..: NTM vyhlašuje sbírku na opravu rosničky 464.202 :..

464.202 , 5.6.2009 , Chropyně - Kojetín, foto: Petr Borženský Praha — V pondělí 30. 11. 2009 vyhlásilo Národní technické muzeum (NTM) a Nadace Okřídlené kolo veřejnou sbírku cílenou na opravu kotle legendární parní lokomotivy 464.202, vyrobeného v Plzni v polovině 20. století. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1956, a protože její nátěr má tmavě zelenou barvu, přezdívá se jí rosnička. Byl to tehdy poslední typ stroje určený pro Československé státní dráhy (ČSD), kterým se též uzavřelo rozsáhlé období provozu, vývoje a výroby dalších parních lokomotiv. Stroj se v současné době nachází v Depu kolejových vozidel Olomouc. V letošním roce mu propadla životnost kotle, proto je nezbytné obnovit jeho technický stav.

Lokomotiv řady 464.2 byly ve Škodových závodech v Plzni vyrobeny pouze 2 kusy. Výše zmiňovaný stroj sloužil nejdříve na osobních vlacích v oblasti Jihlavy, Brna, Znojma a Prahy. Později jezdil i na tratích kolem Přerova a České Třebové. Psal se rok 1961 a tento stroj odvezl mezi Bratislavou a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg zvláštní parní vlak do Vídně. Na jeho palubě cestoval sovětský vůdce Nikita Sergejevič Chruščov na schůzku o jaderném odzbrojení s americkým prezidentem Johnem Fitzgeraldem Kennedym. O 11 let později se stalo Depo kolejových vozidel Olomouc domovem této parní krásky. Zde ji v roce 1993 po náročném a vyčerpávajícím výkonu opět přivedli do provozu.

Sbírka se bude konat až do 31. prosince 2011. Věříme, že se podaří vybrat potřebnou částku (2 miliony Kč), aby se tato legenda opět vrátila v plné síle do provozu.

Bankovní účet sbírky: 215592525/0300, zřízený u ČSOB Přerov.

Zdroj: ČTK/České noviny, NTM


Petr Borženský Poslat mail autorovi | 1.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel numo 
12.12.2009 (23:47)  
Co si mam predstavit pod obnovou technickeho stavu z dovodu prepadnutej zivotnosti kotla? 2 miliony mi u masiny co pred 16 rokmi bola funkcna pride celkom dost, to ten kotol budu menit, alebo tolko stoji defektoskopia?
registrovaný uživatel Prazub 
08.12.2009 (12:28)  
ROSNIČKA je velmi krásná parní lokomotiva a rádi přispějeme na její opravu. Máme s ní spojeny naše nejhezčí romantické jízdy a nepovažujeme sbírku na ni za žebrání. Za takové přirovnání se za rejpali stydíme. Adventní koncerty jsou rovněž spojeny s finanční sbírkou a dobří lidé na nich rádi přispějí každý svým dílem co kdo uzná. Zprovoznění Rosničky je také velmi záslužné nejen pro Olomouc a jeho okolí. Přispívejte prosím nebo za chvíli už nebude čím jezdit.
08.12.2009 (1:59)  
Tak jsem nějak na rozpacích ano Rosnička je krásná, a celkem ,,lacino'' opravitelná, ale pokud to vezmu kolem a kolem tak bych si uměl představit i jinačí zprovozněný stroj, třeba takové Mikádo, koneckoncůmající svoji prioritu jako první provozní muzejní našina, ale to asi moc fantazíruju...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
04.12.2009 (8:16)  
Na část Vašich dotazů najdete odpověď ve vysvětlení, které poskytl pan Mgr. Jiří Střecha, ředitel Železničního muzea:

Sbírku na opravu lokomotivy Národního technického muzea 464.202 vyhlásila a řídí Nadace okřídlené kolo. Naše muzeum se sbírkou souhlasilo a ve spolupráci s NOK proto uspořádalo tiskovou konferenci, na které o vyhlášení sbírky informovalo. Sbírka není jediným zdrojem finančních prostředků na opravu této lokomotivy. Ve spolupráci s nadací jsou postupně oslovovány firmy působící v oblasti především kolejové dopravy. Stejným způsobem se podařilo sehnat peníze na opravu parního motorového vozu Komarek (NTM) a v tomto roce na opravu parní lokomotivy 314.303 (ČD). Opravu této parní lokomotivy považuji za velmi záslužný čin, jelikož se jedná o původní lokomotivu KFNB a její fyzický stav byl velmi špatný. Mimo to NOK inicioval řadu drobných pomocí a kontaktů, díky kterým se podařilo a daří opravovat a udržovat historická železniční vozidla a to nejen ze sbírky Národního technického muzea.

Důvodem k vyhlášení sbírky na opravu lokomotivy 464.202 byl, kromě nesporné historické hodnoty (která je společná pro všechny sbírkové předměty NTM), zájem Nadace okřídlené kolo pomoci se shromážděním finančních prostředků a zájem Českých drah, Depa historických vozidel a DKV Olomouc, lokomotivu provozovat. Nemohu zde hovořit za DHV, ale lokomotiva 534.0432 byla do Olomouce přidělena jako náhrada za 464.202, dokud tato nebude opravena.

Je třeba na tomto místě poděkovat lidem, kteří se o lokomotivu 464.202 dlouhá léta v Olomouci starali. Celá akce se rozběhla rovněž díky jejich nasazení a zájmu o budoucnost lokomotivy.


A s 534.0432 se můžete setkat už v sobotu 5. prosince na Mikulášské jízdě z Olomouce do Bruntále.
02.12.2009 (18:02)  
TTtrain : přesně tak, když na dresech házenkářské representace nebo na plakátech DAVIS CUP vidím logo ČD, tak si kladu otázku "kolik dostaly ČD za to, že tam smí svoje logo propagovat" - to je asi naivita, takže je zde otázka "kolik platí za to, že mohou svoje logo propagovat" ...
Chápu, že oba sportovní svazy mají hluboko do kapsy, takže každá kačka dobrá, ale stejně tak má hluboko do kapsy i NTM. Vždyť ty peníze nemusí NTM dostat jako "dotaci", ale jako poplatek za pronájem reklamní plochy ... Například umístění billboardu do prostoru bývalého depa na Masaryčce ...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
02.12.2009 (5:34)  
For Mirek Hruška: Proč by měly na opravu přispět ČD? Jestli vás nenapadá žádný důvod, tak je to smutné. Navíc z pohledu peněz, které ČD vyhodí oknem, je částka 2 mil. naprosto směšná. (do diskuse o tom, jak se ČD daří modernizovat případně "humanizovat" vlaky bych se raději nepouštěl, tu "snahu" vidíme všichni) Nebyla by to náhodou lepší propagace, než podporovat natáčení různých filmů, sponzorovat sportovce, přepravu rádoby VIP Pendolínem a podobné nesmyslné akce? Vaše srovnání se "žluťáskem" je také velmi úsměvné, i když věřím, že pokud se na něj NTM obrátí, jistě uspěje. Podobné akce se nepořádají protože "šoto", smysl vidím úplně jinde.
02.12.2009 (1:48)  
Nic proti sbírce, ale NOK opět nezklamalo. Nejdříve Komarek pro VIP a nyní Rosnička...co to bude příště? Navíc ČD do Olomouce předali 534.0432 pokud to velevážené panstvo ještě neví. Po opravě Rosničky tam budou páry 2? K čemu? Trošku neekonomické není-liž pravda...

Osobně bych raději na kolejích viděl jinačí skvosty, jak již bylo napsáno např. KLADNO, 375.007 nebo 498.106. Naše nejrychlejší parní lokomotiva a zapadá prachem někde v Chomutově, kde na ni za pár let spadne střecha.

optus a spol: Nevím proč by ČD měli dávat nejvíce a hanba je fackovat? Mašina patří NTM nebo ČD? Navíc i kdyby ... ČD jsou dle mého názoru akciová společnost, která má ve firemním rejstříku něco o provozování železniční dopravy a jejíž prioritou by měla být údržba a modernizace vozového parku pro pravidelné vlaky, což se v poslední době začíná relativně i dařit, i když pomalu. A nikoliv nákladná údržba muzea. O to ať se starají různé spolky s přispěním sponzorů. Nebo čekáte, že například Jančura nakoupí pár parních strojů a bude jezdit jen proto, že šotoušci? Zkuste si odpovědět sami.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
02.12.2009 (0:06)  
Casey_R: Já bych si dovolil tvrdit, že nejde o žebrání. Donátorství, sponzorství u takovýchto nevýdělečných institucí, kterými muzea jsou, jsou v západních zemích zcela běžné. Že se něco obdobného u nás začíná zavádět až teď, je věcí druhou. Žádné pořádné muzeum (a teď zcela pomíjím muzea voskových figurín a podobné typy) si na sebe nevydělá a je odkázáno na dotace a pomoc návštěvníků. (Vzpomeňte na pražskou ZOO a aktivity jejího exředitele p. Fejka.)

Pokud třeba navštívíte Shedd Aquarium v Chicagu, najdete v jeho prostorách velkou stěnu se jmény donátorů, sponzorů, přátel muzea, kteří toto muzeum finančně podporují. (Od určité částky pak mají nárok na volnou vstupenku...) Je smutné, že se dosud zisky některých "podnikatelů" přelévaly do "neurčitých nadací" a třeba rezort kultury stál téměř zcela mimo.

Věřím, že se Národní technické muzeum inspiruje v zahraničí a časem upraví svůj web, aby příspěvky na jeho činnost nebyly jen občasným výkřikem, ale aby dokázali přitáhnout trvale ty, kteří mohou a chtějí pomoci. Třeba jako v Chicagu:
http://www.sheddaquarium.org/pdf/Shedd_2008_AR_List.pdf
https://secure3.convio.net/shedd/site/Donation2?idb=2035035116&df_id=1202&1202.donation=form1
http://www.msichicago.org/donate/
http://www.fieldmuseum.org/museum_info/field_favorites.htm
01.12.2009 (22:11)  
Dá se do značné míry souhlasit s MG, že se jedná v podstatě o žebrání. Nicméně, jestli se nepletu to co MG nazval vrakovištěm a tím tak dehonestoval patří ČD. Kdežto Rosnička je NTM a to má svůj depozitář v Chomutově, navíc pokud vím nepřístupný.
Ale v souvislosti s termíny prohlídek mě napadla jiná věc. Jestli se pletu tak mě opravte. Prohlídky a zkoušky se pokud vím dělají pořád podle předpisů jaké byly platné v době parní trakce a pravidelného provozu lokomotivy. Ovšem při současném muzejním provozu toho lokomotiva za rok nenajede ani čtvrtinu co v dobách pravidelného nasazení. Nestálo by teda za to, aby se kompetentní zamysleli a případně upravili předpisy tak, aby více zohlednily muzejní provoz? Tzn. spíš prohlídku vázat na kilometrický proběh než na kalendářní lhůty. Mám tím na mysli to, že zátěž již není zdaleka tak velká jak kdysi a tak jestli je opravdu nutné dělat kontrolu co dva roky (nevím přesně jak časté a velké jsou kontroly a co obnášejí), když za tu dobu ani zdaleka nedojde k takovému opotřebení jako kdysi.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
01.12.2009 (22:08)  
Nemám nic proti podobným akcím. Na tuto loko klidně přidám, z osobních důvodů. Dokonce obdivuji pořadatele, že jsou schopni jít "s kloboukem" a škemrat o prachy na něco, co není jejich. Zároveň v tichosti věřím, že osloví ČD a ty bez zaváhání zaplatí celou opravu, protože jinak by s nima měla hanba mlátit od zdi ke zdi.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko