..: Část brzdové zdrže poškodila tři kupé v rychlíku :..

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.

Nákres letu zdrže, foto: Jiří Randa, JRtrain Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.

Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce

Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.

Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz


JRtrain Poslat mail autorovi | 12.3.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mandos 
13.03.2010 (16:35)  
Tak co, zakáže DI provoz řady AB350, případně podobných, jako by to udělala EBA? Samozřejmě pokud se jedná o systematickou vadu.
registrovaný uživatel Týnec 
13.03.2010 (16:17)  
to Chary:...namaloval jsi to krásně...tak nějak já si to představuju..:-))..ač je to nepochopitelné, tak ta zdrž se mezi podvozek a karoserii musela vejít
registrovaný uživatel junkrs 
13.03.2010 (16:12)  
Pokud se ta zdrž odrazila od sloupu nebo případně i od pražce, musela po sobě v každém případě zanechat pěknou "stopu". "Vyšetřovatelé", pokud budou chtít, tak určitě přesnou trajektorii tété "střely" zjistí.
Důležitější ale bude zjistiti, proč došlo k jejímu upadnutí. Protože stává-li se toto čast, jak zde někteří popisují, je jen otázkou času, kdy to někdo nevinný šeredně odskáče. A myšlenka o relativně bezpečné dopravě na železnici by se pomalu mohla stát "ruskou ruletou", což by jí určitě nepomohlo.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
13.03.2010 (16:07)  
Takže když si udělámt takovýhle zjednodušený nákres

http://www.chary.own.cz/usp_AB_pr.gif

tak by se ten špalek mohl skutečně katapultovat kolem, ovšem musel by chytit první faleš někde o rám podvozku, prošvenknout se mezi podvozkem a kastlí škvírou odpovídající zhruba jedno- až dvojnásobnku svojí velikosti

http://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/ABa_1984b.jpg

vyletět ven, břiknout od sloup, chytit další faleš a letět nahoru zpět do vozu a dále dle popisovaného scénáře?
registrovaný uživatel Týnec 
13.03.2010 (15:56)  
to Chary:...Jiří Kocourek to popisuje tak,že to tam vletělo nikoli zezadu, ale ze směru jízdy...
a mohl by mít pravdu, protože se tam skutečně jezdí po pravé koleji a okno je rozbité na pravé straně vagonu ve směru jízdy - tam jsou sloupy tv, popřípadě nějaké stavby...:-))...takže odraz o to podivnější nicméně možný

právě že je za osou, tak ke katapultaci došlo...ve směru hodinových ručiček...

a jeho schematko smysl má, ale je otočený nákres v článku o 180stupňů
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
13.03.2010 (15:29)  
Ad Jiří Kocourek: schémátko v semigrafice je děsně fajn, jen má menší zádrhel - nedává smysl vůči fotkám.

Chybějící špalek je na opačné straně, než je díra ve vagoně, aby fungovala teorie o katapultaci kolem. Pokud je fotka podvozku a okna na stejné straně vozu, pak sdle schématu byla zdrž ZA osou nápravy vůči směru jízdy a tam už by ke katapultaci nemohlo dojít.
13.03.2010 (15:13)  
Takže na každou zdrž dáme mikročip a GSM modul a každá zdrž bude neustále hlásit svojí polohu aby se pro příště přesně vědělo jak letěla, jak by mohla letět a co by mohla cestou způsobit. Snad je důležité proč se to stalo a kdo za to může, než proč letěla zrovna takhle a ne jinak. Podle mně byla šavle provlečená jenom jedním úchytem,( kdo to zná, je mu jasné o čem píšu, pro toho kdo to nezná by vysvětlování bylo příliš dlouhé) je jedno zda horním nebo dolním. Když jí někdo měnil, tak chtěl být brzo hotový a přehlédl jak ji upevnil, nebo to věděl, ale už se mu nechtělo to po sobě předělat. Pak už bylo jenom otázkou času kdy vyletí.

Za tohle nemůže zastaralost, kotoučová brzda při shodě náhod dokáže přetavit nápravu, když kotouč stojí a náprava se točí.
13.03.2010 (14:15)  
Mirek Hruška: Protijedoucí vlak by vysvětlil hodně ale... ta první fotka vypadá, že je focená z perónu, tak si říkám, že to tam vletělo... A teď kdo to ví jistě? Ze strany protisměrné koleje nejspíš ne, jezdí se tam vpravo, takže spíš to vletělo směrem z pole - řečeno šoférem: ze strany od spolujezdce. Pak to mohlo jedině trefit stožár trakčního vedení a od něj se odrazit dovnitř.
13.03.2010 (14:00)  
Sim: podle fotky podvozku ta zdrž nemohla po uvolnění spadnout na zem, ale spadla na obruč kola a to ji katapultovalo směrem dopředu z podvozku ven, letěla pak rychleji než vlak jel, trefila něco v protisměru a odrazila se zpět. Zkusím namalovat ten vagón:
______________
______x_______ -> směr jízdy
_o-o_____°o-o_

x je místo zásahu, °o je náprava s inkriminovanou zdrží, zásak v protisměru do překážky někde v místě nápisu "směr". Ale berte to jenom ja tip na výsledek fotbalového zápasu SK Lišeň - Slavia Praha.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Cykloida nebo to namodelujete s pomocí dvou tužkových baterek a pravítka - horní strana kola se v nejvyšším bodě pohybuje dvounásobnou dopřednou rychlostí než osa kola, neboli pravítko položené na baterkách se posune o dvounásobek vzdálenosti posunu baterek. Takže to klidně mohlo z podvozku vyletět rychlostí 160 km/h nebo i vyšší (limitně až do 240 km/h, pro hmotnost 5 kg je odpovídající kin. energie až 10 kJ, což je 5 násobek energie kulky z kalašnikova.)
registrovaný uživatel Jony  mail  
13.03.2010 (13:53)  
M 474 003:
No zdrž se sama od sebe neulomí spíš praskl klín (šavle) někde v horní polovině, spodek šavle propadl do vahadla (hrušky) a ten horejšek tam zůstal, tím pádem zdrž už nemělo v botce co držet tak vypadla, není to nic neobvyklého, takových vozů jsem už chytil kde chyběla zdrž.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko