..: ROP Severovýchod: dotace na nová železniční vozidla schváleny :..

regio_shuttle, foto: Tomáš Poslušný Liberec — Regionální operační program (ROP) Severovýchod poskytne finance Českým drahám na tři projekty pořízení nových regionálních vozidel. Všechny byly předloženy v rámci 16. výzvy. Podporu drahám schválil 21. června na svém zasedání Výbor Regionální rady NUTS II Severovýchod. Pro spojení krajských měst Pardubice a Hradec Králové má být do roku 2014 pořízeno 5 nových nízkopodlažních jednotek. Regionální rada pro tento projekt uvolní 274 mil. korun. ROP bude spolufinancovat 16 nových vozidel pro Jizerskohorskou železnici s dodáním do 31. října příštího roku. České dráhy již ve výběrovém řízení vybraly vozidla Stadler RS1 Regio–Shuttle. Dotace bude činit 308 mil. korun. Dvě vozidla pak budou do 31. července 2012 dodány pro nasazení v Pardubickém kraji. Jejich pořízení bude spolufinancováno částkou 31 mil. korun. V září budou schvalovány projekty v rámci 17. a 18. výzvy, které se týkají městské dopravy včetně integrovaných dopravních systémů a ekologizace ve veřejné dopravě.

Zdroj: Pardubický kraj, Liberecký kraj


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.6.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
23.06.2010 (17:35)  
Když už jsme u těch reko, má někdo informace o cenách různých přestaveb? Abychom si udělali představu z finančního hlediska...

Konkrétně by bylo fajn znát ceny zhruba tohoto:
- komplet výměna sedadel, nové WC (vakuové a příp. pro invalidy)
- zásahy do stavby interiéru (změny příček, dveří...)
- nová okna
- nová elektroinstalace, vybavení IS, klimatizace
- úpravy podvozků (zvýšení rychlosti, odhlučnění, mg brzdy, nové kotoučovky...)
- rozřezání kastle a složení do nízkopodlažní varianty (jako řidičák u regionovy)
- dosazení nového čela s kabinou strojvedoucího (úprava na řídící)
- přestavba na (!) hnací vůz (tj. dosazení motorů - stačí i jeden nebo dva na vůz, převodovek, měničů a dalšího nezbytného trakčního vybavení)
- dosazení superkapacitorů & litiových článků v kapacitě třeba 5kWh (rozjezd / rekuperační brždění - někdo zde před časem uváděl hodnotu 3 - 4kWh pro elefanta) & 10kWh (zde střílím od boku hodnotu pro udržení rychlosti vlaku - netuším, kolik by na 10kWh měl dojezd...) - dnes už to rozhodně není sci-fi a oproti naftě by tam měla být úspora

Nemáte někdo představu, případně přímo přístup ke zdroji? Kdyžtak i soukromou zprávou, kdyby to bylo tajné...

Mě napadlo toto: Vagóny Bdmtee (u nich se to přímo nabízí) - ale i Bp, Bdt, Bmto a vlastně jakýkoliv vagón - zásadně zrekonstruovat, znízkopodlažnit a část přestavět na řídící a případně hnací. Mohly by pak sloužit jako příměstské jednopodlažní soupravy s Vmax = 160km/h a pořízené "za pár peněz". Buď s využitím úpravených hnacích vozů (měniče ve střeše nad nízkou částí) nebo klasicky za peršanem (upraveným na 160km/h).

Inspirací mi jsou přestavby 810+010 na regíny, kdy z původních vozů zůstanou vlastně jen podvozky a torza kastlí, komplet se vymění pohonná jednotka, interiér a 010 se předělá na nízkopodlažní. A to stojí "jen" 20 mega. Oproti tomu nová motorová jednotka stojí 50 - 80 mega, nový klasický vagón přes 40 mega a třeba třívozový elefant 220 mega.

Na základě těchto čísel si myslím, že "by se dalo" udělat rekonstrukce tak, aby hnací vůz stál kolem 20 mega, řídící 15 mega a vložený 10 - 15 mega. Jednopodlažní jednotka s kapacitou třívozového elefanta by musela mít 4 nebo 5 vozů, tedy by stála zhruba 80 mega (hnací - 4x vložený - řídící). Pokud počítám 10 za vložňák a 5 za úpravu peršana, tak by souprava peršan - 4x vložený - řídící stála 60 mega. Tedy v podstatě kolem čtvrtiny - třetiny ceny elefanta, přitom by nabídly podobný komfort i dynamiku jízdy. To už by stálo za úvahu, ne?

Další zajímavá možnost je udělat "regionovu trochu jinak" - přestavět vagón na hnací se dvěma stanovišti (samozřejmě nízkopodlažní atd.). Jako pohon zvolit buď čistou elektřinu (dráty & superkacitory /& akumulátory) nebo alespoň hybrid (dieselelektrika & superkapacitory). Nabízí se snížení provozních nákladů a zatraktivnění dopravy (u lokálek zásadní parametry), navíc rychlost 120 - 160km/h (čili možnost zajíždět i na hlavní trať bez zpomalení zbytku dopravy). Cena kolem 20 - 25 milionů.

A jako třešničku mám řešení pro rychlíky Praha - Budějovice (např. R1254). Současné řazení (všední den) je 749 - BDs 449 - B 249. Takže:
- Půlku váhy vlaku tvoří lokomotiva
- Rychlost je omezena na 100km/h právě lokomotivou (vozy umí 140)
- na trase (192km) jede ta dieslová lokomotiva asitak polovinu cesty pod dráty

Přímo se nabízí udělat již zmiňovaný druh rekonstrukce (jeden hnací a jeden řídící) za těch cca 35 mega. Cestování se značně zkulturní, lokomotiva není potřeba (tj. ušetří se půlka váhy), rychlost bude minimálně těch 140km/h, které již vozy umí (na trase to asi nevyužijí, ale proč nemít rezervu), dynamika jízdy spíš lepší a pokud bude hnací mít pantograf a superkapacitory/akumulátory, tak může jezdit klíďo na elektřinu - bez emisí, bez smradu, bez těžkého a hlučného motoru. Navíc je zde asi neoddiskutovatelné snížení provozních nákladů - nejen kvůli ceně nafta X elektřina, ale i kvůli snížení nákladů na údržbu spojenou s dieslovým motorem (má spoustu pohyblivých dílů a rizikových míst) a vlastně se ušetří provozní náklady na celou lokomotivu, která může zastat jiné (smysluplnější) výkony. A pokud se u vozů zachová jejich samostatnost, tak není problém v neděli přidat to druhé "Béčko" nebo při zvýšení zájmu přidat i ve špičce jeden/více vozů (což by u souprav jako je elefant šlo jen velmi obtížně)...

Samozřejmě u těch cen pořád vycházím z odhadů na základě ceny regionovy, takže to kdyžtak někdo upřesněte, ať nestavím vzdušné zámky. :-)

PS: Pokud někoho napadne argumentovat tím, že je lepší nakupovat nové vozy... Samozřejmě na dálkovou (= výdělečnou, resp. jen málo prodělečnou) dopravu určitě, ale příměstská je dost ztrátová a přitom kvalitně rekonstruované vozy ten komfort určitě nabídnou.

Navíc pokud dobře počítám (no spíš odhaduji... :-P ), tak při dnešních cenách by nahrazení celého vozového parku ČD za zcela nové vozy, motorové vozy a lokomotivy stálo asitak odadem 100 - 250 giga. Tyhle rekonstrukce by znamenaly významné zvýšení kvality cestování na slušnou dobu (životnost rekonstrukcí bude tak 20 let?) s cenou kolem asitak snad 50 - 100 miliard. Rekonstrukce vozů by nahradily "klenoty" typu 810 a tyto vozy by se braly právě z dálkové dopravy, kde by se měly nahradit novými. Větší investice do příměstské dopravy a lokálek asi ani moc nemají smysl.

Sorry za slohovku, ale hodnotu to snad má. :-) A samozřejmě za reakce, konstruktivní kritiku a upřesnění údajů budu moc rád.
23.06.2010 (16:48)  
Martin Grill: Pro některé rychlíky by právě současné uspořádání nástupních prostor Bdmtee nebylo na škodu (viz můj předchozí příspěvek). Pro spěšné vlaky jsou taky dobré, pro zastávkové osobní vlaky už z více důvodů nevhodné. I když je jasné, že jejich náhrada adekvátními jednotkami třeba na příměstských vlacích v okolí Brna ještě nějakou dobu bude trvat...

O tom snad nikdo nepochybuje, že změnou uspořádání interiéru se sníží počet sedadel... Jinak zvýšení komfortu dosáhnout nelze.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
23.06.2010 (15:58)  
Božemůj... Proč řešíte takovou irelevantnost, jako je přestavba Bdmtee na "něco" pro dálkovou dopravu? Jen ho nechte tam, kde odvede nejvíce práce. Kvůli tomu vašemu "umístění dveří na krajích" by se musela dělat komplet celá kastle znovu, což je zbytečné, protože jsou v dobrém stavu. Přechody mezi vozy jsou také vyhovující - třeba RegioNova má zrovna takové a nikdo neremcá. Možná by je stačilo vybavit nějakou lampičkou, aby byly více "user friendly" a pokud bychom šli do extrému, určitě by nebyl problém dosadit nějaké jednokřídlé elektropneumatické posouvačky, jako mají třeba Bpee na vchodu do oddílu.

Ad rekonfigurace interiéru: Úpravou míst k sezení za sebe by se zvela jistě o tu třetinu kapacita snížila, Nezapomeňte, že máte teď páry sedadel nalepeny zády k sobě a pouhé otočené neřeší problém s prostorem...
23.06.2010 (15:52)  
Tak si teď na cestě z práce sedím na nádraží ve Starém Městě u Uh. Hr. a vidím před sebou soupravu 3x Bdmtee (která doufám mojím směrem pojede) a koukám, že ty vozy už brzdu Emg mají? Toť otázka pro znalé. Věděl by to někdo? Totiž. Předpis V15 zrovna nemám v oblibě:-)

Davidus 135: Dík.
23.06.2010 (15:07)  
Staňa Kulatý - naprostý souhlas
registrovaný uživatel mic 
23.06.2010 (14:42)  
Mno, mezivozové přechody v těchto vlacích:
http://nd02.jxs.cz/951/812/914962879c_58615727_o2.jpg?1263043178
jsou odděleny prosklenými dveřmi těsně u sedaček a nikomu to nevadí. Mě to taky nevadilo, ač jsem u jednoho seděl tři hodiny... Takže, pokud by se reko udělala pořádně, mohlo by se tu proháně větší množství poměrně slušných vozů. Zejména přestavba na řidičáky by mohla být velmi zajímavá...
23.06.2010 (14:15)  
Souhlasím se všemi, co tu píší své "návrhy" na reko Bdmtee. Tohle bude sice na jiných lidech vyřešit co a jak se udělá, ale ty návrhy a úvahy mají váhu.

Nemůžu si ale odpustit: Pane Sim, musíte opravdu cpát svoji nenávist k ČD všude?? Nebýt toho posledního odstavce ve vašem příspěvku, tak bych s vámi úplně souhlasil....
23.06.2010 (12:55)  
A samozřejmě z významných věcí ještě nový hajzlík, na ten jsem zapomněl. Stačil by asi jeden na vůz vzhledem k tomu, že na nějaké velmi dlouhé trasy by vozy využívány nebyly.
23.06.2010 (12:22)  
Bdmtee rekonstrukci určitě potřebují. Až na uspořádání interiéru jsou to dobré vozy. Rekonstrukci bych si představoval v základních bodech asi takto - nová sedadla v kombinaci uspořádání za sebou a proti sobě (aby byl interiér co nejlépe využit a aby cestující měli dost místa), klimatizace, nová zatmavená okna, nové interiérové a čelní přechodové dveře (případně i nové nástupní dveře), elektropneumatická brzda R+Mg. Část vozů určitě upravit na řídicí s víceúčelovým prostorem pro jízdní kola, kočárky apod. a s oddílem 1. třídy. Vznikly by tak pohodlné a rychlé vratné soupravy pro spěšné vlaky i některé rychlíky. Zejména pro rychlíky s častější výměnou cestujících by nasazení těchto vozů bylo přínosem. Dokázal bych si je představit třeba na rychlících Praha - Česká Třebová - Brno nebo Brno - Břeclav - Olomouc. S nasazením na zastávkové osobní vlaky bych už moc nepočítal, protože pro ně jsou vhodnější motorové a elektrické jednotky.
registrovaný uživatel Sim 
23.06.2010 (10:35)  
Tak mezivozovy prechod primo za dvermi oddilu v teto podobe zrovna prijemny neni, o tom neni pochyb. Ovsem v pripade slusneho odhlucneni a hlavne solidne fungujicich dveri (ktere netriskaji a nemaji vule) v tom zasadni problem nevidim. Je to vse o pouzitych technologiich, takze dneska neni problem udelat "kloub" na jednotce tak, ze o tom vlastne cestujici uvnitr vubec nevi, ze tam je.

S tim samosebou souvisi i dvere "uprostred" vozu. Pokud pomineme ne zcela obvykle reseni, tak to samo o sobe negativa nema. Spis naopak, dve kridla dveri jsou vzdy pohodlnejsi nez jedno a zejmena pri manipulaci s vetsimi zavazadly je to jednoznacne pozitivum. Jenze ... jenze to by tam nesmelo byt madlo uprostred, ktere cykliste musi vylozene milovat.

Pokud by doslo na letecke usporadani sedacek, kapacita by mohla zustat podobna a pritom mista pro nohy bude dost.

Celkove soucasne pudorysne usporadani techto vozu - aspon z laickeho pohledu - vylozene vybizi k prestavbe na ridici vuz. Jeden krajni oddil by byl upraven na sluzebni/zavazadlovy a na jeho konci by bylo ridici stanoviste. Se zbytkem vozu by se krome bezne modernizace (a samosebou dosazeni potrebnych zarizeni ridiciho vozu) nemuselo delat nic navic.

Podobne by to mohlo fungovat jako cyklovuz, teoreticky i barovy oddil bych si doved predstavit, i kdyz to uz jde fantazie opravdu hodne daleko. Na stranu druhou, vsechny tyhle vyse uvedene varianty by nikoho nemusely urazet ani v dalkovem vlaku, na ktery ma tato rada vozu diky podvozkum vhodne predpoklady.

Jenze... to by bylo zlepseni sluzeb pro cestujiciho ... zadna administrativa navic z toho nebude, dotace na to asi taky nepujdou pouzivat ... proto predpokladam, ze se neceho takoveho tezko u CD dockame.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko