..: Vlaky na Liberecku budou i po roce 2011 zřejmě provozovat ČD :..

RS1, Železná Ruda, foto: Josef Petrák Liberec — Největší letošní výběrové řízení na zajištění regionální železniční dopravy zná svého vítěze: cestující kolem Jizerských hor budou i od 12. prosince 2011 dále vozit vlaky Českých drah. Po vyhodnocení nabídek třech dopravců o tom rozhodlo vedení Libereckého kraje. „Nabídli nejnižší cenu ze všech uchazečů; v té soutěži jsou jasným vítězem," vysvětluje výsledek tendru náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp. Státní dopravce tak v soutěži porazil společnosti Arriva i Veolia Transport. Podání vlastní nabídky původně připravovala také brněnská firma RegioJet; ta však svou nabídku nakonec na poslední chvíli nepodala a v medializované konfrontaci obvinila České dráhy z údajného nasazení dumpingových cen.

Náměstek Sepp zatím neupřesnil, o kolik byla nabídka ČD výhodnější oproti konkurenci: „Soutěž není zcela uzavřená, o vítězi musí rozhodnout ještě krajská rada,“ zdůvodňuje stručnost prvních informací. Radní se měli tendru věnovat již minulý týden, nakonec byl však tento bod z jednání stažen. Důvodem mělo být váhání krajského úřadu, zda opravdu stojí o tolik vlaků, kolik původně v soutěži požadoval. „Přehodnocujeme finanční dopady. Soutěž byla vyhlášena v době, kdy kraj hospodařil s přebytkem, proto musíme ještě doladit dopady na krajský rozpočet,“ dodává Sepp s odkazem na momentálně zhoršenou finanční situaci. Zda lze případně očekávat i zrušení soutěže, nechal bez komentáře.

Pokud rada výběrové řízení v aktuální podobě zdárně uzavře, dočkají se cestující na třetině tratí v Libereckém kraji od začátku GVD 2011/2012 výrazného zvýšení kvality cestování na železnici. Podmínky tendru totiž zahrnují i zakoupení a provozování moderních nízkopodlažních vozidel. O jaké vozy či jednotky půjde, zda nové či rekonstruované, nechce zatím vítěz tendru upřesnit. „Dokud nebude soutěž uzavřená, nebudeme ji komentovat,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Do úvahy zde přicházejí motorové vozy RegioShuttle (viz ilustrační snímek vozidla Waldbahn), jejichž akvizici v plánovaném počtu 15 kusů nedávno potvrdil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

České dráhy ovšem ani po úspěšném tendru v regionu Jizerských hor nebudou v Libereckém kraji jediným železničním dopravcem. Rok před platností nového kontraktu začne mezi Libercem a německým Zittau jezdit společnost Arriva, která vyhrála dříve vypsanou soutěž na tuto relaci. Ostatní kraje zatím s výběrovými řízeními váhají: například Středočeský kraj, jenž objednává nejvíce vlakových spojů, už začal jednání o nové dlouhodobé smlouvě s Českými drahami. „Žádná soutěž ještě nepřinesla na železnici nižší ceny,“ argumentuje náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík, přestože data z praxe tomuto tvrzení odporují. Podle vedení kraje má ale nová smlouva s ČD zajistit jasně stanovený způsob výpočtu ceny za vlakové spoje, a současně garantovat obnovu neodpovídajícího vozového parku.

Zdroj: iDnes.cz


lwq Poslat mail autorovi | 24.8.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
26.08.2009 (21:52)  
slyšel jsem, že stejné vozy chce nasadit i polská strana na vlacích ze Sklárské Poreby a údajně by kvůli zubům měli končit v Kořenově...
26.08.2009 (19:39)  
Netuší někdo, je-li RegioShuttle způsobilý provozu nad ozubnicí? Nebo dojde k rozvázání ramene Liberec-Harrachov? Nenapadá mě nic nízkopodlažního, co by kdy v Kořenově bylo, kromě 814, a všichni víme jak to dopadlo..
registrovaný uživatel M 
26.08.2009 (14:34)  
Anri - je to furt dokola - Fabia rok vyroby 2000 za 600 tisic nebo Superb za 650 tisic. Ktery auto je vyhodnejsi? Jasne, Fabie je levnejsi, beze sporu
registrovaný uživatel Luxian  mail  
26.08.2009 (12:26)  
Ad Mates111: Přesně tak. Ono je sice hezké, že možná finálně soukormní dopravci jezdí oficiálně za víc než ČD. Ale je tomu tak skutečně? Holt soukromníkům nikdo nic bokem nedoleje a ti prostě jezdit nebudou, když nebudou mít zaplaceno tolik, kolik činí skutečná cena za km. To ČD si můžou dovolit dát i podnákladovou cenu, protože ví, že tu ztrátu za ně stát vždycky nějak zatáhne (např. pomocí kamufláže prodejem majetku jiné státní firmě za miliardy, který má hodnotu pár milionů apod.) Tedy finálně veřejné rozpočty a tudíž všichni příslušníci tohoto národa vydají za dopravu stejnou, ne-li vyšší sumu, když zůstane dopravcem ČD, než kdyby se doprava svěřila soukromníkům. Probuďte se, vážení.
26.08.2009 (12:18)  
tak zase nic... zase se potvrdilo, že hlavním a jediným kritériem při vypisování výběrových řízení krajskými úřady je cena, a to jenom proto, aby se ušetřený peníze mohli někde jinde prošustrovat v nějakým zkorumpovaným betonářským šílenství
26.08.2009 (8:41)  
xAnri05: Ať se Vám to líbí nebo ne, tak na tratích, kde bylo výběrové řízení, dnes jezdí modernější vozidla než na tom zbytku. Nevím přesně jaká byla situace v Karlovarském kraji, ale realita je taková, že Viamont jezdí za velmi podobnou cenu jako jezdí ČD a jezdí s RS. Jestli dostává o 10 Kč/km více, tak to je sice možné, na druhou stranu nedostává Viamont žádný dosyp bokem jako ČD.

Co se týká 089, tak nemíchejte prosím hrušky s jabkama. Liberecký kraj sice bude platit 112 Kč/km, jenomže v tomto případě se jedná o nákladovou cenu a tržby vybrané na této trati půjdou zpět kraji. V případě této trati jsou průměrné tržby zhruba 45 Kč/km. Skutečná cena tedy činí nějakých 67 Kč/km, což je sice vyšší než dnešní cena ČD, ale opět nižší než kolik ČD požadují za 810... Ono je vůbec zajímavé, že ČD do tohoto výběrového řízení vůbec nešli....
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.08.2009 (0:55)  
SYN: ja zasnu, jak vite, za kolik budou CD jezdit.
Nevim ani o jednom krajskem VR, kde by kraj vydelal. V Karlovarskem stoji Viamont vice nez v te dobe platili CD (ale nabidl nizsi cenu ve VR, proto vyhral). A v Liberci po nahrade CD Arrivou take zaplati vice za vlkm (cca 112 misto 60). Dumpingy CD na Mostecky a Pardubicky rychliky beru, ale to je trochu jina vec... Zapomnel jsem na neco?
registrovaný uživatel SYN 
25.08.2009 (15:48)  
Je to docela paradox, ale zda se mi ze kraje ktere doposud vypsaly vyberova rizeni na urcite trate na tom doposud vicemene vydelaly - dumping sem dumping tam (nebo jak by rekl M podnakladova cena), v konecnem efektu sice stale jezdi ty trate CD, ale precejen o neco lepsimi vozidly a za (alespon nekde) ceny temer snove. Coz je z hlediska objednatele podle me pozitivni. Jen se desne divim ze se dalsi kraje nepridavaji alespon s "pokusnymi balonky" kdyz uz ne ve velkem, ja to tedy rozhodne nasemu vedeni kraje mam za zle...
Ponekud stinnou strankou je ze odnekud se ty lepsi vozidla a penize na dorovnani do nakladu musi pretahovat, a to je dalsi duvod (podle me dosti evidentni) proc mam zastupcum kraje zazle nevypsani vubec zadneho VR - to chteji zustat posledni s "cernym petrem" v ruce??
registrovaný uživatel Indi  mail  
25.08.2009 (8:44)  
Můj názor je, že v součaném stavu je výběrové řízení spíš fraška než cokoli jiného. Nelze na základě jeho výsledků, že ČD je vítězný, tudíž nejlepší dopravce. Nikdo vně ČD a obávám se, že ani uvnitř, netuší, kolik je vlastně reálná cena za 1km. Pokud by se na vzaly veškeré náklady (mzdové, amortizace, provoz...), odečetlo se těch pár příjmů z pronájmu reklammních ploch, budov apod. dostaneme jednu stranu rovnice. Druhou stranu by pak měla tvořit pouze suma zaplacených vlkm. Bohužel to tak není, kromě této sumy je tam ještě +X, kde X je libovolná ztráta, kterou nakonec vždy zamázne majoritní vlastník - stát. Takže ČD si mohou dovolit nabídnout téměř libovolnou cenu za vlkm, na konci roku si spočítají hodnotu onoho X a natáhnou ruku. To si žádná soukromá firma nemůže dovolit.
A teď jaké jsou důsledky tohoto hospodaření: stát na konci zaplatí 2x -jednou formou dotací krajům na dopravu a jednou krytím ztráty ČD. Jenže toto neprůhledné financování mnoha lidem vyhovuje, protože v té ztrátě se lehce ztratí kdejaký pašalík. Navíc i krajům to vyhovuje, protože jim to účetně snižuje náklady na dopravu. Naneštěstí cesta k optimálnímu stavu je zatím politicky neprůchodná - začíná privatizací ČD, nastavením transparentních pravidel přidělování dotací krajům na dopravu atd. Pak by se teprve ukázalo, za jakou cenu by zprivatizovaná firma ČD byla schopná jezdit. Pravděpodobně za bezkonkurenčně nejvyšší a nový vlastník by buď musel přistoupit k velmi drastické restrukturalizaci nebo by se firma během pár let dostala do konkurzu, kde by se o její zbytky podělily další dopravci...
25.08.2009 (8:34)  
Trochu mimo téma článku, k jazykové stránce:
"...mezi Libercem a německým Zittau..."
To je příšernost. Lépe by znělo "...mezi Libercem a Žitavou (Zittau)..".
Trochu mi vadí, že se v poslední době nepoužívá českých ekvivalentů místních názvů. Jeden z mnoha příkladů je také užití "Regensburg" pro Řezno. Když někdo napíše v Regensburgu, zní to hrozně. Němci taky neříkají "in Plzeň, in Praha" ale "in Pilsen, in Prag.."
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko