Praha — Podle statistik Drážní inspekce ČR první pololetí roku 2009 na české železnici přineslo 103 usmrcených a 73 zraněných osob při střetech vlaků s osobami nebo při nehodách na železničních přejezdech. Prakticky každý den pod koly vlaků zbytečně zahyne člověk — a dá se předpokládat, že počet nehod se během letních měsíců ještě zvýší. Inspekce proto prostřednictvím svého nového preventivního filmu Hazardéry železnice zabíjí upozorňuje na rizika hrozící na železnici i v jejím okolí. Jak je řečeno v úvodu tohoto snímku: „Železnice není jen bezpečný způsob dopravy. Pokud se v jejím okolí budeme chovat nezodpovědně, nejenže tím porušujeme zákon, ale především hazardujeme s vlastním životem a riskujeme vážné zranění s trvalými následky.“
Film, který Drážní inspekce natočila ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky, na praktických případech ukazuje, kam vede hazard, ať už k němu dochází z důvodu vědomého porušování předpisů, nepozornosti nebo neznalosti. Týká se to např. problematiky nepoužívání podchodů a nadchodů, naskakování do jedoucího vlaku, přecházení kolejí mimo vyhrazená místa nebo úrazů elektrickým proudem. Snímek byl vyrobený celkem ve 4 variantách a jeho základní verze jsou volně ke stažení na internetových stránkách DIČR. Drážní inspekce uvítá každé využití tohoto filmu k prevenci nebezpečného chování na železnici a na vyžádání zašle DVD obsahující všechny verze.
Nejnověji se Inspekce zaměřila na přejezdy při preventivní akci s Policií ČR ve dnech 18. a 22. června na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku. Při kontrole několika desítek řidičů bylo zjištěno celkem 16 překročení nejvyšší povolené rychlosti, z toho pětkrát o více než 30 km/h, 4krát nerespektování značky Stůj, dej přednost v jízdě a dvakrát nedovolené předjíždění na přejezdu. V Jihočeském kraji se akce uskutečnila ve dnech 15. až 19. června a zjištěno bylo celkem 56 přestupků účastníků silničního provozu, kteří v šesti případech nerespektovali světelnou a zvukovou výstrahu, dvakrát závažně překročili rychlost (na přejezdu v Bechyňské Smoleči na Táborsku dokonce o 57 km/h) a jeden z řidičů na přejezdu nedovoleně předjížděl. Při těchto akcích zároveň Drážní inspekce kontrolovala, zda přejezdy odpovídají příslušným bezpečnostním požadavkům. Na kontrolovaných přejezdech nezjistila v této oblasti žádný nedostatek.
V souvislosti s bezpečností na přejezdech byl 25.červen vyhlášen jako Den bezpečnosti na přejezdech. Evropský den k železničním přejezdům představuje informační a osvětové akce zaměřené na zvýšení bezpečného chování na železničních přejezdech. Spočívá na jednotlivých národních akcích pod společným heslem: “Stop nehodám! Evropa pro bezpečnější železniční přejezdy!” K akci se připojilo i několik zemí mimo Evropu, jako jsou Austrálie, Kanada, Indie a Jižní Afrika.
Tiskové zprávy k tématu:
- TZ SŽDC - Den bezpečnosti na přejezdech
- TZ DIČR - Hazardéry železnice zabíjí: denně na železnici zbytečně zahyne jeden člověk
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC, prejezdy.eu
Výstražníky s LED svítilnami se standardně nepoužívají, protože nejsou zavedeny pro použití v síti SŽDC. Ale několik kusů už bylo nasazeno v rámci ověřovacích provozů.
V soucasnosti je uvnitr svetla zarovka a pres ni cervene sklo. Zarovka sviti normalnim svetlem a zabarveni se deje az pri pruchodu sklem - bohuzel to same se deje v pripade nasviceni treba sluncem.
Pri pouziti cervenych LED je ale jiz svetlo samo o sobe cervene, takze kryci sklo muze byt cire. Pri osviceni zvenku (sluncem) nikdy nebude svetlo cervene, takze je vzdy dobre rozeznatelne.
Nechapu proc se to dotedka nepouziva na prejezdech, kdyz se diody uz na draznich vozidlech pro signalizaci pouzivaji. Zrovna tak se pouzivaji uz i na semaforech v silnicnim provozu, o pouziti v blinkrech aut ani nemluvim.
Jinak k rozhledovym pomerum - ono to je nekdy i naopak. Pokud jedu autem z Plzne na Domazlice, prejizdim mezi Zbuchem a Chotesovem vlecku k vojenskemu letisti. Vystrazne svetlo zde neblika, takze je povolena rychlost 30km/h, to vse ale v situaci, kdy je videt mozna kilometr trate na obou stranach a je prakticky jiste, ze nejede nic. Ja za svuj zivot zde vlak videl jednou, ale policajty s radarem nescetnekrat :-( Chapu, ze nekde je bezpecnost prejezdu problem, ale tohle zrovna je buzerace...
Protože není-li informace jednoznačná (svítí=jede, nesvítí=může taky) je snad lepší žádná, aspoň na to nebude nikdo spoléhat. Jednoduchá psychologie, základní půlsemestr.
Norma ČSN 34 2650 a ostatní, které jsou vyjmenované ve vyhlášce MD č. 177/1995 Sb. , jsou závazné pro všechny provozovatele drah na území ČR.
Jediné, co by asi pomohlo, by bylo, namontovat na ten výstražník senzor přiblížení gumokolu a pokud by přejezd blikal a senzor zapracoval, tak hned vedle výstražníku odpálit v sekundových intervalech po sobě aspoň pět dělbuchů. A ani pak by nebylo možno zaručit 100% účinnost. Bphužel je to o tom, že většina gumokolistů jsou dokonalí ignoranti, navíc současný systém provozování autoškol není schopen zaručit, že frekventant se naučí ctít zákony. Občas se stane, že tučný úplatek dokáže zkrátit trvání kurzu na několik minut a výsledky tomu odpovídají.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.