Bělehrad/Sarajevo — Po téměř osmnácti letech bylo obnoveno občanskou válkou přerušené vlakové spojení mezi hlavními městy Srbska a Bosny. Tento počin si lze vykládat i jako jeden z kroků směřujících k narovnání vztahů mezi národy na Balkáně. O spoj v první den jeho nasazení projevilo zájem pouze 17 pasažérů. Představitelé drah přesto doufají, že spojení, které kdysi využívalo s oblibou mnoho obchodníků, lyžařů a turistů, dokáže lidi znovu nalákat.
Olympijský Express
Svůj vrchol trať zažila v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy patřila k jedněm z nejmodernějších v celé Jugoslávii. Pro olympiádu v Sarajevu v roce 1984 byly vagony dokonce vybaveny červenými koberci a o cestující se staraly stevardky. "Byl to ten nejlepší vlak v Jugoslávii. Miloval jsem ho," vzpomíná jednačtyřicetiletý překladatel Slavica Nikolič z Bělehradu, který tehdy Olympijským Expresem často cestoval.
Současnost
Toto je však již minulostí. Pět set kilometrů dlouhou trať dnes spoj překonává za 8 hodin, což je oproti dobám minulým o celé 2 hodiny delší jízdní doba zapříčiněná stavem dopravní infrastruktury trati a novým uspořádáním států v této oblasti. Zajímavé je rovněž samotné složení vlaku. Nasazovány jsou celkem 3 vagony. Jeden vagon náleží Bosensko–srbské železniční společnosti, druhý Srbským železnicím, třetí poskytly Železnice Sarajevo. První vagon však do konečné stanice ani nedojede, jelikož je odpojován v srbském teritoriu Bosny. Dle agentury AP je vozový park nasazovaný na tento spoj zastaralý, špinavý s poškrábanými okny a v ničem se tak nemůže vyrovnat kdysi slavnému Olympijskému Expressu.
Zdroj: Aktuálně.cz, Novinky.cz, ČT24
1 2 | Zpráv na stránku: |
S těmi českými tanky jedoucími na Slovensko bych to viděl dost černě. Pokud by tam ty tanky byly vůbec schopny dojet, tak v českých posádkách sloužili Slováci, čeští chlapci se zase posílali na Slovensko ...
SYN : jako návod se "TO" může jevit tomu, kdo by šel do soutěže, aniž by měl potřebné zázemí. To je stejné, jako kdybyste šel do do nějaké stavební soutěže s "prázdnou firemní skořápkou" a teprve poté, co jste jí vyhrál jste začal najímat zaměstnance a nakupovat technické zázemí.
Nemusí se stanovit termín, můžete požadovat doložení vlastnictví kolejových vozidel, s nimiž hodláte činnost provozovat ... umožnit svezení se výběrové komisi nabízenými vozidly - nekupuji přece zajíce v pytli ...
A musím říct, že jsem znechucen, jak se diskuze v článku o Bělehradě a Sarajevu bleskurychle stočila zase k Jančurovi. Tady musím posté zopakovat, že každý by se měl držet toho, na co stačí. Provozovat autobusovou dopravu "žlutý pán" umí excelentně, ovšem na vlaky nemá. Už jen proto ne, že vztah k vozidlům má stejný jako ČD, ovšem na rozdíl od autobusů vlak po 5-ti letech za nový nevymění. A kapitálová náročnost je taky někde úplně jinde: Desiro za 80 mil. Kč a Beulas za 3,5 mil. Kč jsou prostě řádově jiné relace. Nicméně na Balkáně je to dost podobné: s velkou slávou na koleje vyjíždí dost ošuntělý a (dle místních měřítek) zastaralý vlak, ovšem autobusů ve "žluté kvalitě" jezdí mezi Bělehradem a Sarajevem už leta kvanta. Navíc levnější a bez objížďky přes Chorvatsko, tudíž komerčně nedávám tomu vlaku moc šanci. A totéž bohužel platí i pro ostatní bosenské relace: Sarajevo- Mostar jedou denně 2 páry vlaků, jejich klientelu tvoří ze 2/3 režijní nádražáci, zatímco ve stejné relaci jede denně cca. 40 párů plně vyprodaných autobusů. Trochu paralela k vývoji mezi Prahou a Brnem by tu tedy byla...
Stále to ovšem neobjasňuje tuto Vaši větu: Stačí stanovit takový termín plnění smlouvy, který není objektivně schopen splnit. Ať to čtu z které strany chci, pořád tam vidím návod k volbě "vhodného" termínu který de fakto změnu neumožní. No nic no, asi špatně chápu.
Jinak pomalu začínám docházet k definitivnímu přesvědčení že nejjednodušším způsobem jak otevřít cestu změně je začít zrušením ČD. Bylo by to pravda s nějakými těmi nepříjemnými "vedlejšími efekty", ale když to člověk pojme jako přechodné období po kterém už bude líp tak se to dá ne? Takže pojďme do toho...
Myslíte, že je nemravné nebo návodem k obcházení zákona konstatování, že v dubnu roku "X" na základě rozhodnutí soudu, který zrušil platnost smluv (reálně skončí v prosinci roku X - upřesňující dodatek k základní smlouvě má platnost na období konkrétního jízdního řádu), budou muset kraje vypsat výběrové řízení na "dodávku základní obslužnosti od prosince roku X". Než proběhne výběrové řízení, včetně případného odvolání, máte na krku říjen, kdy bude uzavírána smlouva a domníváte se, že za dva měsíce může vítězný dopravce, který v zásadě žádná vozidla nemá získat vozidla, získat a vyškolit personál, zajistit technické zázemí apod.
Tou nesplnitenou podmínkou bude opět "prosinec roku X", nikoli X+2 roky.
Soud se zabývá pouze tím, co je uvedeno v žalobním petitu - domáháte se zrušení smlouvy ? Změnu žalobního petitu soud nerad připouští, když tak žalobu zamítne a podejte si (a zaplaťte) žalobu znovu.
Ano žalobče, shledali jsme, že smlouva mezi žalovaným krajem a ČD nebyla v souladu se zákonem (směrnicí EU), tudíž její platnost ukončujeme ke dni platnosti jednoročního dodatku k "základní" smlouvě a žalovanému ukládáme vypsat na období ode dne ukončení smlouvy veřejnou soutěž.
Soud se zabývá právní stránkou věci a ne technickou, takže s jistotou by v rozsudku nechal doběhnout smlouvu do konce období platnosti jízdního řádu s tím, že další období musí být "kryto" veřejnou soutěží.
Soud se zcela jistě nebude zabývat tím, zda žalobce domáhající se zrušení smlouvy je schopen po případném úspěchu v soutěži v šibeničním termínu předmět soutěže splnit.
Chtěl jste žalobče zrušit smlouvu - tak jsme vám vyhověli a ukončili její platnost v nejkratším možném termínu (nakonec jste si to zaplatit), tak aby to nemělo na občany EU dopad, vše ostatní je váš problém (kraj nemůže smlouvu s ČD prodloužit, protože by tím fakticky nerespektoval rozsudek).
Nejen soud logicky předpokládá, že žalobce v době podání žaloby byl schopen splnit předmět žalované smlouvy.
Zatím (15.12.) totiž ani idos ani db.de toto spojení neznají.
Jako soukroma osoba samozrejme o nicem nerozhodujete a tedy stihani nehrozi, nicmene tu otevrene navadet k porusovani pravidel porad jeste neni pekne. Je to ukazka toho jak skoro kazdy z nas je ochoten v zajmu neceho co povazuje za spravne a dulezite je ochoten hodit literu zakona za hlavu.
Samozrejme muzeme argumentovat ve smeru ze litera a duch zakona neni jedno a totez ale to uz se dostavame do oblasti hodne nepresne a nejiste...
Takze bych doporucoval abyste se napriste zdrzel navodu jak umele zkonstruovat vyberove rizeni ve kterem by Jancura nemel sanci uspet. ne proto ze bych mel Jancuru rad, ale proto ze to neni spravne, tak to nema byt. A kdyz uz to tak je tak o tom aspon nemluvit jako o bezne samozrejme veci.
To, co se dělo v Jugoslávii je skutečně nad česko&slovenské chápání dělení "federace". I po zániku "federace" fungovala železniční doprava, jako kdyby se nic nestalo (český personál jezdil na Slovensko, slovenský do Česka), nevadilo ani oddělení měny. Ke změnám došlo až při změně jízdního řádu 93/94 a některé blbosti vytvořené pod politickým tlakem některých slovenských politických kruhů se podařilo eliminovat o rok později. Pravda, pak trvalo více než desetiletí než český lokomotivní personál začal zase jezdit hlouběji na Slovensko a naopak - dříve začaly ČD jezdit do Německa a Němco do Česka, ale dnes jezdí český lokomotivní personál až do Košic, žilinský až do Prahy, obnovily se jízdy bratislavského do Prahy.
Ke skutečnému zániku "československé federace" došlo až postupnou digitalizací železniční telefonní sítě ČSD jak na straně české, tak slovenské. Minimálně ještě na přelomu tisíciletí reálně existovala "jednotná železniční telefonní síť ČSD".
*****
Je s podivem, že se "žlutý pán" - nota bene, on není ani statutárním orgánem společnosti RegioJet, čili osobou oprávněnou jménem společnosti RegioJet podávat nějaké stížnosti nebo žaloby (působí jako předseda dozorčí rady), se dosud neobrátil na ÚHOS nebo české soudy. Nevylučuji, že "hospodářská" stížnost do Bruselu nemusí být podmíněna projednáním věci u tuzemského úřadu, ale na soud se může obracet až poté, co neuspěl u českých soudů s požadavkem na ochranu "svých" práv.
I kdyby nakrásně uspěl, tak to ještě neznamená, že v následném výběrovém řízení uspěje. Spíše naopak. Stačí stanovit takový termín plnění smlouvy, který není objektivně schopen splnit.
Adam Štecher : marně v té reportáži hledám titulek se jménem Slavica Nikolić ... pokud toto jméno nepřipisujete bezejmenné dámě se světlými vlasy mávající z otevřených dveří.
Jediná dáma, která tam hovoří má jméno Nada (Naďa) ...
Nejlepší je asi ale pramen na http://www.ct24.cz/svet/75311-z-belehradu-do-sarajeva-vyjel-po-temer-18-letech-primy-vlak/
Navíc jsou tam fotky a ... (žádné umouněné vagony, ale obvyklý standard)
...a na rozdíl od aktualne.cz nevystupuje pan Slavica Nikolić, ale paní Slavica Nikolićová. Opravdu není to vtip. Holt novináři :-/
Doporučiji autorovi nebo redakci to zařadit do odkazů/pramenů.
Až přijde regulérní konkurence, která umí řešit železniční dopravu, pak proč ne.
Ale to jsem odbočil. Sice ta souprava není nic moc, ale je. A doufám, že vydrží.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.