..: 671.001 "Jánošík" má za sebou první testovací jízdu v Žilině :..

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Žilina — První dvoupodlažní jednotka Železničnej spoločnosti Slovensko je doma. Dvousystémový „ešus“ 671.001 z produkce Škody Vagónka dnes absolvoval svou první testovací jízdu na slovenských kolejích – jako zvláštní vlak na krátké trase Žilina – Varín a zpět svezl prototyp řady 671 své první cestující z řad zaměstnanců ZSSK, výrobce, spolupracujících firem a naší redakce. Jen několikaminutová jízda tak započala úplně novou kapitolu regionální dopravy na Slovensku, kde by se v příštích dvou letech mělo vizuálně podobných souprav objevit hned dvacet – z toho polovina v podobě netrakčních push–pull jednotek. Oficiální představení řady 671 veřejnosti proběhne zítra odpoledne v železniční stanici Žilina.

Jánošík, jak byla prototypová jednotka pokřtěna v únoru letošního roku, se na svůj první výkon vlastní silou vydal ve čtvrtek 27. května těsně po 11. hodině dopoledne. S několika desítkami osob na palubě bez jakýchkoli problémů absolvoval 8km dlouhou trasu z metropole Žilinského kraje do malé stanice Varín na trati 180 ŽSR. Dojmy z jízdy? Tradičně skvělé. Vozidlo je tiché, stabilní a velmi pohodlné. Ačkoli probíhala zkušební jízda opatrně, dynamika byla přesto velmi dobrá. Drobným problémem byl pouze poněkud nestabilní energetický zdroj elektrických zásuvek pro cestující; to však lze zřejmě připsat na vrub prototypu, který ještě podstoupí dílčí úpravy. Současný pobyt jednotky na severozápadním Slovensku je přitom spíše prezentací, která by měla oslovit zástupce krajů a navnadit cestující na pravidelné jízdy, které započnou v červenci letošního roku, po dokončení trakčních zkoušek na systémech 3 kV i 25 kV/50 Hz.

Třídílná dvoupodlažní elektrická jednotka řady 671 se od svého typového předchůdce, jenž České dráhy provozují pod obchodní značkou CityElefant, odlišuje v několika základních charakteristikách a řadě menších detailů. Oproti řadě 471 podporuje dvě napájecí soustavy a může dosáhnout maximální rychlost 160 km/h. Slovenská verze neobsahuje oddíl 1. třídy; dopravce místo toho plánuje horní podlaží využívat spíše jako tichou zónu. Horní oddíl hnacího vozu je zároveň mírně zmenšený kvůli přípravě na dosazení palubní části zabezpečovacího systému ETCS.

671 ZSSK, display kamer v kokpitu, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, služební oddíl, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák 971 ZSSK, plošina pro vozíčkáře, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, palubní rozhlas, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tichý oddíl, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák

Konkrétní odlišnosti řad 471 a 671 již před časem v rozhovoru pro náš magazín popisoval ředitel technické sekce ZSSK Miloš Slávik – jedná se mj. o nový řídicí systém z produkce Škoda Transportation, interní kamerový systém, oddíl pro vlakovou četu, zásuvky 230 V, odpadkové koše integrované v sedadlech, nové vnitřní přepážky z tmavého skla, měkkčí (pro střet s lidskou hlavou příjemnější) materiál zavazadlových polic, mírně upravené bočnice s novými pevnostními prvky, jiné externí informační displeje, elektrické pohony všech dveří (nástupní dveře se otevírají jedním tlačítkem), přemostění záchranné brzdy, automatický hasící systém strojovny a nájezdovou rampu pro vozíčkáře v řídicím voze místo zvedací plošiny. Vizuální řešení interiéru i exteriéru se mírně odklání od korporátního stylu ZSSK; bude ale odpovídat ostatním vozidlům, pořizovaným s finanční podporou Operačního programu Doprava. Čalouněné sedačky produktové řady Regio s koženkovou opěrkou hlavy dodává tradičně firma Borcad Fryčovce.

Železničná spoločnosť Slovensko chce jednotky řady 671 nasazovat od léta postupně na osobní vlaky v relacích Žilina – Čadca, Žilina – Trenčín a Žilina – Liptovský Mikuláš. S dodáním prvních pěti souprav bude turnus postupně rozšiřován až do Košického kraje, kde budou nové jednotky nasazovány na relace Košice – Prešov, Košice – Poprad–Tatry a Košice – Čierna nad Tisou. Finální stav počítá s 10denním oběhem, přičemž domovským depem všech deseti jednotek bude RD Žilina.

Zájemci o prohlídku prvního slovenského „ešusu“ mají šanci tento pátek, kdy bude prototyp od 13.00 do 17.00 volně přístupný veřejnosti na 1. nástupišti žst. Žilina. Ještě předtím by na stejném místě mělo proběhnout slavnostní odevzdání soupravy novému vlastníkovi za účasti slovenského premiéra, zástupců ministerstva dopravy, samosprávních krajů a města Žilina.

671.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671.001 a Bdt ZSSK, starý a nový, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér horního patra, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, nástupní prostor, foto: Josef Petrák OPD, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tlačítko dveří, foto: Josef Petrák 071 ZSSK, podvozek, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zpevnění skříně kvůli TSI, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zásuvky 230 V, foto: Josef Petrák

Zdroj: ŽelPage


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
27.05.2010 (19:34)  
isidor: pojmenovali ho tak papalasi ze ZSSK, asi chteli predejit prezdivce "esus" :-)
registrovaný uživatel isidor 
27.05.2010 (19:24)  
Ten nickname "Jánošík" je prosím už akože definitívny? A pre túto konkrétnu jednotku alebo celý rad?
27.05.2010 (19:14)  
No hezky, no... Ale lepsi zprava by byla, kdyby se pohnul vlastni silou na stridavine... :-)
registrovaný uživatel MB 
27.05.2010 (19:12)  
Filip Janev: Tak já jsem třeba člověk co má mobil na telefonování a SMS, když chci hudbu vezmu si MP3 s pořádnýma sluchátkama a nastavím si hlasitost tak abyh neobtěžoval ostatní, když chci fotit vezmu si pořádný foťák, když vím že budu potřebovat internet např. ve škole tak si vezmu notebook. Osobně preferuji deset dobrých věcí než jednu kde je všechno, ale velmi osekané. Navíc to není o tom na co máš mobil, ale o tom že už mi taky blbečci v MHD a ve vlaku opravdu pijou krev když musí celé okolí vědět co poslouchají, není to nic jiného než bezohlednost a patřil by průplesk.

Ohledně ešusu, líbí se mi víc než náš, ale je to dané pochopitelně tím že je novější, třeba ČD tyhle jednotky taky objednají ve větším počtu. Kdyby se udělala nějaká trochu dálkovější varianta tak na rychlíky Olo-Brno a Olo- Břeclav ideální řešení.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
27.05.2010 (19:11)  
No, vypadá to výborně. Už abysme to měli i u nás.
registrovaný uživatel Jurik 
27.05.2010 (18:58)  
V tom výčtu odlišností - nemá Jánošík jiný polopantograf než ešus? Připadá mi stejný jako u nové řady 380
27.05.2010 (18:47)  
Pjetro: Klasik by řekl: vždyť je to příšerně červené :D Ještě tam chybí srp a kladivo :D
27.05.2010 (18:42)  
Jirka (TexxO): Až se trochu zajede obložení/kotouče tak to zas bude zas piano pianissimo ;-)
registrovaný uživatel Mr. T 
27.05.2010 (18:37)  
Není nahoře méně místa než v 471??? Z fotky mi připadá úzká ulička, že by širší sedadla? Ale je pravda, že sedačky jsou příšerně tvrdý. Dost tvrdý jsou taky ve 471 pozdější série. Myslím od 471.013, opravte mě, pokud píšu bludy, ale ty původní sedačky jsou pohodlnější. Vím, že se dají sklopit při úklidu. Zavedení tichých oddílů by bylo ideální spíše na dálkovou dopravu. Nedovedu si představit tichý oddíl na příměstské v ranní špičce na 011 nebo 171.
27.05.2010 (18:24)  
Ach, kde sú tie časy, keď bol mobil len na telefonovanie :-)

Aha, takže radši budu v kapse nosit, mp3 přehrávač, mobil, foťák, a zvlášť notebook pro připojení k internetu(sociálním sítím).Tak to teda, radši vše v jednom.

aké sú sedadlá, pretože v Bdteer aj v českej 471 mi prídu dosť tvrdé.

Uvědomte si, že se jedná o vozidlo, kde strávíte pouze chvíli času.Samozřejmě, že sedačky v Bt, apod. obstarožních vozidlech byly pohodlnější, ale prostě doba se mění.Mě naopak zarazila 1.série Bmpeer, kdy sedadla byla tak tvrdá, že za necelou hodinu jízdy mě bolela prdel jako blázen, to se mi zdá uhozené.

temné oddíly
Ještě lepší nápad, hlavně v noci. :(
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko