Bratislava — Po nasazení stevardek do 1. třídy vnitrostátních spojů InterCity přistupuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) k uvedení další nové služby pro zvýšení cestovního komfortu. Od 1. června nabídne v povinně místenkových dálkových vlacích tiché oddíly, v nichž bude cestujícím zaručeno klidné prostředí pro četbu, odpočinek či práci. V dalších přibližně šedesáti spojích, provozovaných ve večerních a nočních hodinách, nabídne dopravce tzv. bezpečné zóny s posíleným dohledem vlakového personálu a intenzivnějším osvětlením. ZSSK si od obou novinek slibuje zvýšení atraktivity cestování vlakem pro další skupiny zákazníků.
Místo v tichém oddíle 1. nebo 2. třídy vlaků InterCity je možné rezervovat už nyní při nákupu jízdenek s platností od 1. června, a to i v eshopu ZSSK. Cestující v těchto vozech budou povinni dodržovat tiché prostředí, včetně zákazu hlasitých konverzací, telefonátů a využívání hudebních přehrávačů. Mobilní telefony, přenosné hry nebo notebooky bude možné používat pouze bez zvuku, a vypnutý bude i vlakový rozhlas. „Cílem těchto zón je vyjít vstříc těm, kteří nechtějí být během cestování ničím a nikým rušeni,“ komentuje nový produkt ředitel obchodní sekce ZSSK Igor Chovanec.
Při zavádění tichých vozů se slovenský národní dopravce inspiruje zejména v západní Evropě. Službu „quiet carriages“ ve svých vlacích nabízí například několik britských dopravců, včetně First Great Western nebo EastCoast. Volbu preferovaného prostředí ale umožňují také SNCF v rámci online služby iDTGV. Německé soupravy ICE novějších generací mají klidové zóny v panoramatických oddílech za prostor strojvedoucího. Další evropské železnice se vydaly cestou úplného zákazu telefonování v oddílech pro cestující. Použití mobilních telefonů se tak omezuje pouze na nástupní prostory nebo speciálně vyhrazené zóny ve vozech.
Druhá červnová novinka je zacílena především na cestující večerních a nočních vlaků, kterým nabídne plně osvětlené oddíly s posíleným dohledem vlakového personálu. Ten by měl ve spolupráci s policií plnit jak preventivní funkci, tak i být schopen zasáhnout v nouzových situacích. Bezpečné zóny budou od června zavedeny na přibližně šesti desítkách regionálních a dálkových spojů, přičemž tyto vozy budou označeny speciálním piktogramem.
Zdroj: ZSSK
Naproti tomu pojmu bezpečná zóna se trochu divím - to chce snad ZSSk naznačit, že ostatní části vlaku nejsou bezpečné?
Čo sa týka osvetlenia, väčšina vagónov má nejaký prijateľný režim, ktorý nie je zase taký rušivý. Toto napr. píšem z Ampz146, svetlá na 50 %, a je to príjemné - vidím, čo sa vo vozni deje, a pritom v pohode vidím na monitor. Prekvapivo hodne ľudí jazdí napr. v osvetlenom Bpeer na EN Slovakia, hoci vedľa v tmavom Bmeer sú voľné miesta. Driemať sa pri tom dá, a zároveň je tam prvok aspoň určitej pasívnej bezpečnosti v podobe "verejného miesta".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.