..: NTM vyhlašuje sbírku na opravu rosničky 464.202 :..

464.202 , 5.6.2009 , Chropyně - Kojetín, foto: Petr Borženský Praha — V pondělí 30. 11. 2009 vyhlásilo Národní technické muzeum (NTM) a Nadace Okřídlené kolo veřejnou sbírku cílenou na opravu kotle legendární parní lokomotivy 464.202, vyrobeného v Plzni v polovině 20. století. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1956, a protože její nátěr má tmavě zelenou barvu, přezdívá se jí rosnička. Byl to tehdy poslední typ stroje určený pro Československé státní dráhy (ČSD), kterým se též uzavřelo rozsáhlé období provozu, vývoje a výroby dalších parních lokomotiv. Stroj se v současné době nachází v Depu kolejových vozidel Olomouc. V letošním roce mu propadla životnost kotle, proto je nezbytné obnovit jeho technický stav.

Lokomotiv řady 464.2 byly ve Škodových závodech v Plzni vyrobeny pouze 2 kusy. Výše zmiňovaný stroj sloužil nejdříve na osobních vlacích v oblasti Jihlavy, Brna, Znojma a Prahy. Později jezdil i na tratích kolem Přerova a České Třebové. Psal se rok 1961 a tento stroj odvezl mezi Bratislavou a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg zvláštní parní vlak do Vídně. Na jeho palubě cestoval sovětský vůdce Nikita Sergejevič Chruščov na schůzku o jaderném odzbrojení s americkým prezidentem Johnem Fitzgeraldem Kennedym. O 11 let později se stalo Depo kolejových vozidel Olomouc domovem této parní krásky. Zde ji v roce 1993 po náročném a vyčerpávajícím výkonu opět přivedli do provozu.

Sbírka se bude konat až do 31. prosince 2011. Věříme, že se podaří vybrat potřebnou částku (2 miliony Kč), aby se tato legenda opět vrátila v plné síle do provozu.

Bankovní účet sbírky: 215592525/0300, zřízený u ČSOB Přerov.

Zdroj: ČTK/České noviny, NTM


Petr Borženský Poslat mail autorovi | 1.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
01.12.2009 (21:26)  
Ač mi staré věci nevadí a rád na ně koukám, tohle je vyloženě žebrání...za dalších pár let kotel znovu propadne a co pak? Další sbírka? A když se povede vybrat peníze, jak to bude vypadat na akcích? Ti, kteří přispěli, se budou předbíhat před těmi, kteří neposlali nic? "Dyk je to naše mašina tak vodfuň, mladej!" Ke Špenátu vztah mám, je to první "velká pára", kterou jsem fotil, ale takhle to najevo dávat nebudu...jen by byla škoda, aby se stala dalším statickým exponátem na parním vrakovišti v Lužné.
01.12.2009 (21:20)  
dodo: já si informaci o čísle účtu samozřejmě vyhledal a příkaz už zadal, ale šlo mi o její umístění do tohoto článku, aby to případný zájemce nemusel složitě hledat.

Každý máme nějakou oblíbenou mašinku, která třeba není zrovna provozní. Proto není potřeba je zde vypisovat a vést diskuzi, proč právě na tuto se nyní dostalo. Berme to tak, že se teď NTM rozhodlo opravit tuhle. Na nás je, abychom ukázali, jak moc máme tyhle stroje rádi a třeba časem dojde na jiné, když páni v NTM uvidí, že šotoušstvo umí pustit kačku.

Když se tu řešila akce "Bobina do laku" tak zde byli tací, co hlasitě vykřikovali, nač lakovat otřískanou elektriku, že přeci tu je Rosnička a končí jí platnost kotelní zkoušky a je potřeba jí zachránit. Tak se teď ukažte ;-)
registrovaný uživatel Coudy  mail  
01.12.2009 (19:11)  
Je sice moc hezké, že se pořádá sbírka, ale podle mě je to běh na hodně dlouhou trať... Pravdou také je, že je tu plno jiných zajímavých lokomotiv, které už stojí třeba 10 let s propadlým kotlem a neštěkne po nich pes... Přál bych si provozní Rosničku, ale vzhledem k tomu, jak se nyní věci mají, tak to vidím tak okolo 10 let. Jeden příklad za všechny ze severu Čech, českolipská 524.1110 (také v majetku NTM) stojí už od roku 2001...
registrovaný uživatel Kubajz 
01.12.2009 (15:52)  
Vlad: Odečtení ze základu daně je něco jiného než odečtení od daně samotné.

M. Zikmund: Teorie, že budete sám rozhodovat jestli půjde část Vašich daní na církve, armádu nebo opravu lokomotivy je v principu hezká. Ale nevím jak moc by to pak vyšlo zrovna pro železniční fanoušky v konečném důsledku výhodně ... oni by pak už dost možná instituce jako NTM a podobné dávno neexistovali.
registrovaný uživatel optus 
01.12.2009 (14:45)  
VLAD: ČD by měla dát nejvíc.... Vzhledem k tomu v jakých je problémech bych celkem pochyboval že něco dá....
registrovaný uživatel optus 
01.12.2009 (14:38)  
M Zikmund: souhlasím s položkou náklady, které jsou stejné i v případě, že stroj stojí. Nabízí se otázka, zda-li by nebylo lepší zporvoznit něco, co tu dlouho nebylo a táhlo by lidi, než to co už tu každý zná.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
01.12.2009 (14:26)  
Miroslav Zikmund: Vaše "řeči" o převedení ideálnéího podílu daní jsou úsměvné. Pokud opravdu chcete přispět, tak můžete!

Dárce, který poskytne dar neziskové organizaci na její činnost, si může hodnotu daru odečíst od základu daně.
Že je NTM neziskovou organizací, se přesvědčíte lehce:
http://www.ntm.cz/data/dokumenty-a-listiny/zrizovaci_listina_ntm.pdf

Konkrétně fyzické osoby mohou od základu daně odečíst hodnotu darů poskytnutých právnickým osobám se sídlem na území ČR, a to např. na financování vědy a vzdělání, výzkumných a vývojových účelů, kultury, školství, na požární ochranu, na podporu a ochranu mládeže, na ochranu zvířat a jejich zdraví, na účely sociální, zdravotnické a ekologické, humanitární, charitativní, náboženské pro registrované církve a náboženské společnosti, tělovýchovné a sportovní, a ohrožených druhů zvířat, na financování těchto zařízen apod. Podmínkou je, že celková hodnota poskytnutých darů je alespoň 1000 Kč nebo přesáhne v daném kalendářním roce 2 % základu daně dárce. Maximálně lze ale odečíst 10 % ze základu daně. Podrobnou úpravu obsahuje § 15 odst. 1 zákona 586/1992 o dani z příjmů.
http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/701/.cmd/ad/.c/313/.ce/10821/.p/8411/_s.155/701?PC_8411_number1=586/1992&PC_8411_p=15&PC_8411_l=586/1992&PC_8411_ps=10

Odčitatelnou položku uplatní dárce ve svém daňovém přiznání nebo u zaměstnavatele v rámci ročního zúčtování daně. Jako doklad slouží darovací smlouva a doklad o zaplacení daru.

Pokud budete chtít přispět, cestu si jistě najdete a Váš daňový poradce Vás nasměruje tím správným směrem. Jo, když se ale nechce, tak je to horší, než když se nemůže.

Díky všem, kteří otevřou svou peněženku, vytřepou prasátko... Jen doufám, že management ČD půjde příkladem.
01.12.2009 (13:56)  
Pochybuji o tom, že 375.007 je způsobilá k uvedení do provozního stavu. Uvědomte si, že nadbytek lokomotiv snižuje možnost jejich provozního nasazení a tedy tržeb, zatímco "kotelní" lhůty (a s tím související náklady) jsou pevně časově dané a neřídí se provozním nasazením vozidla, resp. kotle.
Ono by bylo hezké mít i tu 375.007, ale to by šlo asi jen tehdy, kdybych mohl svůj ideální podíl z daní spotřebovaný na financování vojenského dobrodužství v zahraničí nebo provozu nadzvukových stíhaček, či platů duchovních všech církví převést na konto "oprava lokomotivy abc.xyz".
registrovaný uživatel optus 
01.12.2009 (13:04)  
No snad ty dva melouny seberem. Nicméně, jak bylo již zmiňováno, za opravu určitě stojí řady 375 a 387 a nevím, proč hned po propadnutí kotle v r. 2003 nebyla vypasná sbírka na nejrychlejší páru ČD 498.106
01.12.2009 (11:09)  
Když už se na zprovoznění pořádá sbírka, bylo by také vhodné zmínit jakým způsobem budou donátoři odměněni. Zda bude někde na lokomotivě připevněna tabulka se jmény dárců a nebo budou zveřejněni např. na webových stránkách muzea popř. i na nějaké tabuli v muzeu samotném. Je to slušnost vůči dárcům. Já osobně přispěju, ale zajímalo by mne zda třeba NTM oslovilo i vedení krajů, které by mohly dát taky nějakou částku. Především Olomoucký a Moravskoslezský ve kterých jezdí Rosnička nejvíce. Konečně během jejich jíst je zvýšený pohyb lidí v daných místech a tím i větší cestovní ruch.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko