Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.
Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.
Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.
Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.
Zdroj: ČT 24
Když se podívám, že zmíněný Gusta má 6 vozů a 6Megastroj, tak s drsným fírou by mohl stáhnout 12 min z Brna, protože s Gorilou se to dá sundat o 7 minut. Asi jste chrápal a spletl si Brno s Třebovou.
Jo a někdo mi říkal, že Taurus má zakázáno jet na plný výkon na stejnosměrné soustavě - kdyby to byla pravda, tak krácení z Třebové do Pardubic proti Gorile je už totální nesmysl.
A ke Škodovce - to je velké dilema. Nyní se investovalo do nových výrobních prostor, které jsou na úrovni, ale v porovnání s jakoukoliv automobilkou je to manufaktura s plochou 1,4 ha, kde se nedají dělat zázraky. Pokud se nabere zpoždění ať to způsobilo cokoliv, tak to už nenaženou. Hlavně aby to už jezdilo a hlavně, aby se konečně rozhodlo v našem milém státě postavit kus tratě, kde by se dalo jezdit 200.
Do té doby diskuse co je lepší - jestli 380, nebo Taurus je stejně plácání.
Druha vec je, ze to patrne byla nadsazka, pripadne se Blansko zamenilo s nejakou jinou zastavkou...
- Blansko - Adamov 7,559 km, jízdní doba 6 minut (průměrná rychlost 75,59 km/h)
- Adamov - Brno Židenice 13,011 km, jízdní doba 11 minut (průměrná rychlost 70,96 km/h )
- Brno Židenice - Brno hl.n. 2,151 km, jízdní doba 3,5 minuty (průměrná rychlost 36,87 km/h);
průměrná rychlost odpovídá omezení stanovené rychlosti vlaku 120 / 85 km/h.
Naproti tomu Pendolino s naklápěcí skříní umožňující jízdu vyšší rychlostí v obloucích má jízdní dobu v úseku Blansko - Adamov 5,5 minuty, v úsek Adamov - Brno Židenice 10 minut, ale Brno Židenice - Brno hl.n. 4 minuty. Taurusí jízdní doba je o minutu delší než pendolíní s vyšší dovolenou rychlostí. Takže je vyloučeno, aby za daných podmínek zkrátil TAURUS jízdní dobu o 300 vteřin. Rychlejšími rozjezdy a pozdějším brzděním lze zkrátí jízdní dobu v řádu jednotek vteřin, nikoli stovek vteřin.
SYN : "Peška" ponese vždy zákazník. Nemůžete spravedlivě požadovat, aby škodu hradil dodavatel (prodejce), pokud překážka vznikla okolnostmi, které nemohl při veškeré odborné péči předpokládat nebo ovlivnit. Jak například ovlivníte jako prodejce, když zásilka zůstane na celnici ?
Jako poškozený musíte dokázat škůdci, že škodu způsobil zaviněným porušením svých povinností. Vyvrátit argument "změna technických podmínek" je nad síly ČD a.s., patrně nad síly kohokoli.
Ja opravdu doufam, ze to bude trhak, ze budu nakonec hrdy na tento cesky vyrobek a ze ho uvidim i na mnoha zahranicnich drahach ... ale bohuzel podle vsech drbu (ano drby, kdo se dostane k overenym informacim? ... ale jsou to drby primo zamestnancu Skodovky - mam tam kamose a byl jsem tam na oslave vyroci, provadeli me a povidali zakulisni drby) ma (nebo mela) obrovske problemy to nejak sbastlit a slovo "bastlit" pouzivam zamerne. Bylo mi to jako laikovy vysvetlovano, ze navrh a vyroba probihala trochu stylem jak pejsek s kocickou varili dort. To nevylucuje, ze lokomotivy po nekolika letech vyroby a overovani praxi uz bude odladena spolehliva kraska
PS: Dlouha leta se tady taky tezilo uhli a vyrabela se (s prodejem to bylo slabsi) ocel. Takze kdyz se to delalo dlouhe roky, tak proc s tim koncit - zalozime si hospodarstvi na tezkem strojirenstvi, jsme prece silna ekonomika a v te "otevrene evropske ekonomice, kde nejsou zadne statni dotace" snadno prorazime:-)
Je to komicke - jako Brnakovi je mi uplne jedno, jestli budu otrocit Prazakovi nebo Videnakovi. Hrat si na patriotismus je jako rict "radeji si koupim Prazdroj nebo Heineken, radeji totiz kupuji ceske zbozi"... Pritom oboji je (Prazdoj snad:-) vyrobene v Cesku a ani jedno neni ceske. Ale neni nad ten pocit:-))
z predchoziho odstavce jen pro upresneni plyne, ano ja smlouvu neznam
Kdyz se uzavirala smlouva mezi CD a Skodou, opravdu si myslite ze v te chvili byly oba projekty ve stavu 0? Nebo Siemens uz mel obdobne stroje hotovy a jen upravoval existujici stroj? Ja myslim ze Siemens uz neco hmatatelnyho mel, zatimco Skoda prodavala vzdusnej zamek. Ale i pokud by opravdu byly oba projekty v uplnem pocatku, ve stavu 0, tak to ze Siemsy uz jezdi jen ukazuje ze vzit Skodu byl krok vedle
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.