..: GVD 2010 na Slovensku: stejné vlaky stokrát jinak :..

Bratislava — Stejně jako ve zbytku Evropy, i na Slovensku se v noci na zítřek mění jízdní řád železniční dopravy. Spíše než změnou bychom však novinky pro následující rok mohli nazvat drobnou obměnou, jakou běžně vídáme v březnu a červnu: objednávka osobní dopravy pro GVD 2010 totiž věrně kopíruje končící jízdní řád a navlas stejný zůstává nejen objem výkonů ve výši 31 959 000 vlkm, ale dokonce i počet spojů, které Železničná spoločnosť Slovensko denně vypraví. Mezi 1 689 pravidelnými vlaky ovšem dochází k dílčím změnám v trasách, frekvenci, a zejména zajištění přípojů, jež ZSSK prezentuje jako hlavní bod nového jízdního řádu.

Mezistátní doprava: konec IC do Vídně a náznaky taktu jinde

Pendolino opouští Slovensko, Břeclav nadále klíčovým přestupním uzlem

Dvě klíčové změny v dálkové dopravě se dotknou cestujících z Bratislavy do metropolí sousedních států. Po dvou letech končí provoz legendární Slovenské strely v kategorii SuperCity a na tento tradiční výkon se vrací klasická souprava, byť ve velmi skromné podobě. Strela bude jako EC 277/278 nově v obou směrech vedena pouze v relaci Bratislava – Břeclav, odkud se čtyři vozy po českém území dále povezou na chvostě EC 378 Carl Maria von Weber, resp. EC 177 Johannes Brahms ze směru od Prahy. Vrací se tak kombinace z minulých let, známá díky složení soupravy jako "střelený Dvořák", přičemž dva vozy Bmz241 ČD díky "střelené" verzi von Webera nově vytvoří přímé spojení Bratislava – Binz, případně Berlin – Bratislava v opačném směru.

Nutno podotknout, že v rozporu s intenzivní marketingovou snahou ČD prezentuje ZSSK stažení pendolina z trasy Bratislava – Praha jako výraznou výhodu pro cestující: podle oficiálních materiálů i generálního ředitele Milana Chúpeka již nebudou cestující nuceni pořizovat povinnou rezervaci ani příplatek, což ovšem nesouhlasí s platným tarifem, který pro vnitrostátní relace v kategorii IC/EC (tedy i trasu Bratislava – Kúty) pořád vyžaduje příplatek ve výši 1,32 €. Poslední zajímavostí nové podoby Slovenské strely bude pravidelné zajíždění vozu nejmodernější slovenské řady Bmpeer na síť SŽDC — ve všech vozech vlaku tak cestujícím budou k dispozici mj. i zásuvky 230 V.

Mezi slovenskou a českou metropolí bude i nadále zachován dvouhodinový interval spojů kategorie EuroCity s výjimkou jediného páru EC 136/137 Moravia, jemuž bude přípoj v/ze směru Praha zajišťovat EC 172/173 Vindobona. Moravia se zároveň stane jediným přímým vlakem mezi Bratislavou a Ostravskem, kde budou původní EC 130/131 Moravia a EC 132/133 Devín nahrazeny přestupem na nové vnitrostátní spoje InterCity Břeclav – Bohumín, byť za cenu hodinového čekání v Břeclavi. Nový EC 137 Moravia bude navíc z Bohumína veden až do stanice Nové Zámky.

V exponovaných časech jsou nově posíleny rychlíky Bratislava – Břeclav na tři páry spojů: R 370/371 Záhorie, R 372/373 Svatopluk a R 374/375 Devín, krátce za sebou ráno ve směru Bratislava a v dvouhodinovém intervalu večer ve směru Břeclav. Zajímavostí je, že se na rychlíku v této relaci poprvé objeví i souprava klimatizovaných vozů Bmeer ZSSK.

Žilina - Ostravsko každé dvě hodiny

Druhým krůčkem směrem k taktovému grafikonu na hlavních tratích je zavedení dvouhodinového intervalů spojů vyšší kvality mezi severoslovenskou Žilinou a moravskoslezským regionem. Přibližně od 6 hodin ráno s výjimkou jednoho odpoledního páru spojů zde budou jezdit vlaky EuroCity, doplněné o dosavadní R 331/340 Kysuca, přeřazený do vyšší kategorie. Dva spoje mezi Žilinou a Prahou přitom budou vedeny tradičně asymetricky, spojením s EC 110/111 Praha.

Na jižní, prozatím rychlejší, větvi Žilina - Púchov - Vsetín - Hranice budou dálkové vlaky vedeny prakticky beze změn v časových polohách; pro cestující však bude nemilým překvapením fakt, že díky nové organizaci souprav bude třeba EC 128/129 Hradčany paradoxně nabízet nižší komfort v 1. třídě, než ve vozech 2. třídy. Tento stav by se měl částečně napravit zařazením vozů ARmpee do provozu ke 2. změně GVD v červnu 2010, díky čemuž budou mít cestující navíc k dispozici bistro i na spojích EC 148/149 Jan Perner.

Sezónní posilový R 446/447 Vihorlat v příštím roce již - poněkud nelogicky - nenabídne služby ubytovacích vozů. Cestujícím bude muset stačit zkrácená souprava, sestávájící z obligátních vozů řad A, BDs a B. O jeden vůz k sezení přijde i nejkvalitnější noční česko-slovenský spoj, EN 424/425 Slovakia, jenž by na druhé straně měl nabídnout modernější klimatizované lůžkové vozy i pro relaci Poprad-Tatry – Praha. Komfortnějšího cestování by se mohli dočkat i cestující kurzových vozů Banská Bystrica/Zvolen – Praha (– Cheb) — v závislosti od dostupnosti vozů se zde předběžně počítá s nasazením vozů WLABmee823. Díky přesunu jednoho přímého vozu na EN 424/425 Slovakia se zároveň zkrátní jízdní doba mezi středním Slovenskem a českou metropolí přibližně o dvě hodiny.

Končí dálkové vlaky do Vídně i osobáky do Gänserndorfu a do Maďarska

Již dlouho očekávanou změnou v souvislosti s přestavbou vídeňského železničního uzlu je ukončení zajíždění vlaků InterCity z Košic do Rakouska. Všechny vlajkové spoje ZSSK budou tedy ukončeny v Bratislavě hl.st., přičemž spojení do Rakouska i nadále zajistí regionální expresy, vedené přes Marchegg v hodinovém intervalu. Ty přitom i doteď zvládaly cestu do Vídně skoro o hodinu rychleji než přímý vlak InterCity, jedoucí delší trasou, s úvratí a dvěma přepřahy lokomotivy.

Navzdory původním informacím o rozsáhlém rušení spojů mezi Bratislavou a Vídní pojede i v GVD 2010 mezi oběma městy 37 párů spojů — 16 z hlavního nádraží přes Marchegg a 21 z nádraží v Petržalce přes Bruck an der Leitha; pouze spoje ze stanice Bratislava–Petržalka budou o víkendech a svátcích vedeny pouze v dvouhodinovém intervalu. Bez náhrady jsou nově zrušeny přeshraniční osobní vlaky z Bratislavy do Gänserndorfu, stejně jako i poslední osobní vlaky na dvou hraničních úsecích s Maďarskem: Lenartovce – Bánréve a Čaňa – Hidasnémeti.

Bez výraznějších změn se obejde již tak minimální spojení s Polskem: přímé spojení Žiliny a Krakova zajistí i nadále R 334/335 Skalnica, jenž bude opět veden přes Katowice a společně s třemi novými páry osobních vlaků tak nahradí stávající R 332/333 Goral. Trasa letního sezónního vlaku R 1380/1381 Cracovia bude nově prodloužena až do Varšavy, čemuž odpovídá i změna názvu na Varsovia.

Vnitrostátní doprava: mírné zrychlení, poprvé 160 km/h a více povinných rezervací

Změny v dálkové dopravě rovněž nejsou nijak radikální: jízdní doby kmenových rychlíků Bratislava – Žilina – Košice se zkrátí přibližně o 15 minut při zachování téměř taktových intervalů (výjimkou bude opět první ranní a poslední večerní spoj mezi Bratislavou a Žilinou). Hlavním přínosem nového jízdního řádů mají být lepší vazby na regionální spoje v nácestných stanicích rychlíků, které zároveň v Bratislavě budou tvořit přípoje pro vlaky EC ve směru Praha.

Malou revoluci ale rok 2010 na slovenskou železnici přeci jenom přinese: vlaky kategorie InterCity by se od března 2010 měly v traťovém úseku Bratislava-Rača – Nové Mesto nad Váhom rozjet rychlostí 160 km/h. Stane se tak vůbec poprvé v historii ZSSK a nutnou podmínkou je instalace mobilní části zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS na vybrané lokomotivy, určené pro tyto výkony. Zvýšení cestovní rychlosti z dosavadních 120 km/h by u spojů IC mělo od změny GVD přinést zkrácení jízdní doby o několik minut.

ZSSK podle slov ředitele Chúpeka v GVD 2010 dosáhne stavu, kdy bude schopna provozovat všechny rychlíky s klimatizovanými vozy, jejichž počet se v příštím roce dostane na 300. Změnou pro cestující je zejména řazení nejnovějších vozů řad Ampeer/Bmpeer na vlacích kategorie R, ale i dislokace části modernizovaných vozů do Žiliny a Zvolena, což by mělo umožnit jejich provoz na spojích, kde dosud dominovala koženka. Jak ale dopravce sám přiznává, flotila rekonstruovaných vozů dodnes trpí značnou poruchovostí, díky čemuž definitivní konec Béček u ZSSK zatím není na obzoru. Komfortnější klimatizované vozy se nicméně v příštím roce poprvé objeví na jižním železniční tahu Bratislava – Zvolen (– Košice).

Nezvyklou novinku však ZSSK uchystala pro studenty, využívající páteční posilové spoje na východ republiky: R 1505 Šarišan do Humenného přes Prešov a R 1507 Chopok do Košic budou nově povinně místenkové. Dopravce tento krok zdůvodňuje snahou o zvýšení cestovního komfortu v těchto vytížených spojích, nicméně u dvou z nejhorších souprav, jaké po slovenských kolejích jezdí, vyznívá nutnost připlácet za rezervaci poněkud ironicky. U stejnojmenných posilových rychlíků v opačném směru povinná rezervace vyžadována nebude. ZSSK zároveň ruší pár studentských posilových rychlíků 1502/1503 Inovec mezi Bratislavou a Žilinou. Jako nová víkendová posila bude naopak zaveden pár nočních vlaků R 1614/1615 Domaša, vedených mezi Bratislavou a Humenným přes Žilinu a Prešov. Zejména večerní vlak z Bratislavy (22:10) poskytuje vítanou záplatu na tříhodinovou mezeru ve večerních spojích z Bratislavy na sever země, bohužel ale pouze v pátky. Podobně jako Vihorlat, ani Domaša nepoveze žádné ubytovací vozy, což cestujícím na východní Slovensko nabídne pouze vozy řady B bez 1. třídy.

Od 13. prosince dochází k určitému posílení ranních intervalových spojů na hlavním severním koridoru: ze Žiliny do Košic bude nově v pracovních dnech (v létě denně) veden R 763 Lomnica, jenž nabídne alternativní spojení na východ mezi nočními R 443 Šírava a R 441 Excelsior.

Dosud nejvýraznějšího zahuštění dálkových spojů na Slovensku se dočká trasa Trenčín – Bratislava, kde ZSSK propaguje hodinový interval rychlíků v ranní špičce (odjezd z Trenčína mezi 3:23 a 8:23). Pro tento účel bude v 5:23 z Trenčína do hlavního města veden nový R 702 Inovec, mimochodem s modernizovanými vozy Bdteer. O posílení spojů v exponovaných časech se ZSSK snaží i na jižním Slovensku, kde budou část území obsluhovat rychlíky v hodinovém intervalu, vedené střídavě do Zvolena a Nových Zámků. Nynější sestavu odpoledne doplní nový R 875 Sládkovič a již zmiňovaný prodloužený spoj EC 137 Moravia.

Dálková doprava v ostatních částech Slovenska se nese víceméně ve znamení drobných úprav a optimalizací. V regionální dopravě jsou změny patrné v okolí Bratislavy — zejména 30minutový interval mezi hlavním městem a Trnavou v odpolední špičce nebo nové přímé osobní vlaky mezi Trnavou a Břeclaví. Obecně lze v regionální dopravě pozorovat drobný nárůst počtu spojů, což je kompenzováno zejména zrušením některých přeshraničních vlaků a málo využívaných dálkových spojů. Nejvýraznější změna v regionální dopravě ZSSK v roce 2010 ovšem nesouvisí s jízdním řádem, ale s vozidly: koncem příštího roku totiž vstoupí do služby první jednotky řady 671 a 861, což v kombinaci s třemi desítkami vozů Bdteer znamená nemalý kvalitativní skok oproti současným dosluhujícím soupravám a motorovým vozům.

Podrobnosti o změnách v GVD 2010 lze nalézt na webu dopravce nebo zkráceně ve videozáznamu tiskové konference.

S reklamními názvy se roztrhl pytel

Poslední velkou novinkou GVD 2010, jež zarezonovala spíše v řadách železničních nadšenců, je masivní nástup reklamních názvů vlaků od 13. prosince. Některé se již v uplynulých dvou letech využívaly, jiné teď přepisují tradiční pojmenování rychlíků na obou hlavních trasách:

Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko


Error404 , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.12.2009 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.12.2009 (15:35)  
to bol vyborny napad dat na R 334/335 Skalnica ED72, teraz koli tomu wsetky vlaky meskaju najmenej 20min. a nie len koli tej skalnici ale koli ceklkovenu radenie tych vrakov...
registrovaný uživatel Best  mail  
14.12.2009 (15:21)  
Nemáte někdo zkušenosti s ukrajinskou službou e-kvitok. Jestli to jde vyzvednout v Čopu a jak se to platí.
14.12.2009 (13:40)  
Josef Petrák : to najíždění se týká letních 1380 /1381, jinak Hornáda a Rákocziho vozí Gorily Bp - Ks skrze.

SzKT : v principu máte pravdu, ale jako dobrý znalec maďarských drážních poměrů, zvláště v tarifní oblasti, si vlastně protiřečíte.
Ten autobus nebo individuální doprava do Miskolce (nebo jen do Hidasnémeti a pak za vnitrotarif do Bp) jsou nesporně cenově výhodnější než mezistátní jízdné vlakem. V Miskolci jsou nákupní centra poblíž komunikace směr KS. Použití vlaku a MHD Miskolc k návštěvě zjevně nevhodná kombinace.
Ze strany ZSSK žádnou iniciativu neočekávejte. ZSSK jsou "národním dopravcem" ve vlastnictví státu. Vzhledem k poněkud zvláštním slovensko-maďarským vztahům (nelze pomíjet vládnoucí koaliční sestavu ... s vlivem pána ze Žiliny), těžko očekávat z Bratislavy podporu vzájemného cestování občanů maďarské národnosti v oblasti někdejších "Horních Uher" i poté, co se trianonská hranice stala hranicí mezi částmi schengenského království. Tím spíše, že tato část slovenského území měla v rámci společného státu blíže v Praze než k Bratislavě ... (to co je v Česku nazýváno jako "pragocentrimus" je na východním Slovensku označováno jako "bratislavocentrismus".

Absence "modré" lokomotivy není modrogumní důvod, ale prostá realita vyplývající ze dvou rozdílných trakčních proudových soustav. MÁV na své území (za pohraniční stanici) pustí pouze laminátku nebo gorilu. Peršinky mají utrum. Proč, to za více jak dvě desítky let co jsou i na Slovensku v provozu, na povrch zatím z temných hlubin nevyplavalo. Prostě nejsou schváleny pro provoz na území MÁV.

S notnou dávkou ironie - je to volné pole působnosti pro "konkurenci" ZSSK & H-START, zejména žluté společnosti nenecházející pochopení u českého hejtmantstva ... "Župani" jistě nebudou házet tomuto podnikání klacky pod nohy.
registrovaný uživatel tomi  mail  
14.12.2009 (10:59)  
Paradoxne pred dvoma rokmi boli veľké plány ohľadom štyroch (?) párov vlakov z Györu zachádzajúcich až do Petržalky, dokonca boli tieto spoje uvedené už aj v CP. A tak teraz ponúka štyri páry autobusový prepravca Blaguss (BA M. Nivy - Mosonmagyaróvár), ktorý trasu prejde za hodinu, pričom vlakom z horšie dostupnej Petržalky by to trvalo aspoň 40 minút.
Kým pre pracovné dni je autobusových spojení viac na celom juhozápadnom Slovensku, v sobotu idú tri spoje (dva z Bratislavy a jeden z Galanty) a v nedeľu žiadny.
Ono tie teoretické dôvody v príspevku od SzKT sú síce pekné, ale ja myslím, že ZSSK a SAD-ky už správny okamih prešvihli a tí, ktorí do Maďarska chodia pravidelne, už majú auto a pre zyšných pár ľudí do nových spojení s Maďarskom už nikto nepôjde.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
14.12.2009 (8:47)  
Juraj Kováč: Sorry, právě proto, že o tomhle voze není nikde ani zmínka a CP ZSSK budu mít k dispozici za měsíc, tak mě ta zmínka zmátla- vůbec bych se totiž nedivil, kdyby to zrušili úplně, na Slovensku je tohle bohužel možné.
Miroslav Zikmund: Sorry, ale tohle je přímo vydestilované modrogumní myšlení!! Jezdili by tím 1) Maďaři z východu ke svým soukmenovcům za trianonskými hranicemi (rodinné vazby tam pořád jsou), 2) Slováci z Košického a Prešovského kraje, jedoucí za nákupy a turistikou do Miskolce a Bp, 3) Slováci z Prešovského a Košického kraje, letící do světa z letiště Ferihegy, 4) (hypoteticky) obyvatelé Košic, jedoucí do Bratislavy- kdyby se aktivovala Rajka, bylo by to totiž tímto způsobem rychlejší, než vrchem přes Žilinu, 5) místní frekvence v okolí Čaně, která dnes jezdí spoustou autobusů. Tohle všechno je dohormady dost lidí, pro které by se vyplatilo vlaky aspoň v dvouhodinovém taktu provozovat, myslím, že kdyby ZSSK navrhly prodloužení IC linie Pécs-Miskolc s vozy 3. generace až do Košic s dodatečnými zastávkami na maďarském území (Forró-Encs...), tak START protestovat nebude. Mohli by zavést do Hidasnémeti dvouhodinový takt osobáků (= vlkm nevzrostou), místním by se zkrátila cesta do Bp a ještě by spojili Maďary spoza hranic. Stačilo by chtít a nevymýšlet modrogumní důvody, že to nejde kvůli oběhu lokomotivy.
14.12.2009 (0:40)  
SzKT: ale veď to priame lôžko sa neruší, len je skrátené po Bratislavu? Trvám na tom, že spomínať v texte túto zmenu má v kontexte ostatných noviniek nulovú informačnú hodnotu.

No a o priame diaľkové spoje medzi SK a HU nie je záujem na úrovni železničných správ, takže čo viac k tomu?
13.12.2009 (21:34)  
MZ) Tak ale snad jde udělat obrat, i za cenu více osobních vlaků, aby se strojové jízdy nekonaly, ne? To je otázka objednávky a poptávky. Hádám, že v této relaci je obojí nejisté.
13.12.2009 (20:47)  
SzKT : a kdo by těmi vlaky do Hidasnémeti jezdil. A hlavně čím byste ty vlaky vozil. Na osobácích do Gyňova jezdí 813, do Hidasnémeti bratislavské 363 a to i za cenu strojových jízd.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
13.12.2009 (20:03)  
thomas 1607: Mohli by se konečně Slováci domluvit s Maďary a udělat něco rozumného na rameni Košice-Hidasnémeti- Miskolc: současný 12hodinový takt je výsměch!! Přitom žába na prameni budou spíš Slováci, když z Miskolce do Bp jezdí IC každou hodinu a z Hidasnémeti do Miskolce zase v hodinovém taktu osobáky. A pak by se slovenské vozy dostaly mnohem více do Maďarska, kam ostatně už tradičně s IC Hornád do Pécse zajíždějí.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
13.12.2009 (20:00)  
Juraj Kováč: Dovolím si oponovat názoru, že se zrušení přímého vozu z Kyjeva do Vídně ńikoho nedotkne. Jde totiž o to, že ukrajinský rezervační systém není s ostatními systémy v Evropě propojený, takže pro cestu z Ukrajiny dostane každá zúčastněná země jen určitý kontingent míst v ubytovacích vozech, které do té země jezdí. Přitom Ukrajinci jezdí vlakem hrozně rádi, takže sehnat v sezóně kupejnyj pár dní předem bývá dost problém. Do teď šlo dojít do KVC a koupit si v dostatečném předstihu místo v tom přímém lůžku, teď to zůstane pro Čechy možnost si koupit re¨zervaci do českého vozu přes Krakov, pro Slováky ovšem nic- leda si dojet do Bp pro lůžkové lístky na Tiszu. A pořád je to lepší, než si kvůli lístkům dělat jednodenní výlety do Užhorodu jako já loni: na trase Prešov- Užhorod- Prešov jsem ztrávil 5 hodin celním a pasovým odbavením a to skutečně nemusím opakovat. Takže škoda toho přímého vozu...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko