Desná/Nový Jičín — Ničivé povodně v roce 1997 velmi vážně poškodily trať 293 (Šumperk – Kouty nad Desnou/Sobotín). Ministerstvo dopravy a České dráhy označily tuto trať za neperspektivní a odmítaly provoz obnovit; provozu se na Železnici Desná, jejímž vlastníkem je Svazek obcí údolí Desné, ujala jako první společnost Stavební obnova železnic. V loňském roce oslavila Železnice Desná 10 let své existence a provozu v úseku Šumperk – Sobotín. V sobotu 12. září přišla na řadu druhá oslava 10 let provozu na trati 293, tentokrát v úseku Šumperk – Kouty nad Desnou. Podobný osud, jako před dvanácti lety trať ze Šumperka do Koutů a Sobotína, postihl v letošním červnu i trať 326 (Hostašovice – Nový Jičín horní nádraží). O jejím osudu sice není ještě rozhodnuto, ale město Nový Jičín projevilo zájem o její znovuzprovoznění.
Podle odhadů by oprava poničených úseků tratě 326 stála 81 milionů korun. V současné době je na ní provoz vlaků nahrazen autobusy a Moravskoslezský kraj zvažuje nahradit vlaky autobusy trvale. Místostarosta Nového Jičína Milan Šturm uvedl, že město cítí zodpovědnost za osud tratě, a proto novojičínský městský úřad chystá jednání starostů Mořkova, Hostašovic a Hodslavic, aby rozhodli o jejím osudu. Jednání probíhající mezi krajem a Správou železniční dopravní cesty totiž zatím nepřinesla žádné výsledky. Zájem provozovat železniční dopravu na trati projevily ale také dvě soukromé firmy, jenž už železniční dopravu provozují. „Jsou to firmy, které provozují soukromou železnici na Šumpersku. Firmy by to obnovily a provozovaly. Budeme chtít vyvolat jednání s krajem jako objednavatelem prací“, uvedl starosta Nového Jičína Ivan Týle. Novojičínští by se v tomto případě mohli inspirovat právě u Železnice Desná, kde již několik let obce úspěšně spolupracují na provozu tratě 293.
Oslavy 10 let provozu ze Šumperka do Koutů nad Desnou
Jak se s následky povodní a nevůlí kraje a Českých drah poprat, ukázaly v roce 1997 obce ležící na trati 293. Za účelem provozu vlaků na této trati založily Svazek obcí údolí Desné a staly se vlastníkem infrastruktury Železnice Desná. Ve spolupráci s dopravcem Veolia Transport Morava (dříve Connex Morava a Stavební obnova železnic) a provozovatelem dráhy SART provozují již 11 let vlaky v úseku Šumperk – Sobotín a 10 let ze Šumperka do Koutů nad Desnou. A právě na sobotu 12. září 2009 byly naplánovány oslavy 10 let provozu. Pro návštěvníky byl vypraven speciální vlak, ve kterém každý cestující obdržel pamětní jízdenku. Ve stanici Kouty nad Desnou byl připraven další doprovodný program v podobě prohlídky železniční stanice, výstavy železniční techniky či ukázky modelů panelové železnice. Oněch 12 let od povodní v roce 1997 mapoval film o minulosti a současnosti Železnice Desná, který byl promítán.
Význam trati uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné Ing. Vladimír Mikulec: „Trať ze Šumperku do Koutů je zásadní pro život celého mikroregionu, ať už jde o každodenní dopravu obyvatel, podporu cestovního ruchu nebo podporu ochrany životního prostředí. Proto považujeme za důležité připomenout si dřinu, kterou nás naše lokálka stála, a vůbec oslavit její existenci.“ Opravy tehdy přišly na sedmdesát milionů korun. Provoz ročně stojí 15 milionů korun, přičemž 5 milionů se vybere na jízdném a zbytek hradí kraj. V loňském roce bylo přepraveno 360 tisíc cestujících, nicméně i zde, kvůli hospodářské krizi a uzavření některých podniků, počet cestujících klesá. Kraj navrhuje uzavření tříkilometrové odbočné tratě z Petrova do Sobotína, což se ale občanům nelíbí. Na druhou stranu však krajští zastupitelé souhlasí s možným prodloužením tratě z Koutů do budoucího lyžařského areálu pod Dlouhými Stráněmi.
Zdroj: Deník veřejné správy, ČT 24, REJ.cz
chci jen ukazat, ze ani soukromník, kterej ma svuj vlastni tarif, neni automatickou zarukou nasazeni novych vozidel (jak se jiz drive nekdo snazil tvrdit), prave treba z duvodu absence dlouhodobe smlouvy.
mimo jine, ja osobne nejakou krajskou integraci nepovazuji za dostatecnou, integrace ma byt na zeleznici (bus je neco jineho) minimalne v ramci cele CR, aby se dalo jet odkudkoliv kamkoliv na jeden doklad, ano CD se nesnazi, ale kraj+MD si maji takovou vec ohlidat a dat do smlouvy
Tarif dopravce České dráhy zdaleka není jednotný a ani nemá takové ambice, s výjimkou několika málo typů jízdného (např. SONE+) se ČD ani nesnaží o jeho platnost u jiných dopravců. Ve většině případů je v regionální dopravě navíc napojený na skutečný jednotný, tedy integrovaný tarif, jako i v tomto případě, viz např.
http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=27878
A spásonosní novovozidloví soukromí dopravci? To už tu padlo mnohokrát. Pokud si je nekoupí objednatel a nedá je vysoutěženému dopravci k dispozici na objednané výkony, musí je koupit dopravce. A ten na ně dosáhne jen tehdy, když má dlouhodobou objednávku. Tu mu ale nikdo nechce dát, když např. neví, kolik peněz na tu srandu (dopravní obsluhu) bude příští rok v rozpočtu mít...
Ono je daleko složitější cokoliv "transformovat", (vyjma elektriky), snažší a přehlednější je zbourat a znova postavit. Myslím strukturálně, ne buldozery a dynamit.
Mikroregionu v tomhle fandím a dokonce mne tady jaksi neiritují deriváty M 152/810. Je to prostě dopravní obslužnost kolejovou dopravou v nezávislé trakci dle místního poznání člověčích potřeb. A důkaz toho, že na některé úkoly a úkony netřeba centrální moci a věšteckého uvažování.
Hezký článek.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.