni tu práci samozřejmě udělají a pořádně. To je jako když doktor ošetřuje bezdomovce-taky se mu vůbec nechce, příčí se mu to ale udělá to správně a na jeho výkonu to není vůbec poznat
Zirecek - ano je to klidně možné. Já jen vycházím ze zkušeností co mi výpravčí řekli
28.07.2010 (7:40)  
Moraváci mohou využít ještě zdejší kalendář akcí a mohou si dohledat pravidelné jízdy na Osoblažce a Mladějovské dráze, :-).

OT: Kolega, kamarád výpravčí děla ve velkém žel. uzlu a právě má rád soukromé dopravce v nákladní dopravě, protože "jezdí" a "otáčejí se"; v podstatě je mírně upřednostňuje. Přístup většiny pracovníků ČD Cargo je slušně řečeno "pomalý".
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
27.07.2010 (22:40)  
Davidus 135: Pokud nebude stíhat, je načase uvažovat o nějaké dálkovině. Jednou je to jeho práce, tak ji prostě bude dělat. Pracovní doba je osm hodin. Operátorka pásové výroby taky nemůže smontovat jen každý třetí kus... Proberte se, práce není o sezení na zadku a přejímaní, zda něco udělám, nebo ne.
27.07.2010 (21:45)  
Davidus135) :) a to je ten nediskriminační přístup na železniční dopravní cestu, kvůli kterému se oddělila SŽDC od ČD? No nic.
27.07.2010 (21:36)  
Josef Petrák - pokud výpravčí dlouho sloužili u ČD, tak je budou svým způsobem upřednostňovat. Já co znám výpravčí tak Jančuru zrovna moc nemusí. Nejsou to roboti. Článek hezký
27.07.2010 (19:59)  
Jiří Pekárek) Městečko poladěno pro svatý klid tvé duše. ;) A k těm výpravčím – nevylítnou z kůže, budou dělat svou práci. Ta infrastruktura je zde pro všechny dopravce, pokud se vlezou svými vlaky do její kapacity.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko