Praha — V pondělí 30. 11. 2009 vyhlásilo Národní technické muzeum (NTM) a Nadace Okřídlené kolo veřejnou sbírku cílenou na opravu kotle legendární parní lokomotivy 464.202, vyrobeného v Plzni v polovině 20. století. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1956, a protože její nátěr má tmavě zelenou barvu, přezdívá se jí rosnička. Byl to tehdy poslední typ stroje určený pro Československé státní dráhy (ČSD), kterým se též uzavřelo rozsáhlé období provozu, vývoje a výroby dalších parních lokomotiv. Stroj se v současné době nachází v Depu kolejových vozidel Olomouc. V letošním roce mu propadla životnost kotle, proto je nezbytné obnovit jeho technický stav.
Lokomotiv řady 464.2 byly ve Škodových závodech v Plzni vyrobeny pouze 2 kusy. Výše zmiňovaný stroj sloužil nejdříve na osobních vlacích v oblasti Jihlavy, Brna, Znojma a Prahy. Později jezdil i na tratích kolem Přerova a České Třebové. Psal se rok 1961 a tento stroj odvezl mezi Bratislavou a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg zvláštní parní vlak do Vídně. Na jeho palubě cestoval sovětský vůdce Nikita Sergejevič Chruščov na schůzku o jaderném odzbrojení s americkým prezidentem Johnem Fitzgeraldem Kennedym. O 11 let později se stalo Depo kolejových vozidel Olomouc domovem této parní krásky. Zde ji v roce 1993 po náročném a vyčerpávajícím výkonu opět přivedli do provozu.
Sbírka se bude konat až do 31. prosince 2011. Věříme, že se podaří vybrat potřebnou částku (2 miliony Kč), aby se tato legenda opět vrátila v plné síle do provozu.
Bankovní účet sbírky: 215592525/0300, zřízený u ČSOB Přerov.
Zdroj: ČTK/České noviny, NTM
Každý máme nějakou oblíbenou mašinku, která třeba není zrovna provozní. Proto není potřeba je zde vypisovat a vést diskuzi, proč právě na tuto se nyní dostalo. Berme to tak, že se teď NTM rozhodlo opravit tuhle. Na nás je, abychom ukázali, jak moc máme tyhle stroje rádi a třeba časem dojde na jiné, když páni v NTM uvidí, že šotoušstvo umí pustit kačku.
Když se tu řešila akce "Bobina do laku" tak zde byli tací, co hlasitě vykřikovali, nač lakovat otřískanou elektriku, že přeci tu je Rosnička a končí jí platnost kotelní zkoušky a je potřeba jí zachránit. Tak se teď ukažte ;-)
M. Zikmund: Teorie, že budete sám rozhodovat jestli půjde část Vašich daní na církve, armádu nebo opravu lokomotivy je v principu hezká. Ale nevím jak moc by to pak vyšlo zrovna pro železniční fanoušky v konečném důsledku výhodně ... oni by pak už dost možná instituce jako NTM a podobné dávno neexistovali.
Dárce, který poskytne dar neziskové organizaci na její činnost, si může hodnotu daru odečíst od základu daně.
Že je NTM neziskovou organizací, se přesvědčíte lehce:
http://www.ntm.cz/data/dokumenty-a-listiny/zrizovaci_listina_ntm.pdf
Konkrétně fyzické osoby mohou od základu daně odečíst hodnotu darů poskytnutých právnickým osobám se sídlem na území ČR, a to např. na financování vědy a vzdělání, výzkumných a vývojových účelů, kultury, školství, na požární ochranu, na podporu a ochranu mládeže, na ochranu zvířat a jejich zdraví, na účely sociální, zdravotnické a ekologické, humanitární, charitativní, náboženské pro registrované církve a náboženské společnosti, tělovýchovné a sportovní, a ohrožených druhů zvířat, na financování těchto zařízen apod. Podmínkou je, že celková hodnota poskytnutých darů je alespoň 1000 Kč nebo přesáhne v daném kalendářním roce 2 % základu daně dárce. Maximálně lze ale odečíst 10 % ze základu daně. Podrobnou úpravu obsahuje § 15 odst. 1 zákona 586/1992 o dani z příjmů.
http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/701/.cmd/ad/.c/313/.ce/10821/.p/8411/_s.155/701?PC_8411_number1=586/1992&PC_8411_p=15&PC_8411_l=586/1992&PC_8411_ps=10
Odčitatelnou položku uplatní dárce ve svém daňovém přiznání nebo u zaměstnavatele v rámci ročního zúčtování daně. Jako doklad slouží darovací smlouva a doklad o zaplacení daru.
Pokud budete chtít přispět, cestu si jistě najdete a Váš daňový poradce Vás nasměruje tím správným směrem. Jo, když se ale nechce, tak je to horší, než když se nemůže.
Díky všem, kteří otevřou svou peněženku, vytřepou prasátko... Jen doufám, že management ČD půjde příkladem.
Ono by bylo hezké mít i tu 375.007, ale to by šlo asi jen tehdy, kdybych mohl svůj ideální podíl z daní spotřebovaný na financování vojenského dobrodužství v zahraničí nebo provozu nadzvukových stíhaček, či platů duchovních všech církví převést na konto "oprava lokomotivy abc.xyz".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.