..: Koridor Praha – Mnichov může získat potřebnou prioritu :..

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.

O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef Petrák Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.

Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 5.10.2010 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
10.10.2010 (20:07)  
ekoter : on je nějaký tunel smyslupný a ekonomicky návratný ...
Za dva měsíce budou ve Švýcarech otvírat (s pětiletým zpožděním a výrazným prodražením stavby) nový tunel na Engelberg, který umožní zkrátit jízdní dobu "převratným" způsobem asi o 8 - 10 minut, takže místo tří souprav na trase Luzern - Engelberg si vystačí se dvěma ... takže při zachování hodinového taktu se ušetří jeden strojvedoucí ... půlhodinový se vyjezdí se čtyřmi ...
Stejně tak to je s Basis tunely Lötschbebrg a Gotthard ... a nejen těmi. Markantní to je třeba v Itálii, kde se desítky kilometrů tratí stěhují do tunelů ...
To je prostě "daň" pokroku, jíž zaplatí daňový poplatník ... Snad jediný tunel, který se čátečně zaplatí je Vereina na RhB.
10.10.2010 (16:56)  
Hamták: Někde se to už probíralo a výsledek byl takový, že opravdu kvalitního vápance by asi moc nebylo.
10.10.2010 (16:40)  
Ještě k té rentabilitě a drahosti tunelu. Kolik a jak kvalitního vápence by se v rámci ražení dalo získat? Případně i z nějakých odbočných štol. Je to drahý způsob, těžby, to je jasné, ale jiný je stejně nemožný, prakticky celá oblast je v CHKO.
registrovaný užívateľ SYN 
10.10.2010 (16:24)  
Nezapomínejme prosím že tunel (nebo jeho jiná funkčně ekvivalentní alternativa - NE reko 173) nejenom pokrátí JD směrem na Beroun (kde rozdíl proti zrekonstruované 171 nemusí být při vozovém parku blízké budoucnosti až tak propastný) ale bude též řešit výrazné kapacitní problémy kterým 171 již nyní čelí, a nezdá se mi že by je rekonstrukce až tak výrazně řešila.
Třeba by se daly jednotlivé varianty tunelu ještě jednou přehodnotit s ohledem na minimalizaci nákladů, třeba by pro několik let šlo věc řešit třeba i vyjímkou na provozování pro začátek jen jednoho tubusu (druhý dostavět až posléze - ano jsem si vědom problémů s únikovou cestou) nebo tak něco.
Prostě ale tyhlety příměstský úseky by chtěly řešit trošku s nadhledem, nejde tu až tak o maximalizaci rychlostí ale spíš o naprosté nekolidování s ostatními druhy dopravy (přejezdy atd.) což tunel splňuje dobře.
Profitovat z takového trasování bude vše co stejně mezi Smíchovem a Berounem nikde nestaví, což je vše od R nahoru...
10.10.2010 (13:52)  
2. náš národní dopravce nedisponuje mnoha vozidly způsobilými pro provoz v tunelu takové délky. Abych pravdu řekl, Béčko se zapnutým topením a lokomotiva ve stavu jakém je známe ve ca 20 km dlouhém tunelu ve mne nahání hrůzu.
To, že jimi nedisponuje teď, neznamená, že až bude tunelová trasa za 10 až 15 let dokončena, nebude situace ohledně vozového parku naprosto odlišná.
10.10.2010 (13:46)  
Ad Chikatetsujin:
1)No já si pod pojmem regionální dopravy představím denní dojížďku z Berouna, Příbrami, Zdic, Hořovic, Rokycan nebo Plzně - já vím, mám to trošku posunuté:-)
2)Probůh - béčka skutečně NE! V Evropě neexistují jen ČD.
10.10.2010 (12:41)  
Ekoter:
1. Tunel má přínos zatím opravdu jen pro dálkovou dopravu. Regionální nic moc, vzhledem k tomu, že cesta tunelem vykrátí veškerou obsluhu údolí Berounky až po Chuchli.

2. náš národní dopravce nedisponuje mnoha vozidly způsobilými pro provoz v tunelu takové délky. Abych pravdu řekl, Béčko se zapnutým topením a lokomotiva ve stavu jakém je známe ve ca 20 km dlouhém tunelu ve mne nahání hrůzu.

3. Příprava tunelu na VRT je prima, ale zaprvé neřeší co s konvenční železniční dopravou po zahájení VR provozu a za druhé by to chtělo KONCEPCI, aby bylo jasné kam jaké díly budoucí VRT infrastruktury a jak zapadnou. Studie by byly, ale koncepce, řekněme akční plán, nic takového není.
10.10.2010 (10:03)  
Ad M: Ok. Já myslím opravenou ve stávající stopě bez přeložek a 3. a 4. kolejí s minimálně stejnou hustotou regionální dopravy.
Podle Belem uváděných JD bych čekal trať v údolí Berounky s Vtr=160 s místními propady na 140.
registrovaný užívateľ M 
10.10.2010 (1:40)  
ekoter - srovnavate oba totez - tzn. jizdu tunelem vs jizdu po opravene trati?

Bel - financovani z EU v podstate hloupe je. Napred tam posleme nejaky penize a pak EU rozhodne, co nam (za nase penize) "zafinancuje". No ale v momente, kdy uz tam ty penize poslem, tak je blbost si je nevzit zpet
09.10.2010 (22:59)  
A jen tak pro představu, podobně ekonomicky nesmyslný je tunel Blanka. Pokud by ho stavěla nějaká společnost a chtěla by, aby se jí investice vrátila, tak by musela za každý průjezd osobního vozidla vybrat kolem 50 Kč. Už vidím, jak by všichni jezdili:-)
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko