..: Bezpečnost na nádražích :..

Brno hl. n., foto: Dennis Hübsch Je zima, za okny chumelí o sto šest a mně je ve vyhřátém bytě za klávesnicí počítače více méně příjemně. Ale zdaleka ne všichni na tom jsou tak dobře jako já – jsou i lidé, pro které je pojem „domov“ téměř cizí. Nemají kam jít, kam si uložit své věci, kde si dát horkou sprchu… Téměř každý už se s nimi setkal. Jaké mají možnosti? Omezený počet míst v azylových domech a útulnách. Zdaleka nepostačují pro všechny, kteří by pomoc potřebovali. Kam jít jinam? Tam, kde je relativně teplo, kde je nepřetržitý provoz – nádraží jsou, z jejich pohledu, zcela ideálním řešením. Ale je to řešení, které by bylo přijatelné pro všechny? To je každoročně opakující se problém. České dráhy jsou si toho vědomy a protože jej dosud nevyřešily, již v prosinci 2009 avizovaly, že posílí ostrahu vybraných nádraží a to zejména kvůli bezdomovcům, kteří se tam na zimu stahují, kazí image Českým drahám a obtěžují cestující. Dráhy slibují nápravu v blízké budoucnosti. Pojďme se podívat, jaká možná bude cesta česká a jak to vyřešili ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska.

Česko - do bezpečnosti na nádražích daleko

Zábřeh na Moravě, 151.014-8, foto: Johník K zamyšlení mne přivedla glosa Miroslava Macka, který, mimo jiné, píše: „V mém domovském městě (Zábřeh na Moravě, pozn. redakce) je nové nádraží: s prodejnou tiskovin, kde se tři lidé už mačkají, ovšem hala je velká, s dvěma oddělenými čekárnami. Po zakoupení jízdenky 1. třídy jsem zamířil do prázdné čekárny…tedy prázdné: na lavici se rozvaloval opilý bezdomovec a vstoupit se kvůli příšernému puchu nedalo. V druhé čekárně byli dva tři cestující zřejmě bez čichu a další páchnoucí bezdomovec. I šel jsem se zeptat na informace, co učiní: nic, nic, nic, neboť když zavolají policii, tak ta je vyvede ven a odjede a oni ihned zase zalezou dovnitř…i oněměl jsem nad službami Českých drah i policie, která mne ani nechrání, ani nepomáhá, ač platím daně jako mourovatý.

Počátkem prosince loňského roku České dráhy avizovaly, že připravují tendr na zajištění ostrahy svých nádraží. Zatím ale nevědí, jestli zakázku budou řešit jako celek a nebo zda jej rozdělí na dílčí části… Hovoří se ale o tom, že nechtějí v tomto případě využít služeb externích poradců, ale veřejnou soutěž zorganizuje jejich tým.

Na budovách a vlacích jsou ročně způsobeny škody za více než 20 milionů korun, což jsou náklady, které by mohly České dráhy využít jinde. Je nutno proto vybalancovat zadání tak, aby náklady na ostrahu nepřevýšily výrazně škody, kterým by bezpečnostní agentury mohly zabránit. Pro představu: 5 strážných na celodenní službu vyjde měsíčně zhruba na 350 tisíc korun. Ostraha se bude týkat samotných budov nádraží, ale i technických dep. Prioritou budou velká nádraží, ale seznam se zatím zpřesňuje.

Břeclav, 714.210-2, foto: Josef Petrák Zima a bezdomovci, vandalové a sprejeři – to nejsou jediné problémy. S nemalými problémy se potýká třeba Břeclav, kde v tichosti nabízejí své služby „kněžky lásky“ na vlakovém nádraží, aby měly na další dávku drog. V některých odstavených vozech, které České dráhy kvůli stáří už nepoužívají a které stojí jen pár minut chůze od hlavního nástupiště, se pořádají večírky, asi desítka vagonů, nad nimiž už jen chybí červená lucerna, dostala i svá jména. Projdete-li se kolem vozů za letního odpoledne, většina vrat rezavějících vozů je otevřena a vnitřní vybavení napovídá, že „nájemníci“ nejsou daleko – na zemi matrace, vedle stolek na něm starší pečivo, o kus dál boty, poskládané oblečení.

Znáte platné předpisy?

Připomeňme ale, jaké platí předpisy – Smluvní přepravní podmínky Českých drah pro veřejnou přepravu (SPPO). Všechna místa v obvodu stanic jsou veřejnosti nepřístupná s výjimkou prostor určených pro veřejnost. Prostory určené pro veřejnost jsou:

  • přístupné bez omezení (např. odbavovací prostor před pokladními přepážkami, informační centra atd.) k zakoupení dokladů, získání informací o přepravě apod.;
  • označené jako přístupné pouze s platným jízdním dokladem nebo zaplaceným poplatkem za samostatné využití přepravních prostor; tyto prostory musí být ve stanici řádně označeny.

Poplatek za samostatné využití přepravních prostor, lidově „vstupenka na nástupiště“, stojí 5,– Kč a platí dvě hodiny od vydání. Pokud necestujete a při kontrole se neprokážete platnou jízdenkou nebo vstupenkou na nástupiště, zaplatíte za porušení přepravních podmínek přirážku 500,– Kč a prostor musíte okamžitě opustit. Pokud přirážku zaplatíte na místě v hotovosti a nebo u pokladní přepážky do 15 dnů, bude přirážka snížena na 100 Kč.

Tábor, 363.077-9, foto: Václav Růžek Velitel Městské police Tábor Petr Svoboda před časem v rozhovoru pro Českou televizi, která se zajímala i o situaci bezdomovců na táborském nádraží, uvedl: „Běžnému člověku můžete uložit blokovou pokutu, tomuto člověku nemůžete prakticky nic.“ Je tedy na politicích, aby doplnili zákony a lidé, kteří na pokutu nemají, si ji museli odpracovat – třeba úklidem nádražních prostor. Ale takový příkaz by měli mít možnost dát přímo zasahující policisté, protože řešení přes soudy je zdlouhavé, soudní obsílky některým lidem nedoručitelné.

Británie - bezpečná nádraží

London Waterloo-East, 465197, foto: Payus Státní Britské železnice měly v minulosti problém se svými omezenými finančními zdroji. Po privatizaci a udělení koncesí se bezpečnost stala jednou z priorit. Soukromí dopravci měli přístup na kapitálové trhy a začali uskutečňovat řadu projektů zaměřených na bezpečnost cestujících. Zvýšená bezpečnost přilákala zpět ztracené řádně platící cestující, zvýšení příjmů pomohlo zaplatit další bezpečnostní opatření… I když čerpám z údajů asi deset let starých, pro České dráhy mohou být řešení novinkou.

Britské železnice společně s policií vyhodnotily, že cca 95 % lidí páchajících zločiny na železnici jsou cestující bez jízdenky. Klíčem k zajištění bezpečnosti zákazníků se tedy stal systém kontroly od vstupu na železnici až po její opuštění. Tak se jízdenkové turnikety, dříve považované za způsob obrany proti černým pasažérům, postupně staly hlavní zbraní ve válce proti vandalům a výtržníkům.

Dalším prvkem je fyzická přítomnost kontrolorů přímo v areálu nádraží. Bezpečnostní personál kontroloval jízdenky a sledoval výtržníky. Ke zmírnění obav také přispělo zřízení „míst pomoci“ na nádražích, kde nebyli přítomni kontroloři osobně. Cestující jednoduše stisknou nouzové nebo informační tlačítko a jsou spojeni do řídícího centra. Výsledky předčily očekávání. Došlo k:

  • 80% snížení projevu vandalismu,
  • 70% snížení zpoždění vlaků v souvislosti s výtržnostmi,
  • 60% snížení útoků na železnici,
  • 50% snížení počtu černých pasažérů,
  • zvýšení pocitu osobní bezpečnosti cestujících.

V oblasti působení Britské dopravní policie v jižní části Londýna klesla kriminalita o 17,5 %. Na některých nádražích po zavedení turniketů se výnosy z jízdného zvýšily až o 25 %.

Dalším prvkem pomáhajícím udržet provozovatelům železnice přehled o tom, co se děje v jejich areálech, jsou kamerové systémy. Menší nádraží jsou vybavena minimálně šesti kamerami, které pokrývají celý veřejně přístupný prostor a nepřetržitě monitorují pohyb cestujících. Videonahrávky jsou pak důkazním materiálem při případných soudních řízeních.

K ochraně vlaků v depech je zapotřebí zařízení pro zvýšenou ostrahu. V Británii se kromě výstavby vysokých plotů zřizují „virtuální“ ploty uvnitř dep, „magické oči“, které odhalují přítomnost narušitele.

Lze jen doufat, že výběrové řízení na ochrannou službu je jen prvním krokem Českých drah či Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k tomu, abychom se na našich nádražích cítili příjemně a bezpečně. Věřím, že další opatření budou následovat.

Zdroje: Viditelný Macek, iHNed.cz, Sedmička.cz, České dráhy, James Abbot: Britské privatizované železnice usilují o bezpečnost na nádražích a ve vlacích


Vlad Poslat mail autorovi | 7.1.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jurik 
07.01.2010 (19:24)  
kuchi: ano, nesedím, a jako násilník stále unikám paní spravedlnosti, a navíc se mi skvěle žije, s tím pocitem, že necítím vinu. Víte, žít v ideálním světě, kde jsou ideální lidé, ... slétněte prosím z té planety blahosláví.

náš šéf nás instruoval takhle: individuum je na soukromém pozemku, my (jako ochranka) jsme byli najati majitelem soukromého pozemku, a dbáme na bezpečnost v dané lokalitě. Pokud individuum dělá věci v nesouladu se zákonem (budí veřejné pohoršení, pro zápach, nemoc, či pod vlivem návykové látky ohrožuje bezpečnost spoluobčanů), tak jej vyzveme aby lokalitu opustil. Samozřejmě, že argumentujeme tím, že v případě neuposlechnutí zavoláme policii (i kdybychom ji zavolali, vězte nepřijela by). Nejednáme agresivně, neřveme, jsme slušní, výzvu opakujeme, a dotyčného sprominutím "otravujeme" tak dlouho, že v 95 % případů individuum začně jednat agresivně, zbylých 5 % buď spí, nebo je v deliriu, a výzvu tedy nevnímá. Pokud jsme individuem slovně a posléze i fyzicky napadeni, tak jednáme, a to nejenom za zaměstnance firmy, ale jako za každého občana tohoto státu, který ve vlastní sebeobraně na ochranu zdraví (či majetku) použije adekvátních prostředků. Viz. paragraf 13 a 14 tr.zákoníku nutná obrana a krajní nouze. Nemůžu mluvit za ostatní, ale já to vždy dělal tak jak bylo řečeno výše.

Dám vám otázku, kdybyste byl v určitém podniku, lokalitě, a viděl, že za plotem se děje to, co není v souladu se zákonem (žebrání, pití alkoholu na veřejném prostranství, ohrožování nemocí apod.), a říkal si, že se vás to netýká, co byste dělal? Nechal to plavat? A dotaz č.2, jak byste situaci řešil vy? Když zákaz vstupu ani vězení nepomůže, pokuta a úklid taky ne.

Podle mě by pomohlo jedině zavádění turniketů před vstupem do prostor ČD, aby dotyčná individua vůbec nebyla vpuštěna do nádražních prostor. Ale dokážete si to vůbec představit v podmínkách ČR? Kolik by to stálo fin.prostředků, technických problémů, a omezení pro cestující?
registrovaný uživatel Jurik 
07.01.2010 (18:51)  
PES 38: ano, to není, ale nesmí být svědci, a kde není žalobce, není ani soudce. A bezdomovec si na policii stěžovat nepůjde.

Jinak, mimochodem, kolik lidí v ČR si tyká se současnou legislativou ? Od krádeží, lichvy, prodeje bílého masa soc.nepřizpůsobivých občanů, či dokonce "neškodného" pálení listí souseda na zahrádce, až po bankovní lupiče a pominuté (pardon, zoufale zamilované) manželky osvoboditelky konče.

My to dělali tak, že šéf ve velíně otočil kameru jiným směrem, počkalo se až projdou lidi, a pak to bylo na férovku. A to nebylo 4 namistrovaní "nýmandi" z ochranky, co si chtějí léčit mindráky, na jednoho 60 letého bezmocného bezďáka, jak to občas vidíte v televizi ve zprávách, ale klasická vesnická domluva ručně 1 na 1.

Ona to není ale žádná sranda, takový statnější bezďák, co je opilý, a má jinak posunutý práh bolesti, a vydrží více, tak je mnohdy těžké jej přeprat. Proto by ochrankáři měli chodit po rajóně vždycky ve dvojicích.
registrovaný uživatel kuchi 
07.01.2010 (18:51)  
jurik: no to budte rad ze jeste nesedite.pokud ho chytnete, vyvedete ven a on behem toho uklouzne a prasti se do hlavy tak se z toho nevylizete (kdyz uz pominu to, ze jako ochranka nemate vubec co na koho sahat, od toho tady je policie). Uz vubec nemluvim o "drsnejsich donucovacich prostredcich".
asi opravdu bude resenim vstup do draznich prostor jenom s jizdenkou a dusledne kontrolovani. Pokutovat nema smysl, prikazat uklid taky ne kdyz je uz rano v 6 jak delo (navic sou takovi kteri smetak obratem prodaji at maji na chlast) a zavreni do vezeni je tak nakladne ze uz se vubec nevyplati.
registrovaný uživatel PES38 
07.01.2010 (18:36)  
Jurik: Moje řeč. Ale ten "razantnější" postup asi nebude v souladu a platnou legilativou..:-(
registrovaný uživatel Jurik 
07.01.2010 (18:32)  
Tomuhle předejde jen důsledná (a opakovaná) návštěva pár statných chlapíků nádraží a jeho okolí. Je velká nezaměstnanost, a tak lidí, co by tuhle černou práci za 10 000 měsíčně (to jsem ještě nadhodnotil) dělali, by se našlo dost.

Pracoval jsem 2,5 roku u ochranky v jednom obchoďáku, a bezdomovce se podařilo vytlačit (přímo z objektu, i z přilehlých laviček v okolí). Ze začátku (mírný přístup, mírné vedení) se vraceli, po razantnějším přístupu byl pokoj. Upozorníte jednou, slušně, aby opustili prostor, pokud neodejde, vyvedete jej (či spíše vynesete), pokud přijde podruhé, opakujete postup, pokud to udělá potřetí, tak dostane takovou nakládačku, že si to zapamatuje a už se nevrátí. A pokud by se ještě vrátil, no tak dostane ještě víc přidáno.

A slitování si tihle lidé nezaslouží. Nemají chlastat, a válet si šunky, ale něco se sebou dělat. Existují případy, kdy lidé, kteří dostali šanci, se začlenili zpět do života. Jasně, na pokutu nemají, ale garantuju vám, že když dostanou přes ústa, a přijdou o pár zubů, tak je to nejlepší styl výchovy.

P.S.: bezdomovce, který si koupí za (řekněme) 10 Kč jízdenku, jsem ještě nikdy neviděl. To radši bude somrovat zbylých 10 korun a koupí si krabicové čůčo.
registrovaný uživatel chio 
07.01.2010 (18:20)  
Josef Petrák: nemožem hovoriť za ostatné stanice, ale v Čadci je to otrasné. Je tam hlavne pár "stálych": jedna šibnutá, ktorá vykrikuje na celú stanicu a cestujúcim pravidelne nadáva do p***, k**** a pod. Potom jeden, ktorý cestuje po celom kraji (nielen stanice) a obťažuje žobraním.
Hliadka ŽP sa tam objaví sporadicky a večer som ju tam ešte ani nevidel.
Nedávno som odtiaľ cestoval popoludní Odrou smer Ostrava a okrem obvyklého cirkusu tam bol aj nehorázny zápach, akoby sa niekto vymočil priamo na zem. A toto je prvá stanica na Slovensku :-(
07.01.2010 (18:16)  
chio) Nemá toto být denní chléb příslušníků Železniční policie SR placené z daní občanů Slovenské republiky?
registrovaný uživatel chio 
07.01.2010 (18:15)  
Niečo podobné spravila ZSSK - pred zmenou GVD na pár dní poslala policajtov na stanice, vyháňať bezdomovcov. Samozrejme tomu nezabudla spraviť poriadnu reklamu. O pár dní ich tam už nebolo.
Inak Žilina a hlavne Čadca, vstupné brány na Slovensko, sú len pre silné žalúdky.
registrovaný uživatel wormik 
07.01.2010 (17:05)  
Akorát že v Rumunsku to není kvůli zájmu o bezpečnost, ale kvůli zájmu o úplatek :-/
registrovaný uživatel PES38 
07.01.2010 (17:00)  
Už vidím úplně jasně, jak si bezdomovec kupuje lístek...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko