Johannesburg — Jihoafrický projekt Gautrain, zahrnující rychlé železniční spojení mezi Johannesburgem, Pretorií a mezinárodním letištěm OR Tambo, zřejmě nebude v provozu před začátkem Mistrovství světa ve fotbale 2010, které se bude konat mezi 11. červnem a 11. červencem mimo jiné i v obou těchto městech. Vláda provincie Gauteng totiž odmítla zaplatit konsorciu Bombela, které projekt realizuje, mimořádnou odměnu ve výši 1,3 miliardy randů (asi 3 miliardy korun), která měla zajistit dokončení alespoň části projektu (mezi letištěm a předměstím Johannesburgu) před smluvně dohodnutým datem 27. června. Mluvčí konsorcia odhaduje za současných podmínek zprovoznění až na říjen 2010.
Na africké poměry mimořádný projekt Gautrain (nazvaný podle provincie Gauteng) zahrnuje vybudování a dvacetileté provozování normálněrozchodné (z velké části dvoukolejné) elektrifikované trati mezi Johannesburgem a Pretorií s odbočkou na mezinárodní letiště OR Tamboo o celkové délce 80 km. 15 km trati v oblasti Johannesburgu je vedeno v tunelech, na trati je také několik dlouhých viaduktů. Z 10 stanic mají být tři v podzemí, tři na viadkutech a ostatní na povrchu.
Na trati má být provozováno 24 čtyřvozových elektrických jednotek Electrostar (jejich různé verze jsou provozovány v okolí Londýna) od výrobce Bombardier s maximální rychlostí 160 km/h. Na výrobě se budou podílet také závody v Jihoafrické republice. Část jednotek pouze s místy na sezení a rozšířeným zavazadlovým prostorem bude provozováno na linkách na letiště, ostatní na standardních linkách. Jednotky mohou být dle potřeby spřaženy až v třívozové konfiguraci. Vítězné konsorcium bude také provozovat 125 autobusů na 36 návazných autobusových linkách v 15kilometrovém okolí stanic.
Celý projekt má hodnotu 25,2 miliard randů (asi 59 miliard korun) a zahrnuje výstavbu i dvacetileté provozování systému. Vítězem výběrového řízení se v roce 2005 stalo konsorcium Bombela, zahrnující z poloviny domácí jihoafrické společnosti a z druhé polovičky pak zahraniční společnosti; kanadsko–německou společnost Bombardier Transportation, francouzský stavební gigant Bouygues či RATP, provozující pařížský systém hromadné dopravy. Výstavba začala ihned po podepsání smlouvy v září 2006. Ve smlouvě bylo určeno zprovoznění první fáze projektu (mezi letištěm a předměstím Johannesburgu) na 27. června 2010 a druhé fáze pak v březnu 2011. Přesný rozpis Mistrovství světa ve fotbale 2010 tehdy ještě znám nebyl, smlouva obsahovala pouze ustanovení o odměně ve výší 150 milionu randů (asi 350 milionů korun) při zprovoznění před začátkem mistrovství.
Zdroje: Wikipedia, Oficiální stránky projektu, railway-technology.com, Times LIVE
Něco jako Portugalci překopávali Lisabon kvůli EXPU, samozřejmě to nestihli, a museli naopak ty rozkopané megastavby na dobu trvání EXPA zakonzervovávat a vlaky kličkovaly staveništěma...:))
Takovej tym A4 (cili asi potencionalne Slovaci) zacinaji v Cape Town, potom Polokwane a nakonec Bloemfontein. Cili 1700 + 700 km cestovani. Pripadne tym C3 - ten hraje Polokwane-Cape Town-Pretoria, coz znamena presuny 1700+1500
Jeste ze jsme se nekvalifikovali:-)
Pozn.: Jestli bude nebude cokoliv mezi Johanesburgem a Pretorii je z hlediska MS z podstate zcela nepodstatne:-))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.