..: Nová vozidla ČD – další bistra, regionální vozy a možná EC vozy :..

Srovnání vozů B v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha – Pět miliard korun investic v letošním roce, objednávky v hodnotě 16 mld. Kč, salonní vůz ve stylu Najbrt, ale i sedm různých pojetí oživení starých vozů východoněmecké provenience a na závěr nový bistrovůz ARmpee832 — tím vším se dnes na Masarykově nádraží v Praze prezentovaly České dráhy. Zatímco přečalounění zdánlivě nesmrtelných koženkových lavic v rychlíkových vozech je pouze první náplastí na tragickou úroveň cestování v mnoha dálkových vlacích, po dnešku cestující ČD konečně dostali jasnou perspektivu vyššího komfortu v regionálních i dálkových spojích v příštích několika letech. Na českých kolejích se totiž objeví celá řada nových vozidel stávajících i vyvíjených typů, včetně dalších bistrovozů, a rekonstrukcí projde i zbytek zánovních vozů pro vlaky IC/EC, které dosud soupravy „vlaků vyšší kvality“ spíše degradovaly.

Letošní vlna obnovy vozového parku ČD započala vyhlášením výsledku výběrového řízení na 66 přípojných vozů Bdtn756 pro motorové rychlíky, které začátkem března vyhrál námi předpokládaný – a nakonec také jediný – účastník: KOS Krnov. Výsledkem kontraktu v celkové hodnotě 838 milionů korun budou rekonstruované velkoprostorové vozy stavěné na rychlost 120 km/h. V rámci celkové opravy interiéru budou dosazeny textilní sedačky a uzavřený odpadní systém, vyhrazen bude i prostor pro kola na jednom z představků a instalovány budou předsuvné nástupní dveře. Cestující bude o jízdě vlaku informovat audiovizuální systém.

Prvních 24 vozů této série by mělo být dodáno již letos, přičemž jejich premiérové nasazení je plánováno na Liberecku, mezi Hradcem Králové a Trutnovem, resp. Doudleby nad Orlicí, v okolí Plzně, a dále v Jihomoravském kraji, a to zejména na trati z Brna do Jihlavy nebo Veselí nad Moravou.

Revitalizace „Bautzenů” – rychle, levně, nenáročně

BDs ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Revitalizace (dříve nazývaná humanizací) starých rychlíkových vozů je prvním krokem k alespoň částečnému pozvednutí těch kvalitativně nejhorších vlaků ČD. Vozy řady B všech variant i další příbuzné typy vzoru UIC-Y jsou již několik desetiletí provozovány na většině rychlíkových spojů a v rámci náhrad či posil se nezřídka objevují i na vlacích IC/EC. Snad jejich nejtypičtějším znakem je koženkové provedení sedadel v kupé, za nimž těsně následuje obvykle tristní stav toalet.

V návaznosti na pilotní program z minulého roku tedy bude letos za částku 100 milionů korun opraveno 70 až 120 zástupců těchto řad. Cenový strop pro realizaci jednoho vozu je stanoven na 2 mil. Kč, i když dopravce preferuje spíše poloviční cenu s přihlédnutím k plánované životnosti v řádu 10 let. Tradiční vypružené lavice jsou opraveny a potaženy novým textilním potahem, původní podlahu nahradí protiskluzová krytina, okna budou přetěsněna a kompletní renovací podstoupí umývárna a toaleta.

Interiér vozu B v designu Najbrt, foto: České dráhyTouto formou rekonstrukce prošlo v roce 2009 již 27 vozů, z nichž bylo 22 zástupců 1. třídy (A149), tři vozy druhé třídy (B249) a dva vozy služební s oddíly 2. třídy (BDs449). Revitalizační projekt ovšem nekončí na jediném návrhu firmy Janoza CZ. Na dnešní prezentaci v Praze bylo představeno celkem sedm alternativ, jak tyto vozy rychle a relativně levně zrenovovat. Pocházely z dílen firem KOS Krnov, OLPAS Moravia, MSV Interier, DPOV PS Nymburk, MOVO Plzeň (skupina Škoda), STSV České Velenice a Janoza CZ. Interiér bude barevně odpovídat novým normám Českých drah pro vizuální styl, mírně se ale odliší od raných verzí aplikace stylu Najbrt v dříve opravovaných vozech.

Technické zadání obsahuje 88 přesných požadavků na rozsah opravy; přesto byl v prototypových řešeních jednotlivým dodavatelům ponechán dostatek prostoru pro vlastní invenci – např. osvětlení na bázi LED v jedné z prezentovaných verzí přineslo snížený odběr elektrické energie, a otevírá tak možnost dosazení zásuvek 230 V i do těchto vozů. Zatímco někteří výrobci se drží konceptu podlah potažených linoleem, jiní sáhli po litých podlahách v celém voze. České Velenice zase například nabízejí držáky na nápoje ve stolcích pod oknem. Některé záclonky jsou řešeny v béžové barvě, jiné v šedo–stříbrné, která rovnéž patří do palety korporátních barev ČD.

Sedm řešení na revitalizaci vozů B (interiér), foto: Josef Petrák

ARmpee832, skromný pilotní projekt

Bistrovůz ARmpee832.001 ČD, Praha Masarykovo n., 16. 3. 2010, foto: Josef PetrákV ucelené prezentační soupravě byl, vyjma vozů řad B, BDs a SR, přítomen také první exemplář malé řady bistrovozů z produkce slovenské ŽOS Vrútky. Ačkoliv jsme o této řadě slyšeli poprvé již před několika lety, teprve od minulého týdne absolvují prototypy 001 a 002 své zkušební jízdy na vlacích Českých drah mezi Prahou a Ostravou. Tento vagon nese v ČR hned několik prvenství, z nichž snad nejviditelnějším je řešení interiéru v souladu s novým vizuálním stylem ČD. Pilotní projekt hledání nejlepšího vzhledu prostoru pro cestující zapojil nejen odborníky z řad bytových architektů, ale s pomocí agentury STEM také veřejnost, která průzkum názorů cestujících pro dopravce provedla v lednu 2010. Na jeho základě je již potvrzeno, že další vozy budou řešeny mírně odlišně oproti tomu, co jsme měli možnost na Masarykově nádraží vidět.

Jak uvádějí dráhy, mezi veřejností nejvíce preferovaná varianta získala 1,8 bodu na škále od 1 do 5 a hlasovali pro ni především studenti. Přibližně 47 % respondentů volilo potah z mikroplyše a 83 % cestujících vůbec nebude postrádat „tradiční“ červenou barvu, do niž se 1. třída převlékla v první etapě „trnavských rekonstrukcí“. Po letech v 1. třídě rovněž končí zažitý koberec, pro nějž hlasovalo pouze 51 % dotázaných, a tak se, s přihlédnutím k praktičnosti, od jeho použití do budoucna upouští. Spíše estetických změn doznají potahy a záclonky, na nichž v současnosti použitou béžovou barvu nahradí modrý odstín. Finální podobu interiéru navrhuje studio Najbrt a designérka Šárka Zíková. V reálném nasazení na vozech jej uvidíme možná ještě letos.

Interiér 1. generace vozů ARmpee, foto: České dráhyPřestože se nové bistrovozy vyskytují v testovacím provozu s cestujícími zatím pouze necelé dva týdny, těší se poměrně vysoké oblibě pasažérů. S novým konceptem jsou zjevně spokojeny i dráhy samotné, které dnes oznámily záměr rozšířit flotilu vozů tohoto určení o dalších 21 kusů. Ty mají vzniknout přestavbou starších restauračních vozů řady WRm812, které jsou navíc v současné době buďto zcela staženy z provozu, nebo provozovány sníženou rychlostí 140 km/h v brzdovém režimu P z důvodu zjištěného praskání monoblokových kol při brzdění z vysokých rychlostí, na které upozornil výzkum DFJP Univerzity Pardubice u podvozků vozových řad WR851, WRm812/813 a WRmee814.

Zůstává doufat, že se v druhé sérii bistrovozů, v souladu s více interaktivním přístupem k návrhu interiéru, objeví vedle modře laděného interiéru i dosud chybějící police pro objemnější zavazadla, nebo kuchyně lépe přizpůsobená k přípravě teplých pokrmů – zejména doplněním druhé lednice pro uskladnění potravin a vařiče, který dnes citelně chybí.

Regiony především

Když koncem června 2009 poskytl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek rozhovor našemu magazínu, stěžoval si na nejasné financování, jehož řešení viděl v dlouhodobých smlouvách se státem i kraji a v regionálních operačních programech. Tyto smlouvy, ač z mnoha hledisek kontroverzní, dráhy skutečně získaly v prosinci 2009 a první výzvy na financovaní ze strukturálních fondů EU jsou již vyhlášeny. Z 16 miliard, které chtějí v nejbližších letech dráhy utratit, bude velká část směřována právě do nákupu regionálních vozidel. O některých se již veřejně uvažovalo, jiná byla vybrána nově.

K již vyhlášeným výběrovým řízením patří tendr na dodání 37 nízkopodlažních motorových vozů konstruovaných na rychlost 120 km/h, které by se v následujících dvou letech měly nasadit na spoje v Pardubickém a Libereckém kraji (17 vozidel) a na Vysočině (16 vozidel). Pro Zlínský, Karlovarský a Plzeňský kraj má být zakoupeno v letech 2012 až 2013 celkem 33 nízkopodlažních dvoudílných motorových jednotek se shodnou provozní rychlostí jako v předchozím případě.

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhyPro nasazení na příměstské linky v Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji bude pořízeno 12 jednosystémových elektrických jednopodlažních jednotek s předpokládanou kapacitou asi 240 cestujících. Pokud výběrové řízení a dodávky proběhnou v pořádku, první jednotek nahradí klasické, lokomotivou tažené soupravy vozů Bt/Bdmtee již v roce 2012. Naopak dvousystémové elektrické nízkopodlažní jednotky s kapacitou 160 či 240 cestujících jsou v počtu 11 kusů poptávány pro Olomoucký, Moravskoslezský a Jihočeský kraj. Dodání se očekává v letech 2012 – 2014. Kromě nich je pro Středočeský a Moravskoslezský kraj plánováno ještě 8 jednosystémových elektrických nízkopodlažních souprav s kapacitou kolem 320 cestujících. Jestli výsledkem bude čtvrtá série jednotek řady 471 CityElefant se zvýšenou rychlostí do 160 km/h od vagonky Škoda, nebo zcela nové jednotky, se dozvíme v roce 2012.

Na závěr nepřekvapí informace, že v začínající etapě modernizací nezůstane stát ani výrobní linka šumperského Pars nova, od kterého se očekává dodání třetí série celkem 62 jednotek Regionova. Ty v letošním a příštím roce posílí regionální spoje na celém území České republiky.

Nové lokomotivy? Zatím ne

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef PetrákNad nasazením moderních lokomotiv řady 380 z produkce plzeňské Škody se stále vznáší otazník. Od předpokládaného nasazení do zkušebního provozu v červnu 2009 již uběhlo tři čtvrtě roku a ani jeden z vyrobených exemplářů dosud neopustil zkušebny. Termín jejich reálného nasazení do služby se tedy, v návaznosti na dřívější produkční zpoždění, nadále oddaluje. Naopak již tento rok budou některé z lokomotiv 163, 363 a 242 přistaveny k úpravě pro provoz s vratnými soupravami a řídicím vozem. Celkem bude v letech 2010 a 2011 takto upraveno 39 hnacích vozidel, které doplní modernizace 19 motorových lokomotiv řady 750.

Budou „vlaky vyšší kvality“ skutečně vyšší kvality?

ARmpee je reprezentativním přírůstkem do flotily vozů pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, ale půl tuctu vagonů nedokáže vyřešit akutní nedostatek jakýchkoli kvalitnějších vozidel pro tyto vlaky. Generální ředitel ČD Petr Žaluda však na otázku, zda a kdy nakoupí odpovídající nové vozy, odpovídal vyhýbavě. Záleží podle něj od ekonomických výsledků, avšak nic není vyloučené. Prozatím se dráhy vydaly cestou modernizace vhodných vozů, a to mnohem dál, než pouhým přečalouněním vozů řady A a B, která zatím musí vystačit rychlíkům.

Modernizovaný vůz Bpee239 20-70.023Zbývajících 58 kusů rekonstruovaných vozů z MOVO Plzeň, které jsou sice páteří stávajících vlaků vyšší kvality, ale technicky již pokulhávají a interiér nese velké známky opotřebení, mají být zrekonstruovány podruhé. První část těchto vozů byla opravena v MOVO Plzeň a ŽOS Trnava v rámci zpětného leasingu od ING Lease. Cestujícím tyto úpravy přinesly klimatizaci, vakuová WC a výměnu potahů; více změn však doznaly vozy po stránce technické.

Třetí generace řad Bpee, Bee a Aee bude kromě nového CZE nebo přemostění záchranné brzdy vybavena také audiovizuálním informačním systémem v podobě, jak jej můžeme vidět v nových bistrovozech, a podle dřívějších prohlášení ČD by již samozřejmostí měly být i oblíbené zásuvky 230 V. Jelikož má ale být tento projekt realizován v letech 2010 až 2011, bude zajímavé sledovat, jak se dopravce vypořádá s dočasným úbytkem vozů ve stavu, když během zimy ani za plného stavu nejezdí soupravy IC/EC v plánovaném a adekvátním řazení.

Rekonstrukci neujde ani celkem 105 vozů BDbmsee448/451, BDbmrsee447, a hlavně Bmee248, které sice zčásti tvoří kmenovou flotilu vlaků EC, ale morálně již požadovaných kvalit nedosahují. Očekávat lze kompletní obnovu interiéru, dosazení uzavřeného systému WC, klimatizace a rovněž audiovizuálního informačního systému pro cestující. S pracemi na těchto vozech se počítá v letech 2011 až 2014 a možnou inspirací pro prvně zmíněné služební vozy bude zajisté i nedávno představená rekonstrukce na řadu Bdghmeer ZSSK.

Pátá a poslední kombinace barev Najbrt

Salonní vůz SR850.041 v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Samotná tisková konference se konala v konferenčním voze SR850.041, jenž konstrukčně vychází z řady Bt. Současná podoba interiéru byla představena již loni na veletrhu Czech RailDays 2009 v Ostravě. Zatímco řešení zasedací části je decentní a pro svůj účel dostačující, záchod řešený pomocí chemického WC zařízení patří spíše ke kuriozitám. Místo obvyklého CZE je energetické zásobování řešeno nově dosazenou elektrocentrálou s dieselovým generátorem, která rozhodně není z nejtišších. Ač je interiér znám, tento vůz byl poprvé představen v novém laku, představujícím poslední představenou variantu laku Najbrt v tmavě modré barvě se stříbrným pruhem, popisy a piktogramy.

Plány ČD v číslech

  • Celkové plánované investice: 16 mld. Kč
  • Alokované zdroje pro rok 2010: 5 mld. Kč
  • Finanční plánovací období: 2010-2014
  • Vozy pro dálkovou dopravu
    • Revitalizace UIC-Y: 78 (celkem 105)
    • Modernizace UIC-Y: 58 (celkem 99)
    • Modernizace UIC-X Bmee: 41
    • Modernizace UIC-X BDbmsee/BDbmrsee: 65
    • ARmpee832: 21 (celkem 27)
  • Regionální motorové jednotky
    • Motorové vozy (Pardubicko, Liberecko, Vysočina): 37
    • Dvoudílné (Zlínsko, Karlovarsko, Plzeňsko): 33
    • Regionova (celá ČR): 62 (celkem 209+26)
  • Regionální elektrické jednotky
    • Jednopodlažní 3 kV (severní a východní Čechy): 12
    • Jednopodlažní 3/25 kV (Morava, jižní Čechy): 11
    • Dvoupodlažní 3 kV (střední Čechy, severní Morava): 8 (s 471 celkem 83)
  • Modernizace pro regionální dopravu
    • Bdtn756: 66 (celkem 96)
    • Řídicí vozy (961): 34
    • Motorové vozy 842: 37

Rekordní investice vystaví účet na 16 miliard

Zatímco odvážné plány na velkorysou obnovu vozového parku představují jednu stranu mince, již nejeden smělý plán českého národního dopravce v uplynulých letech ztroskotal na problémech s financováním. I proto se České dráhy na úterní prezentaci věnovaly otázce finančního krytí jednotlivých projektů v samostatné kapitole. Zaplacení všech kontraktů je rozloženo do období let 2010 až 2014 podle dodávek vozidel, přičemž peníze budou pocházet z několika možných zdrojů: kromě interního rozpočtu ČD z tržeb a dalších podnikatelských činností budou využity finance z dluhopisů, emitovaných drahami v minulém roce, ale i bankovních úvěrů, leasingů či evropských fondů určených pro modernizaci kolejových vozidel.

Bistrovůz ARmpee832, info. systém UniControls, foto: Josef PetrákJen letošní investice v řádu 5 mld. Kč přinesou dohromady 11 souprav CityElefant, 46 Regionov, 24 přípojných vozů řady Bdtn, všech 6 bistrovozů ARmpee, 78 revitalizovaných „koženek“, prvních 5 modernizovaných motorových vozů řad 842 a prototyp řídicího vozu 961. V minulém roce byly dojednány kontrakty v hodnotě přes 4 mld. Kč, jak potvrdil Michal Nebeský, náměstek GŘ pro ekonomiku.

Za horizontem klasických souprav, aneb dočkáme se ČD Premium Class?

Možná již příští rok se dozvíme, jak budou vypadat dálkové spoje v nadcházejícím desetiletí. „Záměr jít cestou netrakčních jednotek již schválila Dozorčí rada Českých drah,“ prozrazuje tiskový mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský. Nemusí se přitom jednat jen o soupravy Siemens Viaggio Comfort, provozované u Rakouských spolkových drah (ÖBB) pod obchodním názvem railjet – „Záleží na ekonomické situaci drah,“ doplňuje Šťáhlavský, zatímco generální ředitel Žaluda potvrzuje, že „příští rok se můžeme těšit na vypsání výběrového řízení na nové jednotky nebo vozy.“

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: Josef Petrák, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.3.2010 (19:51)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   
17.03.2010 (21:12)  
Elias: No já věřím, už jen proto, že to vypadá celkem realisticky, žádné megalomanství a navíc příjdou peníze z ROPů.
17.03.2010 (20:53)  
Abych byl upřímný, moc drahám nevěřím. Snad jenom s těma lokomotivama + ,,Béčkama´´. Nějak se mi nechce věřit tomu, že budou rekonstruovat či nakupovat ( i když bych to vítal s otevřenou náručí ).
17.03.2010 (20:13)  
nápisy vyplývají z Úmluvy RIC. - jo to jsou správné úmluvy. Leč mimo současnou realitu. To i v Číně doplní čaj anglickým textem, že.
registrovaný uživatel ufo 
17.03.2010 (18:12)  
Miroslav Zikmund: Týka sa predpis V25 osobných vozňov?
17.03.2010 (17:41)  
Mám pocit, že pánové hovořící jménem ČD na veřejnosti mají velmi chabé znalosti firemních předpisů, které se týkají údržby kolejových vozidel a jejich alespoň informativní znalost by se měla od těchto osob očekávat.
Předpis V25 zabývající se údržbou kolejových vozidel mimo jiné uvádí :

87. Rekonstrukcí je taková úprava železničního kolejového vozidla, která má za následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů. Účel vozidla charakterizují znaky, pro které bylo po-řízeno, tedy ta-kové znaky, které vymezují jeho použití v provozu. Technickými parametry se v tomto případě rozumí pouze ty údaje, které charakterizují vozidlo z hlediska jeho možných účinků na dopravní ces-tu, přepravované osoby anebo náklad, obsluhující personál, okolí, ovzduší, anebo mající bezpro-střední vztah k bezpečnosti železniční dopravy.

88. Modernizací je taková úprava železničního kolejového vozidla, při které se rozšíří jeho vyba-venost nebo použitelnost. Vybavenost vozidla se v tomto případě posuzuje z hlediska funkce jednotlivých zaří-zení a ne podle vlastního obsahu. Vybavenost vozidla se nemění, pokud se původní provedení části vozidla nahradí jiným se stejnou funkcí. Použitelnost vozidla úzce souvisí s jeho účelem použití, technickými parametry a vybaveností. Změna technických parametrů a vybavenosti může vyvolat i změ-nu použitelnosti.

O nějaké revitalizaci (dříve humanizaci) se nějak nehovoří.

Tak jak jsem se na ty vozy včera díval, tak nějak s odstupem času mi začalo docházet - holt mám poněkud dlouhé vedení, že to, co se představuje jako „revitalizace" není nic jiného, než to, co by se mělo dělat u „dílenských" oprav osobních (nebo speciálních či služebních vozů) - dílenských znamená řečeno někdejší terminologií v ŽOSkách, které byly na takovouto činnost specializovány. Co bylo potřeba vyměnit, protože neplnilo svoji funkci nebo bylo opotřebované na limitní hodnoty se vyměnilo, co chybělo se doplnilo apod.

Takže z vrat „dílen" by měl vagón vyjíždět v takovém stavu, jako kdysi vyjížděl z „výrobních" vrat ...

Jenže „kapacita bolševikových" dílen nestíhala, buď nebyly peníze - on ten plánovací mechanismus nebyl dokonalý nebo nebyla kapacita. Na omluvu „bolševikova systému" nutno uvést, že na rozdíl hnacích vozidel, kde se přístavba do všech stupňů plánované údržby uskutečňovala na základě počtu ujetých kilometrů, u vozidel hnaných se plánovala údržba časově, bez ohledu na to, kolik kilometrů vozidlo ujelo. Takže jeden vagónek mohl ujet za totéž časové období třebas 500 000 km, jiný třebas jen 100 000 km. Přesto se jim věnovala stejná péče. Tohle (ne)plánování údržby samozřejmě odčerpávalo kapacity dílen, jak personálně, tak finančně ... spousta vozů se dílensky udržovala zbytečně... a tak se to nějak „flikovalo"...

A do jisté míry obsahově tento zaběhlý způsob provádění údržby přetrval, třebaže se i u převážné části hnaných vozidel přešlo na údržbu podle ujetých kilometrů ... Takže z „dílen" bez ohledu na to, které to jsou, odcházejí „opravené" vozy s netěsnými okny, jimiž do vozu fouká studený vzduch, takže ve voze je zima i když topení jede na plný pecky. Padá-li venku sníh tak netěsností kolem rámu se sníh dostává i do kupé, nešťastník sedící u okna po směru jízdy je oblažen špinavou vodou odkapávající z rámu ... Inu opravit netěsná okna výměnným systémem, to by bylo pracné a drahé ... a taky, kdo by se s tím krámem dřel...

Některá DKV začala zaměňovat „koženkový" luxus čalouněnými sedačkami v rámci kapacit vlastních čalounických pracovišť, bez ohledu na strategické rozhodnutí a nutno říci, že různobarevné řešení potahů působí (alespoň na mne) velmi příjemně. Zkrátka to není takový oktrojový unifik hloupě odůvodňovaný nutností „jednotné image firmy" (zvýrazněnou použitím studených barev). Inu jaký podnik - taková barva.

kobros : nápisy vyplývají z Úmluvy RIC. Jsou v národním jazyce, němčině, francouzštině, bývala i italština, zpravidla se to dodržuje, i když to není úmluvou stanoveno ... Pokud tam někdo dá anglickou mutaci, tak je to nadstavba, vesměs u francouzských nebo "německy mluvících vozů", kde je prostor na angličtinu.
V angličtině nejsou třeba. Jednak „britské železnice" (jejich národní asociace) nejsou členskou železnicí Úmluvy RIC, jednak vozy do „Velké Británie" nejezdí a podobně britské / anglické vozy nejezdí na kontinent. Takže když někdo není členem nějakého „společenství", tak proč by jeho národní jazyk měly používat členové tohoto společenství.
Zřejmě ve jednotkách co jezdí do Londýna jsou nápisy i anglicky. To je ale záležitost příslušných železničních správ.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
17.03.2010 (17:30)  
K těm anketám- to se ČD opravdu ptali lidí co chtějí? No to klobouk dolů, ale teď vážně studenti byli nejčastější respondenti? Alespoň je vidět co si myslí, ale je třeba si položit otázku, zda-li takový student vůbec jezdí 1. třídou. Já se přiznám jsem zastáncem koberců v 1. třídě a rozhodně nesouhlasím s názorem že koberec je semeniště prachu, ak tady někdo uvedl. Ono totiž záleží jak se o ten koberec dráhy starají, ale do jedničky prostě patří a to že se o něj majitel nestará, to neznamená že ho automaticky zrušíme, na základě přání /většiny studentů/ a to nic proti nim. Takhle bych mohl začít že koženka je snadněji udržovatelná než "plyš" a tak zůstane koženka?

V tom tiskovém přehledu ČD mě docela chybí něaká koncepce ubytovacích vozů. To snad nebudeme jezdit stále ve /WLAB/ech nebo jo?
ČD si asi myslí že když dosadí CZE vymění podlahu a přeznačí to na řadu WLABee, tak že to na dalších 12 let spasí relaci Praha - Moskva? O lehátcích ani raději nemluvím, protože Bc v původním stavu si určitě nechám líbit i za takovejch 10 let, to bude pošňušňáňíčko! :D A nebo že by Bc s novým interiérem?
Vozy WLABmee bych nechal znovu zmodernizovat, když je to teď tak v kurzu.

K těm Slovákům a různym komentům, že "oni mají tuto" a "oni tamto" se lépe nevyjadřovat jste jak malí děti! Oni Slováci mají také "máslo na hlavě"...

A vozy A nebo AB si i docela dokážu představit s přípojkami 230 V, ale za podmínky že by v tom voze bylo opravdu použito LED osvětlení, které je sice docela drahé, ale zato velmi úsporné a má velmy dlouhou životnost, ovšem teď to asi moc aktuální nebude, když ještě ani některé vozy 1. třídy na IC čkách nemají tento výdobytek a o vozech 2. třídy ani nemluvím...

Ale jinak chválím snahu Českých drah s neutěšeným stavem vlaků vůbec něco dělat, i když toto je jak kapka v moři.
17.03.2010 (16:47)  
Dobrý den chtěl bych se zeptat někoho znalého na tuto věc. 31. 12. minulého roku se na těchto stránkách objevil článek, že ČD A.S. a ČD Cargo mají objednány nové lokomotivy od Siemensu. Konkrétně se jedná o lokomotivy Taurus a Hercules. A v tomto článku jsem se dočetl, že žádné nové lokomotivy zatím nebudou. Šlo tedy jen o hloupý žert, nebo ČD tato vozidla opravdu kupují? Děkuji za odpověď.
17.03.2010 (16:01)  
George_Couser
Jasně, ale když budou jen na 200, tak odpadá jedna ze 3 výhod, které mě napadly a ani v součtu mně příliš nepřesvědčili o vhodnosti netrakčních jednotek... Nebo že by byly na 350 a v budoucnu se k nim připojí speciální VR loko (jen s jedním stnovištěm) a bude Praha - Brna po VRT pod hodinu...? ;-)
17.03.2010 (15:49)  
honzatvs: Však nikde není psáno, na kolik km/h tyjednotky mají být...
17.03.2010 (15:33)  
Železnice má svérázné jazykové zvyklosti dané prý úmluvama. Ne tak dávno se konečně podařilo s KJŘ odstranit stránky v esperantu - zřejmě mezi železničáři kdysi velmi oblíbený jazyk, leč mezi cestujícími nee. Nechtějte aby se učili místo toho angličtinu. Dnes už vychází i knihy o původu tohoto svérázného jazyka vzniklého v prostředí rusko-polsko-německo-židovském - taky žádná angličtina .-).
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko