Česko — Poměrně v tichosti byla 15. února 2010 v Infoservisu oznámena další změna tarifu Českých drah týkající se cen akvizičních jízdenek eLiška pro cestování mezi krajskými městy. Tento oblíbený jízdní doklad byl s příchodem aktuálního jízdního řádu předmětem změn, které ne každý přivítal. Některé z nastolených omezení byly brzy po zavedení opět zrušeny; poslední optimalizací je úprava některých cen z tzv. kontingentu I. úrovně. Připomeňme, že stále platí, že lze jízdenku eLiška použít pouze pro cestu ve 2. vozové třídě. Pokud chce cestující k jízdě využít 1. vozové třídy, má jedinou možnost, a to zakoupit si na svou In–kartu časový doplatek, který je dostupný v týdenní, měsíční, tříměsíční a roční variantě.
Asi nejradikálnější změnou bylo rozdiferencování cen jízdenek eLiška dle vzdálenosti. Tento krok byl zdůvodněn potřebou zabránit „spekulantům“ ve vybírání zvýhodněných eLišek z delších úseků na cestu kratším úsekem. Například cesta z Prahy do Zlína šla realizovat i na jízdenku Zlín – Ústí nad Labem, čímž se počet akčních eLišek pro úsek Zlín – Praha neúmyslně zvýšil, nicméně cestující Zlín – Ústí nad Labem byl často díky tomu ochuzen o šanci šťastnou eLišku získat. Druhou nepříjemnou změnou byla možnost nakoupit jen jednu eLišku na jeden den, což byl problém pro cestující, kteří eLišku používali jako výhodnější variantu zpáteční jízdenky, například na úsek Brno – Zlín. Toto pravidlo z tarifu však naštěstí brzy po nástupu tohoto jízdního řádu zmizelo.
Měsíc po zrušení omezení počtu zakoupených dokladů na osobu a den, 15. února 2010, si pro nás ČD připravily další optimalizaci některých variant eLišek. Tato úprava se týká jen zvýhodněných cen tzv. první vlny. Nejvíce byly měněny relace s počáteční či cílovou stanicí Brno hl.n., ale došlo i na Hradec Králové, Jihlavu, Karlovy Vary a Liberec. Díky tomu je i pro úsek Zlín – Brno dostupná levnější varianta jízdenky za 80 Kč, čímž došlo alespoň k cenovému srovnání s nabídkou autobusových dopravců.
Odkazy: Aktuální ceník jízdenek eLiška
Zdroj: České dráhy
K programování UNIPAJů – problém bych neviděl v IT, ale v zákazníkovi. Co si neobjedná, to nemá. Tak to bude fungovat vždy.
Ale vážně: I současný rozkošatěný tarif je stále jednoznačně algoritmizovatelný. Programátoři musí často řešit mnohem složitější systémy a procesy. Třeba jen takový poplatkový modul v bance je lahůdka, proti níž je tarif ČD jednoduchou trojčlenkou. Pravdu má DenSha, že od toho je analytik a softwarový architekt, aby přeformuloval znění tarifu do algoritmizovatelné podoby. I když dobrá firma stejně preferuje programátora, který to dokáže algoritmizovat sám, neb každým dalším článkem řetězu se posiluje efekt tiché pošty.
Neřekl bych, že třeba v Německu jsou lepší ajťáci nežli v Čechách, a přitom když si na webu DB naklikáte relaci, tak vám automaticky vyhodí tu nejvýhodnější dostupnou tarifní nabídku. Samozřejmě totéž vám udělá i automat na každé německé zastávce.
FRK: No a ten váš St.Ag. mi pro změnu evokuje StEG :)) Co naděláme...
I tak se to musí měnit v software na pokladnách, pokud by to bylo od jedné firmy všechno a bylo to dobře modularizované, tak by se ta změna udělala většinou jen na jednom místě, ale promítla by se nejen do pokladen, ale i do automatů a do eshopu...
Aspoň že ty automaty už nabízejí většinou běžných dokladů - pro mě je klíčové, že už umějí i žákovské jízdné a že do nich můžu zadat libovolnou výchozí i koncovou stanici. Ale eshop je na takové věci stále naprosto nepoužitelný, ten se hodí na občasné větší výlety, ale na menší častější cesty to není.
Trochu se v problematice vývoje software pohybuju. Pokud se vyvíjí něco většího, přijde analytik, prostuduje podklady, dohodne se o všem se zákazníkem, potom nakreslí hrubý model systému, který posléze dodělá návrhář. Ten i připraví podklady pro programátory/kodéry. Analytik i návrhář by měl mít znalosti z problémové domény (železničn tarif), v rozsahu potřebném pro vývoj SW. Analytici, návrháři i prograátoři by měli být logický myslící lidé. I když je tarif ČD složitý, bývá většinou vcelku logicky formulovaný (neříkám logický). Jestli tento nechápou analytici, návrháři a programátoři, tak kdo potom?
Spíš vidím problém v tom, že tarif a speciální nabídky se často předělávají tak, že nestačí jen uživatelem (ČD) změnit parametry systému, ale je potřeba zasahovat do kódu či návrhu, což je drahé a časově náročné.
PS: Co teprve takovej San Sebastian...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.