..: SŽDC testuje návěstní svítidla s LED :..

ČD Cargo 751.141, Postřelmov, 25. 5. 2009, foto: Louis Armstrong Praha/PostřelmovElektrifikace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk přinesla vyjma možnosti vést elektrické osobní a nákladní vlaky nově až do Šumperka také další novinku. Poprvé byla návěstní svítidla na síti SŽDC vybavena namísto klasických žárovek elektroluminiscenčními diodami, zkráceně LED. Koncem září byla také návěstidla osazena v železniční stanici Postřelmov. V rámci zkušebního provozu se ověřuje údržba, spolehlivost a také vnímání návěstidel ze strany strojvedoucích. Celkem je použito 28 LED svítidel. Instalace takových svítidel se i přes výrazně vyšší pořizovací náklady vyplatí. „Zatímco klasická žárovka má průměrnou životnost kolem 1000 hodin, LED diody 20 let. Navíc mají LED svítilny mnohonásobně menší poruchovost, shrnuje hlavní výhody tiskový mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Ve stanici byla těmito návěstními svítilnami osazena jedna staniční kolej. Instalovány byly 3 odjezdové, 1 vjezdové s 1 předvěstí a 5 trpasličích návěstidel pro posun. Po dobu zkušebního provozu je v tomto úseku omezena traťová rychlost na 80 km/h. Při výrobě byla maximální snaha o unifikaci s žárovkovým zapojením. Instalovány byly do klasické návěstní skříně AŽD 70, kdy z nich byly vyjmuty žárovky a patice, které byly nahrazeny plošnými spoji s elektronikou a diodami pěti barev — červená, zelená, modrá, bílá a žlutá. Použité LED diody jsou klasické konstrukce o průměru 5 mm. Jedná se však o speciální řadu určenou pro signalizaci v zabezpečovací technice. Vyměněny byly i rozpylové čočky. Stejně jako ostatní návěstní techniku ve stanici, i tyto řídí staniční zabezpečovací zařízení ESA 11.

Ověřovací provoz má trvat minimálně do konce září 2010. Bohužel již v prvních měsících došlo ke krádeži. Zloději přišli na stanici dva večery po sobě. Jeden večer vykradli trpasličí návěstidlo, tj. bílou a modrou ampuli s LED diodami a druhý večer vylezli na návěstidlo a ukradli zelenou ampuli s LED diodami. Škoda byla celkově cca. 60.000 Kč. Výrobce a správce infrastruktury uvažují o zajištění těchto návěstidel nejen tzv. bezpečnostním pětihranem, ale také FAB vložkou. Problémem by pak ale bylo nedodržení universálnosti vybavení zaměstnanců údržby.

Zdroj: AŽD Praha, SŽDC, ŽelPage, LED (Wikipedia)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.12.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
18.12.2009 (8:19)  
471.015 : to nejste jediný. U sousedů v Rakousku se na návěstidlech používají taky - nejsem si jistý Německem (v osbou zemích se používají na návěstních deskách světle menšího průměru než v Česko & Slovensku), u nás se musí vyzkoušet, jak na takováto návěstidla budou regovat strojvedoucí.
Holt u nás se musí vyzkoušet vše, co je v zahraničí dávno vyzkoušené a bezvadně tam funguje ... zda to bude fungovat i v Česku a zda to náhodou nebude působit negativně na zaměstnance ...

V metru, které je prakticky celé v tunelech se používají návěstidla s mnohem menším průměrem návěstních světel (z důvodu průjezdného průřezu) než na železnici a dalo mnoho práce, aby se mohla tato návěstidla osadit i do "historických" železničních tunelů, kam byl problém - právě z hlediska průjezdného průřezu - umístit návěstidla se standardní velikostí světel.
Odpůrci malých světel argumentovali malou viditelností malých světel - že to v metru nevadí jim jaksi unikalo ...

Zkrátka logika : "Babičko, proč máš tak velké oči", ptala se Karkulka. "Abych tě lépe viděla", odpověděl vlk.
registrovaný užívateľ 471.015  mail  
17.12.2009 (23:29)  
Divím se, že se u nás LED světla teprve začínají zkoušet. Byl jsem před rokem v Turecku a tam jsou na křižovatkách naprosto běžně LEDkové semafory a umožňují i takové vychytávky, jako je odpočítávání času, než padne zelená/červená.
17.12.2009 (20:25)  
B. KOLEJE
Staniční koleje

70.
Záhlaví je kolej mezi vjezdovým návěstidlem (jeho úrovní) nebo lichoběžníko-vou tabulkou a krajní výhybkou. ZDD může v odůvodněných případech stanovit, která výhybka se považuje za krajní.
Zhlaví je část kolejiště s výhybkami navazující bezprostředně na záhlaví stanice (vjezdové, odjezdové zhlaví) nebo rozdělující staniční kolejiště na části (střední zhlaví).
Každá kolej ve stanici se nazývá staniční kolej. Staniční koleje se rozdělují na koleje dopravní, manipulační a pro zvláštní určení (např. záchytné, odvratné). Staniční koleje mohou být průběžné i kusé.
Dopravní koleje jsou koleje vjezdové, odjezdové, průjezdné, předjízdné a čekací.
Koleje určené pro jízdu vlaků je společný název pro dopravní koleje, pro tu část zhlaví, po které se uskutečňují jízdy vlaků a pro záhlaví.
Manipulační koleje jsou koleje určené pro manipulaci s vozidly, případně koleje pro jiné účely. Podrobnosti stanoví ZDD.
Záchytná kolej je kusá kolej zamezující nebo zmenšující následky ujetí vozidel.

71.
Dopravní koleje, které jsou přímým pokračováním průběžných traťových kolejí alespoň na jednom zhlaví, se nazývají hlavní koleje.
Není li možno určit tímto způsobem hlavní kolej, rozhodne schvalovatel ZDD, která dopravní kolej se označí jako hlavní kolej.
Odvratná kolej je kolej zabraňující nežádoucímu vjetí vozidel do vlakové, po-případě posunové cesty. Odvratná kolej může být i kusá.

72.
Pro označení polohy vpravo nebo vlevo je rozhodující směr od začátku ke konci trati. Začátek a konec trati je uveden v TTP.
Pro označení vpravo nebo vlevo za jízdy vlaku, PMD nebo posunujícího dílu, je rozhodující směr jeho jízdy nebo pohybu.

73.
Koleje ve stanici se označují číslicí, popřípadě se číslice doplní i písmenem nebo názvem koleje. V jedné dopravně se stejné označení nesmí opakovat.
Hlavní kolej ve stanici na jednokolejné trati se označí číslem 1. Ve stanicích na dvoukolejné nebo vícekolejné trati se hlavní koleje číslují jako koleje traťové. Ostatní staniční koleje se očíslují zpravidla postupně od hlavních kolejí a to vlevo čísly lichými a vpravo čísly sudými. Výjimečně mohou být číslovány postupně od krajní (určené) koleje čísly 1, 2, 3 atd. Čísla kolejí v obvodech jiných jednotek a v jednotlivých staničních obvodech se navzájem mohou odlišovat stovkovými sériemi. Číslování kolejí určí ZDD.
V odbočných stanicích se koleje číslují podle nejdůležitější trati.

74.
Spojovací kolej je kolej spojující jednotlivé části nebo nádraží stanice, popřípadě na ně navazující kolejová zařízení jiných služebních odvětví, popřípadě spojující stanice v železničním uzlu nebo stanice s tratěmi (nejedná li se o traťovou kolej) anebo stanice s vlečkou.
Spojovací koleje se ve stanici označují číslicemi 90-99 (odlišnými od označení ostatních staničních kolejí nebo jejich částí). Podle potřeby lze číslici doplnit velkým písmenem, které vyjadřuje začáteční písmeno názvu spojovací koleje (například: spojovací dílenskou kolej lze označit - 90 D).
Části staničních kolejí oddělené hlavními návěstidly, seřaďovacími návěstidly ne-bo spojovacími kolejemi a kusé koleje se rozlišují, je li to třeba, písmenným indexem. Takto označená část koleje se považuje za samostatnou kolej.

75.
Kolejová spojka je spojení dvou sousedních kolejí pomocí výhybek.

76.-79.
Neobsazeno.

Traťové koleje

80.
Kolej na širé trati (průběžná, odvratná, manipulační) se nazývá traťová kolej.
Traťová kolej, která spojuje dvě sousední dopravny s kolejištěm, se nazývá prů-běžná traťová kolej.
Koleje na širé trati se číslují takto:
a)na jednokolejné trati se číslem neoznačuje, je li to však zapotřebí (např. při po-užití výpočetní techniky), může se pro její označení použít číslo 1;
b)na dvoukolejné a vícekolejné trati se označí:
– střední traťová kolej číslem 0;
– levá traťová kolej číslem 1;
– pravá traťová kolej číslem 2.
Označení traťových kolejí na vícekolejných tratích se uvede v Dodatku.
Traťové koleje v obvodu nákladiště se číslují stejným způsobem jako koleje ve stanici.
17.12.2009 (19:40)  
zirecek: LED diody samozřejmě umožňují regulaci intenzity světla, jde to celkem jednoduše, ale jsou tam takové LED teď? asi nejsou když tady wosicz píše, že ho to téměř oslňuje při jízdě na kole....
17.12.2009 (19:29)  
Jak může být maximalizována unifikace s žárovkovým zapojením, když to funguje na úplně jiné napětí?

Proč na jiné napětí? Jsou použity stejné sběrnice jako u návěstidel s žárovkou (230V) a hlavní změny jsou v obvodu dohledávacího relé, je jiná hodnota jištění a odporu ve zpětné sběrnici kmitače. Samotná svítilna má pak elektroniku.

Twix: První LED světlo na výstražníku u nás bylo na trati Přerov - Nezamyslice.
17.12.2009 (18:52)  
V rámci ověřovacího provozu je logické, že se osadí raději varianta vyšší intenzity světla + případné doladění dle výsledků. Dle mne je u těchto návěstidel taktéž režim denního a nočního svícení.
17.12.2009 (18:52)  
MIGOŠ: máte pravdu. ty vysocesvítivé LED diody jdou udělat jako takové "minibodovky", které jdou nasměrovat do ohniska rozptylové čočky. ale jako lepší řešení vidím, jak píšete, menší množství diod orientované "rovně".
registrovaný užívateľ MIGOŠ 
17.12.2009 (18:38)  
Nevím, jak to je u tychto návěstidel řešené (předpokládám, že tak jak u Regionov poziční světla), ale myslím, že přesvěcování by se dalo vyřešit osazením menšího počtu diod orientovaných hlavičkou přímo ve směru svitu (u RN jsou některé nakloněny) a současným dosazením dosud používaných rozptylovacích Fresnelových čoček. Efekt podobný jako u žárovky.
registrovaný užívateľ wosicz  mail  
17.12.2009 (17:19)  
Svítí to fakt hodně, často jezdím na kole po souběžný silnici ze Zábřeha do Postřelmova a předvěst vjezovýho návěstidla mě ve tmě docela pěkně oslňuje. Není to tak hrozný jako když jede v protisměru někdo s dálkovejma, ale i tak to není dvakrát příjemný. Pravda, v mlze nebo chumelenici bude ta svítivost asi ku prospěchu..
17.12.2009 (17:08)  
ad traťová kolej ve stanici: V každé stanici jsou dopravní, manipulační a záchytné koleje(myslím, že i nějaké další, ale nevím jistě). V případu z článku se tedy podle drážní terminologie jedná o dopravní kolej č.1.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko