..: Pražský železniční uzel Nové spojení - Stavba roku 2009 :..

CityElefant s NS a Vítkovem v pozadí, foto: Louis Armstrong Praha — Letos to je již 17 let, co se v Česku pořádá soutěž Stavba roku. Té se mohou zúčastnit stavby dokončené v období mezi 1. červnem předchozího a 31. květnem aktuálního roku bez rozlišení kategorií. Stavbu může přihlásit kterýkoliv partner realizačního týmu: dodavatel stavby, autor projektového řešení nebo investor. Posuzují se pouze stavby na území České republiky, projektant či architekt stavby již Čech být nemusí. Průběh soutěže je řízen Radou nadačního programu soutěže Stavba roku za účasti všech spoluvypisovatelů. Těmi v letošním roce byli: ECONOMIA – časopis Stavitel, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR. Záměrem soutěže je představit široké veřejnosti to nejlepší, co se v uplynulém období postavilo. Soutěž se snaží podporovat kvalitní realizaci stavebního díla a jejího řemeslného provedení. Od roku 1992 tak bylo posuzováno přes 800 přihlášených staveb. Letošní sedmnáctý ročník byl vyhodnocen počátkem října 2009.

Oceněné stavby

CityElefant projíždí staveniště NS, foto: Louis Armstrong Přesto, že všude kolem se hovoří o krizi – finanční i ekonomické – ve stavebnictví se zatím neprojevila naplno. Zatím se dokončují stavby zahájené v minulých letech. Obavy pořadatelů, že možná letos nebude z čeho vybírat, se ukázaly jako liché. Bylo přihlášeno 55 staveb, z toho 9 dopravních. První kolo bylo hodnoceno porotou podle předložených podkladů. Do druhého kola postoupilo 27 projektů. Všechny stavby porotci v průběhu července navštívili a dále rozhodovali o 15 nominacích. Z nich nakonec vybrali pět následujících, které se staly držiteli titulu Stavba roku za rok 2009: Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové, bytový dům Na Topolce v Praze, obchodní centrum City Park Jihlava, pražský železniční uzel Nové spojení a kancelářské centrum Classic 7 Business Park v Praze, a to bez rozlišení pořadí.

Nové spojení Praha hlavní nádraží, Masarykovo nádraží – Libeň, Vysočany, Holešovice

Nás asi může těšit, že mezi oceněnými stavbami je i stavba z železniční dopravy: Nové spojení Praha hlavní nádraží, Masarykovo nádraží – Libeň, Vysočany, Holešovice. Kromě ocenění Stavba roku 2009, získala i cenu Státního fondu dopravní infrastruktury. Je zbytečné zde uvádět technické detaily, ty už dobře znáte z dřívějších článků. Sluší se ale připomenout ty, kdo se na této stavbě podíleli: autor projektu: SUDOP PRAHA; dodavatelé: Skanska DS, Metrostav, Subterra, Sdružení Pražské spojení; investor: Správa železniční dopravní cesty, Stavební správa Praha. Lze si jen přát, aby tato stavba nezůstala osamocena a i v letech příštích jsme v soutěži nacházeli další liniové železniční stavby nebo stavby s železnicí úzce spojené.

CityElefant projíždí staveniště NS, foto: Louis Armstrong CityElefant na Novém spojení, foto: Louis Armstrong CityElefant projíždí stavbu Nového spojení, foto: Louis Armstrong CityFrog na stavbě Nového spojení, foto: Louis Armstrong

Zdroj: Stavba roku, Svět bydlení, Stavební fórum


Vlad Poslat mail autorovi | 13.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


editor nebo admin ŽP Chary  mail  
17.10.2009 (14:11)  
tomsa397: úsek Libeň-Běchovice stále prochází rekonstrukcí a v současné době se též rekonstruuje třetí nástupiště v Libni a přilehlé koleje, čímž se mj. snížila tranzitní kapacita.

Jinými slovy, dokud bude rozkopáno v Libni, nemá smysl to tam cpát pod tlakem jen proto, aby to nejelo přes Vršky.
registrovaný uživatel tomsa0397  mail  
17.10.2009 (14:01)  
Nevíte někdo, proč vlaky na Olomouc a dál na Moravu nejsou vypravovány přes N.S., ale přes Vršovice? Místo aby se jezdilo lepším, jezdí se přes horší :(
registrovaný uživatel dohlib 
15.10.2009 (11:07)  
:Twix a Vlad
Díky za info.
15.10.2009 (10:15)  
dohlib: Od nového GVD by všechny vlaky z Prahy do Kolína měly jezdit přes Libeň, zatímco přes Malešice ani jeden. Dokonce i EC z Německa do Vídně/Bratislavy pojedou po Novém spojení s úvratí na hl.n. (konečně), stejně tak R z Děčína pojedou na hl.n.
registrovaný uživatel dohlib 
15.10.2009 (8:14)  
Na stránkách novespojeni.cz je tzv. stopstav. Zajímalo by mne
jak je to opravdu. Prý se dělá pořád ještě Praha-Libeň-hl.n.
Proto Pendolina a rychlíky jezdí přes Malešice. Kdy budou jezdit rychlejší cestou přes Libeň a nové spojení ? Bude to od nového jízdního řádu 2009/10?
13.10.2009 (15:15)  
Vzhledem k tomu, že se v rámci soutěže neposuzují zhůvěřilosti typu umístění hlavních návěstidel, umístění seřazovacích návěstidel (majících vliv na bezpečnost provozu), pak jde o stavbu skutečně zajímavou, která si zaslouží ocenění z hlediska stavařského.
Je-li pod pojem "Nové spojení" v širším kontextu zahrnuta i rekonstrukce kolejiště na HLN, tak by to zrovna stavba roku z hlediska "provozního rozhodně nebyla". Jedná ještě např. o užitečnou délku kolejí u nástupišť, pak je to dosti tristní stavba. Nástupiště u koleje 11a a 13a jsou tak krátká, že se k nim nevejde ani třívozová 471 ... vozidlo, které by mělo být nosnou řadou příměstské osobní dopravy, takže pak nutně vznikají "kuriozity", že vlak mající podle jízdního řádu odjíždět dříve stojí na téže koleji u cestového návěstidla za vlakem odjíždějícím později, čili takový vlak jezdí denně s pravidelným zhruba 8 minutovým zpožděním ..., protože později odjíždějící vlak nelze umístit na kolej číslo 11a ... holt se tam nevejde.
13.10.2009 (11:44)  
Ok, tak jasne - za totace vsechno trvalo leta, takze v tom konceptualnim smyslu verim, ze se o tom mluvilo desitky let bez cinu. (Stejne jako o prazskem metru se mluvilo od dvacatych let).
Nicmene konkretizace zadani a z nej vychazejici projekt tohoto Noveho spojeni je podle mne dilem par let okolo prelomu stoleti.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.10.2009 (11:38)  
2 Pikehead:

Není to přehnané. Nové zaústění tratí od Libně, Vysočan i Kralup, "náhrada" Hrabovky a jinak provrtaný Vítkov skutečně není mladá myšlenka. A "Mosty Balabenka", zrušení Těšnova, Praha Jih (ONJ), nové nádraží Holešovice, přestavba Libeň (Horní) - toť prvotní vlaštovky tohoto Díla. A ti, co tomu dali ideový základ, všetně názoru, že Hlavák má být "průjezdný", jsou v důchodu, nebo ve Věčných lovištích.
13.10.2009 (11:28)  
Generace techniku a inzenyru pripravovaly ctyrkolejny tunel a ne uplne idealni presmycku tri trati? :) Tak to je asi trochu prehnane, ne?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.10.2009 (10:43)  
A to téhle stavbě přeju, že dostala "řád". Ve svém důsledku je pro lidi (a nejen pro mašinky).

Prvotní po přečtení titulku byl úlek: "Proč pucle pro stavbu, co se táhne několik desetiletí". Ale uvědomil jsem si, že ta stavba za to nemůže. A že ji připravovaly generace techniků a inženýrů? To je jiná. Já jsem o ni poprve coby dítko školní v Železničáři četl v letech šedesátých a pak tamtéž podrobněji coby průmyslovák v letech 70tých. Tak nějak v souvislosti s totální výměnou TV na Hlaváku.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko