Plzeň — Dosud se v Česku mluvilo o liberalizaci regionální dopravy a hledání vhodného dopravce formou výběrového řízení především v souvislosti s Libereckým krajem, kde má část spojů v Jizerských horách od roku 2011 zajistit Arriva prostřednictvím dceřiné společnosti Vogtlandbahn. Většinu spojů ale bude i přes protesty konkurenčních dopravců nadále provozovat akciová společnost České dráhy. Příklad severních Čech nyní následuje Plzeňský kraj, který v úterý 8. 9. 2009 vyhlásil soutěž na některé své tratě. Od tendru si slibuje nejen nižší ceny (subvence), ale také kvalitnější vlaky.
Výběrové řízení nabízí případným zájemcům kontrakt na 15 let pro období prosinec 2011 až prosinec 2026. Kraj tak může poptávat mezi konkurenty dopravce pro určené regionální výkony, kdy vítěz získává dlouhodobou smlouvu na jasné množství výkonů a cenu za ně. Výměnou za to musí nabídnout přijatelný cenový tarif a kvalitní vozidla. Balíček Plzeňského kraje v sobě zahrnuje požadavek na zajištění základní dopravní obslužnosti na tratích 160 (v úseku Plzeň – Blatno), 180 (v úseku Plzeň - Domažlice město) a také navazující 181 (Nýřany – Heřmanova Huť). Zájemci mohou podat nabídky do 19. října, výsledky pak mají být známy právě ještě koncem října tohoto roku. Tyto neobvykle krátké lhůty patrně vychází ze snahy kraje umožnit dopravcům čerpání finančních prostředků na případný nákup vozidel z Regionálních operačních fondů, jak vyplývá z odkazu v usnesení Rady Plzeňského kraje č. 1099/09 na termín předpokládaného vypsání příslušné výzvy v lednu 2010.
V souvislosti s vypsáním řízení byli přímo osloveni dopravci České dráhy a RegioJet, kteří v posledním roce projevili zájem spolupracovat s krajem na zajištění provozu vlaků na regionálních tratích. Ostatní zájemci si mohou zadávací dokumentaci vyzvednout za poplatek 1000 Kč na Krajském úřadě Plzeňského kraje. Od dopravce se očekávají mimo jiné moderní vozidla pro regionální provoz. Pokud je nevlastní, bude mít 13 měsíců do začátku provozu čas na jejich pořízení. Spoje budou provozovány v rámci Integrované dopravy Plzeňska.
Zdroj: Plzeňský kraj
xAnri05: No tak se na ty oběhy kolem Plzně podíváme. Tratě 180 a 160 jsou zčásti provázané, ale tak tomu díky VŘ může být nadále. Na Beroun jezdí pořád jedny soupravy a na Klatovy taky. Zčásti propojené jsou oběhy na Horažďovice a Stříbro, ale to by se dalo buď jednoduše rozdělit, nebo zachovat a dát to jednomu dopravci jako průjezdný S-Bahn. Ostatní tratě (lokálky) mají také obvykle svůj sortiment vozů, třeba jsou propojené 178+182+184 a 183+185, ale to by snad zůstalo i po VŘ. Tak kde je ten problém neefektivity po rozsekání?
Misto klasiky 242+3xBdt jede 1x810, ktera jinak slouzi na odbocne trati.
Takže jeden kraj zafinancuje soupravu na nějakou trať a dopravce si jí potom nasadí podle potřeby kam se mu zlíbí? Si to představuješ jak "Hurvínek válku". Už je konečně nutné se smířit s tím, že vlaky kategorie Os nejsou odkladištěm dálkové dopravy, jak tomu bylo a je. Navíc v současnosti je fůra vlaků regionální dopravy silně naddimenzovaná, takže stačí mít pár jednotek jako posilové a jedoucí třeba jen v části úseku. Což zrovna u klasiky dost dobře nejde.
diky za prispevek :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.