..: Nová zastávka Smržovka-Luční již slouží cestujícím :..

612.613 DB, nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich Berounský Smržovka — Lepší přístup k regionálním vlakovým spojům mají od 1. ledna obyvatelé třiapůltisícového města Smržovka v severních Čechách. Přesně na Nový rok zde, zatím ve zkušebním provozu, začala veřejnosti sloužit nově vybudovaná železniční zastávka Smržovka-Luční. Jedná se již o čtvrtý nástupní bod na území Smržovky, nicméně právě nová zastávka má lidem umožnit lepší přístup k vlakům přímo z centra města přes sídliště Luční. Umístěna je na trati 036 mezi stanicemi Smržovka a Smržovka-střed a náklady na její vybudování dosáhly 6 milionů korun, které město čerpá zejména ze strukturálních fondů EU v rámci rozvojového projektu Zlepšení dopravní obslužnosti území Mikroregionu Tanvaldsko. Prvním spojem, který novou zastávku obsloužil, byl osobní vlak 16206 z Tanvaldu do Liberce.

814.213 (Regionova trio), nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich BerounskýZastávka Smržovka-Luční splňuje všechny parametry pro moderní cestování na železnici. Bylo vybudováno nové nástupiště s délkou 60 metrů a široké 3 m; jako přístřešek pro čekající cestující slouží dřevostavba s prosklenými plochami na stěnách. K zastávce vede též nově vybudovaný chodník s dosazeným veřejným osvětlením. V rámci projektu rovněž vznikla zeď, nutná pro rozšíření prostoru nástupiště směrem ke Smržovskému potoku, stejně jako části přístupového chodníku v délce 108 m.

Projekt s cílem zlepšit dopravní obslužnost obcí na Tanvaldsku v hodnotě přibližně 27 milionů korun realizují společně města Desná, Smržovka a Velké Hamry. V období dvou let tak mají na místních tratích vzniknout 4 nové železniční zastávky, zatímco 19 stávajících autobusových zastávek projde celkovou rekonstrukcí. Ještě letos tak do jízdního řádu na tratích 035 a 036 přibudou zastávky Desná-Riedlova vila, Desná-Pustinská a Velké Hamry město. Místní představitelé to označují za významný krok k oživení železniční dopravy na Liberecku, která v minulých letech zaznamenala těžká období, nejprve po plošném rušení spojů v roce 1997 a poté v souvislosti s neúspěšným projektem regionální vlakotramvaje Regiotram Nisa. V rámci oživení a zatraktivnění drážní dopravy již v Libereckém kraji byla před dvěma lety otevřena turisticky zajímavá zastávka Tanvaldský Špičák na trati 034 a těsně před dokončením je i nová zastávka Jablonec nad Nisou centrum. Největší železniční událostí v kraji pak zajisté bude znovuotevření železničního spojení Harrachov - Szklarska Poręba po téměř 65 letech, které je prozatím plánováno na květen letošního roku v rozsahu 5 párů osobních vlaků mezi Českem a Polskem.

Zdroj: České dráhy; foto: Jindřich Berounský


Dominik Jaroš | 16.1.2010 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kubam 
17.01.2010 (14:03)  
MZ: čtu článek, ke kterýmu diskutujeme...a součástí článku jsou i fotky...ale to je fuk:-) a u druhý fotky je text: 814.213 (Regionova trio), nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich Berounský
17.01.2010 (12:04)  
kubam : nevím jaký článek čtete, ale v tom, co je "nahoře" není ani písmenko o jakékoli 814.

Jiří Hovorka : před mnoha lety, v rámci snižování ztrátovosti ČSD / ČD, existoval projekt zabývající se optimalizací tratí, což znamenalo rušení hradel, hlásek, stanic (Luka pod Medníkem), které byly "zbytečné" v daném optimalizačním okamžiku, protože se tím ušetřilo ... na budoucnost se nemyslelo ...

Takže to v konečném důsledku - až se "systém" rozhýbal a učinil překvapivý objev, že existuje něco jako taktová doprava - uspokojující lépe potřeby cestujících, mimo jiné zvyšující produktivitu kolejových vozidel a personálu ... tak se k velkému překvapení zjistilo (pro mnohé to překvapení nebylo), že propustnost tratí "díky" předchozím úsporám nedovoluje taktovou dopravu zavést - příkladně absence Luk pod Medníkem jako stanice nedovoluje křižování v intervalové dopravě.

Když se podíváte do jízdního řádu na tratě 011 a 060 najdete tam vlaky dělící se v Poříčanech. Jedna EJ jede směr Kolín, druhá do NBK. Když jsem před nějakými 15 lety přišel se stejnou myšlenkou - panťák bude během dělení předjet vlakem vyšší kategorie, byl jsem označen "za kacíře" zralého na upálení na nejbližší hranici, protože infrastruktura se nebude přizpůsobovat provozu, ale provoz se musí přizpůsobit infrastruktuře.
Při 30 minutovém taktu osobáků mezi Prahou a Kolínem vždycky nastala situace, že vlak vyšší kategorie se bude plácat od Poříčan nebo Peček do Kolína na výstrahu za panťákem ... Mezi Prahou a Benešovem to jakž takž vychází, mezi Prahou a Berounem taky tak. Ale stačí aby panťák chytil minimální zpoždění a už se všechno rozhází. Je patrná absence autobloku s oddíly po jednom km ... takže se musí čekat dlouhé desítky vteřin, až dojde odhláška z hradla nebo na hradlo.

Stejný problém je třebas i na trati Otrokovice - Vizovice, kde by byl ideální 30 minutový takt (za předpokladu, že by ho kraj zaplatil) - ve špičce Otrokovice - Zlín 15 minut, ale absence výhyben nebo dvojkolejných vložek to neumožňuje. Zrušení stanice Střeň a změna na zastávku jistě taky přispívá k plynulosti dopravy nejen při mimořádnostech, ale i při nutných výlukách pro údržbu.
Prostě zájmy majitele infrastruktury a dopravců jsou rozdílné ... ale oddělení provozu od infrastruktury od provozu je přece to nejlepší, co mohlo cestujícího = daňového poplatníka potkat, protože se tím zlepšují služby a uspokojují potřeby cestujících ...

Zajímavé, že na Slovensku uvažují o opětovném sloučení provozu a infrastruktury pod jedna křídla ...
registrovaný uživatel kave 
17.01.2010 (11:16)  
Dříve se nejezdilo v taktu a také cestující věděli, kdy mají přijít na vlak. Nedělejte z taktu fetiš.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
17.01.2010 (10:56)  
Pokud by se udělalo trochu něco s infrastrukturou (zvýšení traťové rychlosti) a s vozidly (svižné jednotky nemající problém se rozjet), neměl by být problém dostat se s časem mezi stávajícími stanicemi na systémovou jízdní dobu 15 minut (=> 30minutový takt). Ale to by se muselo chtít... :-(

P.S. A rozhodně si myslím, že by si krajské město na téměř páteřní lince tu "třicetiminutu" zasloužilo.
17.01.2010 (10:05)  
Ad Jiří Hovorka: Bohužel nemohu sloužit, jen jsem popisoval, co jsem viděl. Ale řekl bych, že žádná koncepce moc není, pokud kraji je celkem všechno jedno a jakoukoli zastávku, kterou si nějaká obec vymyslí, tak tam nechá vlak zastavovat, a navíc si nechá od objednatele ty vozidla, která tam má a která mu nic neumožní.

Ale právě o objednateli něco vypovídá i ten provoz na úseku Tanvald - Harrachov. Když mám střídají intervaly 80 a 40 minut, tak to pro cestujícího vlastně žádný intervalový (taktový) jízdní řád není, protože si stejně musí všechny spoje vypsat.
17.01.2010 (8:55)  
ekoter - právě bych rád věděl, jestli tu existuje nějaká studie proveditelnosti na úpravu taktu. Třeba znovuobovení provozu nějaké výhybny, případně výstavby nové výhybny. 80 minut je nedostatečné, 40 min. předimenzované. Těch 40 minut je podle mě z nouze cnost, protože se domnívám, že na hodinový takt je frekvence akorát, půlhodina má smysl tak akorát cca hodinu ráno a hodinu odpoledne.

Vím, že SŽDC někdy dělala průzkum po objednavatelích jak si předtavují výhled dopravy do budoucna, tak by zajímalo, jestli se o 60 minutovm taktu uvažovalo.
17.01.2010 (0:04)  
Sranda je, že DB mají súj nový model dobře zamrzlej a Regioška je jak kdyby byla garážovaná :D
registrovaný uživatel kubam 
16.01.2010 (22:27)  
Miroslav Zikmund: si přečti můj komentář:-) je tam: ...RN Trio 28,44 m??? To je nějakej omyl ne?... a u RN Trio je to fakt omyl;-) A z článku je jasně patrný, že tam je Trio...ale to je už puntičkářství, já to prvně myslel z legrace, ale teď to musím upřesnit, že jsem se v ničem nespletl...
registrovaný uživatel dejw7  mail  
16.01.2010 (16:54)  
Jirka Kraťas: No já tam nejel nikdy. Myslíte toto:
http://rail.phototrans.eu/14,29685,0.html
http://rail.phototrans.eu/14,29826,0.html
16.01.2010 (16:08)  
kubam : není to omyl. Dvoudílná 814 je dlouhá 28,44 m, trojdílná 814.2 těch 42,41 m.

Josef Petrák : nemusíte se omlouvat, novinářská obec pracující s tiskovými výstupy dvou institucí se samostatnými "tiskovými útvary" celkem logicky předpokládá, že tak jednoduchý údaj jako je "délka" nástupiště bude odpovídat skutečnosti.
Nikdo není dokonalý, chybička se vloudí ... , kdyby si ovšem to co posílají ven nečetli jen na monitoru, ale vytištěné na papíře, pak by se mnohé věci nestávaly.
Věřte pak složitějším věcem ...
České sdělovací prostředky si totiž nemohou dovolit ten luxus, zaměstnávat novináře specializovaného na železniční dopravu ...
Mnohem zajímavější je zaměstnávat novináře jezdícího na autosalony, testujícího různá vozidla a nadšeně píšícího o tom, za jak dlouho v obci s dovolenou rychlostí 50 km/h dosáhne vozidlo rychlosti 100 km/h.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko