Bratislava/Vrútky — Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila výsledky výběrového řízení na dodávku 10 osobních vozů klasické stavby s opcí na dalších 30 kusů. Celková hodnota kontraktu na všech 40 vozů by měla dosáhnout 75 milionů eur (zhruba 1,9 miliardy korun, tj. průměrně 47,5 milionu korun za jeden vůz). Jako dodavatel byla vybrána firma ŽOS Vrútky, která jako jediná podala svou nabídku; podklady k výběrovému řízení si ale vyzvedlo celkem 11 zájemců — 4 ze Slovenska, 3 z Itálie, 2 z Rumunska a po jednom zájemci ze Španělska a České republiky. Žádný z nich však nezaslal svou nabídku. ŽOS Vrútky dodají již třetí sérii osobních vozů klasické stavby pro dálkové spoje. ZSSK již převzalo 10 vozů první třídy řady Ampeer a 27 z 35 vozů druhé třídy řady Bmpeer.
Prvních deset vozů by měly ZSSK obdržet do konce roku 2012, zbývajících třicet do konce roku 2014, ale pouze v případě plného využití opce. Všechny vozy budou mít délku 26,4 metru, budou vybaveny klimatizací, vakuovým WC a jejich maximální cestovní rychlost bude buď 160 nebo 200 km/h. Část vozů z případné opce by pak mělo být v tlakotěsném provedení — dopravce zatím žádné takové vozy nevlastní. Prvních pět vozů bude mít interiér uspořádán do podoby jednoho velkoprostorového oddílu, dalších 5 bude mít dva oddělené velkoprostorové oddíly. Obdobně jsou řešené i dříve dodané vozy první třídy. V rámci opce může být dodáno 15 vozů druhé třídy s jedním velkoprostorovým oddílem, schopných jízdy rychlostí 200 km/h; 10 vozů druhé třídy s interiérem rozděleným do tří velkoprostorových oddílů, s maximální cestovní rychlostí 160 km/h a 5 vozů první třídy s maximální cestovní rychlostí 160 km/h, jejichž interiér bude také rozdělen na tři velkoprostorové oddíly pro cestující.
Kromě výroby samotných vozů je součástí zakázky také zaškolení obsluhy vozů a dodávka 4 sad (z toho 2 na opci) potřebného technologického zařízení pro celkovou diagnostiku vozů včetně hardwaru a softwaru spolu se všemi potřebnými licencemi.
Začínají dodávky i jiných nových vozidel
Kromě novostaveb osobních vozů klasické stavby mají ZSSK objednány i několik dalších typů zcela nových vozidel. Jedná se o 10 kusů dvousystémových dvoupatrových elektrických jednotek řady 671, 10 kusů patrových push–pull souprav 951/051, kdy oba typy dodávané ostravskou Škoda Vagonkou vychází z elektrických jednotek CityElefant. ŽOS Vrútky vyvine a dodá 12 kusů trojdílných motorových souprav řady 861 a plzeňská Škoda Transportation vyrobí dvě nové třísystémové lokomotivy řady 381, které vychází z rodiny Škoda 109E. Jejich výroba má navázat na produkci 20 kusů podobné řady 380 pro České dráhy.
Řada / Rok | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|---|
671 | 1 | 5 | 4 | – |
951 | – | 3 | 5 | 2 |
861 | 1* | 5 | 5 | 1 |
381 | – | 1* | 1** | – |
celkem | 2 (6 vozů) | 14 (39 vozů + 1 loko) | 15 (42 vozů + 1 loko) | 3 (9 vozů) |
*) Bude dodán v posledním čtvrtletí roku.
**) Bude dodán v první polovině roku.
Zdroj: ZSSK, Železniční magazín 6/2010, Vagonweb
Jinak se snad bavíme o "patrových jednotkách" ve vnitro-dálkové dopravě, nikoli o "471" v dálkové dopravě. A proč jsem ve svých "snech" dospěl k těm patrákům? Právě kvůli tomu spřahování. Ono spřáhnout dvě 7-8vozové jednotky, to už je pěkná procházka kolem vlaku. A myšlenka to není nová, vždyť ČD o konceptu 670 (myslím řadu, nikoli výrobce) uvažovaly...
A ještě jedna "ekonomická" - vozit 5 vozové soupravy lokomotivou - to asi nebude nejlevnější vozba. S těma 163 bych do budoucna počítal pro Cargo...
Pro lepší představu: http://zeleznice.e-metro.cz/foto/Bdt279_4.jpg
Nicméně já myslím, že to záleží nejen na velikosti, ale i na tvaru a rozložení polic. V dálkové dopravě by to navíc šlo i tak, že by police byly jen na menší "příruční" věci a lidi by si větší zavazadla dali do úložného prostoru - v autobuse a letadle to nikomu nevadí.
Co tak koukám na fotky, tak dole je to řešeno "véčkovými" policemi nad sedadly a nahoře je to řešeno "ala autobus". Ani jedno nevypadá, že by hodně zasahovalo do prostoru (to autobusový řešení je možná lepší). Když si to srovnám třeba s Bdt (tim sem nedávno taky bez úrazu jel), tak tam je sice vyšší prostor, ale ty police zase visí o hodně níž od stropu a oproti podlaze jsou tak stejně vysoko a zároveň rozměrnější, než v Elfu. Takže kromě klenutýho nevyužitýho stropu tam prostorovej rozdíl fakt nevidim.
EDIT: V Elfu jsem si ani na lince Beroun - Praha (téměř všechny sedadla obsazený) s velkou výměnou lidí nevšim, že by se někdo z těch desítek lidí praštil... :-)
horní patro - 3x a vždy jsem se praštil
spodní patro - odhadem tak 5x a zatím vůbec jsem se nepraštil takže už chodím jen tam :)
Takze mista je tam dost, akorat se pri vstavani clovek musi trochu zohnout a pocitat s tim.
Ono ale kdyz pobezim do dveri s tim, ze budu automaticky pocitat s fotobunkou a ona tam nebude, tak si taky namelu a nevim, jestli je to chyba tech dveri...
jeffer: Jediná možná úprava by byla dát zavazadlové police úplně pryč, což moc nepřichází do úvahy.
Takže ešus do diaľkovej dopravy iba po razantnej úprave interiéru.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.