..: Jihoafrický Gautrain nebude hotov do MS ve fotbale 2010 :..

Jednotka Electrostar, foto: Gautrain Johannesburg — Jihoafrický projekt Gautrain, zahrnující rychlé železniční spojení mezi Johannesburgem, Pretorií a mezinárodním letištěm OR Tambo, zřejmě nebude v provozu před začátkem Mistrovství světa ve fotbale 2010, které se bude konat mezi 11. červnem a 11. červencem mimo jiné i v obou těchto městech. Vláda provincie Gauteng totiž odmítla zaplatit konsorciu Bombela, které projekt realizuje, mimořádnou odměnu ve výši 1,3 miliardy randů (asi 3 miliardy korun), která měla zajistit dokončení alespoň části projektu (mezi letištěm a předměstím Johannesburgu) před smluvně dohodnutým datem 27. června. Mluvčí konsorcia odhaduje za současných podmínek zprovoznění až na říjen 2010.

Mapa projektuNa africké poměry mimořádný projekt Gautrain (nazvaný podle provincie Gauteng) zahrnuje vybudování a dvacetileté provozování normálněrozchodné (z velké části dvoukolejné) elektrifikované trati mezi Johannesburgem a Pretorií s odbočkou na mezinárodní letiště OR Tamboo o celkové délce 80 km. 15 km trati v oblasti Johannesburgu je vedeno v tunelech, na trati je také několik dlouhých viaduktů. Z 10 stanic mají být tři v podzemí, tři na viadkutech a ostatní na povrchu.

Na trati má být provozováno 24 čtyřvozových elektrických jednotek Electrostar (jejich různé verze jsou provozovány v okolí Londýna) od výrobce Bombardier s maximální rychlostí 160 km/h. Na výrobě se budou podílet také závody v Jihoafrické republice. Část jednotek pouze s místy na sezení a rozšířeným zavazadlovým prostorem bude provozováno na linkách na letiště, ostatní na standardních linkách. Jednotky mohou být dle potřeby spřaženy až v třívozové konfiguraci. Vítězné konsorcium bude také provozovat 125 autobusů na 36 návazných autobusových linkách v 15kilometrovém okolí stanic.

Stavba viaduktu 13 Gautrainu, foto: GautAdCelý projekt má hodnotu 25,2 miliard randů (asi 59 miliard korun) a zahrnuje výstavbu i dvacetileté provozování systému. Vítězem výběrového řízení se v roce 2005 stalo konsorcium Bombela, zahrnující z poloviny domácí jihoafrické společnosti a z druhé polovičky pak zahraniční společnosti; kanadsko–německou společnost Bombardier Transportation, francouzský stavební gigant Bouygues či RATP, provozující pařížský systém hromadné dopravy. Výstavba začala ihned po podepsání smlouvy v září 2006. Ve smlouvě bylo určeno zprovoznění první fáze projektu (mezi letištěm a předměstím Johannesburgu) na 27. června 2010 a druhé fáze pak v březnu 2011. Přesný rozpis Mistrovství světa ve fotbale 2010 tehdy ještě znám nebyl, smlouva obsahovala pouze ustanovení o odměně ve výší 150 milionu randů (asi 350 milionů korun) při zprovoznění před začátkem mistrovství.

Zdroje: Wikipedia, Oficiální stránky projektu, railway-technology.com, Times LIVE


jk | 18.11.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět


21.11.2009 (21:13)  
Jak je to vlastně v JAR s osobní vlakovou dopravou ? Je "popelkou", nebo je v některých lokalitách silná (předměstí Johannesburgu, Kapského Města, Durbanu, atd.) ? A co dálkové spoje (Kapské Město-Johannesburg-Pretoria, atd.), existujou ?
registrovaný uživatel Etienne  mail  
19.11.2009 (17:41)  
V JAR se užívá kapský rozchod 1067 mm.
registrovaný uživatel CART 
19.11.2009 (12:17)  
No to jim to bude platný na dvě věci, když to nebude na MS... :)))
Něco jako Portugalci překopávali Lisabon kvůli EXPU, samozřejmě to nestihli, a museli naopak ty rozkopané megastavby na dobu trvání EXPA zakonzervovávat a vlaky kličkovaly staveništěma...:))
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
18.11.2009 (21:39)  
A jaký je vůbec v JAR bežný rozchod, tam není 1435mm nebo ano? Ptám se z důvodů, že asi zakomponovat vozida do současné sítě by nešlo.
18.11.2009 (16:07)  
V JAR zatím ještě po stromech nelezou... Ale - země má našlápnuto k tomu být další Zimbabwe (nebo při černém scénáři Somálsko). Šampionát ve fotbale na tom nezmění skoro nic. Proběhne, prošumí a zbydou jen dluhy.
registrovaný uživatel M 
18.11.2009 (14:10)  
V JAR jsem nikdy nebyl, nemyslim si, ze tam lidi lezou po stromech, ale neda se rict, ze si dovedu predstavit, jakym zpusobem se fanousci presunuji mezi jednotlivymi mesty...
Takovej tym A4 (cili asi potencionalne Slovaci) zacinaji v Cape Town, potom Polokwane a nakonec Bloemfontein. Cili 1700 + 700 km cestovani. Pripadne tym C3 - ten hraje Polokwane-Cape Town-Pretoria, coz znamena presuny 1700+1500
Jeste ze jsme se nekvalifikovali:-)

Pozn.: Jestli bude nebude cokoliv mezi Johanesburgem a Pretorii je z hlediska MS z podstate zcela nepodstatne:-))

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko