Plzeň — Dosud se v Česku mluvilo o liberalizaci regionální dopravy a hledání vhodného dopravce formou výběrového řízení především v souvislosti s Libereckým krajem, kde má část spojů v Jizerských horách od roku 2011 zajistit Arriva prostřednictvím dceřiné společnosti Vogtlandbahn. Většinu spojů ale bude i přes protesty konkurenčních dopravců nadále provozovat akciová společnost České dráhy. Příklad severních Čech nyní následuje Plzeňský kraj, který v úterý 8. 9. 2009 vyhlásil soutěž na některé své tratě. Od tendru si slibuje nejen nižší ceny (subvence), ale také kvalitnější vlaky.
Výběrové řízení nabízí případným zájemcům kontrakt na 15 let pro období prosinec 2011 až prosinec 2026. Kraj tak může poptávat mezi konkurenty dopravce pro určené regionální výkony, kdy vítěz získává dlouhodobou smlouvu na jasné množství výkonů a cenu za ně. Výměnou za to musí nabídnout přijatelný cenový tarif a kvalitní vozidla. Balíček Plzeňského kraje v sobě zahrnuje požadavek na zajištění základní dopravní obslužnosti na tratích 160 (v úseku Plzeň – Blatno), 180 (v úseku Plzeň - Domažlice město) a také navazující 181 (Nýřany – Heřmanova Huť). Zájemci mohou podat nabídky do 19. října, výsledky pak mají být známy právě ještě koncem října tohoto roku. Tyto neobvykle krátké lhůty patrně vychází ze snahy kraje umožnit dopravcům čerpání finančních prostředků na případný nákup vozidel z Regionálních operačních fondů, jak vyplývá z odkazu v usnesení Rady Plzeňského kraje č. 1099/09 na termín předpokládaného vypsání příslušné výzvy v lednu 2010.
V souvislosti s vypsáním řízení byli přímo osloveni dopravci České dráhy a RegioJet, kteří v posledním roce projevili zájem spolupracovat s krajem na zajištění provozu vlaků na regionálních tratích. Ostatní zájemci si mohou zadávací dokumentaci vyzvednout za poplatek 1000 Kč na Krajském úřadě Plzeňského kraje. Od dopravce se očekávají mimo jiné moderní vozidla pro regionální provoz. Pokud je nevlastní, bude mít 13 měsíců do začátku provozu čas na jejich pořízení. Spoje budou provozovány v rámci Integrované dopravy Plzeňska.
Zdroj: Plzeňský kraj
Do tendru na dopravce na třech železnicích v Plzeňském kraji se přihlásily České dráhy, Viamont, ČSAD Jablonec a RegioJet, dceřiná firma Student Agency. Krajský úřad bude otevírat obálky s nabídkami 29. a 30. října. Vítěz bude znám v polovině listopadu.
Mimochodem u říční dopravy tam jsou jen dvě položky (podle mého laického názoru žádné akutní věci) v řádu jednotek mld. - to je hrůza jak se u nás na tu lodní dopravu kašle, vždyť ta zbytečná železnice tam má v součtu stovky mld. a ta levná a ekologická říční doprava jen pár šupů...
Ne, vážně, naše tratě nejsou samy o sobě tak hrozné (a těm co jsou už miliardy nepomůžou) jako to, co po nich jezdí. Samozřejmě, zkrátit jízdní dobu do Budějovic je důležité, ale když tam nadále pojede na rychlíku vůz Bt, stejně to nikoho nezaujme. Nehledě na to že lokomotivy pro tento koridor (>120 km/h) zatím také nikdo moc neřeší.
S drážní předpisovou češtinou mají u zkoušek občas i výpravčí ze Slovenska, kde jsou drážní předpisy řekněmě z 80 % stejné, takže nikdo nepochybuje o tom, že zkoušený zná předpisy, ale do zkouškové znalosti se počítá i schopnost komunikovat předpisově v češtině, zejména pokud jde o tzv. závazná slovní znění, což jsou pokyny používané při organizování a řízení drážní dopravy.
Navíc problém železniční dopravy není ani tak špatná infrastruktura jako spíše zastaralý vozový park u osobní dopravy a nízká pružnost u dopravy nákladní. Průměrná rychlost přepravy zásilky v nákladní dopravě je nižší než 20 km/h, což je o dost méně, než kolik dovoluje infrastruktura...
Jestliže je podle vás v ČR správné rozdělení přepravních výkonů mezi druhy dopravy takové, jaké je, pak nemá smysl pokračovat v diskuzi. Zjevně si tedy myslíte, že páteř veškeré dopravy má tvořit síť dálnic. Je to toziž začarovaný kruh, který zřejmě nechápete. Když se budou stavět kvalitní dálnice stále a stále nové, bude samozřejmě podíl silniční dopravy vyšší, neboť tratě se nestaví a po 160 let starých není možné poskytnout lepší ekvivalentní spojení. Takové, kdy dáváte člověku vybrat, jestli zvlolit vlak nebo auto. O energii, ekologii, estetice a bezpečnosti asi již nemá smysl hovořit vůbec. No nic, mějte se.
Paradoxně se nejvíce cizinců bojí ten, který není schopný dát dohromady jedinou bezchybnou větu v mateřském jazyce. Občas chybu udělá každý, ale Váš příspěvek se opravdu skoro nedá číst. Doporučuji zopakovat látku o shodě podmětu s přísudkem. A taky o interpunkci.
A schválně, vidíte nějakou přímou souvislost mezi úrovní Vašeho pravopisu a Vaším zaměstnáním?
Co myslíte těmi okolními státy, které nám mají být vzorem? Rakousko? Tam je regionální doprava dost nesíťová (nejen na hranicích spolkových zemí) a do určitých míst se v určité časy prostě nedostanete, zatímco srovnatelná sídla v ČR obsloužená jsou. Slovensko? Tamní regionální doprava je krajsky zcela neorganizovaná, stále se drží předlistopadový systém s tím, že něco se poškrtalo. Nemluvím o (ne-)existenci IDS.
Dopravní politika u nás má tu vadu, že se věci řeší polovičatě. Za velké peníze se rekonstruují (některé) tratě, ale za zlomek této sumy se nepořídí vhodná vozidla, která by po nich jezdila. Když normálnímu člověku po 5 letech výluk přijede zase ten stejný žabotlam nebo Bt, a na lokálce už 50 let jezdí ta samá ponorka, logicky tím pokud možno jezdit nebude. Přitom na silnicích do všech možných dědinek je vidět čím dál více Crosswayů, nízkopodlažních SORů, Solarisů, a dalších soudobých autobusů. Největší brzdou ne železnici je demagogické OSŽ, které usiluje o to, aby žádné VŘ nebylo. Přitom právě VŘ na 10 a více let je cestou, jak dopravce snáze dosáhne na nová vozidla.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.