..: GVD 2010 na Slovensku: stejné vlaky stokrát jinak :..

Bratislava — Stejně jako ve zbytku Evropy, i na Slovensku se v noci na zítřek mění jízdní řád železniční dopravy. Spíše než změnou bychom však novinky pro následující rok mohli nazvat drobnou obměnou, jakou běžně vídáme v březnu a červnu: objednávka osobní dopravy pro GVD 2010 totiž věrně kopíruje končící jízdní řád a navlas stejný zůstává nejen objem výkonů ve výši 31 959 000 vlkm, ale dokonce i počet spojů, které Železničná spoločnosť Slovensko denně vypraví. Mezi 1 689 pravidelnými vlaky ovšem dochází k dílčím změnám v trasách, frekvenci, a zejména zajištění přípojů, jež ZSSK prezentuje jako hlavní bod nového jízdního řádu.

Mezistátní doprava: konec IC do Vídně a náznaky taktu jinde

Pendolino opouští Slovensko, Břeclav nadále klíčovým přestupním uzlem

Dvě klíčové změny v dálkové dopravě se dotknou cestujících z Bratislavy do metropolí sousedních států. Po dvou letech končí provoz legendární Slovenské strely v kategorii SuperCity a na tento tradiční výkon se vrací klasická souprava, byť ve velmi skromné podobě. Strela bude jako EC 277/278 nově v obou směrech vedena pouze v relaci Bratislava – Břeclav, odkud se čtyři vozy po českém území dále povezou na chvostě EC 378 Carl Maria von Weber, resp. EC 177 Johannes Brahms ze směru od Prahy. Vrací se tak kombinace z minulých let, známá díky složení soupravy jako "střelený Dvořák", přičemž dva vozy Bmz241 ČD díky "střelené" verzi von Webera nově vytvoří přímé spojení Bratislava – Binz, případně Berlin – Bratislava v opačném směru.

Nutno podotknout, že v rozporu s intenzivní marketingovou snahou ČD prezentuje ZSSK stažení pendolina z trasy Bratislava – Praha jako výraznou výhodu pro cestující: podle oficiálních materiálů i generálního ředitele Milana Chúpeka již nebudou cestující nuceni pořizovat povinnou rezervaci ani příplatek, což ovšem nesouhlasí s platným tarifem, který pro vnitrostátní relace v kategorii IC/EC (tedy i trasu Bratislava – Kúty) pořád vyžaduje příplatek ve výši 1,32 €. Poslední zajímavostí nové podoby Slovenské strely bude pravidelné zajíždění vozu nejmodernější slovenské řady Bmpeer na síť SŽDC — ve všech vozech vlaku tak cestujícím budou k dispozici mj. i zásuvky 230 V.

Mezi slovenskou a českou metropolí bude i nadále zachován dvouhodinový interval spojů kategorie EuroCity s výjimkou jediného páru EC 136/137 Moravia, jemuž bude přípoj v/ze směru Praha zajišťovat EC 172/173 Vindobona. Moravia se zároveň stane jediným přímým vlakem mezi Bratislavou a Ostravskem, kde budou původní EC 130/131 Moravia a EC 132/133 Devín nahrazeny přestupem na nové vnitrostátní spoje InterCity Břeclav – Bohumín, byť za cenu hodinového čekání v Břeclavi. Nový EC 137 Moravia bude navíc z Bohumína veden až do stanice Nové Zámky.

V exponovaných časech jsou nově posíleny rychlíky Bratislava – Břeclav na tři páry spojů: R 370/371 Záhorie, R 372/373 Svatopluk a R 374/375 Devín, krátce za sebou ráno ve směru Bratislava a v dvouhodinovém intervalu večer ve směru Břeclav. Zajímavostí je, že se na rychlíku v této relaci poprvé objeví i souprava klimatizovaných vozů Bmeer ZSSK.

Žilina - Ostravsko každé dvě hodiny

Druhým krůčkem směrem k taktovému grafikonu na hlavních tratích je zavedení dvouhodinového intervalů spojů vyšší kvality mezi severoslovenskou Žilinou a moravskoslezským regionem. Přibližně od 6 hodin ráno s výjimkou jednoho odpoledního páru spojů zde budou jezdit vlaky EuroCity, doplněné o dosavadní R 331/340 Kysuca, přeřazený do vyšší kategorie. Dva spoje mezi Žilinou a Prahou přitom budou vedeny tradičně asymetricky, spojením s EC 110/111 Praha.

Na jižní, prozatím rychlejší, větvi Žilina - Púchov - Vsetín - Hranice budou dálkové vlaky vedeny prakticky beze změn v časových polohách; pro cestující však bude nemilým překvapením fakt, že díky nové organizaci souprav bude třeba EC 128/129 Hradčany paradoxně nabízet nižší komfort v 1. třídě, než ve vozech 2. třídy. Tento stav by se měl částečně napravit zařazením vozů ARmpee do provozu ke 2. změně GVD v červnu 2010, díky čemuž budou mít cestující navíc k dispozici bistro i na spojích EC 148/149 Jan Perner.

Sezónní posilový R 446/447 Vihorlat v příštím roce již - poněkud nelogicky - nenabídne služby ubytovacích vozů. Cestujícím bude muset stačit zkrácená souprava, sestávájící z obligátních vozů řad A, BDs a B. O jeden vůz k sezení přijde i nejkvalitnější noční česko-slovenský spoj, EN 424/425 Slovakia, jenž by na druhé straně měl nabídnout modernější klimatizované lůžkové vozy i pro relaci Poprad-Tatry – Praha. Komfortnějšího cestování by se mohli dočkat i cestující kurzových vozů Banská Bystrica/Zvolen – Praha (– Cheb) — v závislosti od dostupnosti vozů se zde předběžně počítá s nasazením vozů WLABmee823. Díky přesunu jednoho přímého vozu na EN 424/425 Slovakia se zároveň zkrátní jízdní doba mezi středním Slovenskem a českou metropolí přibližně o dvě hodiny.

Končí dálkové vlaky do Vídně i osobáky do Gänserndorfu a do Maďarska

Již dlouho očekávanou změnou v souvislosti s přestavbou vídeňského železničního uzlu je ukončení zajíždění vlaků InterCity z Košic do Rakouska. Všechny vlajkové spoje ZSSK budou tedy ukončeny v Bratislavě hl.st., přičemž spojení do Rakouska i nadále zajistí regionální expresy, vedené přes Marchegg v hodinovém intervalu. Ty přitom i doteď zvládaly cestu do Vídně skoro o hodinu rychleji než přímý vlak InterCity, jedoucí delší trasou, s úvratí a dvěma přepřahy lokomotivy.

Navzdory původním informacím o rozsáhlém rušení spojů mezi Bratislavou a Vídní pojede i v GVD 2010 mezi oběma městy 37 párů spojů — 16 z hlavního nádraží přes Marchegg a 21 z nádraží v Petržalce přes Bruck an der Leitha; pouze spoje ze stanice Bratislava–Petržalka budou o víkendech a svátcích vedeny pouze v dvouhodinovém intervalu. Bez náhrady jsou nově zrušeny přeshraniční osobní vlaky z Bratislavy do Gänserndorfu, stejně jako i poslední osobní vlaky na dvou hraničních úsecích s Maďarskem: Lenartovce – Bánréve a Čaňa – Hidasnémeti.

Bez výraznějších změn se obejde již tak minimální spojení s Polskem: přímé spojení Žiliny a Krakova zajistí i nadále R 334/335 Skalnica, jenž bude opět veden přes Katowice a společně s třemi novými páry osobních vlaků tak nahradí stávající R 332/333 Goral. Trasa letního sezónního vlaku R 1380/1381 Cracovia bude nově prodloužena až do Varšavy, čemuž odpovídá i změna názvu na Varsovia.

Vnitrostátní doprava: mírné zrychlení, poprvé 160 km/h a více povinných rezervací

Změny v dálkové dopravě rovněž nejsou nijak radikální: jízdní doby kmenových rychlíků Bratislava – Žilina – Košice se zkrátí přibližně o 15 minut při zachování téměř taktových intervalů (výjimkou bude opět první ranní a poslední večerní spoj mezi Bratislavou a Žilinou). Hlavním přínosem nového jízdního řádů mají být lepší vazby na regionální spoje v nácestných stanicích rychlíků, které zároveň v Bratislavě budou tvořit přípoje pro vlaky EC ve směru Praha.

Malou revoluci ale rok 2010 na slovenskou železnici přeci jenom přinese: vlaky kategorie InterCity by se od března 2010 měly v traťovém úseku Bratislava-Rača – Nové Mesto nad Váhom rozjet rychlostí 160 km/h. Stane se tak vůbec poprvé v historii ZSSK a nutnou podmínkou je instalace mobilní části zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS na vybrané lokomotivy, určené pro tyto výkony. Zvýšení cestovní rychlosti z dosavadních 120 km/h by u spojů IC mělo od změny GVD přinést zkrácení jízdní doby o několik minut.

ZSSK podle slov ředitele Chúpeka v GVD 2010 dosáhne stavu, kdy bude schopna provozovat všechny rychlíky s klimatizovanými vozy, jejichž počet se v příštím roce dostane na 300. Změnou pro cestující je zejména řazení nejnovějších vozů řad Ampeer/Bmpeer na vlacích kategorie R, ale i dislokace části modernizovaných vozů do Žiliny a Zvolena, což by mělo umožnit jejich provoz na spojích, kde dosud dominovala koženka. Jak ale dopravce sám přiznává, flotila rekonstruovaných vozů dodnes trpí značnou poruchovostí, díky čemuž definitivní konec Béček u ZSSK zatím není na obzoru. Komfortnější klimatizované vozy se nicméně v příštím roce poprvé objeví na jižním železniční tahu Bratislava – Zvolen (– Košice).

Nezvyklou novinku však ZSSK uchystala pro studenty, využívající páteční posilové spoje na východ republiky: R 1505 Šarišan do Humenného přes Prešov a R 1507 Chopok do Košic budou nově povinně místenkové. Dopravce tento krok zdůvodňuje snahou o zvýšení cestovního komfortu v těchto vytížených spojích, nicméně u dvou z nejhorších souprav, jaké po slovenských kolejích jezdí, vyznívá nutnost připlácet za rezervaci poněkud ironicky. U stejnojmenných posilových rychlíků v opačném směru povinná rezervace vyžadována nebude. ZSSK zároveň ruší pár studentských posilových rychlíků 1502/1503 Inovec mezi Bratislavou a Žilinou. Jako nová víkendová posila bude naopak zaveden pár nočních vlaků R 1614/1615 Domaša, vedených mezi Bratislavou a Humenným přes Žilinu a Prešov. Zejména večerní vlak z Bratislavy (22:10) poskytuje vítanou záplatu na tříhodinovou mezeru ve večerních spojích z Bratislavy na sever země, bohužel ale pouze v pátky. Podobně jako Vihorlat, ani Domaša nepoveze žádné ubytovací vozy, což cestujícím na východní Slovensko nabídne pouze vozy řady B bez 1. třídy.

Od 13. prosince dochází k určitému posílení ranních intervalových spojů na hlavním severním koridoru: ze Žiliny do Košic bude nově v pracovních dnech (v létě denně) veden R 763 Lomnica, jenž nabídne alternativní spojení na východ mezi nočními R 443 Šírava a R 441 Excelsior.

Dosud nejvýraznějšího zahuštění dálkových spojů na Slovensku se dočká trasa Trenčín – Bratislava, kde ZSSK propaguje hodinový interval rychlíků v ranní špičce (odjezd z Trenčína mezi 3:23 a 8:23). Pro tento účel bude v 5:23 z Trenčína do hlavního města veden nový R 702 Inovec, mimochodem s modernizovanými vozy Bdteer. O posílení spojů v exponovaných časech se ZSSK snaží i na jižním Slovensku, kde budou část území obsluhovat rychlíky v hodinovém intervalu, vedené střídavě do Zvolena a Nových Zámků. Nynější sestavu odpoledne doplní nový R 875 Sládkovič a již zmiňovaný prodloužený spoj EC 137 Moravia.

Dálková doprava v ostatních částech Slovenska se nese víceméně ve znamení drobných úprav a optimalizací. V regionální dopravě jsou změny patrné v okolí Bratislavy — zejména 30minutový interval mezi hlavním městem a Trnavou v odpolední špičce nebo nové přímé osobní vlaky mezi Trnavou a Břeclaví. Obecně lze v regionální dopravě pozorovat drobný nárůst počtu spojů, což je kompenzováno zejména zrušením některých přeshraničních vlaků a málo využívaných dálkových spojů. Nejvýraznější změna v regionální dopravě ZSSK v roce 2010 ovšem nesouvisí s jízdním řádem, ale s vozidly: koncem příštího roku totiž vstoupí do služby první jednotky řady 671 a 861, což v kombinaci s třemi desítkami vozů Bdteer znamená nemalý kvalitativní skok oproti současným dosluhujícím soupravám a motorovým vozům.

Podrobnosti o změnách v GVD 2010 lze nalézt na webu dopravce nebo zkráceně ve videozáznamu tiskové konference.

S reklamními názvy se roztrhl pytel

Poslední velkou novinkou GVD 2010, jež zarezonovala spíše v řadách železničních nadšenců, je masivní nástup reklamních názvů vlaků od 13. prosince. Některé se již v uplynulých dvou letech využívaly, jiné teď přepisují tradiční pojmenování rychlíků na obou hlavních trasách:

Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko


Error404 , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.12.2009 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Best  mail  
13.12.2009 (13:56)  
Omlouvám se za předchozí rychle psaný příspěvek a udělám vám souhrn Ukrajiny kompletně.
OS 8864 Čierná 14:01-Čop15:47(Ukr. čas) na tento vlak je možné se dopravit Os ve 12:06 z Košic a pro dopravu z ČR je nejlepší použít Excelsiora. Pokračovat je možné z Čopu Kobzarem na Kyjev přes Lvov a Vinici, dále do Oděsy a poslední možnost v rámci přiměřeného čekání jsou Černivcy,ale tento spoj jede jen v liché dny mimo 31. Z Černivců přes Oknicu do Kišiněva a v Kišiněvě těsně před půlnocí.
Os 8865 Čop (18:20 ukr. času) - Čierná (18:26) od tohoto vlaků se dá jet Os vlakem do Košic a z Košic Slovakii nebo Šíravou na ČR. Přijet na tento vlak do Čopu se dá električkou od Užgorodu nebo Duklou 007 z Kyjeva
OS 8861 Čierná 23:04 - Čop 00:50 (ukr. času) na tento vlak se dá přijet os z Košic v 20:45 a z ČR Košičanem. Pokračovat od tohoto vlaku jde jenom Tisou na Kyjev a Moskvu a električkou,ale nevím jestli na Užhorod nebo na Mukačevo.
Os 8861 Čop 5:10 (ukr. času)- Čierná (5:16) Od tohoto vlaku jde pokračovat vlakem Hodina dětom (ex Dargov) do Košic a dále Košičanem směr ČR. Na tento vlak lze přijet Tisou z Kyjeva a Moskvy nebo passažirskym ze Lvova přes Užocký průsmyk.
V Čopu je nutné přijít k vlaku minimálně o 40 minut dříve a zakoupi si v pokladně za 6,50UAH razítko na jízdenku k pasovému a celnímu odbavení, které probíhá na stanici.
13.12.2009 (13:36)  
Elias is best minimálne je tam rozdiel v klimatizácii...
registrovaný uživatel Best  mail  
13.12.2009 (13:04)  
M: Na Ukrajinu zase dva páry os s tím, že ten odpolední bude o dvě hodinky dříve a v Čierné ze směru od Čopu bude přestup na Os jen pár minut, takže nebude čas ani koupit lístek a v Čopu to vychází po příjezdu Dukly z Kyjeva,takže odpoledne s večeří v Čopu také odpadá,ale zase cestou na UA bude v Čopu delší čas na zakoupení lístků pro vlak Užhorod-Černivci a od něj je přípoj na Oknicu(MD) a dále na Kišiněv takže určitě krok dopředu ve spojení tímto směrem.
13.12.2009 (12:55)  
Díky nové organizaci souprav bude třeba EC 128/129 Hradčany paradoxně nabízet nižší komfort v 1. třídě, než ve vozech 2. třídy.

Opravdu jsou ZSSK Bpeer lepší než ČD Aee? Já nevím, já tím nikdy nejel :-(
13.12.2009 (12:52)  
Jugy a kam by podľa teba inde mohol ísť taký vlak? Do Poľska ťažko keď PKP nemajú peniaze, na Ukrajinu nie je frekvencia, do Maďarska idú EC od Prahy a spojenie s Viedňou je zabezpečené hodinovým taktom REx vlakov cez dva hraničné prechody
registrovaný uživatel M 
13.12.2009 (12:06)  
Nerad bych aby to autori brali jako rypavost, ale proc v clanku neni nic o Ukrajine?
registrovaný uživatel Jugy  mail  
13.12.2009 (11:06)  
Zaujalo mě, že ZSSK nemají žádný vlak kategorie EC, který by nezajížděl do ČR.
registrovaný uživatel JOHNZ 
13.12.2009 (3:44)  
ufo: Ona nie ZSSK nakupuje kratkozrako, ale on Ing. Slavik naivne dufal, ze sa mu po germanoch podari vyvynimkovat na bilateralku to, ze u nich vozne typovane na RIC160 jazdit 200, lenze ti sa mu na to vyprdli :) Takze az pojde do tuheho budu sa mohutne doplnat Mg brzdy, klapky, revizie a vagoniky sup do RIC200 :)

november: ED72 tu uz bolo ... sranda je skor, kolko ich bude tento rok ...
registrovaný uživatel voko 
12.12.2009 (23:56)  
...Na jižní, prozatím rychlejší, větvi Žilina - Púchov - Vsetín - Hranice ...
I po zkoridorování severní větve to bude po té jižní stále o cca 20.minut rychlejší.
Také by měla začít stavba Púchov - Žilina na 160km/h,která
znovu zatraktivní jízdní doby EC přes jižní větev.
12.12.2009 (15:25)  
"podle oficiálních materiálů i generálního ředitele Milana Chúpeka již nebudou cestující nuceni pořizovat povinnou rezervaci ani příplatek, což ovšem nesouhlasí s platným tarifem, který pro vnitrostátní relace v kategorii IC/EC (tedy i trasu Bratislava – Kúty) pořád vyžaduje příplatek ve výši 1,32 €." - Lenze Pendolino v Kutoch nestalo,on hovoril o doterajsich relaciach ;)

"Dopravce tento krok zdůvodňuje snahou o zvýšení cestovního komfortu v těchto vytížených spojích, nicméně u dvou z nejhorších souprav, jaké po slovenských kolejích jezdí, vyznívá nutnost připlácet za rezervaci poněkud ironicky." - Sorry, ale miestenka je 66 centov ku studentskemu listku. To naozaj ziaden brutalny priplatok nie je.

Mimochodom, ten interval BA-TT 30 min je vysmech kedze plan dopravnej obsluhy (zatial nerealizovanej) BID navrhoval takt na linke R50 15 min.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko