Česká republika — Před několika dny přebíraly České dráhy již stou dvouvozovou jednotku Regionova, která se tak stane již stodvacátým žlutozeleným exemplářem ve vozovém parku. Předána bude do PJ Rakovník. Tato motorová jednotka s názvem Regionova vzniká přestavbou letitých motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010/24-29.0 Btax780. Cestujícím nabízí nejen moderní interiér s polstrovanými sedačkami, audiovizuální informační systém a prostory pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel, ale je především částečně nízkopodlažní, což značně zpříjemňuje cestu vozíčkářům či rodičům s kočárky. Součástí je pochopitelně i bezbariérové WC.
Právě regionovy přinesly v poslední době první reálné zvýšení komfortu na regionálních tratích a nahrazují zastaralé motorové vozy řady 810 (býv. M 152.0). Pod správou ČD se momentálně nachází 120 jednotek, z toho 100 dvouvozových (814) a 20 třívozových (814.2). Jsou nasazovány především na osobní a spěšné vlaky ve všech krajích České republiky. V jízdním řádu pro rok 2009 bylo turnusováno celkem 70 jednotek, letos je to již 106. To lze vidět také na počtu kilometrů, které regionovy denně ujedou. Rozdíl mezi loňským a letošním stavem je zhruba 13 000 km.
Pro letošek počítají České dráhy s dalšími dodávkami na základě dříve uzavřených kontraktů. Celkem byly podepsány tři smlouvy; z té první na sto dvouvozových souprav bylo nakonec dodáno jen 79 exemplářů. Druhá smlouva počítá s celkem 68 vylepšenými dvouvozovými jednotkami, dodanými do konce roku 2010. Třetí z roku 2007 dojednala dodávku 26 třívozových souprav. Těch bylo doposud dodáno 20 a zbylých 6 má Pars nova Šumperk expedovat taktéž do konce letošního roku.
Letos tak České dráhy rozmístí ještě zhruba čtyřicítku souprav. Krajem, kde dojde k největšímu procentuálnímu nárůstu jejich počtu, mimo jiné díky tomu, že jich má zatím nejméně, bude kraj Moravskoslezský. Jak nás informoval Miroslav Klich, ředitel ostravského KCOD, dostane Moravskoslezský kraj letos další tři dvouvozové soupravy. Všechny tři by měly sloužit v okrese Opava, z toho dvě na trati z Opavy východ do Bruntálu a jedna souprava by měla jezdit na trasách Kravaře ve Slezsku - Chuchelná a Opava východ - Hradec nad Moravicí.
Zdroj : České dráhy, Motorové jednotky RegioNova
Pesa dodává do Litvy, Itálie, na Ukrajinu, ale Slovinsko mezi odběrateli pokud vím není.
Cena 22M se mi zdá taky příliš malá, cena 27M za SA134 pro Opolskie (tím si nejsem úplně jistý) byla označována jako oferta specjalna. Nicméně RN druhé série stojí 25M, takže to ve výsledku vyjde celkem nastejno.
A mimochodem, zrušení VZ na ojetiny už je v ISVZ.
Hawkey: Sorry, ale na patrovou produkci z Görlitz v posledním desetiletí mám poněkud jiný názor. Uspořádání "letadlo" sice není úplně ono, ale velmi oceňuju, že v obou případech jsou okna v horním patře vypouklá. Přidá to lidem, sedícím u okna dost místa a sedět na takovém místě ve 471 (nebo v Bmto) vedle někoho dalšího není nic příjemného. Co se týče toho dalšího, tak je otázka, jestli ta zkušenost byla v DOSTO 97 nebo DOSTO 03, co se týče komfortu, tak je to dost rozdíl- na rozdíl od Škodovky se totiž v tomto směru u Bombardieru v Görlitz vývoj nezastavil.
Josef Novák: No, však to taky byly jen příklady. Ono se toho z tisku zase tak moc zjistit nedá a konkrétní sumy ani nejsou podstatné. Jádrem problému je něco jiného: vozidla, kupovaná ČD nejsou v žádném případě levnější, než od konkurence a tudíž nechápu, proč si bastlí Regionovy, když za podobné peníze jsou třeba ty úplně nové Pesy. A už není podstatné, jestli stojí Pesa 22 nebo 30 miliónů Kč, řádově je to prostě podobné. Ostatně i to nešťastné Desiro nevychází v přepočtu na sedadlo o moc dráž, oproti Regiokrámu je totiž pomalu 2x kapacitnější.
Ovšem hlavně mi pekelně vadí, když se ten převlečený šukafon vydává za nějaký úspěch a dělá se z něj něco víc, než ve skutečnosti je. Taková potěmkinova vesnice na ČD způsob...
PS: aktuální kurz je dle google calc 447 Swiss francs = 7 976.26766 Czech koruny, miliony si domyslete. Tedy za posledního 3,5 roku téměř beze změny.
Edit: dle ČNB byl kurz ke dni 28. 2. 2003 (datum uzavření kontraktu) 21,7350, tedy 447 mil CHF = 9 715 mil CZK.
Stejnou cenu uvádí i Wikipedia, je uvedena i zde: http://www.bahn-journalisten.ch/PDF/Berichte/2006-07-01-zurcherSbahn.pdf
A mohl bych dostat odpověď na otázku, v čem byla EJ471 v roce 1997 zastaralá? A kteří odborníci ji posuzovali? Chápu-li Tvé tvrzení správně, tvrdíš, že EJ 471 z roku 1997 a EJ 471 z roku 2009 jsou bez jediného vývojového kroku?
SzKT: Tvrdíš, že RABe 514 stojí cca 50% toho co stojí EJ 471? Toto si dovolím říct, že je totální kravina! Orientačně se cena 1 ks 471 pohybuje kolem 200 mil CZK, pokud by RABe 514 mělo stát půlku, jsme na 100 mil CZK. Pokud toto podělím 4, protože RABe 514 je čtyřvozová .. dostávám se k částe 25 mil CZK na vůz. A už z tohohle je jasně vidět, že ten Tvůj výrok je kravina, stačí trošku přemýšlet. Cena nového Xmz je někde v rozmezí 40 - 50 mil CZK za vůz!. A Ty tvrdíš, že máš za 25 mil CZK za dvoupatrový vůz, kdy 2 vozy na jednotce jsou trakční a HSS je z hliníkových profilů.. Tomu se fakt MUSÍM SMÁT!
DOSTO 97 z Görlitz vypadají podstatně lépe a i se jimi podstatně lépe cestuje
No, že vypadají lépe, to je tak jediné s čím lze souhlasit. Tím to ale končí. Nedávno jsem měl možnost si tento vůz vyzkoušet a byl jsem velice zklamán. Pohodlná sedadla, která jsou nacpána na sebe tak, že se koleny mlátím o sedadlo přede mnou, krásně podsvícené police, do kterých se nedá dát ani brašna s kamerou a dosti citelné vibrace vozu při jízdě. Jel jsem několika vozy a ty vibrace byly podobné ...V EJ 471 tyto problémy nemám. Navíc by mě docela zajímalo, jak by dostal interiér na frak, pokud by se měl vůz přizpůsobit UIC obrysu ..
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.