..: SŽDC testuje návěstní svítidla s LED :..

ČD Cargo 751.141, Postřelmov, 25. 5. 2009, foto: Louis Armstrong Praha/PostřelmovElektrifikace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk přinesla vyjma možnosti vést elektrické osobní a nákladní vlaky nově až do Šumperka také další novinku. Poprvé byla návěstní svítidla na síti SŽDC vybavena namísto klasických žárovek elektroluminiscenčními diodami, zkráceně LED. Koncem září byla také návěstidla osazena v železniční stanici Postřelmov. V rámci zkušebního provozu se ověřuje údržba, spolehlivost a také vnímání návěstidel ze strany strojvedoucích. Celkem je použito 28 LED svítidel. Instalace takových svítidel se i přes výrazně vyšší pořizovací náklady vyplatí. „Zatímco klasická žárovka má průměrnou životnost kolem 1000 hodin, LED diody 20 let. Navíc mají LED svítilny mnohonásobně menší poruchovost, shrnuje hlavní výhody tiskový mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Ve stanici byla těmito návěstními svítilnami osazena jedna staniční kolej. Instalovány byly 3 odjezdové, 1 vjezdové s 1 předvěstí a 5 trpasličích návěstidel pro posun. Po dobu zkušebního provozu je v tomto úseku omezena traťová rychlost na 80 km/h. Při výrobě byla maximální snaha o unifikaci s žárovkovým zapojením. Instalovány byly do klasické návěstní skříně AŽD 70, kdy z nich byly vyjmuty žárovky a patice, které byly nahrazeny plošnými spoji s elektronikou a diodami pěti barev — červená, zelená, modrá, bílá a žlutá. Použité LED diody jsou klasické konstrukce o průměru 5 mm. Jedná se však o speciální řadu určenou pro signalizaci v zabezpečovací technice. Vyměněny byly i rozpylové čočky. Stejně jako ostatní návěstní techniku ve stanici, i tyto řídí staniční zabezpečovací zařízení ESA 11.

Ověřovací provoz má trvat minimálně do konce září 2010. Bohužel již v prvních měsících došlo ke krádeži. Zloději přišli na stanici dva večery po sobě. Jeden večer vykradli trpasličí návěstidlo, tj. bílou a modrou ampuli s LED diodami a druhý večer vylezli na návěstidlo a ukradli zelenou ampuli s LED diodami. Škoda byla celkově cca. 60.000 Kč. Výrobce a správce infrastruktury uvažují o zajištění těchto návěstidel nejen tzv. bezpečnostním pětihranem, ale také FAB vložkou. Problémem by pak ale bylo nedodržení universálnosti vybavení zaměstnanců údržby.

Zdroj: AŽD Praha, SŽDC, ŽelPage, LED (Wikipedia)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
17.12.2009 (17:05)  
ad instalace diod do "žárovkového obvodu": když jsem dělal na elektroúdržbě v jedné fabrice, na jednom typu mašin se signalizace (z důvodů úspory) předělávala na vysoce svítivé LED diody. V rámci té předělávky se jednalo prakticky pouze o přepájení drátků z plus na minus pól, zbytek zařídil výrobce spešl LED diod, které měli stejné jmenovité napětí jako původní žárovky a navíc stejnou patičku. Nemají to AŽD ošetřené podobně?
17.12.2009 (16:59)  
ad LED: Podle mě je v LED diodách dost velká budoucnost. Mají i příjemnější světlo. Doufám, že brzy budou běžně a levně k dostání "bodovky" se závitem E27. Instalace těchto diod do zab. zař. je určitě skvělý nápad. Ušetří se spousta korunek. Vyšší pořizovací cena se krásně vyruší s delší životností a menší spotřebou. LED diody jsou podle mě budoucnost všeho, co svítí. Příklad: Moje cyklosvítilna, byla drahá, ale baterky drží i celou sezónu.
registrovaný uživatel lwq  mail  
17.12.2009 (16:36)  
2 kubajz : Nemuzu si pomoci, ale to neni problem LED svitidel, ale pitomosti Americanu ... Pardon ... Proste chybna konstrukce semaforu jako celku - takove turbky si o problemy rikaji !!! :-)
17.12.2009 (16:20)  
Pravda, s tím terorismem jsem trochu přestřelil (zloději si pravděpodobně nechtěli vynutit nějaké politické požadavky). Ale to obecné ohrožení by se dalo aplikovat na všechny krádeže prvků ZZ (nejen na železnici, ale i silnice - např. dopr. značky)
17.12.2009 (16:18)  
Zase krok dopředu, skvělé.Zajímalo by mne jak to vypadá.
registrovaný uživatel Kubajz 
17.12.2009 (15:54)  
Zajimavy clanek na tema LED semaforovych svetel vysel cirou nahodou dnes na serveru engadget. Tyka se sice automobilovych semaforu, ale zajimalo by me, jestli to ma AZD nejak osetrene u tech zeleznicnich ...

http://www.engadget.com/2009/12/17/led-traffic-lights-dont-melt-snow-do-cause-accidents/
17.12.2009 (15:47)  
Podle mě by se krádeže ZZ měly klasifikovat jako teroristický čin, neboť je ohroženo obyvatelstvo jak ve vlaku, tak v okolí tratě (v případě vykolejení ve vyšší rychlosti).

Nebo začít sekat ruce
17.12.2009 (15:40)  
Prozatimní dílčí zkušenosti strojvedoucích tohoto ověřovacího provozu jsou, že "to svítí někdy až moc". Cestující mohou sami posoudit viditelnost tohoto "svícení" při vjezdu do Postřelmova od Zábřehu na Moravě, kdy je z okna vlaku vidět předvěst vjezdového návěstidla při nájezdu do oblouku.
Je zřejmé, že užívání klasických žárovek pomalu končí. Snad se podaří vyřešit problém opakovaných krádeží.

Kdyby bylo aktivních tvůrců článku tolik, kolik hnidopichů při slovíčkaření v "diskuzi", tak nestíháme číst články na ŽP, :-).
17.12.2009 (14:58)  
Josef Petrák: Asi máš na mysli hlavní kolej.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
17.12.2009 (13:21)  
Jen detail - zkratka LED neznamená elektroluminiscenční dioda (to by pak bylo ELD), ale light emitting diode, tedy světlo vyzařující dioda.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko