..: SŽDC testuje návěstní svítidla s LED :..

ČD Cargo 751.141, Postřelmov, 25. 5. 2009, foto: Louis Armstrong Praha/PostřelmovElektrifikace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk přinesla vyjma možnosti vést elektrické osobní a nákladní vlaky nově až do Šumperka také další novinku. Poprvé byla návěstní svítidla na síti SŽDC vybavena namísto klasických žárovek elektroluminiscenčními diodami, zkráceně LED. Koncem září byla také návěstidla osazena v železniční stanici Postřelmov. V rámci zkušebního provozu se ověřuje údržba, spolehlivost a také vnímání návěstidel ze strany strojvedoucích. Celkem je použito 28 LED svítidel. Instalace takových svítidel se i přes výrazně vyšší pořizovací náklady vyplatí. „Zatímco klasická žárovka má průměrnou životnost kolem 1000 hodin, LED diody 20 let. Navíc mají LED svítilny mnohonásobně menší poruchovost, shrnuje hlavní výhody tiskový mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Ve stanici byla těmito návěstními svítilnami osazena jedna staniční kolej. Instalovány byly 3 odjezdové, 1 vjezdové s 1 předvěstí a 5 trpasličích návěstidel pro posun. Po dobu zkušebního provozu je v tomto úseku omezena traťová rychlost na 80 km/h. Při výrobě byla maximální snaha o unifikaci s žárovkovým zapojením. Instalovány byly do klasické návěstní skříně AŽD 70, kdy z nich byly vyjmuty žárovky a patice, které byly nahrazeny plošnými spoji s elektronikou a diodami pěti barev — červená, zelená, modrá, bílá a žlutá. Použité LED diody jsou klasické konstrukce o průměru 5 mm. Jedná se však o speciální řadu určenou pro signalizaci v zabezpečovací technice. Vyměněny byly i rozpylové čočky. Stejně jako ostatní návěstní techniku ve stanici, i tyto řídí staniční zabezpečovací zařízení ESA 11.

Ověřovací provoz má trvat minimálně do konce září 2010. Bohužel již v prvních měsících došlo ke krádeži. Zloději přišli na stanici dva večery po sobě. Jeden večer vykradli trpasličí návěstidlo, tj. bílou a modrou ampuli s LED diodami a druhý večer vylezli na návěstidlo a ukradli zelenou ampuli s LED diodami. Škoda byla celkově cca. 60.000 Kč. Výrobce a správce infrastruktury uvažují o zajištění těchto návěstidel nejen tzv. bezpečnostním pětihranem, ale také FAB vložkou. Problémem by pak ale bylo nedodržení universálnosti vybavení zaměstnanců údržby.

Zdroj: AŽD Praha, SŽDC, ŽelPage, LED (Wikipedia)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.12.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
30.12.2009 (9:38)  
Ážetďák: Nebojte, na pohledové zkoušky jezdili i strojvedoucí, ale tyto zkoušky nenahradí ověřovací provoz v reálném prostředí. Na druhou stranu tento ověřovací provoz na mě působí trošku srandovně, zvlášť když ještě před jeho zahájením nechal DÚ sundat vjezdové návěstidlo z důvodu absence legislativy a na zbytek se zavedlo administrativní opatření:-)
28.12.2009 (17:31)  
To 471:
Nediv se, to, že jsme za zbytkem světa stále o několik let pozadu je u nás přece normální. A pokud jde o testování: Vyzkoušet se musí všechno, ne proto, že by to bylo potřeba, ale proto,že je nutno mít na každou pitomost certifikát s deseti razítky. O praktické hodnotě takového certifikátu sice lze úspěšně pochybovat, ale práce pro přebujelou administrativu se prostě vymyslet musí. Kdyby stačilo vyrobit prototyp a nechat pár strojvedoucích říci: Je to dobrý (špatný), vyšlo by to levněji a jednodušeji, ale to je přesně to, co se dnes nikomu nehodí do krámu, protože proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?
26.12.2009 (22:16)  
jo a já zcela mimo mísu vyplatím finanční odměnu tomu kdo zláme ruce příslušnému rádobyumělci co zlikvidoval lak na 751 na ilustrační fotce :-(((
20.12.2009 (18:24)  
P_V: Je to holt zajímavost. Svítilna nepotřebuje extra napájecí zdroj, stačí přivést na vstupní svorky 230 V, 50 Hz.
registrovaný uživatel P_V 
20.12.2009 (14:00)  
Nedokážu si představit, na co zloději ta LED lucerna bude dobrá. Ve sběrně to neberou, a na domácí svícení je monochromatické světlo k ničemu, nehledě na nutnost extra napájecího zdroje.
registrovaný uživatel Koudy 
18.12.2009 (17:47)  
MZ: Přesně, jak píše Spinne. Je sice pěkné, že to v Německu či Rakousku funguje, ale tam jsou trochu jiné podmínky, nefunguje to ve stejném zapojení apod. Prostě chci-li to pro SŽDC zavést, musím to v podmínkách SŽDC řádně vyzkoušet.

Spinne: Slovo dobrodružství bych nahradil slovem šílenství.
18.12.2009 (17:33)  
Holt u nás se musí vyzkoušet vše, co je v zahraničí dávno vyzkoušené a bezvadně tam funguje ... zda to bude fungovat i v Česku a zda to náhodou nebude působit negativně na zaměstnance ...

Pustit do světa prvek zabezpečovacího zařízení, který přímo ovlivňuje bezpečnost, bez provozního ověření je holé dobrodružství. Není to jen o působení na zaměstnance, ale i o funkčním chování v reálném provozu ve vazbě na ZZ.

Honza81: Se spotřebou el. energie to žádný trhák není.
registrovaný uživatel M 
18.12.2009 (15:06)  
http://news.yahoo.com/s/ap/20091215/ap_on_re_us/us_snow_covered_stoplights
Neni to primo ono, ale informace je stejna
Je mozna treba pripomenout, ze v tehle oblasti jsou vetsi mrazy nez u nas, ale soucasne je pravda, ze to asi musi fungovat kdykoliv a ne ze jeden den za rok se da prezit...
18.12.2009 (13:04)  
471.015: LEDkové semafory se na silnicích v ČR již užívají, pěší přechody s odpočtem zbývajícího času taktéž (např.: pěší přechod před budovou ŽST Přerov).
18.12.2009 (10:27)  
LED návěstidla jsou úžasná věc ohledně spotřeby energie a údržby, ale pozor na námrazu v zimních měsících. Myslím si, že testování v našich podmínách musí proběhnout a dotyční pracovníci k tomu přistoupili zodpovědně.
viz
http://www.dailytech.com/
Článek Energy-Efficient LED Stop-Lights Can't Melt Snow, Pose Hazard
(poslal bych odkaz na článek, ale v odkazu jsou "plus znaky" a náhledovém režimu se "plus znaky" nezobrazí)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko