Blansko — Zatopený lom, čistá voda, v letních měsících lákající ke koupání — mnohým lidem se okamžitě vybaví poměrně známá destinace u trati 260 nedaleko Blanska, ze které se v létě stává vyhledávané místo pro odpočinek u vody. Jedná se ovšem také o místo s hustou železniční dopravou a přestože v lomu platí zákaz koupání, zdržuje se v blízkosti tratě běžně množství lidí, kteří se vystavují nemalému nebezpečí od projíždějících vlaků. Situace došla až tak daleko, že bylo rozhodnuto celý areál lomu oplotit.
Ačkoliv místostarosta Blanska Jinřich Král souhlasí, že v lomu je pěkné koupání, jedná se podle něj o nejnebezpečnější vodní plochu v širokém okolí města. Není výjimkou, že se lidé opalují přímo na vypanelované koleji místní vlečky OTV, po níž jezdí vozy údržby, jen pár metrů od hlavních traťových kolejí 1. tranzitního koridoru. České dráhy jako vlastník lomu již nadále nechtějí riskovat a plánují příští rok prostor kolem lomu ze strany od tratě oplotit. O tomto kroku se uvažovalo již několik let, překážkou ale dosud vždy byla nepříznivá finanční situace. Místostarostva však soudí, že si lidé najdou možnost, jak plot překonat. Většina z nich si totiž neuvědomuje, že i samotným přecházením tratě porušují zákon a vystavují se nebezpečí úrazů nejen při vodních radovánkách v lomu, do kterého každý vstupuje na vlastní riziko.
Zdroj: iDNES.cz
Obrátím ještě jednou pozornost k původnímu tématu, kterým je plot. Lidé, kteří přijedou na koupání vlakem, stejně tak jako pěší místní, chodí na tuto šoto-plovárnu přes nádraží. Jediný vážnější prohřešek, kterého se dopouštějí, je přechod kolejí. V Blansku je nicméně situace známá z mnoha nádraží - když se z ampliónu ozve: "K příchodu a odchodu z nástupiště použijte výhradně podchod," je to pro zkušeného cestujícího znamení, že se ve stanici chodí přes koleje. Nejinak je tomu v Blansku. U cestujících je to asi půl napůl (podchod/přechod), u zájemců o šotoplavbu asi podobně. K "vážnému problému" a "nebezpečí" má tato situace hodně daleko. Používaný přechod přes koleje v prostoru stanice je totiž uzpůsoben i k přejezdu automobilů, takže nelze mluvit o nebezpečném přeskakování přes koleje.
Větším problémem je 280m dlouhý pás mezi vodou a koridorovými kolejemi. Za nimi je totiž místo pro parkování, a právě zde koleje doslova přeskakují ti, kteří na šotokoupačku dojedou autem a chtějí parkovat co nejblíže vodě. Přestože si tito lidé většinou dávají pozor, viděl bych právě zde potenciální nebezpečí, až se zkrátka někdo jednou nerozhlédne. I zde je ale nebezpečí minimální, protože do těchto míst vlak najíždí z obou stran z oblouku a kola dost kvílejí, takže by případný nešťastník musil být i hluchý, nicméně hluší jsou zase zvyklí dávat si větší pozor, takže ani ty bych neviděl ohrožené. Ledaže by někdo ohluchl na místě zrovna v tu chvíli.
Suma sumarum, nebezpečí prakticky žádné nehrozí, ale asi by nebylo od věci postavit plot mezi koridorovou trať a tu vlečkovou kolej (nyní je tam jen přízemní betonová zábrana), případně už mezi místo pro parkování a koridorovou trať. Oplocovat přímo vodní plochu je nesmysl a nepředpokládám, že by taková hovadina prošla.
Žádná cedule zakazující vstup tam není, pouze rezavá cedule ,,zákaz koupání,,
Včara jsem se z druhého zdroje dozvěděl, že to koupil někdo z Brna za účelem výcvikového centra pro potápěče.
Nevíte, jestli tam maj nudapláž? 8-)
neni treba se dovolavat odborniku z oboru psychologie - o urovni nekterych diskutujicich si muzu udelat nazor sam i bez jejich odborne rady (odborniku).
ano, v tom plavani je evidentne problem. protoze vase plavani v onom kamenolomu mi vazne nevadi, klidne se muzete i utopit - z hlediska zeleznicni dopravy a tematu, o nemz tu diskutujeme, je "koupani" pouze druhotnym projevem, byt souvisejicim. prvotnim problemem, jenz je tu diskutovan, je bezpecnost, nikoliv zazitek z koupele.
ano, mylite se. ten zakon byl zrusen kolem roku 1926 (rok asi nebude sedet, vim o tom jen okrajove) rozhodnutim snemovny lordu.
ale opet zde smesujete dve temata, ktera spolu nemaji zbla nic spolecneho:
a) pobyt osob na one casti pozemku v blizkosti onoho zeleznicniho telesa (dejme tomu, ze je to tedy vlecka, ano??) NENI ROZHODNE BEZNYM STAVEM, kdy vedle sebe koexistuje clovek a dopravni prostredek. alespon si nejsem vedom, ze by se zeleznicni vlecka budovala jako soucast bezneho dopravniho procesu, ve kterem se uvazuje s trvalou pritomnosti chodcu a jejich neustalym pohybem - neni tedy duvod "vymyslet bezce s cervenym praporkem pred jedoucim vlakem" - staci zakonne omezeni pro pobyt v ochranem pasmu drazniho telesa - a pokud JE TO VLECKA, je to drazni teleso.
b) automobilova doprava se v prubehu historickeho vyvoje lidstva stala soucasti jeho existence, jejihz soucasti je automobil, chodec a cyklista v jedne rovine. predpoklada se proto, ze nez vstoupite do vozovky, provedete nekolik pohybu hlavou na obe strany, z nihz muzete ocekavat prijezd jineho dopravniho prostredku. stejne tak ridic dopravniho prostredku predpoklada pritomnost chodce ci cyklisty a tomu prizpusobuje svuj pohyb po komunikaci (jak jste spravne uvedl priklad onoho brnenskeho namesti) . presto je tento stav jeste osetren zakonem o silnicnim provozu, doplnenym o vyhlasky a doporuceni (vcetne provadecich predpisu).
zjednodusene receno. zatim co v beznem dopravnim provozu pritomnost ostatnich ucastniku ocekavam, na vlecce soukromeho vlastnika je neocekavam - a tady je ten problem.
nic mene vam nebranim neustale omilat to, ze se chcete koupat -.))
Takze podle zakona o drahach rozhodne nebude zakazan vstup do koupaliste-lomu, a rekl bych ze z prilehleho brehu tim tez cast pokryta nebude. Plus statut te vlecky mi z tohohle neni dostatecne jasny, patri do obvodu drahy? Neni nahodou vedena po komunikaci / ucelove komunikaci?
Jinak (mozna zbytecne) tu uvadim jako priklad les (lesni pozemky) ktere jsou tez (ac zhusta v soukromem vlastnictvi) obecne verejne pristupne...
To jen pro ilustraci faktu ze pouhe vlastnictvi pozemku jeste automaticky neznamena zakaz vstupu kohokoliv. Jina vec asi bude pokud si to vlastnik vymini zakazem.
§ 3
Kategorie železničních drah
(1) Železniční dráhy se z hlediska významu, účelu a technických podmínek, stanovených prováděcím předpisem, člení do jednotlivých kategorií. Kategoriemi železničních drah jsou:
a) dráha celostátní, jíž je dráha, která slouží mezinárodní a celostátní veřejné železniční dopravě a je jako taková označena,
b) dráha regionální, jíž je dráha regionálního nebo místního významu, která slouží veřejné železniční dopravě a je zaústěná do celostátní nebo jiné regionální dráhy,
c) vlečka, jíž je dráha, která slouží vlastní potřebě provozovatele nebo jiného podnikatele a je zaústěná do celostátní nebo regionální dráhy, nebo jiné vlečky,
d) speciální dráha, která slouží zejména k zabezpečení dopravní obslužnosti obce.
(2) O zařazení železniční dráhy do příslušné kategorie dráhy a o změnách tohoto zařazení rozhoduje drážní správní úřad.
§ 4a
Ochrana dráhy
(1) Nikdo nesmí bez povolení provozovatele dráhy vykonávat v obvodu dráhy činnosti, které se považují za podnikání, vstupovat na dráhu a v obvodu dráhy na místa, která nejsou veřejnosti přístupná, pokud zvláštní právní předpis 2c) nestanoví jinak.
2) Všechna místa na dráze a v obvodu dráhy jsou veřejnosti nepřístupná s výjimkou
a) dráhy a jejího obvodu, pokud je dráha vedena po pozemní komunikaci,
b) dráhy a jejího obvodu v místě křížení dráhy s pozemní komunikací,
c) prostor určených pro veřejnost, nástupišť a přístupových cest k nim a prostor v budovách nacházejících se v obvodu dráhy, pokud jsou v nich poskytovány služby související s drážní dopravou,
d) veřejně přístupných účelových komunikací v obvodu dráhy,
e) volných ploch vzdálených nejméně 2,5 m od osy krajní koleje dráhy.
myslím, že spekulace, jak je co napsáno na katastru jsou mimo mísu
vlečka, ani betonová cesta pod vlečkou není veřejně přístupná, tedy vstup tam je porušením zákona o drahách
pokud se někdo koupe v lomu, porušuje vlastnictví čd a případný zákaz vstupu (pokud tam je)
Neberte to prosím jako rýpání, já jsem jenom zvědavý člověk.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.