..: Studium kolejových vozidel na Dopravní fakultě Jana Pernera :..

Škoda 109E - kresba Patříte mezi ty "šťastlivce", které v květnu čeká maturita? Máte zájem o techniku a přemýšlíte, na jakou školu se dát? Pak právě pro vás je určen tento článek. Volba vysoké školy a konkrétního studijního oboru je totiž jedním z nejdůležitějších životních rozhodnutí. Právě na tomto rozhodnutí do značné míry závisí, čemu se budete dále věnovat, co vás bude živit, jak vás zaměstnání bude naplňovat a jestli vás bude bavit. Na volbě vysoké školy tedy nezávisí nic menšího než vaše budoucnost! Ač je dnes oblíbené studium především ekonomicko–manažerských, právnických a mnohých dalších humanitních oborů, neméně významné je studium oborů technických. Jelikož je dnes v České republice (a nejen zde) nedostatek odborníků technického zaměření, nemají takto kvalifikovaní lidé problém s uplatněním, a to ani v době tzv. ekonomické krize. Jelikož si tento článek čtete na serveru s železniční tématikou, je možné předpokládat, že je vám technika, a zejména pak ta, jež je spjatá s ocelovými koly, poněkud bližší. Rádi bychom vás proto ve stručnosti seznámili s možnostmi studia oboru Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Stále totiž platí, že studium technických oborů představuje perspektivní budoucnost!

Uplatnění absolventů oboru DP-KVLákáme–li vás ke studiu "kolejařiny", bylo by férové uvést argumenty, proč si vybrat právě tento specifický obor, zaměřený na konstrukci, provoz a údržbu nejen železničních vozidel. I v případě, že nejste takříkajíc "praštění kolejnicí" a kolejová doprava není vaším životním koníčkem, existují racionální důvody pro studium tohoto oboru. Když už byla řeč o technických oborech obecně jako o perspektivních, platí toto o dopravě dvojnásob. Přeprava osob a věcí zkrátka byla, je a bude potřeba! A železniční doprava jakožto důmyslný dopravní systém, který disponuje ve srovnání s ostatními druhy dopravy mnohými přednostmi jako rychlost, výkonnost, pohodlí, vysoká efektivita, ekologická šetrnost atd., má v Evropské unii své stálé místo a vypadá to, že také velmi slibnou budoucnost. Nabízíme vám tedy možnost stát se odborníky v oboru, který čeká v blízké budoucnosti rozvoj i v České republice a který zde má dlouholetou tradici. I vy máte nyní šanci přispět k rozvoji železnice u nás na evropskou úroveň! A jako důkaz, že o své uplatnění opravdu nemusí mít absolventi oboru Kolejová vozidla strach, může posloužit například uvedený graf, zachycující procento našich absolventů, kteří našli v minulých letech zaměstnání ve svém oboru.

Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice se vám představuje

Logo DFJP Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP), nesoucí jméno významného českého železničního stavitele – inženýra Jana Pernera, zahájila svoji činnost 1. dubna 1993 v rámci tehdejší Vysoké školy chemicko–technologické v Pardubicích a je pokračovatelkou tradice založené ČVUT v Praze, Vysokou školou železniční Praha a Vysokou školou dopravy a spojů v Žilině. Podnětem pro vznik DFJP bylo rozdělení Československa k 1. 1. 1993, kdy na novou fakultu přešla řada odborníků právě z VŠDS v Žilině. Dnes je DFJP jednou ze sedmi fakult Univerzity Pardubice (UPa) a je koncipována jako fakulta technického a ekonomicko–technologického zaměření. V současné době fakultu tvoří sedm kateder, ale také několik odborných pracovišť a ústavů, mezi které patří např. Dislokované pracoviště Česká Třebová, akreditovaná Zkušební laboratoř AL DFJP nebo Výzkumné centrum kolejových vozidel.

Od akademického roku 2002/2003 DFJP realizuje na základě souhlasu Akreditační komise České republiky tzv. strukturované studium, a to ve všech třech stupních - bakalářské (titul Bc.), navazující magisterské (titul Ing.) a doktorské (titul Ph.D.). A právě Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice je jedinou vysokou školou v ČR, kde je možné studovat obor Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla, který vám v následujícím textu podrobněji představíme…

Studium kolejových vozidel na DFJP UPa

Pojezd UIC 517 - model SolidEdgeBakalářský studijní obor Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla je orientován na problematiku nejen železničních dopravních prostředků, jejich konstrukce, provozu, údržby, inovace a rekonstrukce. Cílem bakalářského studia je příprava odborníků pro technické profese v oboru. Pokud se rozhodnete pro studium tohoto zaměření a úspěšně jej absolvujete, můžete své budoucí uplatnění nalézt v podnicích zabývajících se provozem, opravami nebo údržbou kolejových vozidel. Vaší pracovní náplní však může být i konstruktérská či obchodní činnost související s dopravními prostředky. Vzhledem k tomu, že v rámci studia absolvujete kromě specializovaných i obecně technické předměty, můžete zcela jistě své uplatnění nalézt i v dalších technických profesích mimo obor kolejových vozidel.

V případě, že po třech letech (neprodloužíte–li si studium např. nějakou zahraniční stáží) dospějete k bakalářskému titulu, přímo se vám nabízí možnost pokračovat v získávání znalostí o kolejových vozidlech v navazujícím magisterském studiu. To zabere v ideálním případě další dva roky a po jeho absolvování získáte titul inženýra. Absolvováním navazujícího magisterského studia pak získáte ty nejlepší předpoklady stát se odborníky v oblasti navrhování koncepcí, vlastností a parametrů kolejových vozidel, optimalizace jejich údržby, zkoušení vozidel apod. Kromě vyšších řídicích a provozních funkcí tak můžete pracovat i v oblasti vědy a výzkumu či zastávat např. manažerské funkce.

Co vás čeká a nemine aneb studované předměty

Kolo a kolejnice - základ kolejové dopravy V bakalářském stupni studia lze vyučované předměty rozdělit na dvě základní skupiny – předměty obecně technické a předměty specializované. Kromě toho musíte samozřejmě jako studenti projít i základním kurzem programování, anglického jazyka, ekonomie, práva či technologie a řízení dopravy. A mimo to absolvujete v průběhu 1. a 2. ročníku též šestitýdenní odbornou praxi.

Mezi předměty obecně technické patří Matematika, Mechanika, Pružnost a pevnost, Termomechanika a Hydromechanika, Elektrotechnika a Elektronika, Části strojů, Nauka o materiálu, Mechanické technologie, Technická měření či CAD systémy. Základními znalostmi z těchto oborů by měl disponovat každý technicky vzdělaný člověk. Především však není možné bez jistého "technického pohledu na svět" plně porozumět náplni dalších – specializovaných – předmětů, jakými zde jsou:

  • Mechanika dopravy
  • Konstrukce vozidel
  • Projekt z konstrukce vozidel
  • Spalovací motory
  • Elektrické pohony
  • Provoz, údržba a opravy vozidel

Podíváme–li se ve stručnosti i za horizont bakalářské práce – na předměty studované v rámci navazujícího magisterského studia, tak zde jsou v oblasti obecně technických předmětů prohlubovány znalosti z mechaniky, pružnosti a pevnosti, dynamické pevnosti a životnosti, konstrukčních materiálů, CAD systémů či MKP. V oblasti specializovaných předmětů se pak můžete těšit na:

  • Teorii vozidel
  • Vybrané statě z konstrukce vozidel
  • Zkoušení kolejových vozidel
  • Brzdové systémy kolejových vozidel
  • Teorii údržby
  • Výpočetní metody v konstruování
  • Traťové stroje a mechanismy
  • Řídicí, trakční a diagnostické systémy kolejových vozidel

Zkrátka a dobře, studium technických oborů obecně patří mezi náročnější. To je však dobře, a dokonce tomu tak být musí! Podobně jako lékař si nemůže dovolit udělat ve své práci chybu, tak například i neznalost či nedůslednost konstruktérova může mít (obzvláště v oboru dopravních prostředků) za následek tragédii. Na druhou stranu, i v technice jde o tvůrčí práci, která když se daří, tak přináší člověku potěšení, které určitě stojí za to!

Dislokované pracoviště Česká Třebová

Dislokované pracoviště Česká TřebováVýuka studentů zaměřených na kolejová vozidla probíhá v 1. a 2. ročníku bakalářského studia společně s ostatními obory přímo na DFJP v univerzitním kampusu v Pardubicích. Studenti 3. ročníku bakalářského studia a navazujícího magisterského studia však již sídlí na Dislokovaném pracovišti DFJP v České Třebové. Budova pracoviště se nachází v centru města, asi 200 m od nádraží, a jsou zde umístěny přednáškové a počítačové učebny, ale i laboratoře. Studentům je zde k dispozici odborná knihovna. Počítačové učebny jsou vybaveny výkonnými PC, na kterých jsou kromě běžných aplikací k dispozici 2D a 3D CAD systémy i další specializovaný software. Neanonymní přátelské prostředí relativně malého pracoviště navíc vytváří ideální předpoklady pro studium.

Ubytování studentů je situováno v oddělené části budovy SOŠ a SOU technických oborů, na které vládne vysokoškolský "kolejní" režim. Budova koleje se nachází zhruba 10 minut chůze od školy. Dvou a třílůžkové modernizované pokoje s připojením na internet jsou hotelového typu, přičemž možnost tohoto nadstandardního ubytování má každý student oboru kolejových vozidel, bez ohledu na místo svého trvalého bydliště. Jídelna s vysokou kvalitou stravování je umístěna přímo v budově.

Město Česká Třebová nabízí studentům mimo jiné i možnosti sportovního vyžití. Přímo vedle koleje se nachází zimní stadion, ve městě pak plavecký bazén s tobogánem. V létě je možné vyrazit na kole např. do údolí Tiché Orlice (kdo z místních čtenářů by neznal Bezpráví, že?), v zimě lze využít běžecké stopy v okolí nebo třeba sjezdovku na Pekláku. Za účelem posezení s přáteli je možné zajít do některé z místních hospůdek…

Projekty, které u nás řešíme

Kolektiv českotřebovských pedagogů tvoří v oblasti aplikovaného výzkumu ve svém oboru významné pracoviště, které spolupracuje s řadou firem při řešení problémů železniční praxe. Slovním spojením aplikovaný výzkum se však dnes ohání kde kdo, podívejme se proto nyní ve stručnosti na problematiku, která se na Dislokovaném pracovišti DFJP v České Třebové řeší.

EJ 680 ČD na soustruhuNejvětší význam zde má možná trochu záhadně znějící výzkum dynamiky kolejových vozidel. To představuje vyšetřování chování lokomotiv, osobních a nákladních vozů, tramvají či vozů metra při jízdě, jejich bezpečnosti proti vykolejení a působení na trať, zejména pomocí počítačových simulací. V této oblasti spolupracujeme s různými společnostmi, a to jak při vývoji nových vozidel (Škoda, CZ LOKO), tak při řešení problémů, týkajících se např. opotřebení a způsobů jak jej odstranit (České dráhy, DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov, dopravní podniky v Praze, Brně či Ostravě). Výstupem z této činnosti jsou mimo jiné návrhy nových tvarů kolejnic, jízdních obrysů kol a dalších opatření. Tato problematika však zahrnuje i měření na vozidlech. Kromě účasti na zkušebních jízdách na Železničním zkušebním okruhu se tak provádějí různá měření přímo na tratích. Např. v roce 2004 jsme se účastnili rekordní jízdy pendolina, při níž bylo dosaženo rychlosti 237 km/h.

Přidejte se k nám!

Na velikosti záleží! ;o)Pokud jsme vás, vážení čtenáři, přesvědčili o tom, že studium kolejových vozidel má v dnešní době smysl a představuje pro vás perspektivní budoucnost, rádi vás v novém akademickém roce uvítáme na půdě Univerzity Pardubice. Studijní obor Dopravní prostředky - zaměření Kolejová vozidla je součástí studijního programu Dopravní technologie a spoje a je otevírán jak v prezenční, tak i v kombinované formě. Další informace najdete na webových stránkách Univerzity Pardubice, kde je možné podat i elektronickou přihlášku ke studiu. Vaše případné dotazy vám rádi zodpovíme na Oddělení kolejových vozidel na Dislokovaném pracovišti v České Třebové, nebo u příležitosti dne otevřených dveří na DFJP v Pardubicích, jenž se koná 14. 1. 2010 od 10 hodin a na který jste srdečně zváni!


ythomas_ct | 28.12.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
28.12.2009 (13:58)  
"A právě Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice je jedinou vysokou školou v ČR, kde je možné studovat obor Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla"

Jako absolvent zaměření kolejová vozidla na FSI ČVUT bych si dovolil nesouhlasit...
28.12.2009 (13:34)  
Nákladní část Vagonky koupil emerickej Thrall a později přesunul výrobu do Rumunska.
registrovaný uživatel Lukec 
28.12.2009 (13:02)  
Díky za reakce, i když některé jsou asi jak jsem očekával.

To Franta Plášek: Nevím co si představit o přemrštěných nástupních podmínkách.(30 tis., služ. auto, notebook?!) Ale myslím, že jsem je rozhodně neměl. Ale přece jsem nestudoval Ing. abych někde uklízel v DKV (myšleno v nadsázce samozdřejmě, aby se toho někdo nechytil). Ale je pravda, že nektěří je opravdu mají.

Jinak díky za info, že jsou součástí Škody Tr..., jsem si nemohl zaboha vzpomenout.

To ythomas_ct:
Díky za připomenutí, že to neznamená jen u ČD, to samozdřejmě vím:)

Ale situace a to nevím proč je taková, že nikdo z nás se prostě neupíchl v oboru, proto mě překvapily tak vysoká čísla. Proto jsem také reagoval a zeptal se.
registrovaný uživatel Grupi  mail  
28.12.2009 (13:00)  
Taky díky za článek, 14. se stavím, přestože maturitka mě čeká až příští rok ;-)
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
28.12.2009 (12:40)  
Franta Plášek: Souhlasím s Tebou, ono přeci jen, hodně lidí má velký oči a pak se trošku diví alespoň co se nástupních podmínek týká. Mě a mých přátel ze studií .. dost se jich uchytilo v nějaké souvislosti s dráhou či kolejovými vozidly...

Ještě bych měl otázku do placu .. co je dneska s nástupcem Vagónky Studénky, který dělal nákladní vozy? Prý ho kdysi někdo koupil a nějaké vozy se tam dělaly či snad dělají.
28.12.2009 (12:34)  
Ad Lukec: Čísla pravdivá jsou - jelikož jde o mé spolužáky (2009), tak vím, co píši. Ono totiž "v oboru" neznamená nutně jen "na dráze" (myšleno u ČD) a firmy jako např. KOS či VUZ já osobně tedy do oboru kolejových vozidel řadím. Jinak Ostravou se myslí, jak už bylo řečeno, nejspíš ŠKODA Vagonka, kde pracuje několik mých starších kolegů. A v tom DKV Brno se letos usadili spolužáci dva; zdravím tímto Yettiho a Žofku... ;o)

Jinak děkuji všem za reakce... ;o)
28.12.2009 (11:46)  
Lukec
Vagonka ve Vítkovicích je součástí holdigu Škoda Transportation http://www.skoda.cz/transportation , stejně jako třeba PARS NOVA, MOVO Plzeň nebo VUKV a oficiální název je Škoda Vagonka a.s.

Nechci se Tě dotkonout, ale otázkou je, jaké jsi měl představy o nástupních podmínkách (např.), někdy, když čtu nějaké ankety, mám pocit, že dnešní absolventi mají hodně zkreslené představy.

Jen pro info, já sám jsem absolventem jednoho z předchůdců zmiňovaného oboru, a sice oboru Provoz a údržba kolejových vozidel na VŠDS v Žilině. Sice taky nejsem - možná zatím - v oboru, protože v roce 93 byla trochu jiná doba a pokud vím, tak z "české" části našeho ročníku, což čítalo cca 30-35 lidí je/byla v oboru opravdu hrstka. Na Slovensku byla situace v tomto směru lepší. Tady sotva začínala jakási transformace a moc zájem nebyl...
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
28.12.2009 (10:15)  
zajímavé PR čtení.
registrovaný uživatel Lukec 
28.12.2009 (9:55)  
pawlik:
Nevím jak to je v Pce. Něco vím, že nějaké absolventy brali do DKV Brno. ALe to je jedno. Každopádně mě dosti překvapuje do Ostravy, to je myšlena bývalá Vagónka? (ja si teď nemůžu vzpomenout jak se to přesně jmenuje, jestli už to není pod Siemensem náhodou, teď nevím). Protože, tam nám také naslibovali, že nás tam všechny vemou do konstrukční kanceláře, ba co někteří přímo pro ně dělali i diplomové práce, a když jsme tam přisli tak se na nás slušně řečeno vykašlali.
registrovaný uživatel pawlik 
28.12.2009 (9:41)  
Lukec:
nevím, kde jste se všude ptal, ale na oboru kol. vozidel na ČVUT mají už v 5. ročníku všichni kolegové domluvený nástup do konstrukčních kanceláří od Plzně až po Ostravu. Věřím, že nejinak je tomu i v Pardubicích.

Nutno uznat, že je to výborný reklamní tah od pardubických.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko