..: České dráhy koupí dalších 15 kusů jednotek řady 471 CityElefant :..

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Praha — „Konec žabotlamů v čechách.“ I tak by mohl znít nadpis této zprávy. České dráhy totiž podepsaly novou smlouvu, v hodnotě 3,3 miliardy korun, na dodávku dalších 15 kusů dvoupodlažních jednosystémových elektrických jednotek řady 471 CityElefant z vítkovického závodu Škoda Vagonka. První jednotka z této série, s pořadovým číslem 61, by měla být předána Českým drahám v létě příštího roku. Poslední 75. jednotka řady 471 pak do konce roku 2011. Celkem by se tedy mělo na českých kolejích mělo objevit, spolu s pěti dosud nedodanými jednotkami z předchozích kontraktů, ještě 20 kusů těchto dvoupodlažních elektrických souprav.

Zakázku v celkové hodnotě 3,3 miliardy korun (220 milionů korun za kus) zadaly České dráhy v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění. Tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský to pro ČTK zdůvodnil slovy: „Jde o zachování kompatibility s provozovanými soupravami, zajištění jednotnosti při údržbě a zamezení různorodosti v oblasti náhradních dílů. To umožňuje maximálně snížit náklady na provoz a údržbu nových vlaků a zajistit jejich maximální provozní využití.“ České dráhy měly doposud s výrobcem podepsané smlouvy na dodávku 60 kusů těchto souprav a doposud jich převzaly 55.

20 jednotek, které ještě České dráhy od vítkovické Vagonky převezmou v tempu cca 10 jednotek za rok, by měly definitivně nahradit přestárlé jednotky řad 451 a 452. Ty v současné době patří mezi nejstarší provozovaná vozidla Českých drah. Jak nás dále nedávno informoval náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, od roku 2012 České dráhy také počítají s dodávkami těchto jednotek v dvousystémovém provedení, které by mohly být nasazeny v jižní části republiky v okolí města Brna. Tato varianta je v současné době objednána pro Železničnu spoločnosť Slovensko (ZSSK)

Zdroj: České dráhy, FinančníNoviny.cz


JiříK. | 4.12.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
26.01.2011 (20:15)  
Možná tu zastupuji menšinový názor, ale nechápu kde se v některých komentářích bere ta naivita, že organizace vlastněná a provozovaná státem bude fungovat.

1. nefunguje
2. monopolní dopravce vozí cestující jako dobytek
3. nikdo nemá zájem aby kdokoliv měl šanci ukázat, že lze dráhu provozovat levněji! Proztože na to se NESMÍ přijít!!!
4. všichni lidé maximalizují svůj užitek. A někteří diskutující ho vidí v celoplošně "slevě" nebo snad v jednotných cenách v rámci celé železniční sítě. Ale i zaměstnanci vedení monopolního dopravce maximalizují svůj užitek (mzda, zaměstnanost, oprávněnost existence nebo přímo kriminální činností). No a ta první skupina jim to toleruje jenom proto, že se bojí o své "výhody".
26.01.2011 (18:33)  
hezký jednotky řekl by mě někdo jeslt tato souprava nepochází z 470 (kraken) ?? dík
registrovaný uživatel Honza  mail  
04.01.2010 (10:42)  
Martin Šťastný: 460ky pro mě nejsou "nějaké" vozidlo! Když jsem 19 let svého života ztrávil v jejich každodenní blízkosti za každé situace, každého ročního období a 4 a čtvrt roku jsem s nimi jezdil denně do školy, jako 5 letý jsem se s nima najezdil do Hrobců až až, 2x do hodiny jsem slyšel ten úžasný zvuk příjezdu a odjezdu na zastávce, pouhým pohledem na panťák třeba z druhého břehu Labe jsem poznal o kterou konkrétní sestavu se jedná, přes 2,5 kilometru býval slyšet ten úžasný zvuk ventilátorů a trakčních motorů. Přstože už to je víc jak 2 roky co tyto úžasné stroje jsou mimo naší působnost, stále občas zapomínám, že cesta 460kou už je minulost. A nejsem sám, kdo odchod 460 pozoroval se slzami v očích.
Tak aspoň jednou za rok si připomenu, jak úžasné to bylo jezdit 460kou.
08.12.2009 (13:08)  
Vít Špinka: To je jasné, že konkurence se má projevovat u těch výběrových řízení a ne počtem vlaků, já jsem tím jenom reagoval na Deadeye.

Co se týče autobusů, tak samozřejmě není jeden dopravce, jenže jak jsem psal, železniční doprava je oproti silniční hodně specifická. Takže vezměme třeba takový modelový příklad. Mezi Prahou a Brnem je mezi 16.00 a 17.00 poptávka přesně jednoho tisíce cestujících. Pokud to budeme uspokojovat autobusy, tak jich bude potřeba cca dvacet (předpokládám kapacitu autobusu padesát lidí) a to znamená, že v pohodě může každý jeden autobus provozovat jiný dopravce a pořád je tam místo pro další konkurenci, takže pokud budou chtít dva další dopravci přidat po jednom spoji, nebude s tím problém (pouze klesne průměrná obsazenost každého spoje na 46 lidí, jiný dopravce třeba zkrachuje, atd.).

Avšak u vlaků je situace úplně jiná, těch tisíc lidí pojme jeden spoj (OK, je to o něco méně, ale zvolil jsem takové číslo schválně aby se to dobře počítalo) a tudíž, i kdyby byla volná kapacita trati, kdyby se nějaká další firma rozhodla provozovat další vlakový spoj, znamenalo by to pouze pět set cestujících pro každého a nejenže by to bylo neefektivní, ale neuživila by se ani jedna firma. A kupovat nová, menší vozidla, nechávat něco stát v depech je vzhledem k ceně drážních vozidel obrovský luxus. Takže proto si myslím, že vlakovou a autobusovou dopravu nemůžeme takhle jednoduše srovnávat.

Honza: Musíš chápat, že ačkoliv mě spousta známých považuje za blázna, když podle vzhledu lokomotivy poznám co je to zač a podle těch divných písmenek na boku vagonu dokážu vyčíst, jak to bude vypadat uvnitř, tak pořád nepatřím mezi ty lidi, kteří by jenom kvůli svezení nějakým vozidlem jeli na druhý konec republiky. Ano, podívám se rád, ale přesto bych tu radši měl moderní jednotku, než atrakci pro šotouše ;).
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.12.2009 (10:07)  
Martin Šťastný: co bych dal za to, kdyby mi jezdila 460 na Ústecku a nemusel kvůli tomu jezdit na 2. konec republiky, abych se s ní mohl povozit! Na štestí tada jestli budou jezdit i na 301, tak se mi to ohodně přiblíží, když budu trávit čas na Prostějovsku, to mělo začít už dávno! Jenom doufám, že tam nebudou jezdit škatule!
08.12.2009 (9:31)  
Martin Šťastný: podstatná část tratí ale nemá vyčerpanou kapacitu, jen ochotu kraje/MD zaplatit víc vlaků.
Až na pár výjimek si na sebe vlaky nevydělají, takže situaci je nutno srovnávat se ZDO autobusy, nikoli s komerčními linkami. Konkurence se pak projevuje v soutěži o získání smluv na ZDO, nikoli ve více dopravcích na stejné relaci.

Jezdí u vás všechny autobusové linky ten samý dopravce?

Tarifní jednotnost je samozřejmě důležitá otázka a nelze jí podceňovat. Ale třeba Švýcarsko ukazuje, že když se chce, není to problém (několik vlakových dopravců, autobusy, lodě, MHD, slevy na lanovky, vše na Halbtax/GA).
Zkušenosti z Liberce ukazují, že ČD se do toho moc nechce; ale pokud bude podíl ne-ČD dopravců vyšší, tak si to lidé/kraje/MD vynutí.
07.12.2009 (22:46)  
Deadeye: Ale o tom to právě je. Železniční tratě mají, na rozdíl od silnic, omezenou kapacitu, takže si nemůže jen tak někdo říct, že chce provozovat vlaky na vlastní triko a automaticky bude moct jezdit. Asi mám delší vedení, ale celkem mi není jasné, jak by prostě někdo mohl jen tak přijít a říct, že chce na přetížené trati provozovat vlastní vlaky (byť na vlastní podnikatelské riziko). Co se týče zbytku, tak viz. můj předchozí příspěvek - výběrová řízení ano, ale...
07.12.2009 (22:15)  
to Martin Stastny: Nevim proc si konkurenci na zeleznici predstavujete jako nejake predjizdeni se vlaku na jedne trati. Na to jste prisel jak? Jde o to (v nejliberalnejsim pripade), aby, pokud to firma bude chtit, mela mit moznost pozadat o licenci na urcitou trat a pote ji treba na vlastni triko provozovat (s platbou za vlakokilometr). A hlavne jde o to, aby byla vypisovana vyberova rizeni na dopravni obsluznost. S jasne danymi pravidli, transparentni, kde vitez bude ten, ktery nabidne nejlepsi sluzby za nejnizsi ceny.

Liberalizace ma tedy slouzit k tomu, aby stat a hlaven cestujici za co nejnizsi penize ziskali co nejlepsi sluzby. Podminkou klidne muze byt i uznavani slev a nejaky system vyrovnavani se.
07.12.2009 (19:47)  
Doomlukas: Jde mi o to, abych si v Prostějově mohl koupit jednu jízdenku až do Prahy a k tomu mohl použít jednu slevu (ať už je to ve formě karty, kilometrické banky, cokoliv...) a ne aby existoval milion soukromých dopravců a u nich milion druhů jízdenek a milion slev. Pokud by existovala státní instituce, které by zajišťovala unitárnost železnice s tím, že soukromí dopravci by mohli poskytovat pouze služby nad rámec, ale toho základu by se museli držet, tak proč ne.
Podle mě je nějaká "liberalizace" úplně k ničemu, železniční doprava je oproti silniční hodně specifická. Zatímco třeba na D1 mezi Prahou a Brnem se vejde obrovské množství autobusů, které se můžou libovolně předjíždět a zastavovat naprosto kdekoliv, u vlaků to tak samozřejmě není, ty si nemůžou zastavovat kde chtějí a předjíždět se jak chtějí, tudíž konkurence na železnici je nesmysl. Jediné, kde má o konkurenci smysl uvažovat jsou ta výběrová řízení na obsluhování jednotlivých tratí, nicméně za současného stavu (jízdenky prodává ČD, nádraží vlastní ČD, vlakovou cestu řídí ČD a ostatní přidružená infrastruktura je taky ČD) by to akorát přineslo víc škody než užitku.
07.12.2009 (18:15)  
Martin Šťastný: Tak určitě by ve vlacích RJ platil tarif IDSOK. U slev jde o to, jaké máš na mysli. Zákonné slevy jako žákovské jízdné, ZTP apod. by RJ uznávat musel. Komerční slevy by už byly na nich, ale podle jejich slov by nějaké taky nabízeli. Velký problém bych v tom neviděl...
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko