Praha/Postřelmov — Elektrifikace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk přinesla vyjma možnosti vést elektrické osobní a nákladní vlaky nově až do Šumperka také další novinku. Poprvé byla návěstní svítidla na síti SŽDC vybavena namísto klasických žárovek elektroluminiscenčními diodami, zkráceně LED. Koncem září byla také návěstidla osazena v železniční stanici Postřelmov. V rámci zkušebního provozu se ověřuje údržba, spolehlivost a také vnímání návěstidel ze strany strojvedoucích. Celkem je použito 28 LED svítidel. Instalace takových svítidel se i přes výrazně vyšší pořizovací náklady vyplatí. „Zatímco klasická žárovka má průměrnou životnost kolem 1000 hodin, LED diody 20 let. Navíc mají LED svítilny mnohonásobně menší poruchovost, shrnuje hlavní výhody tiskový mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.
Ve stanici byla těmito návěstními svítilnami osazena jedna staniční kolej. Instalovány byly 3 odjezdové, 1 vjezdové s 1 předvěstí a 5 trpasličích návěstidel pro posun. Po dobu zkušebního provozu je v tomto úseku omezena traťová rychlost na 80 km/h. Při výrobě byla maximální snaha o unifikaci s žárovkovým zapojením. Instalovány byly do klasické návěstní skříně AŽD 70, kdy z nich byly vyjmuty žárovky a patice, které byly nahrazeny plošnými spoji s elektronikou a diodami pěti barev — červená, zelená, modrá, bílá a žlutá. Použité LED diody jsou klasické konstrukce o průměru 5 mm. Jedná se však o speciální řadu určenou pro signalizaci v zabezpečovací technice. Vyměněny byly i rozpylové čočky. Stejně jako ostatní návěstní techniku ve stanici, i tyto řídí staniční zabezpečovací zařízení ESA 11.
Ověřovací provoz má trvat minimálně do konce září 2010. Bohužel již v prvních měsících došlo ke krádeži. Zloději přišli na stanici dva večery po sobě. Jeden večer vykradli trpasličí návěstidlo, tj. bílou a modrou ampuli s LED diodami a druhý večer vylezli na návěstidlo a ukradli zelenou ampuli s LED diodami. Škoda byla celkově cca. 60.000 Kč. Výrobce a správce infrastruktury uvažují o zajištění těchto návěstidel nejen tzv. bezpečnostním pětihranem, ale také FAB vložkou. Problémem by pak ale bylo nedodržení universálnosti vybavení zaměstnanců údržby.
Zdroj: AŽD Praha, SŽDC, ŽelPage, LED (Wikipedia)
http://www.engadget.com/2009/12/17/led-traffic-lights-dont-melt-snow-do-cause-accidents/
Nebo začít sekat ruce
Je zřejmé, že užívání klasických žárovek pomalu končí. Snad se podaří vyřešit problém opakovaných krádeží.
Kdyby bylo aktivních tvůrců článku tolik, kolik hnidopichů při slovíčkaření v "diskuzi", tak nestíháme číst články na ŽP, :-).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.