..: Po více než 13 letech 33 nových motorových vozů pro ČD :..

RS1, Špičák, foto: yThomas_ČT Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.

První motorové vozy s klimatizací

Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.

Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.

Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Další výběrová řízení budou následovat

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:

  • nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
  • nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
  • nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací

Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 9.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
10.02.2010 (21:48)  
Podklady? ne. Praktická zkušenost mi zcela postačí. před dvěma roky jsem hledal pro své známé z D. S. spojení do Prahy, v Idosu nic, po návštěvě vebových stránek soukromého dopravce se najednou přímý spoj našel a kupodivu levnější, než varianta s přestupem v Bratislavě.
10.02.2010 (19:27)  
Ážetďák : máte nějaké bližší podklady. Pak neplni firma CHAPS s.r.o. své povínnosti, protože má za úkol spravovat celostátní informační systém jízdních řádů v elektronické podobě, dokonce má na to pověření od ministerstva dopravy.
registrovaný uživatel happy 
10.02.2010 (17:59)  
Trochu by mne zajímalo kde ty vlaky chtějí využít svou maximální rychlost. Na Vysočině to určitě nebude.
Maximálně na Vysočině se využije 100 km/h. Ale většina DMU novostaveb pro regionálku se dělá na rychlost 120 km/h. Což je optimální. V tom bych opravdu problém nehledal.
10.02.2010 (16:50)  
necháme se překvapit, jestli tentokrát dojde ke koupi nových - nebo jako vždy.. nic
10.02.2010 (16:02)  
Trochu by mne zajímalo kde ty vlaky chtějí využít svou maximální rychlost. Na Vysočině to určitě nebude.

Doufám, že tahle akce se dovede do vítězného konce a přál bych si, aby dojezdily i soupravy Plecháč-hitlák-dvoupatro, co jezdí Jihlava-Horní Cerekev
10.02.2010 (15:49)  
happy: A nebylo by výhodnější koupit něco, co již v zahraničí ve stovkách kusů, bezproblému jezdí několik let? Proč čekat, až se tu něco vyvine, odzkouší, schválí? Času není nazbyt.

Tak jistěže by to bylo výhodnější, ale to by tu zakázku nesměla mít pod palcem Škodovka. Takhle sice na oko zachráníme český průmysl, ale ve finále to bude především koryto pro určité lidi. Bohužel.
registrovaný uživatel happy 
10.02.2010 (15:32)  
Jejich konstrukce vychází z 843.
Ne zcela. Systém přenosu výkonu je zcela jiný. Takže DM12 je spíše podobná tuzemské 842.

A nebylo by výhodnější koupit něco, co již v zahraničí ve stovkách kusů, bezproblému jezdí několik let? Proč čekat, až se tu něco vyvine, odzkouší, schválí? Času není nazbyt.
10.02.2010 (14:41)  
Jinak když jsme u toho DM12, tak na youtube a na stránkách Škody jsou krásné filmy ohledně vývoje, výroby a zkoušek. A v ČR dokonce jezdil na naších tratích na klasických podvozcích.
10.02.2010 (14:14)  
Bojím se, že to dopúadne úplně stejně jako s ojetinami.
Jeden zájemce bude levný, ale také jaho motoráky nekvalitní.
Motoráky duhého zájemce budou kvalitní, ale předražené.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
10.02.2010 (13:24)  
Mot.vuz Dm 12 pro finske drahy je nenizkopodlazni /otazka kastle/ ,neklimatizovani /da se dosadit/ , sirokorozchodny. Je schvaleny pro provoz v cr a nevipada tak spatne, ale jeho nasazeni v cr je nerealne, ale uvidime s cim prijde pars.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko