..: Na Slovensku bude jezdit Škoda 109E i bezmotorové "ešusy" :..

380.002 / Škoda 109E (retouch, blonski), foto: myistri.net Bratislava — Koncern Škoda Holding a.s. slaví další úspěch na Slovensku. V opakovaném výběrovém řízení na nákup nových vlaků největší český výrobce kolejových vozidel získal kontrakty na dodání souprav pro regionální dopravu i vícesystémových lokomotiv. Železničná spoločnosť Slovensko se tak po Českých drahách stane druhým dopravcem, který do provozu nasadí lokomotivu Škoda nejnovější generace, i když v mírně upravené verzi. Neméně zajímavé budou ale také samotné dvoupodlažní soupravy s řídicím vozem koncepce PUSH/PULL, ne nepodobné známým "lasičkám" ÖBB. Ty budou sestávat z vozů, odvozených od příměstských jednotek řady 671, přičemž hnací vůz na jednom konci nahradí upravená lokomotiva řady 263 (Škoda 70E1). Kromě prvních dvousystémových "ešusů" tak Slovensko bude zároveň prvním trhem, kam bude Škoda Vagónka dodávat obdobu cityelefantů bez pohonu. Na tratích kolem Bratislavy by se první vratná souprava mohla objevit v březnu 2011, kompletní série pak v roce 2013.

Cesta k pořízení desítky příměstských souprav nebyla zdaleka bezproblémová: první výběrové řízení vypsala ZSSK již loni v září; následně bylo ovšem zrušeno kvůli nezájmu dodavatelů. V únoru letošního roku pak byl tendr opakován s upravenými podmínkami, ale hlavně rozdělen na dvě menší části: soupravy s řídicím vozem plus úprava stávajících lokomotiv a nákup dvou nových hnacích vozidel. Obálky s nabídkami se měly otevírat 21. května 2009, přičemž před oficiálním oznámením vítěze o necelé dva měsíce později již kolovaly neověřené informace o úspěchu skupiny Škoda. V oboru vícesystémových lokomotiv byli Plzeňští jediným zájemcem, s nabízenou cenou těsně pod stropem zadání; o dodání souprav se pak Škoda Vagónka utkala s dalším výrobcem, což se pozitivně odrazilo i na nabízené ceně. Zájem o dodání podobných vozidel na Slovensko přitom již dříve veřejně prezentoval Siemens i Bombardier.

Na západní Slovensko míří "skoroElefant"

Vizualizace soupravy PUSH/PULL pro ZSSK od Škoda Vagonka, foto: Škoda VagonkaPodle zadání dodá vítkovická vagónka ZSSK do šesti let deset kusů dvoupodlažních souprav, složených z jednoho řídicího a dvou vložených vozů. Zároveň zajistí úpravu všech 10 exemplářů lokomotiv řady 263 ZSSK pro komunikaci s řídicím vozem, která proběhne v dílnách ŽOS Zvolen. Vznikne tak série ucelených vratných souprav pro příměstskou dopravu na tratích Kúty - Bratislava - Nové Zámky a Bratislava - Leopoldov.

Interiér s velkoprostorovým uspořádáním nabídne celkem 362 míst 2. třídy; vozy budou disponovat bezbariérovým přístupem, uzavřeným systémem WC a klimatizací. Řešení vnitřního vybavení, včetně sedaček Borcad Regio, zásuvek 230 V, informačního a kamerového systému, by se v maximální míře mělo příblížit objednaným dvousystémovým jednotkám pro dopravu na severu a východě země. Hlavní odlišností oproti řadě 671 bude o 12 sedadel nižší kapacita v důsledku instalace centrálního zdroje energie do všech vozů, které tak lze elektricky napájet všemi běžnými napětími. V 96 m dlouhé soupravě s maximální rychlostí 160 km/h budou vozy spojené pomocí klasické šroubovky a oproti článkům jednotky 671 budou na čelech vybaveny nárazníky. Celková cena zakázky činí 74,29 mil. eur (přibližně 1,93 mld. Kč) — při přepočtu na kus tedy jen o něco méně, než je cena jednoho cityelefanta pro ČD, ovšem včetně úprav "princezen" řady 263.

Již objednané dvousystémové jednotky řady 671 v ceně přes 9,62 milionů eur (250,1 mil. Kč) za kus obdrží ZSSK rovněž v příštích šesti letech. První kus bychom měli vidět na výstavě Czech Raildays 2010 a do provozu budou nasazovány postupně. Výběr typově příbuzných vozů pro soupravy PUSH/PULL představuje výhodu v maximální unifikaci dílů a zefektivnění údržby. Kromě koncové ceny při výběru dodavatele sehrála roli i celková hmotnost vozidla, počet pevných sedadel a brzdící váha v režimu R+Mg, přičemž každý parametr se na hodnocení podílel váhou 10 procent.

Nejmodernější lokomotivy zatím gorily nenahradí

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef PetrákDruhou částí zakázky, nesoucí cenovku 8.499.900,– € (221 mil. Kč; o 100 € nižší než stanovený cenový strop) představuje nákup třísystémových lokomotiv Škoda 109E, jejichž vývoj a první 20kusovou sérii si v roce 2004 objednaly České dráhy jako řadu 380. První vyrobené kusy se zatím podrobují testování na zkušebním okruhu v Cerhenicích, přičemž do konce roku 2010 chce mít výrobce tento typ homologovaný kromě sítě SŽDC i ve všech sousedních státech.

Na rozdíl od "české" verze budou stroje 109E pro ZSSK z výroby určeny pouze pro maximální rychlost 160 km/h a budou vybaveny systémem ETCS, jenž je na právě budovaném koridoru Bratislava - Žilina podmínkou pro využití maximální rychlosti. Konkrétní nasazení relativně minimalistické "série" počítá pouze s regionální dopravou, kde budou představovat jedinou funkční zálohu pro provoz s vratnými soupravami. Tyto stroje by však své uplatnění jistě našly i na nejprestižnějších vlacích InterCity mezi Bratislavou a Košicemi, kde slovenský dopravce dlouhodobě trpí provozní nespolehlivostí dosluhující řady 350. Oba nové "messerschmitty" obdrží ZSSK do pěti let.

Slovenský dopravce se v každém případě brzké obnově parku hnacích vozidel nevyhne; a to i kvůli plánované změně napájecí soustavy na severu země na systém 25 kV/50 Hz v následujících letech. Již teď ZSSK připravuje výběrové řízení na rekonstrukci 15 kusů lokomotiv řad 162/163 na dvousystémovou verzi, kterou chce mít k dispozici do roku 2013. V tomto směru může ale nákup i tak symbolického množství strojů Škoda mít v budoucnu významné dopady na další objednávky: v zájmu provozní a servisní kompatibility lze u případné další akvizice očekávat upřednostnění typu 109E, což by pro plzeňského výrobce znamenalo dalšího stabilního odběratele. V příštích měsících se přitom očekává i schválení lokomotiv taurus konkurenčního Siemensu na síti ŽSR. První testovací jízdy na koridorovém úseku, zabezpečeném systémem ERTMS/ETCS L1, již má za sebou zkušební stroj řady 1116 ÖBB.

Končí jedno kolo nákupů, zůstávají menší položky

Interiér jednotky 671 ZSSK, foto: ŠkodaÚspěšné uzavření tendru na příměstské soupravy je posledním z velkých investičních projektů ZSSK do obnovy vozového parku v období 2007 - 2011. Dopravce na základě čtyř nových kontraktů v následujících letech dále obdrží 10 jednotek řady 671 pro regionální vlaky Trenčín / Čadca - Žilina - Liptovský Mikuláš a Košice - Poprad / Prešov / Čierna nad Tisou, 12 dieselových jednotek řady 861 pro ramena Nové Zámky - Nitra - Leopoldov / Prievidza a Humenné - Prešov / Stakčín / Košice, 12 rekonstruovaných lehkých jednotek 813+913, 50 moderních vozů pro dálkovou dopravu a 70 modernizací vagónů pro regionální vlaky. Na stole teď zůstávají spíše menší projekty, včetně zmiňovaných úprav peršingů 162/163 na dvousystémové stroje, instalace systému ETCS na pět HDV pro dálkovou dopravu, kompletní modernizace motorových lokomotiv řad 750 a 754 a rekonstrukce dalších 44 malých přívěsných vozů Btax na 6 "baget" řady 813+913 a 32 přívěsných vozů s novým interiérem a dveřmi. Veškeré investice do vozidel v letech 2007 - 2011 tak přesáhnou 390 milionů eur (10,14 mld. Kč), především však snad konečně přinesou dlouho očekávané zlepšení i do regionální dopravy ZSSK, jejiž kvalita za úrovní vozidel na dálkových spojích pořád výrazně zaostává.

Zdroj: ZSSK, Tenders Electronic Daily, Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
27.07.2009 (17:56)  
362.001
Já jsem nenarážel na vhodnost či nevhodnost omezení loko na 160 km/h, ale mluvil jsem o argumentu, že adhezně nezvládnou tažnou sílu při zpřevodování na 160 - že jiné konstrukce loko to mají podobně.
To jestli je to trakčně vhodné a anebo rychlostně, je jiná věc, ale adhezně to projde.
27.07.2009 (17:50)  
Adam Štecher:
Akurát že "DB 189" patrí nákladnému dopravcovi, ktorému ani s výhľadom netreba HDV na 200, podvozky sú menej náročnej konštrukcie v usporiadaní s tlapovými motormi, preto iba tá 140-ka.
Výkon ostal jednak kvôli unifikácii s Taurusom a potom ide o HDV pre vozbu veľmi ťažkých nákladných vlakov, kde je jazda na medzi adhézie v celom rozsahu rýchlosti. Rušeň však na adhéziu ani na výkon nepotiahne v podstate nič viac ako ten Taurus, akurát motory sú otáčkovo optimálnejšie využité.

Otázka, vlaky vezené slovenskou 109E budú mať tiež 3000 ton?

Traxx - 145 má tiež 140 a výkon 4,4 MW, čo mu bohato stačí, 146 má 160 a ak sa nemýlim, tak výkon 5,6 MW.
Rýchla verzia 101 má tých 6,4 MW pri vmax nejakých 220.
27.07.2009 (17:40)  
Siemens loko DB 189 má cca 6,4 MW a max. rychlost 140 km/h a zvládá to, tak proč ne Škoda 109E s převodem na 160 km/h. A podobně také Bombarider TRAXX.
27.07.2009 (17:35)  
thomas1607: Veď kreslia, o tom nepochybujem. Vieš čo všetko si kreslím ja?
Ide mi skôr o to, že 10 rokov budujeme na nížine stokilometrový úsek BA-Nove Mesto nad Váhom, ďalších 340 km v náročných geomorfologických podmienkach na nevysporiadaných pozemkoch sa nezmodernizuje za "pár" rokov. Ak áno, prehltnem tú prototypovú 380-ku.
Hádať sa nebudem, ale ak už má to tu tých pár rokov nejak dožiť, prečo asi sa zatiaľ stále generálkujú jednak pevné js. zariadenia a my montujeme do HDV 131 za ťažké milióny EDB, ktorá by po ich teoretickej striedavizácii HDV bola na dve veci?
Keď vieš o tom toľko, vysvetli mi to.
27.07.2009 (17:16)  
362.001 nejde o to kedy to bude...ale, že všetky projekty koridorové sa kreslia na 25kV. Ty robíš u štátneho dopravcu, ja mám rodinného príslušníka v Remgingu ;)
registrovaný uživatel Petryk 
27.07.2009 (17:10)  
362.001: A nebo si vymění akcie a budou dnes moderní firma "nikoho"...
27.07.2009 (17:08)  
A to tech 380 budou mít ZSSK jen 2 ?
27.07.2009 (17:07)  
George_Couser: Pri expanzívnej politike ŽOS Vrútky je oveľa pravdepodovnejšie, že Vrútky kúpia škodovku... :-)
27.07.2009 (17:04)  
thomas1607:
No priateľu, bohužiaľ slabo informovaný si ty, ak si myslíš a veríš, že o pár rokov bude celé slovensko striedave. Ale ži si v tom naďalej, ja z pohľadu zamestnanca dopravcu viem o tom svoje.
Len tak mimochodom, o pár tých rokov nebude ešte ani tunel Turecký vrch...
Zgeneralkované meniarne (Kuzmice...) aj perspektívne moderizované jednosmerné dvojičky (EDB) si ešte dačo požijú, kým taký deň nastane...

K tej ťažnej sile a max rýchlosti...
ak opomeniem idiotizmus ZSSK pri nákupe Bmpeer s SGP300 podvozkami obmedziť na vmax 160 aj u 109E na 160, neviem si dosť živo predstaviť, ako u toho rušňa ešte stúpne ťažná sila, ak udávaných 300 kN je jeho maximálna ťažná sila na medzi adhézie...
Výkonové parametre - cca 6MW, 80 ton a 200 km.h-1 sú optimálne zladené, ak sa rušňu zníži vmax na 160, takmer v celom rozsahu rýchlosti určite už viac nepotiahne a bude iba zbytočne výkonovo predimenzovaný.
Jedine že by bola požiadavka na kolesá natiahnúť gumené bandáže, čo by od všeodborníkov zo ZSSK kľudne vystalo...
27.07.2009 (14:00)  
Martysss: No já bych se spíš nedivil, kdyby Škoda koupila Vrútky a "český railjet" by vznikl z 380 a upravených Ampeer a Bmpeer vozů...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko