..: Bistrovozy ARmpee Českých drah - prototyp uvidíme již tento měsíc :..

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Vrútky — Již v prosinci tohoto roku nasadí České dráhy do provozu novou řadu osobních vozů pro vlaky vyšší kvality. Vozy řady ARmpee budou poskytovat 22 míst k sezení ve velkoprostorovém oddíle, v druhé části vozu bistro pro lehké občerstvení cestujících. Samozřejmostí bude provozní rychlost 160 km/h a klimatizovaný interiér, novinkou pak např. elektronický informační systém v exteriéru (panely informující o spoji) a interiéru (vyznačení rezervací). 6 kusů této řady vzniká rekonstrukcí z vozů původních řad BRm/BRcm, které byly využívány na rychlících do Bavorska a jako zálohy za plnohodnotné restaurační vozy ve vlacích vyšší kvality; tyto řady bistrovozů zaniknou. Již v polovině tohoto měsíce opustí brány slovenského výrobního podniku ŽOS Vrútky první prototyp, ARmpee.001, aby si odbyl svou veřejnou výstavní premiéru, po které podstoupí testy pro schválení typu Drážním úřadem. Ke 13. prosinci 2009 by měly být, podle předpokladů výrobce a drah, nasazeny do provozu první 3 vozy z objednané série.

Nové barevné schéma ČD, jídelní vůz Koncept vozů ARmpee jsme již na stránkách magazínu představovali. Vůz bude jako první z nových vozových řad vizuálně vyveden podle manuálu korporátní identity Českých drah, tj. v designu „Najbrt“, a to jak exteriér, tak interiér. Dodavatelem sedadel pro tuto vozovou řadu se stala firma Borcad, která sedadlo v této barevné kombinaci prezentovala již na veletrhu Czech RailDays v červnu tohoto roku v Ostravě. Osazená klimatizační jednotka pochází od renomované firmy Liebherr. Samozřejmostí je uzavřený systém WC, resp. celého vodohospodářství. Dále bude vůz osazen centrálním zdrojem energie (CZE). Původní koncept skly separovaných boxů se sedadly, jaký známe ze slovenské řady Apeer, byl nakonec opuštěn. Podvozky vozu budou modernizovány dostavbou magnetické kolejnicové brzdy, díky níž umožní řazení tohoto vozu do soupravy s rychlostí rovných 160 km/h. (Pozn. redakce: Aby souprava mohla jet rovných 160 km/h, musí být schopna z této rychlosti zabrzdit. Tedy, musí mít dostatečná tzv. „brzdná procenta“. Podmínkou pro dostatečná brzdná % je řazení vagonu s Mg brzdou v soupravě. V opačném případě je maximální povolená rychlost soupravy snížena.) Vůz č. 001 je ve vysokém stádiu rozpracovanosti, jak dokumentují přiložené fotografie. „Pracujeme na tři směny tak, aby byl prototypový vůz do začátku září hotový. Chceme jej vystavit na zářijovém veletrhu v Brně,“ informuje Ladislav Bonda, technický ředitel ŽOS Vrútky. Vůz si odbude světovou premiéru na veletrhu MSV od 14. 9. 2009. Z Brna se přesune na Železniční zkušební okruh (ŽZO) do Cerhenic. Schválení typu do začátku nového grafikonu je prioritou firmy.

Vůz č. 002, vycházející z vozu BRm č. 004, měl po drobné nehodě vyhnutý rám a před rekonstrukčními pracemi jej bylo nutné vyspravit, jak dokládá jeden ze snímků z dílen. Vůz č. 003 vznikne z BRcm.019. Nyní je již odstrojen a čeká na přistavení do dílen. Na těchto exemplářích se začne pracovat zřejmě po dokončení prototypu. Vrútky deklarují schopnost sestavit takový vůz za 10 týdnů, takže prosincový termín má být dodržen. Bistra se mají objevit premiérově na spojích z Prahy do Mnichova, Norimberku a Wiener Neustadt. Zbývající kusy ze série budou dodány v průběhu grafikonu a budou určeny pro výkony na vlacích z Prahy do Žiliny přes Ostravu i Valašsko.

Ze jmenovaných vlastností je jisté, že bude kvalitním a v některých ohledech průkopnickým vozem pro České dráhy. Na veletrhu MSV se na něj určitě podíváme a představíme vám jej podrobněji.

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, rozpracovaný interiér, foto: Josef Petrák © České dráhy ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, instalace displaye v exteriéru, foto: Josef Petrák © České dráhy ARmpee.002 v ŽOS Vrútky, oprava geometrie rámu, foto: Josef Petrák © České dráhy ARmpee.003 v ŽOS Vrútky, torzo skříně, foto: Josef Petrák © České dráhy Sedadlo 1. třídy Borcad SEL v barevném provedení ČD-Najbrt, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur

Zdroj: České dráhy / Železničář 34/2009, ŽOS Vrútky, ŽelPage; snímky vozu: Josef Petrák © České dráhy; snímek sedadla: Jiří Kocur


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 3.9.2009 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel land 
17.01.2010 (3:34)  
Ten lak je otřes. Jednak se opravdu míjí účelem odlišení, neboť vypočítaných podobných vozů jiných správ bylo ažaž, druhak je hnusný, vůbec nekoresponduje s účelem vozu. Asociuje maximálně mokrý sníh kombinovaný s ledem. Jako názor majitele dvou aut, kerý uvažuje o třetím, to samozřejmě pro ČD nic neznamená, ale je to důkaz, že myšlenkový proces na nábřeží ještě nezapočal.
registrovaný uživatel čunče  mail  
13.09.2009 (21:01)  
Jenže v Německu je potřeba mít ty magnetický brzdy i pro 160 km/h. Chápete?
12.09.2009 (19:52)  
Martin Š. : na 160 stačí R, viz například "nohavice" nebo reko WR ...
07.09.2009 (18:53)  
Miroslav Zikmund: No právě proto se ptám, jak se to tam dostane. Třeba v Railjetu to taky vlakvedoucí nahrává přes USB...
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
07.09.2009 (9:58)  
Zeptám se autora, podle V15/I je nutné na 160km/h R+Mg. Já mám takový pocit, že stačí jen R. Až nad 160km/h je bezpodmínečně nutné brzdit R+Mg (nechci být rejpavý, jen upozorňuji/dotazuji se, jestli se předpis nezměnil).
Každopádně chci říct, že vůz vypadá i v tohle stádiu rozpracovanosti velmi přátelsky k budoucím cestujícím a veřím, že i technickým vybavením nebude zaostávat za konkuencí (již zmíněná R+Mg brzda klimatizace, zásuvky...)
06.09.2009 (15:30)  
George_Couser : proč z "flašky" ? Vzduchem, jako například při ostrém obratu ICE v Baselu SBB, Zürichu, Interlakenu ...
05.09.2009 (15:45)  
michawel: Zastarale vozy ARmz skoncily na BWE v unoru/breznu 2008, ted' jezdi skutecne ARkimbz.
04.09.2009 (13:30)  
Helejte, a teď si vemte, kde všude na světě jezdí červenobílé tramvaje, no není to skandál?
03.09.2009 (23:34)  
michawel: Vycházím ze zdroje fernbahn.de.
Jestli je to v souladu se skutečností, nevím.
dopisovatel nebo člen ŽP michawel  mail  
03.09.2009 (23:19)  
Oberleutnant: ARkimbz? to tam jezdi barova hospoda? Ja tam zazil ARmz, nebo tak nejak, coz je dlouha hospoda a jednicka velkoprostor s klasickou jidelni casti, tj. ne bar.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko