Česká republika — Před několika dny přebíraly České dráhy již stou dvouvozovou jednotku Regionova, která se tak stane již stodvacátým žlutozeleným exemplářem ve vozovém parku. Předána bude do PJ Rakovník. Tato motorová jednotka s názvem Regionova vzniká přestavbou letitých motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010/24-29.0 Btax780. Cestujícím nabízí nejen moderní interiér s polstrovanými sedačkami, audiovizuální informační systém a prostory pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel, ale je především částečně nízkopodlažní, což značně zpříjemňuje cestu vozíčkářům či rodičům s kočárky. Součástí je pochopitelně i bezbariérové WC.
Právě regionovy přinesly v poslední době první reálné zvýšení komfortu na regionálních tratích a nahrazují zastaralé motorové vozy řady 810 (býv. M 152.0). Pod správou ČD se momentálně nachází 120 jednotek, z toho 100 dvouvozových (814) a 20 třívozových (814.2). Jsou nasazovány především na osobní a spěšné vlaky ve všech krajích České republiky. V jízdním řádu pro rok 2009 bylo turnusováno celkem 70 jednotek, letos je to již 106. To lze vidět také na počtu kilometrů, které regionovy denně ujedou. Rozdíl mezi loňským a letošním stavem je zhruba 13 000 km.
Pro letošek počítají České dráhy s dalšími dodávkami na základě dříve uzavřených kontraktů. Celkem byly podepsány tři smlouvy; z té první na sto dvouvozových souprav bylo nakonec dodáno jen 79 exemplářů. Druhá smlouva počítá s celkem 68 vylepšenými dvouvozovými jednotkami, dodanými do konce roku 2010. Třetí z roku 2007 dojednala dodávku 26 třívozových souprav. Těch bylo doposud dodáno 20 a zbylých 6 má Pars nova Šumperk expedovat taktéž do konce letošního roku.
Letos tak České dráhy rozmístí ještě zhruba čtyřicítku souprav. Krajem, kde dojde k největšímu procentuálnímu nárůstu jejich počtu, mimo jiné díky tomu, že jich má zatím nejméně, bude kraj Moravskoslezský. Jak nás informoval Miroslav Klich, ředitel ostravského KCOD, dostane Moravskoslezský kraj letos další tři dvouvozové soupravy. Všechny tři by měly sloužit v okrese Opava, z toho dvě na trati z Opavy východ do Bruntálu a jedna souprava by měla jezdit na trasách Kravaře ve Slezsku - Chuchelná a Opava východ - Hradec nad Moravicí.
Zdroj : České dráhy, Motorové jednotky RegioNova
Tomáš Kraus: To Slovinsko vzniklo z toho, že loni v létě tam byla na předváděčce ATR 220 při návratu z Itálie. Měli tam spoustu svalnatých řečí, jak to budou kupovat, ovšem zatím se zdá, že je to podobné jako nekonečná pohádka "nákup 100 ojetých vozů pro ČD". Sporadicky se o tom píše, ale objednávka pořád není.
Miroslav Zikmund: Mě se to naopak zdá normální, Tomáš už popsal proč. A jelikož v pravidlech fungování strukturálních fondů EU jsou stejné podmnínky, řekl bych, že ve většině Evropy to bude podobné. Možná u nás o něco přísnější, protože na východě je riziko kupování hraček a korupce mnohem vyšší, než třeba ve Švédsku. Ovšem chybou v matrixu je stejně to, že podmínky se dají i takhle napsat tak, že tomu vyhoví jediný výrobek, takže to bohužel moc nepomáhá.
Na Vaše otázky se mi nechce příliš odpovídat, protože názory ostatních trvale bagatelizujete. Jen připomenu vysokou poruchovost jednotek 471, neskutečně hlučnou klimatizaci vně vozu a nebetyčnou blbost otvírání dveří na dvě tlačítka-každé křídlo zvlášť. Viděl jste to někde ve světě? A navíc jednotky 471 jaksi neumí dobře jezdit na ramenu Pha-Bn. FRK
Je třeba si ale uvědomit několik zcela zásadních věci. Kolejové vozidlo není houska na krámu. Provozovatel, který si vozidlo objednává, definuje si celou řadu parametrů vozidla a jeho součástí. Takovýto dokument po několika jednáních a je podepsán a podle toho se pak i vozidlo či vozidla dodávají. Před převzetím zákazník vozidlo zkontroluje a pokud je vše v pořádku a v souladu s dohodnutými dokumenty, vozidlo převezme.
Tak a teď nastává ona zajímavá věc, výrobce by chtěl udělat změnu, seznámí s tímto záměrem zákazníka, a ten položí otázku .. proč se to dělá, jaké to přinese výhody a kolik to bude stát navíc? Pokud zákazník řekne, ok, udělejme to tak, změna se provede, pokud zákazník řekne ne, pak se změna nedělá. A nebo zákazník přijde se změnou, tohle bych rád měl jinak. Výrobce to zhodnotí co to může obnášet a buď se pak změna realizuje nebo ne. Výrobce ale nemůže sám od sebe nic měnit. A pokud si zákazník objedná sérii 30 EMU a dohodne se s výrobcem, že tento mu je bude dodávat v určitém počtu kusů ročně po dobu několika let podle určitých podmínek, pak je jasné, že u posledních kusů nemusejí některé komponenty představovat technický vrchol tak jako tomu bylo u prvních kusů. Na druhou stranu je zcela nesmyslné mít vždy třeba 10 ks do jisté míry atypických.
Vůz řady ARmpee se musí homologovat celý tak jako tak, a ta LEDková tabule na stropě mě dostává..
Tak to je spíš otázka na provozovatele, proč si vybral zrovna tuto specifikaci zobrazovače IS.
LEDkové displeje, tabule s LED diodami... dobře, oba víme o čem je řeč, tobě to stačí že mě označíš za technického analfabeta. A zajímalo by mě, co bránilo za ty léta LCD panely homologovat - taky byly strašné problémy s vozy DB, ÖBB a PKP IC, které tyto panely mají a do ČR jezdí? Vůz řady ARmpee se musí homologovat celý tak jako tak, a ta LEDková tabule na stropě mě dostává...
"moderní" LEDkové displeje
No vidím, že Tvá odbornost z oblasti techniky je velmi ..jak to říct .. na nízké úrovni. LED display se považuje za nástupce LCD, takže o nějaké zastaralosti nemůže být řeči. Možná jsi měl na mysli tabule IS s LED diodami .. toto je součást homologovaného IS se kterým je 471 homologována. Ono na dráze v jakékoli civilizované části světa nejde udělat jakákoliv změna jen tak bez patřičné homologace a bez obledu na další aspekty. Stačí jen přemýšlet ...
@Miroslav Zikmund: Tomu se můžu jenom pousmát (viz třeba poslední VŘ na ešusy, zajímavé by taky bylo spočítat obecně poměr normálních zadání k zadání v JŘbU). Může se toho bohužel dost. (Naopak Praha nemůže za to, že Schadewerke tramvaje koncepce PCC nedělá.)
@Hawkey: 216M v druhé sérii: http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz02009Prepare.do;jsessionid=AAAx6k=wkkmj7tk7=IM9IA?znackaForm=50022110IL001
Miroslav Zikmund: Nikdo přece nechce, aby si ČD objednaly Talenty protože se jim prostě líbí. Tady jde právě o to VŘ, na jehož základě třeba ty Talenty vyjdou jako nejlepší varianta, a všichni si mohou být jisti, že bylo učiněno maximum, ví se kolik se za co platí a proč ty ostatní nabídky byly horší. K tomu zatím ale máme daleko.
bugear: Tak možná jsem se zmýlil, měl jsem dojem že SŽ si objednaly PESY jako náhradu nejstarších motorových jednotek. Mimochodem, i na Ukrajinu? Máš k tomu něco bližšího?
Regionova Duo - Regionova Trio - Desiro Classic
nafta (l/km) 0,65 - 1,00 - 0,90
nafta (Kč/l) 28,00
pořizovací cena (mil. Kč) 25 - 35 - 80
životnost (let) 20 - 20 - 35
denní proběh (km) 370
nafta (Kč/km) 18,20 - 28,00 - 25,20
strojvedoucí (Kč/km) 12,00
vlakvedoucí (Kč/km) 10,00
dopravní cesta (Kč/km) 8,18 - 9,10 - 9,25
pořizovací cena (Kč/km) 9,26 - 12,96 - 16,92
náklady celkem (Kč/km) 57,64 - 72,06 - 73,37
Miroslav Zikmund: Já co mám informace neoficiálního rázu, tak cena 471 je 230 mil CZK u první série (1-30) a 200 mil CZK u druhé série (31 - 60). Tak nebo onak, máš pravdu, že ta polovina je fakt výsměch:)
Hawkey : v ceně 471 drobet přitlačte, už cca 230 milionů. Pˇvodní informace o tom kolik stojí 514 SBB je samozřejmě úsměvná ...
Když se přepočtou ty kurzové výpočty na jednu soupravu, tak to vychází na nějakých 277 milionů za čtyřdílnou soupravu. A to se část soupravy montovala v Praze, kde jsou mzdové náklady minimálně poloviční oproti tomu, kolik se platí v Německu či Švýcarsku ...
Joska Holibajda : na rozdíl od silníčního dopravce, který když s konkrétním vozidlem najezdí alespoň 80 % km v režimu ZDO je u osvobozen od placení silniční daně (= poplatek za použití dopravní cesty) za toto vozidlo drážnídopravci za dopravní cestu platí (nejen ČD). Pokud by existovala rovnoprávnost = harmonizace podmínek pro podnikání, pak by ČD ušetřily cca 1 miliardu ...
SZKV : naše obchodně-soutěžní právo je především v rozporu se zdravým rozumem. Jestliže má pražský DP většinu tramvají typu T3 nebo T6, tak si prostě nemůže koupit nebo objednat tramvaje na bázi T3 / T6 s nízkopodlažním prostředkem, protože to by bylo v rozporu se soutěžním právem, jelikož by to byla zakázka pouze pro toho, kdo má technologii T3 / T6.
Takže musíte vypsat obecnou soutěž, jejímž výsledkem budou zmetky typu T14 ...
Stejně tak si ČD nemohou u ŠKODAWERKE Pilsen objednat lokomotivy 36x na 160 km/h, musí se vypsat debilní soutěž na lokomotivy "ble ble", nemohou si jednoduše objednat 471 atd. atd., ale musí se to obcházet formou opce apod.
Takže si prostě mírnix dírnix nemůžete jako ČD koupit FLIRTY, i kdyby se vám líbily 1 000 x, TALENTY nebo GTWčka ... Parametry vozidla musí být stanoveny obecně, tak aby nebyly šity na míru podle konkrétního výrobku ...
Stejně tak můžete zadáním nějakého minimálního rozměru vyřadit ze hry vozidlo, které prostě ten rozměr nemá.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.