Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.
Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.
Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.
Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.
Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz
Prázdná pivní flanděra má asi 350g, při rychlosti 220km/h je to přibližně 1300J. Pětikilová zdrž při rychlosti 100km má asi 3850J, tj. zhruba 3x tolik.
Tak mě napadlo, že možná lepší, že tam to lepený sklo nebylo. Třeba by se nevysypalo, ale ten kus litiny by ho tou obrovskou energií vyrval jako celek, který by šel dovnitř do kupé. Ta osoba, které to proletělo nad hlavou, seděla v tom kupé kudy to vešlo do vozu, nebo v tom druhém, kam to prošlo krz stěnu? V prvním případě by asi dostala zmuchlanou tabulí cca 100x50cm slepeného skla do tváře. Asi bych to nechtěl vidět naživo.
Jmenujme příklady (detaily jsou k dohledání):
v Anglii došlo toho času k privatizaci infrastruktury. Z důvodů snahy o dosažení co nejvyšších zisků (co nejmenších ztrát) byly omezeny defektoskopické kontroly kolejnic. Výsledek: lomy kolejnic, mimořádné události, maléry.
V Berlíně v nedávné minulosti došlo k otřesu na S-Bahnu. Tato aféra se zde na ŽP zhusta probírala.
Příčina: omezení technických kontrol vozidlového parku za účelem vyšší "efektivity" hospodaření provozovatele. Důsledek: zjištění výrazných chyb na brzdovém zařízení u velkého množství vozidel jedné typové řady.
Shrnutí: u státních firem může za neutěšenou situaci všeobecný šlendryán, tj kvalita je mnoha lidem ukradená, u soukromých subjektů hrozí riziko přehnaných snah o úspory na úkor kvality kontrol. Nevím, co je horší.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.