..: Obnovené vlakové spojení Bělehrad – Sarajevo :..

koleje Bělehrad/Sarajevo — Po téměř osmnácti letech bylo obnoveno občanskou válkou přerušené vlakové spojení mezi hlavními městy Srbska a Bosny. Tento počin si lze vykládat i jako jeden z kroků směřujících k narovnání vztahů mezi národy na Balkáně. O spoj v první den jeho nasazení projevilo zájem pouze 17 pasažérů. Představitelé drah přesto doufají, že spojení, které kdysi využívalo s oblibou mnoho obchodníků, lyžařů a turistů, dokáže lidi znovu nalákat.

Olympijský Express

Svůj vrchol trať zažila v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy patřila k jedněm z nejmodernějších v celé Jugoslávii. Pro olympiádu v Sarajevu v roce 1984 byly vagony dokonce vybaveny červenými koberci a o cestující se staraly stevardky. "Byl to ten nejlepší vlak v Jugoslávii. Miloval jsem ho," vzpomíná jednačtyřicetiletý překladatel Slavica Nikolič z Bělehradu, který tehdy Olympijským Expresem často cestoval.

Současnost

Toto je však již minulostí. Pět set kilometrů dlouhou trať dnes spoj překonává za 8 hodin, což je oproti dobám minulým o celé 2 hodiny delší jízdní doba zapříčiněná stavem dopravní infrastruktury trati a novým uspořádáním států v této oblasti. Zajímavé je rovněž samotné složení vlaku. Nasazovány jsou celkem 3 vagony. Jeden vagon náleží Bosensko–srbské železniční společnosti, druhý Srbským železnicím, třetí poskytly Železnice Sarajevo. První vagon však do konečné stanice ani nedojede, jelikož je odpojován v srbském teritoriu Bosny. Dle agentury AP je vozový park nasazovaný na tento spoj zastaralý, špinavý s poškrábanými okny a v ničem se tak nemůže vyrovnat kdysi slavnému Olympijskému Expressu.

Zdroj: Aktuálně.cz, Novinky.cz, ČT24


J.F. Poslat mail autorovi | 14.12.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Srbsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
14.12.2009 (19:05)  
Jo waszyne máš naprostou pravdu. Je to děs v čem nás vozí národní dopravce. A ten balkánský rastr jako nový image,hrůza. Ale "Žlutý pes" to tak nenechá. Již se těším jak vyhraje u Evropského soudu a jako velký odborník na železniční dopravu tuhle zemi spasí. Nové vlaky,čistá nádraží,otevřené čekárny,průhledné a zajímavé jízdné,spokojení zákazníci i zaměstnanci :-)) No prostě pohádka. Nechápu ale proč to nezkusí i někdo jiný. Vždyť jen tenhle web se množí odborníky na slovo vzanými,aspoň dle těch chytrých názorů a postřehů. Stačí pár stovek milionů pro začátek a může se začít jezdit.
registrovaný uživatel Ljuba  mail  
14.12.2009 (18:44)  
Stav je ůměrný stavu železnic. Když jsem jel v létě do Baru tak náš vlak byl špinavý atd. Jinak kdyby byly vozy dobře udržované strčily by do kypsy naše "běčka" bez problémů.
registrovaný uživatel Etienne  mail  
14.12.2009 (16:36)  
Nehledě na to, že žádné železnice Sarajevo neexistují... článek je obšlahnutý z aktuálně.cz, ale u želpage.cz očekávám poněkud odbornější úroveň (asi marně).
registrovaný uživatel SzKT  mail  
14.12.2009 (12:43)  
Možná by bylo příště lepší neopisovat bezhlavě české novinářské žvásty a něco si o problematice zjistit.
V první řadě bych chtěl zdůraznit, že není řeč o žádné speciální trati, ale jen o (staro)nově zavedeném vlaku. Takhle totiž není jasné, o jaké trati je řeč. Úsek Sarajevo- Strizivojna-Vrpolje sice ztratil hodně ze své slávy, ale pořád patří mezi páteřní na síti ŽFBH (a částečně i ŽRS) a už spoustu let tam jezdí spojení Sarajevo- Budapešť ve skoro stejné podobě, jako ta "novinka". Ze Strizivojny do Bělehradu je to nejdůležitější spojení mezi Chorvatskem a Srbskem a i když ani tady předválečný rozsah provozu nenajdeme, pořád je to trať významná a využívaná. Přímá trať z Bosny do Srbska mimo Chorvatsko sice existuje, ale stavebně dokončená byla až v roce 1991 a kupodivu vlak není trasován tudy, jak jsem od prvních informací na jaře čekal.
Olimpik expresy nebyly klasické vozy, ale speciálně uprvaené elektrické jednotky Ganz, vybavené pouze povinně místenkvými vozy 1. třídy a barovým oddílem. Takových jednotek mělo ŽTP Sarajevo tuším 12 a pár z nich dosud jezdí, akorát jsou "deklasirané" na 2. třídu a bar už dávno nefunguje. Konstrukčně to plně odpovídá jednotkám HŽ, provozovaným zejména v okolí Záhřebu. A nejezdilo to jen do Bělehradu, ale minimálně ještě do Záhřebu a do Kninu, v redu vožnje JŽ byly tyhle vlaky dobře rozeznatelné právě tou chybějící 2. třídou- v té době jiné takové vlaky na síti JŽ nebyly. Dojezdily ale až s rozpadem Jugoslávie v letech 1991-92.
Co se týče vozového parku, tak ten včerejší spoj byl tvořen jídelním vozem ŽS, pocházejícím z přelomu 80. a 90. let, který občas jezdí i na Avale, "Gošou" řady Bl ŽFBH (interiérem i jízdními vlastnostmi odpovídá starším Bmz ÖBB, je to totiž licenční výroba těchto vozů ze 70.-80. let) a klasickým "Béčkem" ŽRS, pocházejícím z pozůstalosti DR. Právě jen ten poslední vagón co do komfortu odpovídá našim B, i když už na DR používali trochu lepší sedadla, než je žíněnka v B ČSD. Agentura AP má celosvětovou působnost a proto používá pro hodnocení světová (a nikoliv naše) měřítka. A Bosňákům už navíc delší dobu vadí, že musí jezdit na většině vlacích "sprostými" Bmz, které jsou navíc opravdu dost zašlé. Takže se těší na Talga a nízkopodlažní jednotky od Končara. Podobně jsou na tom Srbové, kterým teď navíc jezdí až do Bělehradu skvostně rekonstruované vozy z TŽV Gredelj ŽCG. Takže ve světle těchto skutečností skutečně ten vlak není nic moc, ale u nás se na rychlících (a často i v IC) vozíme o dost hůř.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
14.12.2009 (11:48)  
Na včerejších TV záběrech byl vidět interier normálního Béčka, jakými mne milé ČD vozí už několik desetiletí. Ani těch 500 km za 8 hodin není nic mimořádného, zkuste jet z Plzně do Brna přes ČB. Chápu, že srovnávám nesrovnatelné, u nás za těch 18 let nebyla žádná válka...
registrovaný uživatel waszyn 
14.12.2009 (11:23)  
Zastaralé, špinavé, s poškrábanými okny, to není pouze výsadou Bosny, cestující v jednom nějmenovaném státě EU jsou dokonce s takovými soupravami tak spokojeni, že jim jejich konšelé, kteří moc dobře ví, co je pro ně nejlepší, takovou dopravu smluvně pojišťují na dlouhé roky dopředu:-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko