..: Policie šetří sabotáž na železničních přejezdech :..

Přejezd - ilustrační foto Třinec — V pondělí 10. 8. večer došlo na trati 320 mezi Třincem a Jablunkovem k poruše na celkem čtyřech železničních přejezdech. Neznámý pachatel propojil koleje a tím aktivoval přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ). V médiích (Novinky, iDnes, …) ohledně této události proběhly různé, nepřesné a vzájemně se rozcházející informace, kdy mělo mimo jiné dojít k vyřazení přejezdu z činnosti a vlaky měly jezdit bez spuštěné signalizace na přejezdu. Na základě těchto nepřesných informací jsme oslovili Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) se žádostí o bližší informace.

Jak ŽelPage sdělila Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty, ve 21:40 v žst. Třinec došlo k signalizaci obsazení kolejových obvodů prvního a druhého traťového úseku ve 2. traťové koleji a výstraze na přejezdovém zabezpečovacím zařízení. Ihned po zjištění této události výpravčí nahlásil poruchu odpovědným pracovníkům SŽDC, Správě dopravní cesty Ostrava a Správě sdělovací a zabezpečovací techniky do Českého Těšína. Zaměstnanci SSZZ dorazili do Třince cca ve 22:10 a po seznámení se situací odjeli k přejezdu PZZ G7 v km 310,400, kde zjistili, že přejezd je uzavřen a přes něj kolem stažených závor projíždějí řidiči silničních vozidel.

Jak bylo následně zjištěno, neznámý pachatel vyzkratoval kolejnice v oblasti přejezdů na druhé traťové koleji a tím došlo ke aktivaci signalizace a spuštění závor. Jednalo se o čtyři železniční přejezdy — dva v úseku stanice Třinec (km 310,400 a 309,598) a dva v úseku zastávky Vendryně (km 308,212 a 307,987). Protože šlo o úmyslné ovlivnění zabezpečovacího zařízení, šetří celou událost Policie ČR jako podezření z obecného ohrožení.

O případu byla zároveň informována i Drážní inspekce ČR, která však událost nevyšetřuje, resp. nepovažuje jí ve smyslu zákona o drahách za mimořádnou událost, protože PZZ fungovalo podle platných předpisů. Po dobu poruchy vlaky jezdily pouze po první traťové koleji. Provoz v plném rozsahu byl obnoven až ve 22:40.

Zdroje: SŽDC, Novinky.cz, iDnes.cz, České noviny/ČTK


JRtrain Poslat mail autorovi | 17.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
21.08.2009 (21:39)  
Specielně AŽD závory jsem neviděl. U původních ruských závor spouštěl blikače kontakt řídicího relé a paralelně k němu byly koncové kontakty obou břeven, takže světelná výstraha začala odpadem řídicího relé a skončila těsně před přítahem zádržného magnetu. Takže, jak je u nás obvyklé, jednoduché a spolehlivé řešení se zbytečně zkomplikovalo, přínos pro bezpečnost je sice nulový, ale zařízení se zkomplikovalo a tím i zdražilo. Pokud to takhle půjde dál, bude dráha stále více ztrátová, opět se zdraží jízdné, opět ubyde cestujících, čímž se ztráty zvýší a nakonec to dopadne tak, že vlaky budeme mít jen pro parádu.
21.08.2009 (11:22)  
Jsi si jist, že mluvíš o klasickém přejezdovém zařízení AŽD?

Vy jste nikdy neviděl v typových zapojeních např. u AŽD 71 paralelně zařazené doteky relé SR a OZ jak v obvodu kmitače, tak obvodu ovládání červených světel (u bílých sériově)? Navíc je to požadováno normou pro PZZ.
21.08.2009 (10:21)  
Pokud vím, tak výstraha se spouští dost dlouho před tím, než břevna spadnou a trvá, dokud vlak neuvolní přibližovací úsek. Jsi si jist, že mluvíš o klasickém přejezdovém zařízení AŽD? Něco jiného je, když se závory otevírají, to se výstraha prodlužuje přes koncové kontakty, ale jinak jsou červené blikače spouštěny odpadem řídicího relé.
21.08.2009 (9:27)  
Blikavá červená není na poloze břeven nijak závislá, takže bych nespadlé břevno jako nějakou extra tragedii nevnímal.

V tomto směru závislost sice není, ale jinak mezi horní koncovou polohou břeven závor a světelnou výstrahou je přes relé OZ, které při odpadu (není horní koncová poloha) spouští výstrahu.
20.08.2009 (21:30)  
Jsem jen zvědav, kdy nějakého vtipálka napadne vytipovat dostatečně dlouhý traťový úsek s počítači náprav a ty koleje objede na kole s magnetem v kapse. Šance, že by ho chytili, je prakticky nulová, protože po něm nikde nic nezbyde a ten masakr, který to s provozem udělá, bude boží! Jo, pokud není zabezpečovací zařízení aspoň minimálně idiotenfest, tak to zabezpečovací zařízení snad ani není.
20.08.2009 (21:14)  
Blikavá červená není na poloze břeven nijak závislá, takže bych nespadlé břevno jako nějakou extra tragedii nevnímal. Mnohem horší je, když k. o. nezareaguje na obsazení vlakem, což už tu několikrát bylo.
20.08.2009 (21:04)  
Počítače náprav fungují na principu ovlivnění magnetického pole nákolkem, takže stačí větší kus železa, nebo menší permanentní magnet a vhodně s ním šmrncnout. ,,Výhoda" počítače náprav je v tom, že si to šmrcnutí pamatuje, kolejový obvod se po zrušení zkratu vrátí do normálu.
20.08.2009 (20:49)  
U původních závor SSSR ne. A pochybuji o tom, že by AŽD v léty vyzkoušeném a osvědčeném zapojení něco změnilo, i když při tom, co produkuje jejich výzkum a vývoj je to docela dobře možné.

Není to jen o tom, co vyprodukuje VaV, ale i o normativních požadavcích. Porucha klesání závor je buď v nouzovém nebo poruchovém stavu v závislosti na traťové rychlosti.
20.08.2009 (20:41)  
To Mandos:
U původních závor SSSR ne. A pochybuji o tom, že by AŽD v léty vyzkoušeném a osvědčeném zapojení něco změnilo, i když při tom, co produkuje jejich výzkum a vývoj je to docela dobře možné.
20.08.2009 (20:39)  
To M. Z: Ty původní dráty je třeba odpojit, jinak by při obsazení kteréhokoli k. o. došlo ke zkratu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko