..: Koridor Praha – Mnichov může získat potřebnou prioritu :..

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.

O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef Petrák Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.

Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 5.10.2010 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
12.10.2010 (17:12)  
Pak je tu ještě poměrně jednoduchá varianta, že se Sko na 171 prostě dál nebude zahušťovat...

To je, jako bych rekl, ze tu R35 nebudu stavet - no nemusim, ale nikam se nehnu.

A priste bych prosil bez tech invektiv.
12.10.2010 (17:10)  
Ad Railpic: To, ze jsem si tu D5 vymyslel, neznamena, ze to neni dobra uvaha. Dnes mate pred Prahou denni intenzitu kolem 50 000 vozidel, coz uz je pomalu hranice, kdy chcete pridavat dalsi pruh (pro srovnani: u Humpolce na D1 je ted zhruba 40 000 a o 6 pruzich mluvil uz Simonovsky; ale tady je asi v dopravnim proudu vice nakladnich vozidel - ted se mi nechce vice hledat).
Jinak k ostatnim vecem - ja si ted nedovolim behem par minut ohodnotit, jaky prinos ma pro me takt 7,5 do Cernosic, konkurenceschopnost do Pribrami nebo Plzne, ...
Ale kdyz si u me za cca 20 mil. Kc objednate studii, neni problem:-)
12.10.2010 (11:16)  
Pak je tu ještě poměrně jednoduchá varianta, že se Sko na 171 prostě dál nebude zahušťovat...
12.10.2010 (10:16)  
Při stávajícím vývoji pražského Eska se tunelu nevyhneme. 171 by uživila i mnohem hustější takt osobáků, ale to by se tam NIC jiného už opravdu nevešlo. Ani po modernizaci.

Hlavní problém je v tom, že tady většina lidí uvažuje jen osobku. Ale tunel by řešil i tristní stav nákladní dopravy. Elektrizace 173 určitě ne. Vzhledem k tomu, že by se zrychlením nákladním doprvay směrem na Plzeň a dále do Německa mohli objevit další zákazníci by si na sebe tunel alespoň něco vydělat mohl.
11.10.2010 (23:50)  
Ekoter(orista?): Dejte tedy na jednu misku ty vaše pozitiva (ovšem bez rozšiřování D5 na 6 pruhů, což jste si samoúčelně vymyslel)a na druhou stranu položte 40 a víc mld. No a pak se vám jasně zjeví scéna se strženou váhou z pohádky S čerty nejsou žerty. Aby ty vaše pozitiva a sociální jistoty převážily, musel by ten tunel stát asi tak desetinu.
Registrierter Benutzer Sim 
11.10.2010 (15:51)  
Mi se ten Joskovo napad libi, ctyri koleje jsou tam uz ted a "pouhym" pridanim vyhybek by se zjednodusila situace i pri pripadnych mimoradnostech.
11.10.2010 (13:21)  
Michal Bláha:
Ta zastavení osobáku by byla dvě (Chuchle a Radotín). Ale samozřejmě souhlasím s tím, že zrušením zastávky Chuchle by se dalo dosáhnout (téměř) téhož.

EDIT:
A zrychlení osobáků by se dalo dosáhnout např. i tím, že by dvě současné černošické zastávky byly nahrazeny jedinou, která by byla někde uprostřed. Ale to by bylo asi ještě "politicky" neprůchodnější než zrušení Chuchle.
11.10.2010 (13:09)  
Joska Holibajda:
Pominu-li to, že jedno zastavení osobáku navíc vůči rychlíku je příliš málo na předjetí, tak bych měl levnější řešení: Nestavět s osobáky v Chuchli, čímž dosáhnete rovnoběžného grafikonu od Rdotína po hlavní nádraží a dosáhl jste téhož, čeho jste dosáhnout chtěl, tj. zrkácení úseku s rozdílnými rychlostmi jednotlivých segmentů.
11.10.2010 (11:50)  
Jeden nápad pro zkapacitnění 171 skoro zadarmo:
V místě, kde se k trati přidávají koleje vedoucí z mostu, se vybuduje odbočka.
2 min za Os vyrazí z hl.n. (a Smíchova) R. Zatímco Os bude popojíždět z Chuchle do Radotína, R ho na čtyřkolejném úseku předjede. Os pak může z Radotína vyrazit hned za R. Přetížený dvojkolejný úsek se tím vlastně zkrátí ze 43 km na "pouhých" 30 km. Samozřejmě by to vyžadovalo i vybudování autobloku, ale ten je tam zapotřebí tak jako tak.
10.10.2010 (21:50)  
Ad MZ: Záleží, co dáte do výnosů a co nákladů. Hlavně bojuju proti představě, že dám vedle sebe opravu-vytunění staré trati a nový tunel, řeknu, že to druhé je ve stavebních nákladech dražší, takže udělám to první, a vůbec neřeším, kam směřuji (tedy neřeším to, co jsem po té železnici chtěl). Až když se podívám, co chci a co má pro mě jakou hodnotu, tak se můžu rozhodovat. Třeba pak z nákladů tunelu můžu umazat to, že nepotřebuji rozšiřovat D5 nebo že mám stabilní příměstskou dopravu, na kterou se objednatel spolehne a ušetří něco na busech kolem Radotína apod.
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko