..: První rok s Najbrtem – oběti a přeživší korporátní identity ČD :..

363.024 v designu Najbrt, Tatce, foto: Richard Weber Praha — To, že jsme dnes ráno publikovali rozhovor se správcem korporátní identity Českých drah, není náhoda. Je to na den přesně rok, kdy byla představena nová vizuální identita, resp. její aplikace na vnější laky vozidel. 26. 3. 2009 byla součástí „modré“ flotily pouze jedna lokomotiva řady 163 a jeden zánovní rychlíkový vůz řady B; zbytek vozidel s tímto barevným řešením existoval pouze v nočních můrách některách fandů, představách tvůrců korporátní identity a na oficiálních vizualizacích. Během roku došlo k aplikaci na rozličných řadách lokomotiv i vagonů stejně jako k drobné revizi schématu. Co se za rok změnilo, co realizovalo a které zajímavé či unikátní laky padly ve prospěch šedo–modrého řešení?

163.257, odjezd, Praha hl.n., foto: Josef Petrák Testovací špína, neumývat!, foto: Sander Broerse Prezentace na Hlavním nádraží se tehdy účastnila lokomotiva 163.257. Ta měla v té době za úkol mnoho oficialit – kromě představení svého nového barevného kabátu slavnostně otevřela průjezdem také Nové spojení. Zatímco média informovala v duchu rétoriky někdejšího ministra dopravy Bendla a generálního ředitele drah Žaludy, že se České dráhy odliší od konkurence, fandové a částečně i odborná veřejnost hřímala, že to je konec železnice. Např. designer Pavel Vaníček kritizoval ztrátu staré rozmanitosti a hlavně poukazoval na problematickou údržbu čistoty laku. Argumentoval i požadavky na tvorbu vizuální identity pro nerealizovaný projekt RT Express, kdy tehdejší Railtrans jasně požadoval: „Udělejte to co nejtmavší a elegantní, aby na tom byla špína vidět co nejpozději.“ Rok provozu vozidel v nátěru „balkán“, jak jej někteří pro shodu s nátěry balkánských železničních správ nazývají, ale ukázal nízkou validitu tohoto tvrzení. Špína je vidět, ale to jen v případě, kdy se lokomotiva s mytím zanedbává a v tom případě by byla špína vidět na jakémkoliv laku. Že ani tmavě šedá barva není zárukou maskování, to dokazuje jedna fotka nizozemského spottera, kterou jsem si z jeho flickru laskavě vypůjčil.

Byly zelené, modré, červené, oranžové, ale už jsou v „Najbrtu“. Tempo přelakování hnacích vozidel je pozvolné, ale i tak snad neexistuje řada, která by neměla svého modrého reprezentanta. Rychlíkové lokomotivy řad 150.2 a 151 mají po jediném kusu, 371 dva, 162, 163, 362 a 363 nespočetně. Celkem hojně se rozšířily laky na „plecháče“ – řadu 242 – v plzeňském depu. Aplikace se dočkala ale i posunovací lokomotiva řady 704, řada 111 pro lehkou traťovou službu, která vozí osobní vlaky z Ústí nad Orlicí do Lichkova nebo „veselá kráva“ – řada 714 – vozící na brněnsku regionální vlaky. Chybí snad jen ty bobiny a bardoty, kterým se má nová norma na laky vyhnout, a na první realizaci čeká také motorová řada 742. Nejde nezmínit, že během roku se u ČD laborovalo s kontroverzním klínem na bočnici. Některé stroje vyjely před jeho dokončením a dokonce existují dva úhly, pod kterým se aplikují. Ten méně ostrý se stal také oficiální součástí nátěrové normy.

242.244 v designu Najbrtu, Plzeň hl.n., foto: Špáňa (91 54 7) 111.019-6 v nátěru Najbrt, Přerov, foto: Michal Boček 371.002 'Jožin', EC 171 Hungaria, Praha–Sedlec, foto: Tomáš Poslušný 242.244, Ostrov nad Ohří, foto: Hrady 150.226, EC 121 Košičan, Bezpráví, foto: Richard Weber 151.027, EC 111 Praha, Pardubice, foto: Tomáš Kubovec 362.120, EC 105 Sobieski, Ostrava, foto: Strnda 363.024, EC 103 Polonia, Bělotín, foto: Duhy 163.257 v designu Najbrt, Sebuzín, foto: JTB 750.042 v designu Najbrt, Ostrava, foto: Dennis Hübsch 704 004-1 ČD v nátěru Najbrt, foto: Walker

Při argumentaci pro lakování vozů klasické stavby se naráží na jeden rozpor. Doteď byly těmi nejkvalitnějšími ty, které nesly červené laky – vozy od Siemensu a rekonstrukce financované ING Lease. Nyní je kvalita modrá, ale jak kdy. I mezi vozy proniká toto schéma stále víc a víc – jezdí první ucelená souprava tzv. březnického rychlíku a počátkem roku se podařilo vypravit ucelenou soupravu rychlíku R 610 Karlex. Jinak ale aplikace nových barev způsobuje spíše vyšší strakatost souprav než bylo dosud zvykem. I vozy od Siemensu už mají jednoho zástupce v modrém – Bmz245.001, které jej získalo v ŽOS Vrútky. Ale realizován byl jen vnější lak, interiér zatím standardizované barevné řešení nemá. Identita zasáhla nejen vozy, ale i motorové a elektrické jednotky. A je zde několik výjimek – novým barvám se vyhnuly Regionovy a také téměř všechny hydry, u nichž budou nabarveny pouze tři ucelené soupravy z DKV Brno.

854.206, Brno hl.n., 17. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec CZ-ČD 50 54 82-78 033-3 BDbmsee v nátěru Najbrt, Praha–Libeň, foto: Michal Tvrdík CZ-ČD 51 54 39-41 050-4 AB v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan CZ-ČD 61 54 19-51 011-5 Aee145 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Bdmtee v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan CZ-ČD 50 54 82-40 255-7 BDs v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan CZ-ČD 51 54 20-70 526-8 Bee248 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan 460.010 + 009 v nátěru Najbrt, Ostrava–Svinov, 10. 12. 2009, foto: Karel Furiš CZ-ČD 94 54 1 063 315-6 v nátěru Najbrt, Ostrava–Svinov, 10. 12. 2009, foto: Karel Furiš CZ-ČD 51 54 88-81 008-3 WRm, IC 581 Hutník, Praha hl.n., foto: Tomáš Kubovec CZ-ČD B 51 54 20-41 681-7 v designu Najbrt, foto: Josef Petrák 843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer 954.223 v designu Najbrt, Vlkoš, foto: Martin Grill 451.056, Světice, foto: Honzinus 810.622 v designu Najbrt, foto: Matouš Vinš

Asi poslední z novinek mezi nově natřenými vozy byly řady SR850 a ARmpee832. Salonní, resp. konferenční vůz prošel renovací interiéru již v průběhu minulého roku a své využití našel již na Czech RailDays 2009 v Ostravě. Jak přišel návštěvníkům externí jednolitě modrý nátěr nezajímavý, decentně laděný interiér a kuriózní WC to kompenzovalo. Vnějšího laku se dočkal až nedávno a představen byl na Masarykově nádraží 16. 3. tohoto roku. Veřejnost toho dne mohla také posoudit provedení prvního exempláře nové řady bistrovozů, které by měly posílit od poloviny června vlaky EuroCity a další dálkové spoje. Jedná se o první vagon s kompletním interiérem první třídy a je jen škoda, že původní návrh se neshoduje s finální normou pro interiéry. Proč, to vysvětlil v rozhovoru pan Tarant. Na další moderní vozy kompletně v „Najbrtu“ si budeme muset počkat do realizace přestaveb vozů Bmee, ex–BDmee a druhé renovace vozů z MOVO Plzeň.

Bistrovůz ARmpee832.001 ČD, Praha Masarykovo n., 16. 3. 2010, foto: Josef Petrák Salonní vůz SR850.041 v designu Najbrt, foto: Josef Petrák

Zaniklé unikáty

Asi největším argumentem, proč nesjednotit laky hnacích vozidel, je množství unikátních nátěrů, které v současnosti existují. Některé z nich vznikly více či méně šťastnou náhodou, jiné byly výsledkem oficiální či dobrovolné činnosti lidí od dráhy, zejména pracovníků dep. Mluvíme zde hlavně o tzv. „elitních strojích“, které nesou nestandardní zdobné nátěry a dostává se jim také nadstandardní mycí péče. Atypickými nátěry je známé např DKV Brno, kde ve flotile dieselových lokomotiv řady 750 a 754 platí „co stroj, to unikát“.

Ostatně, hned dva stroje z řad brejlovců nesly před aplikací schématu Najbrt nestandardní nátěry – 754.067 byla mezi brněnskými „brejlonauty“ pojmenována Petruška a nesla zdobný modro–žlutý lak s bílými a světle modrými doplňky. Účastnila se i některých zvláštních jízd, z nichž jmenujme např. golfový vlak, který odvezla z Ostravy do Čeladné a zpět. Její lak byl realizován na přelomu roku a skoro hned po předání do Brna došlo k pokusu o jeho vylepšení. Petruška 2G ale neunikla oku supervizorů a stala se výstrahou pro ostatní. Zdobení na rádlech a modrá křídla kolem loga tedy byla odstraněna a nyní nese standardní schéma jako její kolegyně 754.026. Modro–šedému zbarvení neunikl ani další zajímavý stroj, který však byl v době přebarvení téměř bezbarvý, jak můžete vidět na ilustračním snímku. Jeden z tzv. „rudých ďáblů“, 754.068, přišel o svůj výrazný červený lak teprve před několika dny. Obě budou k nerozeznání od 754.026, prvního brejlovce v korporátním nátěru, který však pouze vystřídal jiné vzory unifikovaných nátěrů – původní byl zeleno–šedý.

754.067 'Petruška', Bojkovice, foto: KuTom 754.068, Kunčice pod Ondřejníkem, foto: Rimmer ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec

Mezi další provozní unikáty brněnské depa patří dva prototypy řady 263 – jednosystémové střídavé elektrické lokomotivy. Máša a Dáša, jak jsou stroje pojmenovány, drží nátěrovou linii všech řad odvozených designově od lokomotiv ES 499.1. Ty jsou barevně odlišeny podle napájecích soustav, které podporují. Pro výhradně střídavé lokomotivy byla zvolena oranžová, která je, stejně jako u ostatních schémat této designové řady, doplněna o výrazný žlutý pruh. Právě první jmenovaná je toho času v Břeclavi, kde vystřídá oranžovou za modré odstíny.

Gottlieb, tak se jmenuje první z přebarvených lokomotiv řady 371, které jsou v současnosti provozovány výhradně na rameni Praha – Drážďany. Lokomotiva 371.201 ale byla dalším z unikátů Českých drah. Až donedávna nesla totiž barevné schéma německých Deutsche Bahn, a to ne náhodou. Byla získána jako odškodnění za poškození české lokomotivy 371.006 v Drážďanech, kterou se ale posléze podařilo opravit. Bastardi, jak jsou tyto stroje přezdívány, jsou v „Najbrtu“ již dva. Druhým z nich je 371.002.

263.001 ČD, Blansko, foto: doktor 263.001 v DPOV Přerov, foto: Petr Borženský 371.201 ČD, R 379 Kopernikus, Praha–Sedlec, foto: HonzaH 371.201 'Gottlieb' a Bmz.001 v designu Najbrt, Lovosice, foto: JTB 363.160 ČD, Třebechovice pod Orebem, foto: Aktuell

Naštěstí, většina unikátních nátěrů byla zatím revizi laku ušetřena. Z výčtu již zmizelých nám tedy zbývá jen originálně řešená lokomotivva 363.160, jejíž lak byl řešen dvěma odstíny modré a pruh byl krémový. Esa mají svých unikátů více – z nich poslední je asi 362.165, který vznikl při opravě této lokomotivy vynucené havárií v Moravičanech. Ten by měl přetrvat ze všech nejdéle.

Jediné, co je pro osobní divizi jasné, je osud Regionov a bardot řady 749. Prvně jmenované motorové vozy budou, díky hlasitému protestu autorského designového studia Konting a „rozmaru“ vedení ČD nového schématu ušetřeny. Je to paradox, když byly jedním z modelů, na kterých se nové řešení vizualizovalo. Jedinou realizací tak zůstane malba ve výstavních prostorech Království železnic na pražském Andělu. Naopak u bardot se nepředpokládá, že by se provozně nového laku dožily. Postupně se stahují do DKV Praha, kde zažívají své poslední, ale za to velmi intenzivní nasazení na výkonech Praha – České Budějovice. Jak dlouho budou v provozu, to ukáže čas. Do té doby se můžou nadšenci kochat všemi jejich pestrobarevnými nátěry.

Nezapomeňte na ČD Cargo

ČD Cargo 751.219, Kralupy nad Vltavou, foto: Balwan ČD Cargo si při svém vyčlenění z Českých drah odneslo nejen část z parku hnacích vozidel, ale také hotový manuál vizuální identity, který radil nejen, jak má vypadat vizitka či hlavičkový papír, ale udával i základní body, jak by měly vypadat nátěry hnacích vozidel. A protože stačilo nakombinovat dva odstíny modré, projevila se postupně relativně velká kreativita ve vývoji barevného řešení. Pod heslem „kam s tím“ se začalo upravovat nejen umístění předělu mezi tmavou a světlou barvu, ale i prezence firemního motta „Cokoliv kamkoliv“, a hlavně logo i jeho velikost. Při pohledu na některé stroje se lidé musí sami sebe ptát, jestli jednotlivé opravny náhodou nesoutěžily o to, kdo ho namaluje větší…

372.010 ČD Cargo, Polepy, foto: Miroslav Just I přesto se fotografům tento nátěr zalíbil víc než u osobní divize. Ostatně ČD–C nevlastní tolik strojů v unikátních či „elitních“ nátěrech, jejichž odstraněním by si fandy mohlo rozhněvat. Výjimkou jsou brejlovci, kde platí to samé, co pro brněnskou flotilu. Ale i tak: jak řadě 753, tak i nově dodaným 753.7 to v modro–modré sluší. Prvním strojem, který takto nákladní dopravce přebarvil, byla lokomotiva 372.010, po právu přezdívaná Šmoulinka. Původní řešení totiž vyžadovalo celou skříň ve světle modré s tmavou střechou, což nevypadalo příliš vkusně. Proto se u dalších strojů šlo s „hladinou“ dolů.

230.067 ČD Cargo, Rn 54841, Doňov, foto: sabat 753.7 ČD Cargo, Raspenava, foto: Petr Holub 122.051 ČD Cargo, Kamenné Zboží, foto: Chary 742.192 a 742.173 ČD Cargo, Řasnice, foto: Boguš 122.028 a 123.001 ČD Cargo, Lv 72158, Olomouc, foto: Johník 130.022 ČD Cargo, Praha–Holešovice, foto: Honzinus 163.008 ČD Cargo, Bezpráví, foto: Tomáš Kubovec ČD Cargo 753.754, Chlumíně, foto: Honzinus ČD Cargo 754.752, Nučice, foto: Filip Štajner ČD Cargo 750.013, Bakov nad Jizerou, foto: Pavel Vlček ČD Cargo 363.022, Ostrava, foto: Strnda

U Carga je nicméně nutné poznamenat, že mnoho strojů jezdilo s velmi zanedbaným lakem, a tak se nový vizuál stál vlastně vysvobozením, který strojům vrátil reprezentativní podobu.

Netříděné myšlenky na závěr

Esko, foto: České dráhy Pod pojmem „Najbrt“ si většina čtenářů představí modro–šedou mašinu s klínem, která měla předtím nějaký zaručeně lepší nátěr. Přitom prvotním zadáním této vizuální identity nebylo přetřít stroje, ale dát jednotnou vizitku celé skupině České dráhy. Díky tomu se, k nelibosti některých, vytvořil zcela nový systém piktogramů, který se brzy stane standardem na většině nádraží. Na celém drážním intranetu, stejně jako v tiskovinách, se objevuje nové a elegantní písmo ČD Fedra. Systém metropolitní železnice v Praze a Ostravě byl pojmenován Esko, dostal své logo, mapu a další informační materiály, které s ČD vizuálně ladí. Veškerá komunikace, od e–mailů přes tiskové zprávy až po plakáty, má nyní jednotný a slušivý styl. To jsou všechno věci, které přecházíme bez povšimnutí. Z původní dvojice písmo + barvy se tak postupně odvozují další aplikace, a identita se tak stále více dostává do interních předpisů drah, z nichž některé vznikly paradoxně až díky této změně samotné – např. barevné řešení interiérů.

Návrh vzhledu připravované jednotky 844 Škoda Pars, foto: Pars Nova Co se tempa zavádění nátěrů v roce dva týká, dojde zřejmě k určité akceleraci. Ač budou současné lokomotivy a vozy přistavované k revizím laků tak, jak je mají předepsané, měly by letos rovněž začít masivnější nákupy nových vozidel a další objednávky rekonstrukcí. Podle plánů drah tak snad ještě letos uvidíme první řídicí vozy, vycházející z konstrukce vozu Bdt, nebo první EC vagony z původní produkce MOVO Plzeň, které jistě v rámci své druhé rekonstrukce získají i nový lak – a ten nebude jiný než modro–šedý. Již v dubnu by také měl vyjet první CityElefant v těchto barvách a těšit se lze na nové motorové jednotky pro Vysočinu a Liberecko. U těchto vozidel bude zajímavé sledovat, jak se budou pro jednotlivé typy řešit tolik diskutované klíny.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, najbrt.ic.cz; foto: Tomáš Kubovec, Michal Tvrdík, Vladimír Belan, Walker, Karel Furiš, Špáňa, Michal Boček, sabat, Tomáš Poslušný, Hrady, Richard Weber, JTB, Chary, Boguš, Duhy, Strnda, Johník, Honzinus, Balwan, Aktuell, HonzaH, KuTom, Petr Holub, Matouš Vinš, Petr Borženský


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.3.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.03.2010 (11:32)  
743 010-1: Děčín - Liberec se na podzim jezdí běžně s 810 před regiošrotem, aby to na tom listí vyjel.
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.03.2010 (11:20)  
Najbrtizace- nešťastná skutečnost barevně sjednotit naší rozmanitou drážní flotylu a navíc není nátěr špíněodolný. Nerozpoznáme trakce, nerozpoznáme účel samotných vagónů.
Ale samotné barevné řešení je moc pěkné a zejména u klasických vozů typu B, Bt a podobně je to konečně změna k lepšímu, než ty tolik okoukané hnusné zelené! Modrá je dobrá :-)
registrovaný uživatel Bakiy 
28.03.2010 (17:32)  
Ad Jirka Panther: Aplikuji hosi na Sumave. To je sice napsany hezky, ale 810 jezdi tak, jak jezdi jenom proto, ze se do ni da nafta nalejt pouze z jedny strany. Kdyz ji nekdo otoci, tak ji (treba ve Volarech, ale i jinde) nevyzbroji. Pozdrav ze Sumperka sice moc neznam, ale myslim, ze hrdlo od nadrze ma taky pouze na jednu stranu. Takze ani zde si vybirat nemuzeme. Jestli s reginou kecam, tak me nekdo prosim opravte. Dekuji.
28.03.2010 (15:22)  
K debatě mám tři věci:
1) Najbrtí barvy jsou docela příjemné, ale přeci jen bych nějak odlišil elektrické mašinky podle systému. Sice to už pohřbily reklamní nátěry, ale v okamžiku, kdy se začnou dít nepředvídanosti - něco nefunguje, tak podle nátěru mašiny člověk zdálky viděl co je to za vlak a kam se valí.
2) na lokálkách s tisíci přejezdy bez světelného zabezpečení jsou tyhle barvy úplně naho... Ani v létě, ani v zimě není pořádně vidět. Zde by se mělo doplnit cosi výrazného na čumák.
3) Regiošuk a kopec? to se neslučuje. Trochu pomáhá hnací náprava na dolním konci, což aplikují hoši na Šumavě. Ale když je kopec z obou stran, tak jste v háji. Prostě tyhle škatulky dát na lokálky v Polabí a Moravských úvalech, kde se jezdí max 60km/h. Jinak je lepší nasadit sólo 810, která při troše šikovnosti zvládá jízdní doby jako ESo s pěti (myšleno Plzeň - Rokycany). Regiošuk to nezvládne ani náhodou.
registrovaný uživatel Sim 
28.03.2010 (11:47)  
Me napadla jedna myslenka: pokud bude vlak slozen z vozu osobnich a v souprave bude i sluzebak, dizajnove k teto souprave bude spise pasovat masina od Carga (lepe bude drzet linii vlaku a diky modromodremu hytlaku bude z rady vybocovat min, nez klinovita masina CD)... je to ucel nebo nahoda?

A par korekci v textu:
Rok provozu vozidel v nátěru „balkán“, jak jej některé pro shodu s nátěry balkánských železničních správ nazývají, ale ukázal nízkou validitu tohoto tvrzení. ...predpokladam ze tam ma byt "nekteri"

Ten méně ostré se stal také oficiální součástí nátěrové normy. ... zde ocekavam "ostry"

edinou realizací tak zůstane malba ve výstavních prostor Království železnic na pražském Andělu. ... co treba "prostorech"?

Jinak k poznamce, ze zatimco "smoula" u Carga masinam docela slusi, zatimco "balkan" na lokotkach CD vnimaji nekteri jako zverstvo by se hodilo pripomenout, ze diky urcite volnosti Cargo predpisu bylo mozne vhodneji rozvrhnout barevne schema na konkretni tvar masiny; typickym prikladem muze byt lamina nebo kocour.
registrovaný uživatel A.N. 
28.03.2010 (8:55)  
Zajímavý článek. Jen bych NEsouhlasil s větou,že ČDC nemá tolik barevných a zajímavých strojů jako osobka. Fotiči nebrečí jako u 754.067,protože o tom třeba ani nevědí. Pokud se foto neukáže na ŽP či Krp,tak se vlastně o změně nátěru ani neví.
Několik příkladů:
743.001-zelená, nyní klasika modrá
742.295-stejný vzor jako 743,nyní modrá
742.328-červená,hokejky - nyní modrá
751.219-červeno-šedá, nyní modrá
750.326-unifik, nyní modrá
750.222-zelená,blesky, nyní modrá.

a takto bych mohl pokračovat...

Jenom je to tím,že stroje Carga nejsou tak "provařené" jako brejláci v Brně.
28.03.2010 (3:15)  
Tak 263.001 Mášu jsem dnes viděl v Přerově, už v najbrtím nátěru (jméno pod předním oknem zůstalo zachováno). Má někdo informace, že by některé stroje zůstaly v "historickém" nátěru. I Slováci to pochopili a ne všechno bude "blonski".
Souhlasím s názorem, že nejhorší na Najbrtu je nerespektování tvaru lokomotiv. S použitými barvami a trochou snahy a grafického cítění by se daly dělat divy. A nejhnusnější zázraky Regionovy zůstanou stejné - přitom jim Najbrt slušel.
Jinak pěkný článek.
registrovaný uživatel jax 
27.03.2010 (22:45)  
Prý kvůli právě rekonsruovaným 954.2 - ty se dělaj ve starým nátěru.
registrovaný uživatel Cuba 
27.03.2010 (19:57)  
...také téměř všechny hydry, u nichž budou nabarveny pouze tři ucelené soupravy z DKV Brno.
Víte někdo proč jen ty tři soupravy a ne všechny hydry? Dík...
27.03.2010 (17:39)  
Promiňte mi, že tu rozjíždím OT zcela pryč od Najbrta v souvislosti s komentářem od Ibc, ale nedá mi to. Totiž ty reginy: to se to opravdu rozjíždí tak příšerně špatně? Kdysi v létě jsme jeli s přáteli relaci Volary - Strakonice soupravou 810+010. Bylo ráno, mlha, po vlhké noci, koleje mokré. A ten šukafon to více méně dle svých možností dával i na tom úseku Lenora-Kubovka, kde na 25 o/oo jen občas proklouzl při jízdě na I. převodový stupeň. Jak je možné, že se ta regína nevyhrabe? Písek nepomáhá? Nejde to plynuleji regulovat? Nebo přeprogramovat řídicí software? Nebo to někteří méně citliví fírové jenom moc rvou a při příjezdu do zastávky v kopci si nezapískují? Prosím o vysvětlení a předem děkuji.

K najbrtu: na vozech mi přestává vadit, na lokomotivách je neštěstím ten klín. Ne ty barvy. Že se to špiní? Asi jako bílá auta v zimě. Holt musí se to mejt (-:
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko